נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אחרי הניצחון בבחירות לנשיאות, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)
AP Photo/Ali Unal

אחרי ששרד את הקרב הפוליטי הקשה בחייו, גם ארדואן מבין שטורקיה השתנתה

למרות חגיגות הניצחון, כמעט מחצית מהאזרחים במדינה לא הצביעו לנשיא הטורקי ● המשבר הכלכלי, המתחים מול נאט"ו, ההתקרבות האזורית לסוריה והרצון לחזק את הברית עם אזרבייג'ן וישראל יהפכו את הקדנציה הנוכחית למורכבת במיוחד ● בשורה התחתונה, כולם מחכים לגלות איזה ארדואן יפגשו – הלאומן או הפרגמטי ● פרשנות

למרות חגיגות הניצחון המוקדמות – עוד לפני פרסום התוצאות הסופיות – גם הנשיא הטורקי הנבחר רג'פ טאיפ ארדואן יודע שטורקיה של השנים הבאות היא לא אותה המדינה שהתרגל אליה. כמעט מחצית מהאזרחים במדינה לא הצביעו עבורו, רובם דווקא צעירים מהמעמד הבינוני, שלמעשה גדלו לתוך השלטון שלו.

הסיבוב השני היה הרבה יותר צפוי מהראשון, במיוחד אחרי שסינאן אואן – המועמד הלאומני שזכה בסיבוב הראשון ב־5% מקולות הבוחרים – הצהיר על תמיכה בארדואן. המועמד המפסיד כמאל קיליצ'דראולו ניסה לבצע במהלך השבועיים האחרונים תמרונים שונים בניסיון להטות את הכף, כולל שבירה חדה ימינה בקריאה לגירוש הפליטים הסורים חזרה למדינתם.

קיליצ'דראולו ניסה לעקוף את ארדואן מימין כדי לקושש קולות מהמחוזות הדרום־מזרחיים במדינה, שם מרוכזים רוב הפליטים. אלא שבכך הוא נפל ישר למרחב הנוחות של ארדואן – הלאומנות הטורקית.

ארדואן משחק במגרש הזה כבר יותר משני עשורים – והוא יודע לפרוט על המיתרים הנכונים. הלירה הטורקית המתרסקת והאינפלציה שבסיכום השנתי עלולה לעבור את סף 100% לא ממש הדהדו בשבועיים האלה, לרעת מועמד האופוזיציה.

תומכי ארדואן חוגגים את ניצחון הנשיא בבחירות, איסטנבול, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
תומכי ארדואן חוגגים את הניצחון בבחירות, איסטנבול, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

הלירה הטורקית המתרסקת והאינפלציה שבסיכום השנתי עלולה לעבור את סף 100% לא ממש הדהדו בשבועיים האלה, לרעת מועמד האופוזיציה

ישראל נזהרה מאוד בשבועיים האחרונים בעניין טורקיה. אף שר לא שבר שתיקה/שורות (רובם כנראה גם לא ממש מבינים את הניואנסים המדיניים, ואולי טוב שכך). ההתבטאויות האחרונות של קיליצ'דראולו גם לא ממש נעמו לאוזניים ישראליות, עם הקריאה שלו לפתוח מחדש את הסכם הפיצויים להרוגי המשט הטורקי.

בעיתוי מקרי לחלוטין יבקר מחורתיים בבאקו נשיא המדינה יצחק הרצוג את חברו הקרוב של ארדואן, נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב. ארדואן צפוי להמשיך בקדנציה הבאה שלו את מדיניות טורקיה הגדולה – חיבור העמים הטורקמניים מטורקיה במערב ועד קזחסטאן במזרח.

לטובת הברית הזו ארדואן חייב את אזרבייג'ן קרובה, וזה אומר שאי־אפשר למתוח את החבל יותר מדי מול ישראל בשל הקשרים הצבאיים והמסחריים בין באקו לירושלים.

מבחינת ישראל, ארדואן של החודשים האחרונים הוא ארדואן שונה. מבצע "מגן וחץ" בעזה נפל לו באמצע מערכת בחירות קשה. בעבר הוא לא היה מפספס הזדמנות להקצין את הרטוריקה כלפי ישראל ואפילו לנקוט בצעדים דיפלומטיים ראוותניים, כדי להצטייר כמושיע הפלסטינים והר הבית.

נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן מודה לתומכיו אחרי הבחירות, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מודה לתומכיו אחרי הבחירות, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)

מבחינת ישראל, ארדואן של החודשים האחרונים הוא ארדואן שונה. מבצע "מגן וחץ" בעזה נפל לו באמצע מערכת בחירות קשה. בעבר הוא לא היה מפספס הזדמנות להקצין את הרטוריקה כלפי ישראל

הפעם, מעבר למלמול דיפלומטי רפה, לא נאמר הרבה. המבחן הזה יכול להעיד על הכיוון שאליו מבקש ארדואן ללכת. ישראל היא חלק מהפתרון ולא הבעיה. הגז הישראלי קורץ לו מאוד במסגרת החזון להפיכת טורקיה לצומת הגז המרכזי של אירופה, על חשבון ולדימיר פוטין.

לגבי הקרבה הישראלית לארה"ב והיכולת לפתוח דלתות, קצת קשה לדבר על כך בימים אלה, לפחות עד שראש הממשלה בנימין נתניהו יוזמן לבית הלבן. נוסף על כך, ארדואן יודע שכל התקדמות בציר הישראלי תדרוש ממנו צעדים נוספים בהצרת התנועות של חמאס בארצו.

סאלח אל־עארורי, ממנהיגי חמאס הגולים ואחד ממפעילי הטרור העיקריים של הארגון, כבר לא נע בחופשיות בטורקיה ואת רוב זמנו הוא מבלה בלבנון וסוריה. השלטונות הטורקים לא הצהירו עליו אף פעם באופן רשמי כפרסונה נון גרטה. ישראל גם מיעטה לדבר על כך רשמית ולכן זה נראה כמו הסכמה שבשתיקה. נכון להיום, אם מארג האינטרסים יישאר בעינו, סביר להניח שהיא תימשך.

בשנים האחרונות ארדואן הוא כאב ראש רציני מאוד עבור נאט"ו. כבר שנים שמדינות הברית מסתובבות עם בטן מלאה על אנקרה, אבל לא ממש אומרות את הדברים באופן פומבי. כולם נוהגים בארדואן בכפפות של משי, זה כנראה לא צפוי להשתנות.

תומכי ארדואן חוגגים את ניצחון הנשיא בבחירות, איסטנבול, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Valeria Ferraro)
תומכי ארדואן חוגגים את הניצחון בבחירות, איסטנבול, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Valeria Ferraro)

בשנים האחרונות ארדואן הוא כאב ראש רציני מאוד עבור נאט"ו. כבר שנים שמדינות הברית מסתובבות עם בטן מלאה על אנקרה, אבל לא ממש אומרות את הדברים באופן פומבי

עד כה הן לא הצליחו לשכנע אותו לקבל סופית את שוודיה לברית בשל הדרישה שלו להסגיר גולים טורקים ממוצא כורדי. הוא מגדיר אותם כטרוריסטים – הם מגדירים אותם פליטים/מבקשי מקלט. הטלפון שקיבל מייד אחרי הניצחון מהחבר פוטין בוודאי שלא הוסיף קורת רוח במטה בבריסל.

ארה"ב עדיין לא אישרה למכור לו מטוסי F-16 חדשים, ואת שדרוג הישנים היא מעכבת. כלומר, ארה"ב מונעת מהמדינה השנייה בגודלה בנאט"ו להתעצם – מצב שארדואן מתקשה להיחלץ ממנו. התחמשות בנשק סיני או רוסי נוסף על מערכות טילי הנ"מ S-400 – רק ירחיקו אותו עוד יותר מבריסל.

זו אחת הסיבות שטורקיה נמצאת בימים אלה בתהליך פיתוח מואץ של מטוס קרב מתקדם משלה. אם נשפוט על פי תעשיית המל"טים שלה, הידע שם בהחלט מתקדם, אבל ספק אם במטוסי קרב מאוישים מדור חמישי ושישי טורקיה יכולה להגיע לרמה האמריקאית.

ארדואן בשלהי הכהונה הנוכחית גם זיהה את המגמה האזורית של בניית גשרים אזוריים. גם הוא מחזר לפתחו של בשאר אל־אסד, בלי קשר לרצועת הביטחון הטורקית שנבנתה בצפון סוריה. עכשיו, כשאסד חזר לחיק הליגה הערבית, נתק  ממנו יכול לפגוע באינטרסים הטורקיים בסוריה.

תומכי ארדואן חוגגים את ניצחון הנשיא בבחירות, איסטנבול, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)
תומכי ארדואן חוגגים את ניצחון הנשיא בבחירות, איסטנבול, 28 במאי 2023 (צילום: AP Photo/Ali Unal)

ארדואן בשלהי הכהונה הנוכחית גם זיהה את מגמת בניית הגשרים האזוריים. גם הוא מחזר לפתחו של בשאר אל־אסד, בלי קשר לרצועת הביטחון הטורקית שנבנתה בצפון סוריה

מדמשק, בעידן של פיוס אזורי, הדרך לטהרן קצרה. גם הנשיא אבראהים ראיסי וגם שר החוץ האיראני צלצלו לברך את ארדואן. זה לא יוריד במאום את המתיחות בין המדינות, במיוחד סביב מובלעת נחצ'יבאן האזרית. הטורקים בונים צינורות נפט וגז משטחם למובלעת האזרית במטרה להוריד ככל הניתן את התלות באיראן.

המהלך הזה כולל גם תמיכה באזרים שרוצים לבנות גשרים מעל האזורים הארמנים בנגורנו קרבאך, ובכך לייתר את הצורך להגיע לנחצי'באן דרך איראן. בשורה התחתונה, ארדואן ניצח את מערכת הבחירות הקשה ביותר שלו, אבל נכנס לקדנציה המורכבת ביותר שלו – הן במישור הפנים טורקי, הן במישור האזורי והן במישור הבינלאומי.

כולם מביטים בו בחשדנות רבה בציפייה לראות איזה ארדואן יפגשו – זה הלאומן, המבודד מדינית ואזורית, או זה הפרגמטי, שמבין שיש לו הזדמנות היסטורית לנצל את מיקומה האסטרטגי של טורקיה.

עוד 867 מילים
סגירה