לפוצץ את בועת השכירות

שר החינוך יואב קיש ואשתו ייכנסו בחודש הבא לבית מידות עם בריכה בהוד השרון, בשכר דירה שנראה לרובנו דמיוני ● מחירי השכירות קפצו השנה ב־10% בממוצע, אך הסיוע בשכר הדירה ל־180 אלף משפחות לא התעדכן כבר שני עשורים ● פעילי "עומדים ביחד" השיקו מחירון שכירות בת"א, חיפה וירושלים ומקימים ועד שוכרים ניסיוני בפלורנטין ● הם דורשים להסדיר את השוק הפרוץ ומבטיחים לתת פייט לבעלי הדירות

הבית ששוכר יואב קיש בהוד השרון בעלות של 25 אלף שקל בחודש. יוני 2023
הבית ששוכר יואב קיש בהוד השרון בעלות של 25 אלף שקל בחודש. יוני 2023

בתחילת חודש יולי השר יואב קיש צפוי לעבור לביתו החדש ברחוב הזויתן בהוד השרון, העיר שבה הוא מתגורר גם כיום. שר החינוך שכר בית מידות על מגרש של כ־720 מ"ר הכולל ארבעה חדרי שינה עם שירותים ומקלחת צמודים לכל אחד; סלון, מטבח ומרתף ענקיים – וכמובן, בריכת שחייה בחצר.

חוזה השכירות נסגר על 25 אלף שקל בחודש. בעל הבית הוא עזרא בנימיני, ראש העיר לשעבר ואיש ליכוד, כמו השוכר החדש שלו. הוא דרש בהתחלה 30 אלף שקל אך הסכים להתגמש. ועדיין, מדובר בסכום חריג בגובהו – גם לפוליטיקאי בכיר שמרוויח כ־30 אלף שקל נטו ופנסיה משירות כטייס בחיל האוויר. מבחינת קיש, מדובר בעצם ברוב שכרו השוטף.

לאדם מהשורה מדובר בשכר דירה דמיוני – פי שלושה משכר המורים הצעירים עליהם מופקד שר החינוך ויותר מפי שניים מהשכר הממוצע במשק. העסקה משקפת את הפערים ברמת החיים בין חלק מנבחרי הציבור במפלגת השלטון לאלה שאותם הם מתיימרים לייצג. רוב המצביעים שלהם נאנקים כרגע תחת המשכנתה או דמי השכירות שהתייקרו בקצב מסחרר בחודשים האחרונים.

קיש, אב לשלושה ונשוי בשנית, כנראה מאמין שהוא מסוגל לשרוד את המשקולת החודשית הכבדה, שככל הנראה יחלוק עם זוגתו. הוא בחר שלא להגיב.

יואב קיש בכנסת, 12 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב קיש בכנסת, 12 ביולי 2018 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חוזה השכירות של יואב קיש נסגר על 25 אלף שקל בחודש. בעל הבית הוא עזרא בנימיני, ראש העיר לשעבר ואיש ליכוד. הוא דרש 30 אלף שקל, אך הסכים להתגמש

לעומתו, רוב השוכרים מתקשים מאוד במצב השוק הנוכחי, חלקם העידו בתקופה האחרונה על בקשות להעלאת דמי שכירות בשיעורים חריגים של 15% ו־20% – ואלה שהגיעו לראות דירות חדשות נתקלו במחירים גבוהים בהרבה מהשוכרים הקודמים. באזורי הביקוש, השיעורים האלה הם רוחביים לדירות מסוימות.

גם נוטלי המשכנתאות ספגו מכה קשה. הלוואה של 450 אלף שקל התייקרה ביותר מאלף שקל בהחזר החודשי מאז שהחלו העלאות הריבית באביב הקודם.

בית בהוד השרון שאותו שכר יואב קיש. יוני 2023 (צילום: ללא)
הבית החדש ששוכר יואב קיש, יוני 2023

ההתייקרות פוגעת במיוחד בשכבות המוחלשות. למשל, אם חד־הורית לארבעה מחולון הזכאית לדיור ציבורי מקבלת סיוע בשכר דירה בגובה מקסימלי של 3,900 שקל משום שאין מספיק דירות ציבוריות.

בחולון, העיר שבה היא גרה, דירת 4.5 חדרים תעלה כ־6,500 שקלים אחרי זינוק של 8.5% בחצי השנה האחרונה. בהיעדר ביטחונות ועם סיוע לא מספיק, היא לא תהיה מסוגלת למצוא דירה במחירים האלה.

זה, פחות או יותר, מצבה של פזית זית, שבראיון ל־ynet, סיפרה שכרגע היא נמצאת בדירה שאינה ראויה למגורים – ישנה, עם חשמל לא בטיחותי ובעל דירה שלא מתחזק אותה כי הוא יודע שלשוכרת אין חלופה אמיתית.

בישראל יש 180 אלף משפחות שמקבלות סיוע בשכר דירה, שלא התעדכן בשני העשורים האחרונים. אלה מהן שלא זכאיות לדיור ציבורי, מקבלות רק 700 עד 1,200 שקלים לכל היותר.

דני גיגי, מנכ"ל הפורום לדיור ציבורי, אומר: "משרד האוצר מסרב להצמיד את הסיוע למדד המחירים. הם מבינים שהמודל כושל וברגע שיצמידו – המחירים יעלו בשוק. הם חיסלו את הדיור הציבורי והעבירו את זה לשכירות. כשהשוק מתמוטט אנשים לא יכולים לעמוד בזה".

"משרד האוצר מסרב להצמיד את הסיוע למדד. הם מבינים שהמודל כושל אבל חיסלו את הדיור הציבורי והעבירו לשכירות. כשהשוק מתמוטט אנשים לא יכולים לעמוד בזה"

אז מכיוון שהחיים הם חרבון, שלא לומר שלשול מוגלתי, כמובן שבעל הבית שלי הודיע לי שהוא מעלה את שכר הדירה ב-1000 שקל, מהסיבה…

Posted by Ya'ara Danielle Schwartz on Tuesday, April 18, 2023

הריבית מתדלקת התייקרות בשכירות

לפני נתוני מדל"ן המבוססים על עסקאות שדווחו לרשות המיסים, השכירויות התחילו להתייקר כבר ברבעון הראשון השנה. כך, למשל, בהוד השרון קפצו המחירים לדירת ארבעה חדרים ב־7.25%; תל אביב בולטת בזינוק של 5.5% – זה עוד מתון ביחס להשתוללות שמתרחשת כעת, עם בוא הקיץ וחידוש חוזי השכירות.

העליות מתודלקות על־ידי העלאת הריבית בצד הביקוש וההיצע כאחד, כפי שאומר טל קופל, מנכ"ל מדלן: "עליית הריבית בישראל משפיעה ישירות על כל ענף הנדל"ן, ומכאן שגם על עולם השכירויות.

"על דמי השכירות מופעלים כיום כמה מנועים שלוחצים אותם למעלה: ראשית, משום שאנשים מהססים לקחת משכנתה אבל עדיין צריכים פתרון מגורים הם מעדיפים או ממשיכים לגור בשכירות, כאופציה זמנית זמינה וזולה יחסית.

טל קופל מנכ”ל מדלן
טל קופל, מנכ"ל מדלן (צילום: מדלן)

"אליהם מצטרפים גם מי שכבר לקחו משכנתה אבל הבינו שלא יוכלו לעמוד בה יותר והחליטו לוותר על הנכס. החשש הוא שככל שהריבית תעלה כך נראה יותר ויותר כאלה, וכשיש ביקוש – המחירים עולים.

"מהצד השני ניצבים משכירי הדירות, שחלקם לקחו בעצמם משכנתה כדי לממן את הרכישה, וכעת, עם עליית ההחזר החודשי, מעוניינים להעלות את דמי השכירות. כל אלה יוצרים לחץ אמיתי על דמי השכירות".

"גם מי שכבר לקחו משכנתה והבינו שלא יוכלו לעמוד בה מוכרים ועוברים לגור בשכירות. החשש הוא שככל שהריבית תעלה נראה יותר ויותר כאלה, וכשיש ביקוש – המחירים עולים"

השכירות התייקרה ב־10%

לפני נתוני "דנוס. להט. שמאי מקרקעין", מתחילת השנה בולטות בקפיצות נחשוניות של השכירויות הערים תל אביב, כפר סבא, ירושלים, פתח תקווה ורמלה.

מה יש לכם מתל אביב? למה כולם רוצים לחיות בתל אביב והמרכז? רק תצאו קצת מהמרכז ותראו…….. תראו איך בכל הארץ המצב הזוי…

Posted by ‎דירות בישראל שמדכאות אותי‎ on Wednesday, May 31, 2023

שיאנית התשואה על דמי השכירות למשקיעים הן רמלה ובאר שבע (מעל 4%), הודות לירידה במחירי הדירות לרכישה בערים האלה. מנגד, בהרצליה נרשמה התשואה הנמוכה ביותר (2.5%), נוכח העלייה במחירי הדירות בעיר והתייקרות זניחה בשכירות.

בסך הכך, במחצית החולפת עלו מחירי השכירות בממוצע ארצי ב־5.56%, מה שמשקף שיעור עלייה שנתי של יותר מ־10%.

יש כאלה שהחליטו שנמאס להם ומנסים לעשות מעשה. הראשונה הייתה חיפה, שבה דירת שלושה חדרים התייקרה בחצי השנה האחרונה ב־7.4% לשכירות ממוצעת של 2,900 שקלים. התושבים בבירת הצפון השיקו מחירון שכירות, שמאפשר לראות מה המחיר בכל שכונה. גם בירושלים ובתל אביב הושק לאחרונה מחירון דומה ויש כוונה להתרחב לערים נוספות.

"המחירון נועד להעלות את הכוח לשוכרים שבאים לחתום על חוזה", אומר יובל שליסל, תושב חיפה וסטודנט לתואר שני בכלכלה, שהיה מיוזמי הפרויקט שהתחיל לפני חצי שנה תחת החסות של "עומדים ביחד", תנועה לא מפלגתית הכוללת כמה אלפי חברים ברחבי הארץ.

"הדיור הוא לא שוק סימטרי: בעל הדירה חזק יותר מהשוכר. כשחיפשתי דירה בחורף האחרון ניצלתי שני ימי חופש ועוד שני ימי עבודה, ראיתי אולי 12 דירות. איזה פרספקטיבה זה נותן לך?

"לנו, השוכרים, אין יכולת להבין את הערך הריאלי של הדירה ויש רוח גבית של עליית מחירים וריבית שמתגלגלת עלינו אז מגלים דירות לא טובות, אנחנו חלשים במשא ומתן והתוצאה היא מחירי שכירות גבוהים", הוסיף.

"הדיור הוא לא שוק סימטרי: בעל הדירה חזק מהשוכר. כשחיפשתי דירה בחורף ניצלתי שני ימי חופש ועוד שני ימי עבודה, ראיתי אולי 12 דירות. איזה פרספקטיבה זה נותן לך?"

פלאיירים המבשרים על מחירון דמי השכירות בחיפה (צילום: דוברות עומדים ביחד)
פלאיירים המבשרים על מחירון דמי השכירות בחיפה (צילום: דוברות עומדים ביחד)

מפצלים דירות וצוברים כוח שוק

שליסל מעיד כי בחיפה יש תופעות האופייניות לכניסה מאסיבית של משקיעים. "זוג חברים סיפרו לי שיזם קנה את דירת ה־35 מ"ר שלהם בחיפה ובאוגוסט העלה את שכר הדירה ב־500 שקל ל־2,500.

"בהדר ונווה שאנן יזמי הנדל"ן גילו את הטריק הלא חוקי של חלוקת דירות, ואז דירה של 60 מ"ר הופכת לשתי דירות פיציות וזה מייצר בעיות של תשתיות – פתאום בבניין יש פי שניים דיירים בלי שדרוג של מערכת הביוב. העירייה זורקת עלינו ועל שוכרי הדירות ואנחנו משלמים את המחיר.

"יש כאן שתיים–שלוש חברות שיש להן נתח שוק גדול בהדר ובשכונות החוף והחוק מאפשר להן להפוך למונופול בלי מגבלות. הם קנו בשנים האחרונות כמויות של נכסים העומדים ריקים, מחכים שהמחירים ירדו ויקנו עוד כדי לצבור כוח שוק אדיר".

"יש בחיפה שלוש חברות עם נתח שוק גדול בהדר ובשכונות החוף והחוק מאפשר להן להפוך למונופול. הם מחכים שהמחירים ירדו ויקנו עוד כדי לצבור כוח שוק אדיר"

פגישה של פעילי ועד השוכרים בחיפה (צילום: דוברות עומדים ביחד)
פגישה של פעילי ועד השוכרים בחיפה (צילום: דוברות עומדים ביחד)

"השוכרים לא מוכנים להיות פראיירים"

בשורה התחתונה, השוכרים שהתאגדו בחיפה חושבים שגם ברמת החקיקה דרושה הסדרה של השוק: "משבר השכירות מורכב מהתייקרות מהירה וחוזים שאינם לטובתנו, עם חוק שכרגע מגן בעיקר על בעלי הדירות. אנחנו דורשים חובה של אופציה לחוזים ארוכי טווח עם אפשרות יציאה לשוכר ולהסדיר את השיעור של עליית המחירים בחידוש החוזה, שלא יהיה חשוף לגחמות של יזמי נדל"ן.

השוכרים כאן מבינים שהם נדפקים גם על־ידי החוק ולא מוכנים לקבל את זה. גם העלאות של 5% מטריפות אותם והם נותנים פייט לבעלי הדירות שמפרסמים אותן בקבוצות פייסבוק וקוטלים אותם בתגובות כשהם מפריזים במחיר. כתוצאה מכך, הרבה בעלי דירות מעדכנים את המודעה אחרי כמה ימים ויכולים לרדת ב־15% עד 20%.

עליות מחירי השכירות בחיפה:

מספר חדרים שכר דירה ב־2022 שכר דירה ב־2023 שינוי חצי שנתי שינוי חצי שנתי ממוצע לעיר מחיר לדירת 4 חדרים תשואה ממוצעת למשקיעים
2 2,600 2,680 3.08% 1.61 מיליון שקל
3 2,700 2,900 7.41% 5.3% 3.2%
4 4,000 4,275 6.88%
5 5,300 3.77%

(מקור: דנוס. להט. שמאי מקרקעין)

"השוכרים לא מוכנים להיות פראיירים ולממן לבעלי הבתים את המשכנתאות. נשבש להם ולמקבלי ההחלטות את סדר היום. הממשלה והעירייה צריכות להתערב כדי לפתור את משבר השכירות ובבחירות המוניציפליות הקרובות נראה את הכוח שלנו ונתמוך במועמד שיפתור ויטפל במשבר".

"השוכרים לא מוכנים להיות פראיירים ולממן לבעלי הבתים את המשכנתאות. נשבש להם ולמקבלי ההחלטות את סדר היום. בבחירות המוניציפליות הקרובות נראה את הכוח שלנו"

גם בתל אביב הדרמה בעיצומה. רון חולדאי כבר הודה שנכשל במה שנוגע לדיור בר השגה ושהעיר הפכה לעשירים בלבד. כל בניין שהולך לתמ"א, גם כזה שאיכשהו מאפשר לאנשים מהשורה לשכור דירה, יהפוך בסיום העבודות לקומפלקס של דירות ענקיות ויקרות מדי.

מפגש להקמת ועד שוכרים של פלורנטין בפארק המסילה בתל אביב (צילום: דוברות עומדים ביחד)
מפגש להקמת ועד השוכרים של פלורנטין בפארק המסילה בתל אביב (צילום: דוברות עומדים ביחד)

"עיר שלמה נלקחה מאיתנו"

"פה בתל אביב זה מעין טקס שנתי ועכשיו אני ממש רואה סביבי אנשים שנאלצים לעזוב את העיר או לעבור דירה כי השכירות קופצת פתאום ב־1,200 שקל למחירים שהם מוגזמים לגמרי – והמלחמה על דירות הופכת לקשה יותר", אומר איתמר אבנרי, שגם הוא חבר הנהגת עומדים ביחד. הוא שותף ליוזמה של מחירון השכירות ובימים אלה גם להקמה של ועד שוכרים בפלורנטין.

"באופן אישי אני בחרדות כי את הבניין שלי הולכים להרוס ואני בפאניקה מכמה שאצטרך לשלם אחר כך. אנשים משלמים מחצית מהשכר החודשי שלהם כשההמלצה המקובלת היא שהוצאת הדיור תהיה כ־30% מהשכר", הוסיף אבנרי. בטווח הקצר הוא חושב שהעירייה צריכה לדרוש סוף סוף ארנונה עסקית מדירות ה־Airbnb או להחזיר אותן לשוק.

עליות מחירי השכירות בתל אביב:

מספר חדרים שכר דירה ממוצע ל־2022 שכר דירה ממוצע ל־2023 שינוי חצי שנתי שינוי ממוצע לעיר מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים תשואה למשקיעים
2 4,800 5,500 14.6%
3 5,900 6,900 16.95% 12.7%
4 8,600 9,000 4.65% 3.77 מיליון שקל 2.9%
5 9,600 11,000 14.58%

(מקור: דנוס. להט. שמאי מקרקעין)

"יש מעל עשרת אלפים דירות כאלה. תמיד אומרים 'לכו תגורו בעיר אחרת', אז הנה עיר שלמה שנלקחה מאיתנו. זה מוציא דירות מהשוק ומעלה מחירים. ערים מתקדמות בעולם הכריזו מלחמה על הדירות האלה ותל אביב לא. העירייה בעצמה יכלה לבקש מכל התושבים למלא את מחירון השכירות – וזה לבד היה מוריד את המחירים.

"אומרים 'תגורו בעיר אחרת', אז הינה עיר שלמה נלקחה לדירות Airbnb. הוציאו דירות והעלו מחירים. ערים בעולם הכריזו מלחמה על הדירות האלה ותל אביב לא"

פעילי מאבק הדיור מתעמתים עם רון חולדאי מחוץ לישיבת מועצת העיר (צילום: דוברות עומדים ביחד)
פעילי מאבק הדיור מתעמתים עם רון חולדאי מחוץ לישיבת מועצת העיר (צילום: דוברות עומדים ביחד)

ועד שוכרים בפלורנטין

"בטווח הארוך אפשר לעשות הרבה יותר: העירייה בעצמה יכולה לבנות דיור להשכרה ארוכת טווח או דיור ציבורי. כמחצית מתושבי תל אביב הם שוכרים ואנחנו מנסים ליצור את הרצון הפוליטי שידרוש פתרונות דרך התאגדות של שוכרים.

"הסתובבנו בפלורנטין בשישי בצוהריים ו־100% מהאנשים שפנינו אליהם הסכימו למלא את סקר מחירון השכירות, כולם מרגישים את זה. אנחנו מתניעים ועד שוכרים בפלורנטין. זו שכונה שיש בה הרבה צעירים והרעיון הוא לקחת את זה מדרגה למעלה, לדווח על בעיות בדירה או עם בעל הבית, אפילו לבייש את אלה שדופקים את השוכרים.

"אנחנו מתניעים ועד שוכרים בפלורנטין. הרעיון הוא לקחת את זה מדרגה למעלה, לדווח על בעיות בדירה או עם בעל הבית, אפילו לבייש את אלה שדופקים את השוכרים"

"הרבה בניינים הם בבעלות גוף מסחרי או אדם אחד ולאף אחד אין כוח מולם – אז מתחילים להתאגד בפיילוט שיתרחב לכל העיר. כשמאגדים את האנשים הרצון הפוליטי יגיע – וזו המטרה".

שכונת פלורנטין בתל אביב. 7 ביוני 2023 (צילום: Omer Fichman/Flash90)
אילוסטרציה: שכונת פלורנטין בתל אביב. 7 ביוני 2023 (צילום: Omer Fichman/Flash90)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הדירה שלי, בעלת 4 חד' בחריש מתפנה בסוף החודש (30/6) והמחיר שלה הוא 3000 ש"ח. היא על הכביש הראשי ("דרך ארץ") וקרובה לקניון והכניסה לעיר. קומה 3 מתוך 4. מתחת לדירה יש תחנה לבנימינה (קו 3... המשך קריאה

הדירה שלי, בעלת 4 חד' בחריש מתפנה בסוף החודש (30/6) והמחיר שלה הוא 3000 ש"ח.
היא על הכביש הראשי ("דרך ארץ") וקרובה לקניון והכניסה לעיר. קומה 3 מתוך 4. מתחת לדירה יש תחנה לבנימינה (קו 31) – נסיעה של 20 דק'…
מי שמעוניין *באמת* נא לפנות בווצאפ ל055-3020-803

עוד 1,633 מילים ו-2 תגובות
סגירה