שר החוץ הנכנס של טורקיה האקאן פידן במשרדו החדש באנקרה, 5 ביוני 2023 (צילום: Murat Gök/Anadolu Agency)
Murat Gök/Anadolu Agency
שר החוץ הנכנס של טורקיה האקאן פידן במשרדו החדש באנקרה, 5 ביוני 2023

ג'נטלמן ומרגל

ראש ארגון הביון הלאומי הטורקי לשעבר האקאן פידן נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בטורקיה בשנים האחרונות ● בישראל נחשב פידן לדמות שנויה במחלוקת בעיקר בגלל ההזדהות שלו עם איראן ● אולם, בכירים לשעבר במערכת הביטחון מספרים לזמן ישראל כי שר החוץ החדש של ארודאן "דווקא התאזן בהקשר הישראלי במהלך השנים"

ראש ארגון הביון הלאומי הטורקי לשעבר האקאן פידן נחשב לאחד האנשים החזקים ביותר בטורקיה בשנים האחרונות ● בישראל נחשב פידן לדמות שנויה במחלוקת בעיקר בגלל ההזדהות שלו עם איראן ● אולם, בכירים לשעבר במערכת הביטחון מספרים לזמן ישראל כי שר החוץ החדש של ארודאן "דווקא התאזן בהקשר הישראלי במהלך השנים"

כמעט כל הבכירים הישראלים שאיתם שוחחנו על שר החוץ החדש של טורקיה האקאן פידן ביקשו להישאר בעילום שם. כנראה שככה זה כשמדברים על מרגל, כזה המורכב מפסיפס מנוגד של תכונות: נועם הליכות, חוכמה, תחכום, אכזריות כשצריך ותמיד – פרגמטיות.

פידן נחשב בשנים האחרונות לאחד האנשים החזקים ביותר בטורקיה. הוא עמד במשך 13 שנה – עם הפסקה קצרה – בראש שירות המודיעין הטורקי, ה־MIT או  Milli İstihbarat Teşkilatı, שמאחד את כל שירותי הביטחון הטורקיים.

פידן נחשב כיום לאיש הקרוב ביותר לנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. יש האומרים שההקפצה שלו מלשכתו המפוארת ב"מבצר" – מתקן שירותי הביטחון הטורקיים הענק באנקרה – למשרד החוץ, היא בבחינת סימון יורש.

"פידן הלך עם ארדואן דרך ארוכה ואין ספק שהמינוי שלו בעיתוי הנוכחי הוא מסר", אומר ד"ר חי איתן כהן ינרוג'ק – יליד איסטנבול, מומחה לפוליטיקה טורקית ממכון ירושלים לאסטרטגיה וביטחון וחוקר במרכז דיין באוניברסיטת תל אביב . "זו אחת הדמויות היחידות שארדואן סומך עליהן ב־100%".

שר החוץ הנכנס של טורקיה האקאן פידן במשרדו החדש באנקרה, 5 ביוני 2023 (צילום: Murat Gök/Anadolu Agency)
שר החוץ הנכנס של טורקיה האקאן פידן במשרדו החדש באנקרה, 5 ביוני 2023 (צילום: Murat Gök/Anadolu Agency)

בישראל נחשב פידן לדמות שנויה במחלוקת. כל הגורמים ששוחחנו איתם מדברים על אסטרטג, ג'נטלמן ומרגל, לאו דווקא בסדר הזה. "החיוך שלו מטעה. מדובר באחד האנשים המתוחכמים שפגשתי"

בישראל נחשב פידן לדמות שנויה במחלוקת. כל הגורמים ששוחחנו איתם מדברים על אסטרטג, ג'נטלמן ומרגל, לאו דווקא בסדר הזה. "החיוך שלו מטעה. מדובר באחד האנשים המתוחכמים שפגשתי", אומר בכיר לשעבר במערכת הביטחון הישראלית שנפגש עם פידן לאורך השנים.

"הוא ידע לדקלם את כל שמות שחקני הקולנוע היהודים. יש לו מעין הכרה ויחס אמביוולנטי ליהודים, כנראה משנותיו בארה"ב. הוא הבין את העוצמה של הלובי היהודי בוושינגטון וזה בהחלט ניכר בשיחות שהיו לי איתו".

החשדנות הישראלית כלפי פידן החלה בשנותיו הראשונות כראש הביון הטורקי. כבר במינוי עצמו הועלו בישראל לא מעט סימני שאלה, בעיקר סביב ההזדהות שלו עם האיראנים. בשנת 2012 נחשפה רשת של המוסד שריגלה אחרי איראן והופעלה בחלקה מטורקיה. בישראל הצביעו על שירות הביון הטורקי כמי שעומד מאחורי חשיפת הרשת ומסירת השמות לאיראנים.

אהוד ברק, שהיה אז שר הביטחון, הגיב בזעם. מהשלב הזה נותקו כמעט לחלוטין היחסים בין שירותי הביון של שתי המדינות – ונציג המוסד, שישב באנקרה, הוחזר לישראל. חצי שנה אחרי חשיפת הרשת, במרץ 2013, פרסם הוושינגטון פוסט כי מי שעמד מאחורי העברת המידע לאיראנים היה פידן עצמו.

אהוד ברק (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
אהוד ברק (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

יש מי שמעריכים כי הסגרת הרשת הייתה חלק מנקמה טורקית בישראל על פרשת המרמרה ואי הרצון הישראלי לסגור את הפרשה בין המדינות. האירוע הזה גרם לתדמית הפרו־איראנית של פידן להתחזק

על פי הדיווח של פרשן העיתון דיוויד איגנשיוס, הפעלת הרשת הישראלית הייתה גלויה לשירותי הביטחון הטורקיים כחלק משיתוף הפעולה של שני ארגוני הביון. הטורקים ידעו ועקבו אחרי המפגשים של הסוכנים האיראנים עם מפעילי המוסד על אדמת טורקיה.

יש מי שמעריכים כי הסגרת הרשת הייתה חלק מנקמה טורקית בישראל על פרשת המרמרה ואי הרצון הישראלי לסגור את הפרשה בין המדינות. האירוע הזה גרם לתדמית הפרו־איראנית של פידן להתחזק, ועד היום, למרות חידוש הקשרים עם ישראל, יש מי שמביט אליו בחשדנות.

ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר ברק זוכר היטב את אירוע הסגרת רשת הריגול לאיראן. הפרסומים אז טענו כי ברק הגיב בכעס ובאכזבה. אולם, בשיחה עם זמן ישראל בשבוע שעבר הוא נשמע – כנראה בחלוף השנים – מתון יותר.

"המוסד הוא שהציע את הצעדים לניתוק הקשר ההדוק בין שני הארגונים. הם עמדו בקשרי עבודה צמודים עם הטורקים והכירו את הדמויות שפעלו, לכן אימצתי את ההמלצה", אמר ברק. את פידן עצמו ברק לא פגש בארבע עיניים מעולם, לדבריו, בפגישות המדיניות פידן תמיד היה בחדר לצד ארדואן או אהמט דבוטאולו (שהיה שר חוץ ואחר כך ראש ממשלה).

ראש ארגון הביון הטורקי לשעבר האקאן פידן באיסטנבול, 10 באוקטובר 2016 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)
ראש ארגון הביון הטורקי לשעבר האקאן פידן באיסטנבול, 10 באוקטובר 2016 (צילום: AP Photo/Emrah Gurel)

אהוד ברק: "התרשמתי שהוא איש רציני מאוד, אבל מה שנעשה ב־2012 לא עושים בין ארגונים – ולכן החלטנו לשנות כיוון. היחסים בהמשך מול טורקיה השתפרו, ולהבנתי גם מולו אישית. אין ספק שהוא איש מבריק"

"התרשמתי שהוא איש רציני מאוד, אבל מה שנעשה ב־2012 לא עושים בין ארגונים – ולכן החלטנו לשנות כיוון. היחסים בהמשך מול טורקיה השתפרו מאוד, ולהבנתי גם מולו אישית. אין ספק שהוא איש מבריק ולדעתי ארדואן סומך עליו מאוד".

בהקשר הזה נשאלת השאלה מה תהיה מידת השפעתו של פידן על ארדואן וישראל, בהנחה שהוא הבא בתור. יש הטוענים כי למרות המעבר שלו מביטחון לדיפלומטיה, הוא עדיין מושך בחוטים מאחורי הקלעים בשירותי הביטחון. מרגל תמיד מרגל.

"בשלהי תקופתו של מאיר דגן כראש המוסד, החשדנות כלפי פידן הייתה גדולה וזה השתרש בארגון",  מספר ר', בכיר לשעבר במוסד. "אחרי חשיפת הרשת האיראנית זה החריף והמשבר בין שני הארגונים היה עמוק מאוד, עד כדי נתק.

"אלא שבשלב מסוים גיליתי שאף שהמוסד החזיר את הנציג שלנו מאנקרה, נציג שירותי הביון הטורקי נשאר בארץ ומעולם לא הוחזר בהוראה ישירה של פידן. זה בדיוק התחכום שלו, הוא חושב אחרת, השאיר כאן כתובת כדי לפתוח דלתות במקרה הצורך.

ראש ארגון הביון הטורקי לשעבר האקאן פידן לצד נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן באנקרה, 28 ביולי 2016 (צילום: Kayhan Ozer Presidential Press Service, via AP)
האקאן פידן לצד נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדוא, 28 ביולי 2016 (צילום: Kayhan Ozer Presidential Press Service, via AP)

"בשלב מסוים גיליתי שאף שהמוסד החזיר את הנציג שלנו מאנקרה, נציג שירותי הביון הטורקי נשאר בארץ ומעולם לא הוחזר. זה בדיוק התחכום שלו"

"בשלב מסוים הוא הזמין אותי לפגוש אותו באנקרה. מדובר באדם חביב מאוד, מכניס אורחים ומבריק שהצליח לדעתי לשמור על זהות הארגון שלו למרות הלחצים מלמעלה. תהליך הכרסום של ארדואן בצבא והכנסת הממד הדתי לכל מערכות השלטון לא ניכרת ב־MIT. המחשבה שלו קרה ואנליטית. למרות הלחצים שלדעתי היו עליו,  פידן  הצליח לנווט נכון ולשמור על אופי הארגון שלו".

באופן מפתיע, פידן לא צמח כלל בעולם הביון. הוא שירת יותר מעשור בצבא, בין היתר בתפקידים במפקדת נאט"ו. המסלול שלו בפוליטיקה הטורקית החל כיועץ בקרן לשיתוף פעולה אזורי, שם זיהו את הפוטנציאל של הד"ר הצעיר למדע המדינה, שהחל את הקריירה האקדמית שלו באוניברסיטת מרילנד, משם גם האנגלית השוטפת שלו.

הוא בן 55, יליד אנקרה, בעל שורשים כורדים מצד אביו, נשוי ואב לשלושה ילדים. הוא שימש בשלב מסוים כיועצו של ארדואן לענייני ביטחון וב־2010 מונה על ידו לעמוד בראש ה־MIT, ללא כל ניסיון קודם. הצעד הזה התפרש כהתרסה של ארדואן כלפי הגנרלים הוותיקים שזוהו על־ידו כאויב אפשרי בתהליך הכרסום המתוכנן בחילוניות המדינה והתפיסה הכאמליסטית.

כבר בראשית דרכו של פידן בארגון עלו בישראל סימני שאלה לגבי היחס החם שלו כלפי איראן. הוא שירת תקופה קצרה כנציג הטורקי בסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם, סבא"א, ושם זיהו לראשונה את האמפטיה לטהרן.

אוניית המחאה מאווי מרמרה מובלת אל נמל אשדוד, 31 במאי 2010 (צילום: קובי גדעון/פלאש 90)
אוניית המחאה מאווי מרמרה מובלת אל נמל אשדוד, 31 במאי 2010 (צילום: קובי גדעון/פלאש 90)

"בכל השיחות איתנו הוא היה ענייני מאוד. הוא התקשה להבין מדוע אנחנו לא מתנצלים ומסיימים את הפרשה. היה לו קשה להבין את התמונה הפנימית בישראל ואיך המשט נתפס בעיני הציבור הישראלי"

הוא טען לזכותה של איראן להחזיק בידע וביכולת גרעינית ל"צרכי שלום". פידן עמד באותה תקופה גם מאחורי שורת צעדים שתואמו עם הוועדה לאנרגיה אטומית של איראן, שמנעו מהקהילה הבינלאומית להטיל עליה סנקציות.

ר' ניהל שיחות ארוכות עם פידן במטרה לפתור את משבר המרמרה. מתברר שהמוסד הוא שהכין את התשתית לפיוס עם טורקיה, שנחתם סופית ב־2016, שש שנים אחרי האירוע עצמו. "בכל השיחות איתנו הוא היה ענייני מאוד. הוא התקשה להבין מדוע אנחנו לא מתנצלים ומסיימים את הפרשה. היה לו קשה להבין את התמונה הפנימית בישראל ואיך המשט נתפס בעיני הציבור הישראלי.

"הבנתי בשיחות שהעיתוי קריטי מבחינת הטורקים. צריך לזכור שזה קרה בעיצומה של מלחמת האזרחים בסוריה והעלייה של המדינה האסלאמית, שהבהילה מאוד את אנקרה. הטורקים נאלצו לקלוט אלפי פליטים וההקרנה של דאעש והרעיונות האסלאמיסטיים שאיגפו את ארדואן מימין התחילו להיות מורגשים בגבול עם סוריה. לכן, הם רצו להוריד את עניין המרמרה מהשולחן".

טורקיה ניהלה יחסים מורכבים עם המדינה האסלאמית. על פי פרסומים שונים, מי שעמד מאחורי חלק מהדברים היה פידן עצמו. שירותי הביון "העלימו" עין ממעבר של מכליות נפט משדות הגז שהחזיק דאעש בסוריה לתוך טורקיה, ובכך אפשרו למדינה האסלאמית הכנסה קבועה.

דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)
אילוסטרציה: דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)

מעבר לכך, המודיעין הטורקי דאג לחמש מיליציות סוניות הפועלות נגד המשטר הסורי – ועד היום מחזיקות חלקים ברצועת הביטחון הטורקית במובלעת הכורדית בסוריה. יש הטוענים שמי שהגה את התוכנית הזו הוא פידן.

כמו כן, במהלך המלחמה בדאעש עלו הטענות כי טורקיה מעלימה עין ממעשי הזוועה בכורדים ולא מאפשרת להם לברוח לשטחה. המקרה המפורסם ביותר היה בעיר כובאני שעל הגבול הטורקי. פליטים ששרדו את הטבח של דאעש טענו כי הטורקים סגרו את הגבול ובכך כלאו אותם תחת המצור של המדינה האסלאמית.

"אני חושב שדווקא בהקשר הישראלי פידן התאזן יחסית במהלך השנים", אומר י', בכיר לשעבר במערכת הביטחון, שהיה מעורב בגיבוש עסקת שליט ופגש אותו באופן תדיר. "הוא לחץ כל העת להיות מעורב במשא והמתן עם חמאס מתוך תפיסה של הקרנת עוצמה טורקית באזור והבנה שזה יחזק את מעמדה הבינלאומי.

"העובדה שמדובר בתנועת אחות למפלגה של ארדואן, והיחסים עם הנהגת חמאס בעזה, בהחלט יצרו אצלנו רושם שניתן להשתמש בערוץ הטורקי. אבל בשלב מסוים הבנו שהוא [פידן] לא יוכל להביא לנו למשא ומתן את מי שבאמת נתן את הטון, אחמד ג'עברי, רמטכ"ל חמאס (שחוסל על־ידי ישראל ב־2012) ולכן פנינו לערוץ המצרי".

Ahmed Jabari (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
גופת אחמד ג'עברי בעזה אחרי החיסול הישראלי, 15 בנובמבר 2012 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)

"אני חושב שדווקא בהקשר הישראלי פידן התאזן יחסית במהלך השנים", אומר י', בכיר לשעבר במערכת הביטחון, שהיה מעורב בגיבוש עסקת שליט. "הוא לחץ כל העת להיות מעורב במשא והמתן עם חמאס"

פידן לא דובר ערבית ויכול להיות שזו הייתה אחת הסיבות לקושי שלו ליצור את הקשר האינטימי עם ג'עברי, אומר לנו גורם אחר. בכל מקרה, כדרכו, הוא ראה רחוק והתעקש להמשיך להיות מעורב במגעים שהובלו על־ידי מצרים.

"המעורבות שלו בשלבים האחרונים של המגעים אפשרה לנו להגיע לעסקה", מספר י'. "הוא תפר את החלק של קליטת האסירים המגורשים בטורקיה". כאן מגיעה אחת הנקודות הכאובות מבחינת ישראל, החופש שאפשרה טורקיה למנהיגי חמאס – ובראשם סאלח אל־עארורי – לפעול בשטחה ולארגן משם פיגועים בגדה המערבית.

הפעילות הזו של חמאס לא הייתה מתאפשרת ללא פיקוח ואישור של פידן. לאחרונה, עם חימום היחסים עם ישראל, אל־עארורי מבלה פחות בטורקיה ויותר בלבנון. הוא אומנם לא גורש רשמית אבל צעדיו הוצרו. את זה עשה פידן בישורת האחרונה שלו ב־MIT, אולי מתוך ראייה עתידית.

איתות אחר להתרככות שלו כלפי ישראל היה שיתוף הפעולה עם המוסד בסיכול ניסיונות הפיגוע האחרונים של איראן באיסטנבול. סוכני המוסד עבדו בטורקיה צמוד לאנשיו של פידן, אף שהדבר לא היה קל בהיבט היוקרה הטורקית.

סאלח אל-עארורי ב-2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
סאלח אל־עארורי ב־2017 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

לאחרונה, עם חימום היחסים עם ישראל, אל־עארורי מבלה פחות בטורקיה ויותר בלבנון. הוא אומנם לא גורש רשמית אבל צעדיו הוצרו. את זה עשה פידן בישורת האחרונה שלו ב־MIT, אולי מתוך ראייה עתידית

ישראל הציגה ל־MIT חומר מודיעיני מדויק ואפילו כיוונה אותם לחלק מחברי התשתית שהסתתרו בפרברים של איסטנבול. באחד המקרים סוכנים טורקים, מלווים באנשי ביטחון ישראלים, חילצו מהשוק באיסטנבול בני זוג דקות לפני חיסול.

"פידן הוא אניגמה בפן האישי", מסכם י. "למרות השייכות שלו למפלגה הצדק והפיתוח של ארדואן, אי אפשר לדעת עד כמה הוא דתי. אני יכול לומר שבכל הפגישות שהיו לנו הוא לא שתה אף פעם יין. האם זה מעיד על משהו? לא יודע".

כנראה שהאניגמה הזו תמשיך ללוות את ישראל. סביר להניח שהחשדנות כלפי פידן תישאר בעינה, בדיוק כמו כלפי הפטרון שלו, ארדואן. אגב, דרכם של פידן וארדואן לא הייתה סוגה בשושנים לכל אורכה.

ב־2015 פידן התפטר מרשות ה־MIT במטרה לרוץ לפרלמנט תחת החסות של ראש הממשלה דאז דבוטאולו, שהתנגד לתוכנית של ארדואן להפוך את טורקיה לנשיאותית. יש האומרים שבשלב הזה עבר חתול שחור בין פידן לארדואן. אלא שהפרישה והנתק החזיקו בדיוק חודש, עד שארדואן הכריז כי הוא ממנה את פידן מחדש לראש ה־MIT.

"פידן מחזיק את כל הסודות שלי", אמר בזמנו ארדואן חצי בצחוק, וכנראה שיש הרבה מאחורי הדברים הללו.

ראש ארגון הביון הטורקי לשעבר האקאן פידן במוסקבה, רוסיה 24 באוגוסט 2018 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
ראש ארגון הביון הטורקי לשעבר האקאן פידן במוסקבה, רוסיה, 24 באוגוסט 2018 (צילום: AP Photo/Alexander Zemlianichenko)
עוד 1,691 מילים
סגירה