אסון ההידברות

בנימין נתניהו ובני גנץ במהלך דיון בפיקוד דרום, 11 במאי 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
עמוס בן גרשום/לע"מ
בנימין נתניהו ובני גנץ במהלך דיון בפיקוד דרום, 11 במאי 2021

באותו "ליל גלנט", יום ראשון ה-26/3, מצבו של בנימין נתניהו היה קשה עד אנוש מבחינה פוליטית, אילו היה מתאגרף הוא היה מרוח על הקרשים. מאות אלפי אנשים ברחובות, הלגיטימציה שלו בציבור הישראלי בשפל היסטורי, גם עמוק בתוך הבייס שלו.

רוב מכריע בציבור הבין שראש ממשלה שמפטר את שר הביטחון רק בגלל שהתריע על התפרקות הצבא אינו כשיר להנהיג מדינה. ואז בדיוק באותה נקודת מפנה קריטית, דווקא ראשי האופוזיציה, יאיר לפיד ובני גנץ, הם אלו שזרקו לו חבל הצלה והודיעו על תחילת ההידברות מבלי לדרוש את גניזת החקיקה הקיימת.

רוב מכריע בציבור הבין שרה"מ שמפטר את שר הביטחון רק כי התריע על התפרקות הצבא אינו כשיר להנהיג. ואז, בדיוק באותה נקודת מפנה קריטית, דווקא ראשי האופוזיציה, לפיד וגנץ, הם אלו שזרקו לו חבל הצלה

מדוע ההידברות מסכנת את הדמוקרטיה ומשרתת אך ורק צד אחד:

1

בזמן שגנץ ולפיד לכודים ברשת ה"הידברות" של נתניהו ומדברים על סט חוקים מאוד ספציפי (חוקי יריב לוין ושמחה רוטמן) ההפיכה המשטרית ממשיכה בכל העוצמה בגזרות אחרות: התקציב הדיקטטורי שמוביל את ישראל להיות מדינה דתית, לאומנית ומושחתת.

עשרות חוקים דיקטטורים נוספים שמקדמים חברי הקואליציה אבל לא מסווגים כחלק מחוקי ה"רפורמה" הרשמיים שעליהם מידברים בבית הנשיא (רשימת החוקים בסוף המסמך) והמלחמה של הממשלה בתקשורת, באקדמיה ובשומרי הסף.

בשל הימצאותם בהידברות, לפיד וגנץ לא יכולים לשמש כאופוזיציה אפקטיבית ולוחמת נגד הממשלה, הם מוגבלים בפעולות שלהם נגד הנדבכים האחרים של ההפיכה המשטרית, מכיוון שכל פעולה אגרסיבית שלהם כנגד הממשלה בגזרה אחרת תתפרש כחבלה בהידברות וכהוכחה שהם לא הגיעו להידברות בנפש חפצה.

לא במקרה אנחנו לא רואים אף קמפיין שלהם נגד הממשלה ואפילו לא את סימון המטרה הסופית שהיא הפלת הממשלה.

בזמן שגנץ ולפיד לכודים ברשת ה"הידברות" של נתניהו ומדברים על סט חוקים מאוד ספציפי (חוקי יריב לוין ושמחה רוטמן) ההפיכה המשטרית ממשיכה בכל העוצמה בגזרות אחרות

2

ההידברות מרדימה את הציבור ומשדרת לתומכי האופוזיציה שהסכנה חלפה, ובכך מחלישה את המחאה הציבורית שהיא הגורם היחיד כיום ששומר את ישראל דמוקרטית.

למעשה, הסיבה היחידה שיש כיום הידברות היא המחאה, ללא המחאה גנץ-ולפיד לא היו מעניינים את נתניהו והוא היה דוהר לחקיקה. נוצר מצב שבו באופן פרדוקסלי נתניהו משתמש בגנץ ולפיד להרדים את המחאה בכדי לחזור למצב שבו אין בישראל כוח שמסוגל להתמודד עם הדורסנות של הממשלה, וכשזה יקרה ההידברות כבר לא תעניין אותו, וכל הסכם שהושג לא יהיה שווה את הנייר עליו נחתם.

3

"המשאב הכי חשוב של שלטון הוא לגיטימיות. בלעדיו אין לו כלום" אמר ספי רכלבסקי על הבמה בקפלן. ההידברות בה לוקחים חלק גנץ ולפיד מחזירה לממשלה את הלגיטימציה שהיא איבדה בחודשים הראשונים לקיומה, נוצר כאן מצג שווא שאנחנו חיים בדמוקרטיה מתפקדת ולא במצב חירום ועל סיפה של דיקטטורה.

4

ההידברות מעניקה לנתניהו את המשאב שהכי חסר לו, זמן, זמן להתאושש מהמכה שהוא חטף, לחשב מסלול מחדש ולתכנן איך הופכים את ישראל לדיקטטורה בשיטת הסלמי הפולני (צעד אחר צעד).

חישבו על מצבו הפוליטי של נתניהו יום לפני תחילת ההידברות בהשוואה למצבו היום. לאחר פיטורי גלנט הוא היה כמו מתאבק על הקרשים, היום, לאחר חודשיים של הידברות הוא שיקם חלקית את מצבו, וכל יום שעובר ללא אופוזיציה מתפקדת ועם מחאה שנחלשת, נתניהו מתחזק וישראל מתקרבת לאזור המסוכן.

ההידברות מרדימה את הציבור ומשדרת לתומכי האופוזיציה שהסכנה חלפה, ובכך מחלישה את המחאה הציבורית שהיא הגורם היחיד כיום ששומר את ישראל דמוקרטית

5

האסון הגדול ביותר שיכולה להביא ההידברות זה הסכם פשרה. ישראל היא דמוקרטיה חסרה, מנגנונים לשמירת הדמוקרטיה שיש במדינות אחרות לא קיימים בישראל.

לאחר שנחשפה המזימה להחליש את בית המשפט, שהוא המנגנון היחיד שמרסן את השלטון בישראל, צריך לחזק ולבצר את הדמוקרטיה ולא לדון בסעיפים להחלשתה. לאחר שפורץ מנסה לפרוץ לבית שלך ולא מצליח אתה לא דן איתו בהחלשת המנעולים, אתה מוסיף מנעולים.

*  *  *

עד היום אני לא מבין מה מנע מגנץ ולפיד באותו "ליל גלנט" לצאת לתקשורת ולומר שהם מכריזים על הממשלה הזאת כממשלה לא לגיטימית עם ראש ממשלה לא כשיר שמוביל את ישראל לאבדון, ולכן מרגע זה המשימה היחידה שלהם היא הפלת הממשלה והצלת ישראל מחורבן. ממש כמו אופוזיציה אמיתית, ממש כמו שנתניהו עשה להם מיד אחרי שהקימו ממשלה.

ההבדל היחיד הוא שנתניהו השתמש בשקרים (53 מיליארד ש"ח וכו') והם בסך הכל היו צריכים לומר את האמת. קיעקוע הלגיטימיות של הממשלה היה נצרב בזיכרון של הציבור, ושם היה מתחיל המסע להפלת הממשלה המסוכנת הזאת. את אורכו של המסע איני יודע, אבל באותו ערב היינו הרבה יותר קרובים להפלתה מאשר מצבנו היום.

עד היום אני לא מבין מה מנע מגנץ ולפיד ב"ליל גלנט" לצאת לתקשורת ולהכריז על הממשלה כממשלה לא לגיטימית עם רה"מ לא כשיר, שמוביל את ישראל לאבדון, ולכן מרגע זה משימתם היחידה היא הפלתו

נתניהו לא יכול היה להמשיך ולחוקק, הוא היה במבוי סתום מול קיר הברזל של רוב אזרחי המדינה, בג"ץ ושומרי הסף. ניסיון חקיקה היה מביא לפסילה בבג"ץ עם תמיכה ציבורית רחבה והוכחה נוספת לאי כשירותו, ועצירת החקיקה ללא הידברות היו גורמים לכאוס בתוך הקואליציה.

במקום זה גנץ ולפיד זרקו לו את חבל ההצלה של ההידברות והרימו אותו מהקרשים ללא הדרישה הבסיסית של גניזת כל החקיקה הקיימת.

הטענות (השגויות לטעמי) של המצדדים בהידברות:

1

טענה: "כל עוד יש הידברות אין חקיקה".

תגובה: זו פשוט אמירה לא נכונה. אין חקיקה בגלל המחאה שמהווה את הגורם היחיד שמרתיע את הממשלה כיום ומחזיקה את קיר הברזל של בג"ץ ושומרי הסף. את הנוסחה של "הידברות תמורת עצירת החקיקה" לפיד וגנץ הציעו לנתניהו במשך כמעט 3 חודשים והוא ביטל אותם בזלזול. מה שגרם לו בסופו של דבר לעצור את החקיקה זו רק המחאה. אם וכאשר המחאה תתפוגג כתוצאה ממריחת ההידברות, נתניהו יוכל להפסיק את ההידברות ולחזור ולחוקק ללא הפרעה עם 64 אצבעות בכנסת.

את הנוסחה של "הידברות תמורת עצירת החקיקה" לפיד וגנץ הציעו לנתניהו במשך כמעט 3 חודשים והוא ביטל אותם בזלזול. מה שגרם לו בסופו של דבר לעצור את החקיקה זו רק המחאה

2

טענה: "הסכם פשרה טוב יעצור את ההפיכה".

תגובה: הטענה שעל ידי פשרה עם מובילי ההפיכה המשטרית ניתן לעצור את ההפיכה לא עומדת במבחן ההיסטוריה. תקדימים לאורך ההיסטוריה הוכיחו בדיוק את ההפך – ויתור לדיקטטור בהתהוות רק מקדם אותו לעבר המטרה הסופית שהיא דיקטטורה.

3

טענה: "אסור שאף צד ינצח, צריך למנוע מלחמת אחים" .

תגובה: התשובה לכך היא שדמוקרטיה חייבת להביס ניסיונות לחולל דיקטטורה, אין אפשרות אחרת. ומלחמת אחים? המחאה היא נגד הממשלה ולא נגד הציבור שתומך בממשלה. הסקרים מראים שאת רוב הציבור, לרבות זה שתומך בממשלה, מעניינת המשכנתא ויוקר המחיה הרבה יותר מאשר ה"רפורמה".

4

טענה: "הרפורמה מתה" אומרים חלק מהפרשנים.

תגובה: הייתי ממליץ מאוד להיזהר מהטענה הזאת. אילו הייתה נכונה לא היינו שומעים את הרוב המוחלט של חברי הכנסת בליכוד אומרים לכל מי ששואל אותם שה"רפורמה" תקרה עם או בלי הידברות.

לנתניהו יש שליטה כמעט מוחלטת על חברי הכנסת בליכוד ואילו היה רוצה להרדים את ה"רפורמה" דפי המסרים היו בהתאם. חלק מחברי הכנסת אף מסבירים בעצמם שזה יקרה לאט יותר ובחתיכות, בדיוק כמו שיטת הסלמי שהיינו עדים לה בפולין.

יש כאן שלטון שרוצה כוח בלתי מוגבל ואם תהיה לו הזדמנות לאחר דעיכת המחאה הוא לא יוותר עליה, מה גם שהמנועים של ההפיכה המשטרית לא נעלמו: בצלאל סמוטריץ' רוצה מדינת הלכה, החרדים לא רוצים להתגייס, אריה דרעי רוצה לחזור ולהיות שר, ונתניהו לא רוצה לשבת בכלא.

יש כאן שלטון שרוצה כוח בלתי מוגבל ואם תדעך המחאה – לא יוותר עליו. ומנועי ההפיכה לא נעלמו: סמוטריץ' רוצה מדינת הלכה, החרדים לא רוצים להתגייס, דרעי רוצה להיות שר, ונתניהו לא רוצה לשבת בכלא

5

טענה: "הסקרים מראים שרוב הציבור רוצה פשרה והידברות" .

תגובה: הסקרים מראים את התוצאה של השאלה שנשאלה בסקר, ורוב בני האדם רוצים פשרה ושלום, אבל מה הייתה התוצאה אילו היו שואלים את הציבור: "האם את/ה בעד הידברות על 8 חוקים בזמן שהקואליציה מקדמת עשרות חוקים דיקטטורים אחרים ומעבירה תקציב דיקטטורי ללא הפרעה?", אני מהמר בזהירות שהתוצאות היו הפוכות.

ומה לגבי שאלה כמו: "האם את/ה בעד הידברות עם נתניהו בידיעה שאין דרך לאכוף עליו לקיים את ההסכם עליו הוא חתום?", וזו האמת. אין ערך משפטי להסכם בבית הנשיא, וכמובן שאין שום ערך לחתימה של נתניהו. עד שנגיע לשלב החקיקה של הנכתב בהסכם, נתניהו כמו נתניהו יחפש בו את הפרצות בשביל לא לקיים אותו.

6

טענה: "סקרי המנדטים מוכיחים שהקו של הממלכתיות וההידברות עובד".

תגובה:  אכן היה מעבר של מספר מנדטים בין הגושים, אבל לדעתי זה קרה בזכות המחאה ובגלל ההתנהלות הכושלת של הממשלה ולא בזכות ההידברות.

לדעתי המנדטים חונים כרגע אצל גנץ מכיוון שהמחנה הממלכתי היא המפלגה הימנית ביותר באופוזיציה והמעבר בין הגושים מתרחש בין הליכוד למחנה הממלכתי. ויחד עם זאת אנחנו רואים שככל שעובר הזמן ביבי מחזיר לעצמו את הלגיטימציה, והמנדטים מתחילים לחזור לצד שלו.

המנדטים חונים כרגע אצל גנץ כי המחנה הממלכתי היא המפלגה הימנית ביותר באופוזיציה והמעבר בין הגושים מתרחש בינה לבין הליכוד. עם זאת, ככל שעובר הזמן נתניהו מחזיר לעצמו את הלגיטימציה ואת המנדטים

לדעתי רק אופוזיציה לוחמת תהיה מסוגלת לקעקע את הלגיטימיות של הממשלה לאורך זמן ולשמור על המנדטים האלו. ולגבי הממלכתיות: ממלכתיות זה דבר נחמד אבל ראינו בבחירות האחרונות שהקו הממלכתי של גנץ לא היה בדיוק מגנט של מנדטים.

7

טענה: "לגנץ ולפיד יש יועצים חכמים ומנוסים, והם בטוח יודעים מה הם עושים תנו להם קרדיט ותפסיקו לירות בנגמ"ש".

תגובה: אין מנהיג שלא טועה, גם המנהיגים הגדולים ביותר עשו טעויות והיכו על חטא שנים לאחר פרישתם, אני לא חושב שכל האמת בצד שלי אבל גם לא מקבל את הטענה שצריך ללכת אחרי ההנהגה בעיניים עצומות, מה גם שאותה הנהגה הפסידה את הבחירות האחרונות.

8

טענה: "מספיק להגיד מה לא, אולי תגידו מה כן? ".

תגובה: מה כן? לפעול בכל דרך חוקית להפלת הממשלה הזאת. סכנת הדיקטטורה לא תחלוף עד אשר הממשלה תיפול, לא ניתן לסמוך על מי שניסה להפוך את ישראל לדיקטטורה שלא ינסה שוב, כפי שלא ניתן לסמוך על נוכל הטינדר לשמור על תיק מלא במזומנים.

הממשלה ממשיכה לנסות ולהחליש את הדמוקרטיה בכל דרך אפשרית, והאינטרסים של מובילי ההפיכה המשטרית לא השתנו. עם או בלי חוקי רוטמן-לוין בעוד 4 שנים לא בטוח שיישאר מה להציל: המשטרה מתפרקת, הכלכלה מתפוררת, השחיתות מתפשטת, משפחות הפשע משגשגות, הבידוד הבינלאומי מחריף וחולשתנו מסייעת לאיראן להדק את הטבעת סביבנו.

עם או בלי חוקי רוטמן-לוין, בעוד 4 שנים לא בטוח שיישאר מה להציל: המשטרה מתפרקת, הכלכלה מתפוררת, השחיתות מתפשטת, משפחות הפשע משגשגות, הבידוד הבינלאומי מחריף וחולשתנו מסייעת לאיראן

*  *  *

היום, חודשיים לאחר תחילת ההידברות, נתניהו התרומם מהקרשים וחזרנו לנקודת הפתיחה. את הגלגל לא ניתן להשיב לאחור, אבל אם ההידברות לא תיעצר מייד, יש חשש שאנחנו נהיה אלו שיפלו על הקרשים. ודבר אחד בטוח, כשאנחנו נהיה על הקרשים נתניהו לא ירים אותנו חזרה כפי שגנץ ולפיד הרימו אותו. הוא יהלום בדמוקרטיה עד שישראל תחדל מלהיות אחת. המדינה שאבותינו בנו תשנה את פניה לעד.

לסיכום:

מההידברות רק צד אחד מרוויח ולא במקרה אנחנו רואים גורמים שונים מתחילים לבנות חלופות פוליטיות לאופוזיציה. על גנץ ולפיד לסיים עם ההידברות באופן מיידי, להתחיל לתפקד כאופוזיציה ולסמן את הפלת הממשלה כיעד המרכזי שלהם.

אזהרת ספין:

האופוזיציה מנסה לצייר כהישג בחירה של חבר אופוזיציה לוועדה לבחירת שופטים בשביל להצדיק את פארסת ההידברות.

נתחיל מכך שבחירת נציג אופוזיציה לוועדה זה נוהג שקיים בכנסת עשרות שנים והופר פעמים מעטות. הניסיון לצייר כהישג את מה שאמור להיות המובן מאליו זה לא יותר מספין.

בנוסף, מדובר באירוע בעל משמעות מוגבלת מאוד ואסביר: לאיזה צד יהיה רוב בוועדה לבחירת שופטים יכריעו רק הבחירות בלשכת עורכי הדיןץ יש 9 חברים בוועדה: 3 שופטים מצד אחד ו-3 חברי קואליציה מצד שני (שני שרים ולפחות ח"כ אחד). 2 נציגי לשכת עורכי הדין ישלימו לרוב של 5 מתוך 9 לאחד הצדדים. הנציג השני של הכנסת אם יהיה מהקואליציה או מהאופוזיציה לא ישנה את מאזן הכוחות.

זה ישפיע רק על הרוב שיש לצד שיש לו רוב בכל מקרה. אם הרוב לאחד הצדדים יהיה 6:3 או 5:4 זה עניין חסר משמעות מכיוון שבשני המקרים זה רוב שמספיק לבחירת שופטי שלום ומחוזי, אבל זה לא רוב מספיק לבחירת שופטי עליון. שם צריך רוב של 7 מתוך 9 ולשני הצדדים יש וטו בכל קונסטלציה. ובכל מקרה של ניצחון של הגוש הליברלי בבחירות ללשכת עורכי הדין, יריב לוין יכול פשוט לא לכנס את הוועדה.

בנוסף לכך, אם החוק לשינוי הרכב הוועדה יעבור אז בכל מקרה, הוועדה בהרכבה הנוכחי תפוזר ותכונס הוועדה בהרכבה החדש.

חודשיים להידברות, נתניהו התרומם מהקרשים וחזרנו לנקודת הפתיחה. אם ההידברות לא תיעצר מייד, אנו אלה שניפול על הקרשים. וכשאנו נהיה שם – נתניהו לא ירים אותנו חזרה כפי שגנץ ולפיד הרימו אותו

ולסיום בנושא הזה, ישנם פרסומים בתקשורת שבתמורה לבחירת נציג אופוזיציה לוועדה, האופוזיציה תיתן לנתניהו הישג כמו הסכמה על צמצום עילת הסבירות או ויתור בנושא היועמ"שים. אם הפרסומים האלו נכונים זו תהיה טעות קשה לתת לנתניהו הישג רק בגלל שהוא הקים את הוועדה כפי שהחוק קובע, והסכים למנות חבר אופוזיציה לפי הנוהג הקיים.

נספח:

רשימת החוקים הדיקטטורים שמקודמים על ידי הקואליציה

און עזריאל הוא יועץ לפיתוח עסקי. בעבר מנכ"ל רשת Diamonds International Grand cayman, belize, jamaica, honduras. צבר ישראלי מעורב, מצד אבא נצר למגורשי ספרד (21 דורות), מצד אמא נצר ליהדות פולין, דור 3 בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
שמע, כל מילה. חודשים ה״הידברות הפיקטיבית הזו״ (מי אמר רוטציה?) מרגישה לי מסמוס אחד גדול וגילוי חולשה של המנהיגים (אלה שאמורים להיות לפחות) אבל לא ידעתי להסביר מה שם עקום ולא ראוי פרט לח... המשך קריאה

שמע, כל מילה. חודשים ה"הידברות הפיקטיבית הזו" (מי אמר רוטציה?) מרגישה לי מסמוס אחד גדול וגילוי חולשה של המנהיגים (אלה שאמורים להיות לפחות) אבל לא ידעתי להסביר מה שם עקום ולא ראוי פרט לחוסר אמון טוטאלי ועמוק שיש לכולנו בביבי. מעולה, פשוא מעולה.

חבל שאין רבים יותר המבינים זאת. השארת הליך חקיקת "ההפיכה" היא אקדח המונח על השולחן. הנה פתיחת מייל שכתבתי לגנץ ולחבריו, לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה: --------------- Mar 20, 2020... המשך קריאה

חבל שאין רבים יותר המבינים זאת.
השארת הליך חקיקת "ההפיכה" היא אקדח המונח על השולחן.

הנה פתיחת מייל שכתבתי לגנץ ולחבריו, לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה:
—————
Mar 20, 2020, 1:07 AM

to bgantz, gashkenazy, יועז, ylapid
שלום לח"כ בני גנץ בעל המנדט להרכבת הממשלה ועמיתיו,

אין שום סיבה שגנץ, בעל המנדט להקמת הממשלה, יוותר על ראשות הממשלה.
נתניהו בסה"כ מתנהל לפי המודל של "פרדוקס הסחטן", שחתן פרס הנובל,
הפרופ' ישראל אומן (שהייתי מתרגל בקורס שלו, לפני שנים) תיאר בנאומו באוסלו(*)
לדעתי, בנוסף, גנץ צריך להתנות את השתתפות נתניהו בממשלתו
בהתנצלות פומבית של נתניהו על האשמות המפוברקות שנתניהו העליל על גנץ.
——————–

ופתיחת מייל נוסף שכתבתי 6 ימים אחרי-כן
++++++++++++++++
Mar 26, 2020, 7:08 PM

to gashkenazy, יועז, ylapid, bgantz
שלום רב לח"כ בני גנץ בעל המנדט להרכבת הממשלה ועמיתיו,

לפני ששה ימים ניסיתי להסביר לכם שנתניהו נוקט במו"מ בשיטת "פרדוקס הסחטן".
גם אם נכשלתי, אינני מצטער על מאמצי, אלא מצטער על הצלחתו של נתניהו.
אני גם מצטער על כך שח"כ הנדל פנה לתקוף את מפלגתו, כחול-לבן, על הקשר עם המשותפת
– שאין לי שום סימפטיה אליה – במקום לפנות לאנשים בגוש הימין ולשכנעם שנתניהו אינו ראוי.

להערכתי, הצלחתו של נתניהו איננה מוכיחה שהוא פוליטיקאי מוכשר, וגם לא מנהיג מוכשר
(עסקת שליט, קורונה), אלא שהוא מוצלח בתור "il capo dei capi" – וצערי על כך גדול
(אין זה סוד שגוש הימין יציב בעיקר בגלל הטלת אימה).
+++++++++++++++

עוד 1,938 מילים ו-3 תגובות
סגירה