הנשיא יצחק הרצוג בפגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון, 26 באוקטובר 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
קובי גדעון/לע"מ

הזמנת הרצוג לבית הלבן היא לא ניסיון לתקוע אצבע בעין לנתניהו

עבור ממשל ביידן, הקפאת היחסים הפרסונליים עם נתניהו בגלל המהפכה המשפטית אין פירושה הקפאת היחסים המדיניים ● לקראת הבחירות לנשיאות, בבית הלבן מעוניינים להראות לציבור שהיחסים עם ישראל מצוינים וכי הנשיא הישראלי הרצוג ראוי לכבוד השמור ליקרים – לנאום בפני שני בתי הקונגרס ● נתניהו מצדו אולי יזכה לפירורים בחודש ספטמבר, במסגרת עצרת האו"ם ● פרשנות

בבית הנשיא מתארגנים לנסיעה ההיסטורית שלו לוושינגטון. באוקטובר 2022, כשבועיים לפני הבחירות לכנסת ה־25, ביקר נשיא המדינה יצחק הרצוג בבית הלבן ונפגש עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ועם יו"ר הקונגרס דאז ננסי פלוסי.

פלוסי הזמינה אותו באותה העת גם לנאום בפני שני בתי הקונגרס. המטרה הייתה לכבד את מדינת ישראל לקראת יום העצמאות ה־75 – והנאום תוכנן קדימה, לשבועות ולחודשים הסובבים את יום העצמאות.

אולם, יום העצמאות ה־75 בא, היה וחלף – והרצוג עדיין לא הגיע לוושינגטון. הבעיה שנוצרה ידועה לכולם – בישראל התחלפה הממשלה ושר המשפטים מטעמה פצח בפרויקט לפירוק שיטת האיזונים והבלמים הישראלית. בזמן שבוושינגטון יושב (עדיין) נשיא ששם דגש על הערכים הדמוקרטיים ומכנס כנסים העוסקים במשמעות הערכים האלה – בישראל פצחו בפרויקט הרס עצמי.

בחודש מאי תהינו מדוע הרצוג טרם יצא לנסיעתו. אחת התהיות הייתה כיצד הוא יממש את ההזמנה החשובה הזו בזמן שראש הממשלה בנימין נתניהו הפך לפרסונה נון גרטה בוושינגטון. בעת ההיא עדיין לא שמענו את ה"לא" הרועם בהצהרה של הנשיא ביידן.

נתניהו נוקט בתרגילים למיניהם כדי שהמהלכים של לוין לא יתרוממו. מדיניות ערפול המסרים שלו, שתמיד נתפסה כטקטיקה גאונית, כבר לא עובדת. אפילו לא על ביידן

מאז אותו מסר חריף – "ישראל לא יכולה להמשיך בדרך הזו" – נתניהו נקט במהלכים לא ברורים כדי להשקיט את הרפורמה של יריב לוין. מצד אחד, הוא לא יצא נגד המהלכים בפומבי. בעבר נתניהו ידע להעביר מסרים ברורים בעד מעמדו של בית המשפט העליון, אך בחודשים האחרונים הוא מחריש. נתניהו מעדיף לא לעצבן את הבייס שלו.

מצד שני, הוא נוקט בתרגילים למיניהם כדי שהמהלכים של לוין לא יתרוממו. מדיניות ערפול המסרים שלו, שתמיד נתפסה כטקטיקה גאונית, כבר לא עובדת. אפילו לא על ביידן.

כך הגענו לקראת סוף כנס הקיץ בלי שמישהו הצליח להבין האם הרפורמה חיה או מתה – ומה נתניהו מתכוון לעשות. אפילו בבית הלבן כבר לא מנסים לפרשן את המתחולל במוחו של המנהיג. אולם, בוושינגטון חזרו ואמרו שהם מעוניינים לראות את הרצוג אצלם.

במהלך חודש מאי ביקר בישראל יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי (שהחליף את פלוסי). הפעם המפלגה הרפובליקאית עומדת בראש הקונגרס ומקארתי חזר בפומבי על ההזמנה יקרת הערך. נשיא ישראל מוזמן למעמד היוקרתי – לשאת נאום בפני שני בתי הקונגרס.

יו”ר בית הנבחרים קווין מקארתי בפגישה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בירושלים, 1 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי בפגישה עם נשיא המדינה יצחק הרצוג בירושלים, 1 במאי 2023 (צילום: חיים צח/לע"מ)

מי שחושב שבוושינגטון מעוניינים לשמוע את הרצוג כדי לתקוע אצבע בעין לנתניהו לא מבין מספיק את האמריקאים. הם מסתכלים על האינטרסים של וושינגטון

הנשיא הישראלי הקודם שנאם בפני שני בתי הקונגרס בשנת 1987 היה חיים הרצוג, אביו של יצחק הרצוג. נשיאי ישראל אחרים לא נאמו. מבחינת ראשי ממשלה: יצחק רבין נאם (פעמיים), שמעון פרס נאם (אחרי רצח רבין), אהוד אולמרט נאם וגם בנימין נתניהו נאם (פעמיים).

אבל מי שחושב שבוושינגטון מעוניינים לשמוע את הרצוג כדי לתקוע אצבע בעין לנתניהו לא מבין מספיק את האמריקאים. הם מסתכלים על האינטרסים של וושינגטון – לא על אלה של ירושלים, ולפני הכול – הם זקוקים לפיצוח פנימי.

זה לא מתאים להם – וגם לא ראוי מבחינתם – להיכנס לשנת בחירות כשהמפלגה הדמוקרטית (שוב) מסוכסכת עם מדינת ישראל. לקח העבר מלמד שהמועמד הרפובליקאי – וזה הולך להיות הנשיא לשעבר דונלד טראמפ – רוכב כל הדרך אל הקלפיות על הסנטימנט הספציפי הזה.

אותו מעומד אומר לאמריקאים, "הדמוקרטים חירבו את יחסי החוץ שלנו, הם הורסים את הקשרים עם בת בריתנו החשובה ביותר במזרח התיכון – רק אני טוב ליהודים. רק אני טוב לישראל".

נשיא המדינה יצחק הרצוג מקבל את פני נשיא ארצות הברית ג’ו ביידן בנתב”ג, 13 ביולי 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג מקבל את פני נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בנתב"ג, 13 ביולי 2022 (צילום: חיים צח / לע"מ)

הם רוצים את הרצוג אצלם, הם רוצים להראות לציבור שהיחסים עם ישראל מצוינים. הם רוצים להוכיח שישראל מקבלת עדכונים ושאזרחי המדינה המזרח תיכונית זוכים לכבוד השמור ליקרים

בזמן שנרקמות הבנות בין ארה"ב לאיראן על עצירת העשרת האורניום (מעבר ל־60%), וכשהחל מנובמבר 2023 כל העיניים נשואות לקמפיין – בבית הלבן רוצים להראות לאמריקאים (כלומר, לבוחריהם) שאין להם בעיות עם ישראל.

עבורם, הקפאת היחסים הפרסונליים עם ראש הממשלה נתניהו אין משמעותה הקפאת היחסים עם המדינה. הם רוצים את הרצוג אצלם, הם רוצים להראות לציבור שהיחסים עם ישראל מצוינים. הם רוצים להוכיח שישראל מקבלת עדכונים ושאזרחי המדינה המזרח תיכונית זוכים לכבוד השמור ליקרים – נאום מנהיג בפני שני בתי הקונגרס.

הנסיעה של הרצוג תהיה מלווה בכל הקיטש האפשרי: שטיח אדום, מתנות, כיבודים, פגישות עם ביידן, מקראתי ועם שאר הצמרת בוושינגטון. היא תתקיים, ככל הנראה, בשבועיים האחרונים של יולי. בבית הנשיא לא מוסרים תאריך רשמי.

נתניהו יישאר בבית, חמוץ, ויצטרך לפרסם הודעת פרגון לנשיא הרצוג ולהישג הנאה. בחודש ספטמבר, במסגרת עצרת האו"ם, הוא אולי יקבל פירורים – פגישה עם הנשיא ביידן, כאחד מאותם מנהיגים הנכנסים ויוצאים בפס הייצור של פגישות רשמיות בשולי עצרת האו"ם.

עוד 683 מילים
סגירה