הפרלמנט הלבנוני מצביע בפעם ה־12 על זהות הנשיא הבא, 14 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
AP Photo/Hassan Ammar

הפרלמנט הלבנוני נכשל בפעם ה־12 בבחירת נשיא

הכאוס נמשך בלבנון אחרי שבעלת בריתה של חזבאללה בפרלמנט הצביעה נגד מועמדה ● בארה"ב טוענים שהרוסים מתגרים בהם מעל שמי סוריה לבקשת איראן ● הזמר הפלסטיני מוחמד עסאף רוצה לכבוש את ערב הסעודית ● יורש העצר הסעודי מבקר בפריז בפעם הראשונה מאז רצח ג'מאל חשוקג'י ● והשבוע ב־2007 – חמאס משתלט על עזה ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

לבנון תקועה ללא נשיא

בפעם ה־12 ברציפות, הפרלמנט הלבנוני לא הצליח לבחור נשיא – וארמון הנשיאות בבעבדא ימשיך להיות ריק. מישל עאון, הנשיא הקודם של לבנון, פינה את מקומו כבר באוקטובר 2022 – ומאז הגורמים הפוליטיים השונים בפרלמנט הלבנוני לא מצליחים להגיע להסכמה בנוגע למועמד שיוביל את המדינה.

לחזבאללה יש מועמד משלה – סולימאן פרנג'יה הבן, המקורב מאוד לבשאר אל־אסד, שכיהן בעבר כשר וכחבר פרלמנט; בעוד שהאופוזיציה תומכת בג'יהאד אזוער, איש הבנק העולמי ושר האוצר בשנות האלפיים. הפלונטר הלבנוני היה צפוי – גם בפעם הקודמת, בשנת 2016, הפרלמנט בחר בנשיא עאון רק אחרי חודשים רבים של דיונים והצבעות עקרות.

מה ששונה הפעם היא העובדה שהתנועה הפטריוטית החופשית, מפלגה נוצרית־מרונית שנחשבת לבעלת בריתה של חזבאללה (הנשיא הקודם הגיע משורותיה) – הצביעה יחד עם מתנגדי חזבאללה בעד ג'יהאד אזוער.

הסיבה להצבעה הזאת היא ככל הנראה ההיסטוריה העכורה שבין משפחתו של ראש המפלגה ג'ובראן בסיל ובין משפחתו של פרנג'יה. הצדדים המעורבים אומרים שהמחלוקות בין השניים נובעות מסכסוך שהחל עוד בימי מלחמת האזרחים בלבנון.

הפרלמנט הלבנוני מצביע בפעם ה־12 על זהות הנשיא הבא, 14 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
הפרלמנט הלבנוני שוב נכשל לבחור נשיא, 14 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

מה ששונה הפעם היא העובדה שהתנועה הפטריוטית החופשית, מפלגה נוצרית־מרונית שנחשבת לבעלת בריתה של חזבאללה – הצביעה עם מתנגדי חזבאללה

בסיל הכריז שהוא מתנגד ל"דיקטטורה של חזבאללה", אך במקביל אמר לכתבים שמפלגתו ממשיכה בדיאלוג עם התנועה השיעית. בלבנון מעריכים כי בסיל מתמקח בשביל ללחוץ על המועמדים ולגרום להם להציע לו ולמפלגתו הצעות מפתות יותר. כך או אחרת, לפי שעה לבנון ממשיכה להתנהל ללא נשיא ועם ממשלה זמנית בעלת סמכויות מוגבלות.

המתיחות בין רוסיה וארה"ב עולה שלב

ארה"ב מזניקה לסוריה את מטוסי הקרב ה־F-22 בעקבות "התנהגות רשלנית ובלתי מקצועית של הצבא הרוסי". בשבוע שעבר פורסם כי הכוחות הצבאיים של רוסיה בסוריה הפסיקו לדבוק בפרוטוקולים המוסכמים למניעת הסכסוך עם הכוחות האמריקאים במדינה יחד עם יתר החברות בקואליציה הפועלת בסוריה.

גנרל בכיר בצבא האמריקאי אמר השבוע כי רוסיה ממשיכה לנסות לגרור את ארה"ב להתנגשות מעל שמי סוריה. "בימים אלה (וגם היום) הרוסים ממשיכים לעסוק בסוג כזה של התנהגות פרובוקטיבית", אמר אלקסוס גרינקביץ', איש הצבא האמריקאי האחראי על הפעולות האוויריות במזרח התיכון, בראיון ל־Defense One.

"אני חושב שמה שהם לא מבינים זה שיש להם אפשרויות מוגבלות מאוד, כשלארה"ב יש הרבה יותר אפשרויות מבחינת הכוחות שאנחנו יכולים להביא לכאן", הוסיף גרינקביץ'. במסגרת המוסכמות הקיימות בין וושינגטון למוסקבה, כלי הטייס הרוסיים בסוריה חייבים לשמור על מרחק של לפחות שלושה מיילים ימיים ממטוסי צבא ארה"ב.

תמונה שפרסם חיל האוויר האמריקאי של מטוס F-22 רפטור מעל בסיס באמירויות (צילום: Staff Sgt. Chris Drzazgowski/U.S. Air Force via AP)
מטוס F-22 אמריקאי מעל בסיס באיחוד האמירויות (צילום: Staff Sgt. Chris Drzazgowski/U.S. Air Force via AP)

"אני חושב שמה שהם לא מבינים זה שיש להם אפשרויות מוגבלות מאוד, כשלארה"ב יש הרבה יותר אפשרויות מבחינת הכוחות שאנחנו יכולים להביא לכאן"

על פי הדיווחים האמריקאים, לאחרונה המטוסים הרוסיים התקרבו למרחק של 150 מטרים בלבד מהטייסים האמריקאים. בארה"ב מאמינים שהרוסים פועלים לא רק יחד עם האיראנים כדי לדחוק את האמריקאים מסוריה – אלא גם מובלים על־ידם "משום שיש להם חוב לאיראנים", כך על פי גרינקביץ'.

במהלך החודשים האחרונים הכוחות האיראניים הגבירו את המתקפות נגד כוחות ארה"ב הממוקמים בצפון־מזרח סוריה.

כוכבו של מוחמד עסאף שוב זוהר

רק לפני שבועות אחדים הזמר הפלסטיני מוחמד עסאף מצא את עצמו במוקד של שערורייה: שירו "הדם שלי פלסטיני" הוסר מספוטיפיי בגלל מה שהוגדר על־ידי הפלטפורמה כ"תוכן אנטישמי". עסאף סיפר בראיונות כי קיבל הודעה רשמית מספוטיפיי על הסרת השיר בגלל שיש בו אזכור של "התנגדות לציונים".

מעריציו הרבים של עסאף זעמו על ההחלטה – ורבים מהם הכריזו כי יחרימו את הפלטפורמה. מאז השיר הוחזר לספוטיפיי. לפני עשור עסאף עשה היסטוריה כשזכה בריאלטי השירה "Arab Idol"  עם שירו "תרימו את הכאפייה".

כמו רבים אחרים, גם הכוכב הפלסטיני מבין היטב היכן נמצא מרכז הכובד האזורי. אם פעם הזמרים הצעירים שאפו להגיע לקהיר ולדובאי, הפעם הם נוהרים לערב הסעודית

לאחר מכן הפך עסאף לכוכב גדול גם בקרב הפלסטינים וגם בכל העולם הערבי. אולם, ממשלת ישראל מנעה ממנו להיכנס לירושלים ולרצועת עזה. עכשיו, בעיצומו של הסיפור עם ספוטיפיי, עסאף ממציא את עצמו מחדש בערב הסעודית עם השיר החדש שהוציא, "בינת אל־ג'דה", אותו הוא שר במבטא סעודי.

כמו רבים אחרים, גם הכוכב הפלסטיני מבין היטב היכן נמצא מרכז הכובד האזורי. אם פעם הזמרים הצעירים שאפו להגיע לקהיר ולדובאי, הפעם הם נוהרים לערב הסעודית.

אימוץ של כוכב פלסטיני על־ידי הממלכה הסעודית הוא גם מסר לישראל – הסוגיה הפלסטינית היא אומנם כבר לא הסוגיה היחידה והבלעדית החשובה לממלכה הסעודית, אך היא חשובה מספיק בשביל ללחוץ על ישראל, שמעוניינת בהתקרבות ובנורמליזציה.

יורש העצר הסעודי מבקר בפריז

למבקרי נשיא צרפת עמנואל מקרון היה מה לומר על הפגישה עם יורש העצר הסעודי הנסיך מוחמד בן סלמאן שהתקיימה השבוע בפריז. ארגוני זכויות אדם לא שוכחים למנהיג הסעודי את הרצח מקפיא הדם של ג'מאל חשוקג'י – עיתונאי ומתנגד שלטון שנרצח בעת שביקר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בריאד, ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)

נראה שמנהיגי העולם החופשי כמו ביידן, שטס ביולי 2022 לערב הסעודית בשביל לשוחח עם בן־סלמאן על מחירי הנפט; ועמנואל מקרון, שדן איתו השבוע על המלחמה באוקראינה – מזמן החליפו דיסקט

יחד עם זאת, נראה שמנהיגי העולם החופשי כגון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שטס ביולי 2022 לערב הסעודית בשביל לשוחח עם בן־סלמאן על מחירי הנפט; ועמנואל מקרון, שדן איתו השבוע על המלחמה באוקראינה ועל סיוע אפשרי לקייב – מזמן החליפו דיסקט.

לפי שעה, נראה שבן־סלמאן בן ה־37 ימשיך לשלוט בממלכה הסעודית זמן רב אחרי שגם ביידן וגם מקרון יסיימו את תפקידם. לאור חשיבותה של ערב הסעודית במערכת הפוליטית הגלובלית, האפשרות להתעלם ממנו או להחרים אותו – לא קיימת.

בן סלמאן הגיע לפריז לא רק בשביל לפגוש את מקרון אלא גם כדי להשתתף באירוע בשם "The Summit for New Global Financing", שם ידונו בתוכנית למאבק במשבר האקלים וגם – ולא פחות חשוב – תתקיים קבלת פנים מיוחדת לכבוד ההכרזה הסעודית על המועמדות לארח את האקספו בשנת 2030.

מחמד בן־סלמאן רוצה את הכול – את המונדיאל, את האקספו, את פורמולה 1 ואת המשחקים האסיאתיים. הוא נחוש להעלות את קרנה של ערב הסעודית ולהפוך אותה ממדינה שמרנית ומסוגרת למדינה המסבירה את פניה לתיירים ולאנשי העסקים. לא נראה שצלו של חשוקג'י יפריע לו בדרך להגשמת החלום.

France Saudi Arabia (צילום: Benoit Tessier/Pool via AP)
מוחמד בן סלמאן ועמנואל מקרון בפריז, 28 ביולי 2022 (צילום: Benoit Tessier/Pool via AP)

בן סלמאן נחוש להעלות את קרנה של ערב הסעודית ולהפוך אותה ממדינה שמרנית ומסוגרת למדינה המסבירה את פניה לתיירים ולאנשי העסקים. לא נראה שצלו של חשוקג'י יפריע לו בדרך להגשמת החלום

השבוע הזה במזה"ת: חמאס משתלט על רצועת עזה

"עזה נצבעת בירוק": כך דיווחו העיתונים בישראל ובשאר העולם ב־14 ביוני 2007, כשאנשי תנועת חמאס בעזה כבשו את מעוזי פת"ח האחרונים, זרקו את המתנגדים מהגגות והניסו את אלה שהיו אמורים להגן על עזה למצרים או לשטחי הרשות הפלסטינית בגדה המערבית.

ביממה שקדמה לכך, בקרבות בין שתי התנועות, נהרגו לפחות 30 בני אדם. כבר אז היה ברור לכל שאנשי פת"ח לא יצליח למנוע את ההפיכה ולהגן על שלטון הרשות הפלסטינית בעזה. לאירועים הדרמטיים הללו שהובילו לשלטון הממושך של חמאס ברצועה קדם משבר פוליטי חמור – ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס פיטר את ראש הממשלה של ממשלת האחדות איסמעיל הניה.

בחמאס זעמו והוציאו לפועל תוכנית שכנראה כבר שכבה במגירה זמן מה. מאז אותו יום חלפו 16 שנים. המתווכים הערביים ניסו להוביל לפיוס בין חמאס לפת"ח – ללא הצלחה יתרה. נראה שרק הבחירות החדשות לתפקיד יו"ר הרשות יוכלו להניע את גלגלי הפיוס וליצור משוואה חדשה בין עזה לגדה. כרגע, ההתפתחות הזאת אינה באופק.

אחרי ששני המעוזים העיקריים של עבאס – מתחם "אנסאר", המרכז כמה מפקדות של זרועות הרשות הפלסטינית – ובניין נוסף של הביטחון המסכל – נפלו – הכריז חמאס: רצועת עזה בידינו.

אלפים נאספים במרכז העיר עזה לעצרת לכבוד 35 שנה להקמת ארגון חמאס, 14 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
אלפים נאספים במרכז העיר עזה לעצרת לכבוד 35 שנה להקמת ארגון חמאס, 14 בדצמבר 2022 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)

נראה שרק הבחירות החדשות לתפקיד יו"ר הרשות יוכלו להניע את גלגלי הפיוס וליצור משוואה חדשה בין עזה לגדה. כרגע, ההתפתחות הזאת אינה באופק

עוד 1,125 מילים
סגירה