תמונה של מהסה אמיני בהפגנה נגד השלטון האיראני (צילום: AP Photo/Cliff Owen)
AP Photo/Cliff Owen

הסכם גרעין חדש יחסל סופית את מחאת החיג'אב באיראן

המוחים האיראנים מבינים עתה שהאהדה המערבית הייתה אחיזת עיניים ● בערב הסעודית ובמצרים מסרבים להקרין את "ספיידרמן" החדש בגלל טרנספוביה ● 1.4 מיליון פליטים סודאנים מחכים לסיוע ● בחמאס מתפללים להגשמת החלום של בן גביר למבצע בגדה ● לא ברור אם ההסכמה לפיתוח שדה הגז מול עזה תתממש ● והשבוע ב־1976 – פינוי האזרחים הזרים מלבנון ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

להלבין את איראן

על פי דיווחים בתקשורת הבינלאומית, הנפט האיראני שוב זורם באופן חופשי מנמלי המדינה החוצה. אם וושינגטון וטהרן יצליחו להגיע להסכם בנושאי הגרעין ביניהן – הנפט יציף לא רק את סין אלא גם את השווקים האירופאים המשתוקקים לאנרגיה.

ייתכן מאוד שהפעם שלא תהיה הכרזה גדולה ופומפוזית על חתימת ההסכם, כמו שקרה בשנת 2015 הרחוקה, כשממשלת ישראל שצפה וקצפה ויצאה מגדרה כדי לתקוף את ההסכם שהיה למעשה לא רע בכלל.

בהדרגה ארה"ב תתחיל לשחרר את הכספים האיראניים המוקפאים (התהליך הזה כבר החל בפועל עם הפשרת הכספים האיראניים על־ידי קוריאה הדרומית), הסכמים מסחריים חדשים ייחתמו, הסחורות יזרמו אל איראן ומתוכה – ואף שלאף אחד במערב אין אשליות לגבי טבעו של המשטר האיראני, הוא שוב ייהנה ממעמד משופר, בדיוק כמו אז, בשנת 2015.

מי שיישארו מאחור אלה הם משתתפי המחאות ההמוניות שפרצו באיראן בספטמבר 2022 בעקבות מותה האכזרי של מהסה אמיני בת ה־22 בידי המשטרה. עתה, למרות אלפי האסירים הפוליטיים; עשרות אלפי הפצועים והמעונים; עשרות ההרוגים והמוצאים להורג – הם יודעים שכל האהדה המערבית כלפי האיראניות הייתה לא יותר מאחיזת פנים.

איראנים מפגינים בפורטו במסגרת מחאות החיג’אב, פורטוגל, 1 באוקטובר 2022 (צילום: גילעד שדה)
איראנים מפגינים בפורטו במסגרת מחאות החיג'אב, פורטוגל, 1 באוקטובר 2022 (צילום: גילעד שדה)

השפע הכלכלי לא יעזור למהפכנים האיראנים, לנערות האמיצות, לסטודנטיות שאיבדו עין כתוצאה מירי צלפים, לצעירים המיואשים שהתקוממו וציפו בכל מאודם שאם המערב לא יסייע פיזית – אז לפחות שלא יפריע

באופן פרדוקסלי, ייתכן מאוד שהמשטר האיראני מתנהג באופן גמיש יותר עכשיו דווקא בגלל גל המחאה האדיר: הצורך בשיקום כלכלי בשביל לפייס את ההמונים גבר על החשדנות והיהירות המסורתית של משטר ההאייתולות.

אך השפע הכלכלי החדש לא יעזור למהפכנים האיראנים, לנערות האמיצות, לסטודנטיות שאיבדו עין כתוצאה מירי צלפים, לצעירים המיואשים שהתקוממו וציפו בכל מאודם שאם המערב לא יסייע פיזית –  אז לפחות שלא יפריע ולא יזיק למחאה.

עתה נראה שהעניין הזה אבוד. השלטון האיראני האכזר הצליח לרמוס את המחאה, גם אם לא לדכא אותה סופית. חתימה על הסכם שינרמל את המשטר האיראני וייתן לו חמצן נוסף תסיים את המלאכה.

המזרח התיכון נגד ספיידרמן

בתי הקולנוע בערב הסעודית, באיחוד האמירויות ובמצרים לא יקרינו את הסרט החדש בסדרת ספיידרמן – "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש". ההתנגדות, נובעת, ככל הנראה משום שבאחת הסצנות בסרט מופיע שלט עם הכיתוב "הגנו על ילדים טרנסים", המלווה בצבעים כחולים וורודים – סמל הקהילה הטרנסג'נדרית.

ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט)
ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט)

עבור הפעילים הלהט"בקים במדינות האלה, שערוריית ספיידרמן היא הזדמנות להציף מחדש את נושא הפגיעה בזכויותיהם – ולמשוך את תשומת לבו של העולם

ספיידרמן הוא לא הראשון שנפגע מצנזורה בעולם הערבי. בשנה שעברה רוב המדינות הערביות במזרח התיכון סירבו להקרין את "שנות אור" של חברת פיקסר ודיסני, בגלל סצנת נשיקה בין שתי דמויות נשיות.

חברת סוני, שהפיקה את הסרט החדש בסדרת ספיידרמן, תצטרך לספוג הפסדים בגובה של מיליוני דולרים בגלל ביטול ההקרנות במדינות הגדולות כמו ערב הסעודית ומצרים. עבור הפעילים הלהט"בקיים במדינות האלה, שערוריית ספיידרמן היא הזדמנות להציף מחדש את נושא הפגיעה בזכויותיהם – ולמשוך את תשומת לבו של העולם למצבה הקשה של הקהילה באזור.

המשבר בסודאן לא מספיק אטרקטיבי עבור העולם

הלחימה בסודאן נמשכת, ואנשי צבא משני הצדדים ממשיכים להתרברב בניצחונות מדומים. בינתיים, כחצי מיליון אזרחים סודאנים כבר נמלטו מסכנת המלחמה ורבים אחרים אורזים את המיטלטלין שלהם ברגעים אלה ועוזבים את הבית, ככל הנראה – לתמיד.

"ברי המזל" מגיעים למצרים או למדינות אפריקאיות אחרות, אך רוב הפליטים נתקעים במחנות בקרבת הגבול המצרי, שם הם סובלים ממחסור במזון, מים ותרופות. אין באזורים האלה גם בתי חולים לטיפול בחולים הכרוניים או בכאלה שחלו בזמן המסע אל החופש.

רוב הפליטים נתקעים במחנות בקרבת הגבול המצרי, שם הם סובלים ממחסור במזון, מים ותרופות. אין באזורים האלה גם בתי חולים לטיפול בחולים הכרוניים

 

חולי סרטן לא מקבלים את התרופות הרגילות שלהם, וחולי דיאליזה יודעים שהטיפול הבא שלהם כנראה לא יתקיים. גם באזור הגבול עם דרום סודאן – מדינה ענייה הסובלת ממשבר הומניטרי קשה – המצב לא הרבה יותר טוב: ילדים קטנים מתים מרעב ומצמא. לאף אחד אין נתונים מדויקים בנוגע למה שמתחולל במקומות האומללים הללו.

מאז שפרצו העימותים בין הצבא הסודאני ל"כוחות התגובה המהירה", כ־860 בני אדם נהרגו במהלך הקרבות או כתוצאה מההפצצות. כ־1.4 מיליון בני אדם נאלצו לעזוב את בתיהם, חלקם מוגדרים בתור פליטים בתוך ארצם.

בוועידת המדינות התורמות השבוע העולם הבטיח לסודאן סיוע משמעותי בגובה של כ־1.5 מיליארד דולר. עד שההבטחה הזאת תתורגם לבתים לפליטים, תרופות לחולים ומזון לנזקקים – יעבור זמן רב. בינתיים המשבר הסודאני ממשיך להחריף והעולם – שצופה בגנרלים הסודאניים מתקוטטים על השלטון מאז "האביב הסודאני" ב־2019 – עומד מנגד.

שקט בעזה, בלגן בגדה המערבית

השר איתמר בן גביר וחברי כנסת ממפלגת עוצמה יהודית דיברו בלהט על מבצע "חומת מגן 2" אחרי הפיגוע הרצחני בעלי. המילים אלה בוודאי נשמעו כמו מוזיקה עבור הנהגת חמאס בעזה, בגדה המערבית ובחו"ל. האנשים שלהם ביצעו את הפיגוע וברשתות החמאסיות שיבחו אותו כ"פעולה היסטורית המזכירה את הפעולות מימי האינתיפאדה השנייה".

.איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בעלי (צילום: Flash90)
איתמר בן גביר בזירת הפיגוע בעלי (צילום: Flash90)

גם היום בחמאס מוכנים לתסריט שבו ישראל תעשה את הצעד שעליו היא מדברת – ותיכנס למבצע צבאי רחב בגדה. הנפגע הראשון מהמהלך הזה יהיה יו"ר הרשות הפלסטינית – והרשות כבר לא תיראה כתמול שלשום

חשוב לזכור שבעקבות האינתיפאדה השנייה תנועת חמאס התחזקה באופן משמעותי בעוד שיריבתה פת"ח, שהובילה את הפלסטינים להסכמי אוסלו ולכינון הרשות הפלסטינית, נחלשה. בשנת 2006 חמאס ניצחה בבחירות ברשות הפלסטינית – ולאחר 16 חודשים ביצעה הפיכה צבאית בעזה והשתלטה על הרצועה.

מאות פעילי חמאס חוסלו על ידי כוחות הביטחון הישראלים בדרך להישג המפוקפק הזה, אך בחמאס – כמו בתנועות אסלאמיסטיות קיצוניות אחרות – תמיד היו מוכנים לשלם את מחיר הדמים. גם היום בחמאס מוכנים לתסריט שבו ישראל תעשה את הצעד שעליו היא מדברת כבר שנים – ותיכנס למבצע צבאי רחב היקף בגדה.

הנפגע הראשון מהמהלך הזה יהיה יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. הוא ייאלץ להתפטר – או שיסולק בדרך אחרת – והרשות הפלסטינית כבר לא תיראה כתמול שלשום. בתוך הכאוס, עשן המלחמה והדם הרב שיישפך, בחמאס רואים תקווה לשינוי הסטטוס קוו בגדה ולגיוס הרחוב הערבי לסוגיה הפלסטינית ונגד הסכמי הנורמליזציה.

המנהיגים ייעצרו והפעילים ייהרגו? עוד יותר טוב, כך גם העם הפלסטיני יראה שבחמאס לא זונחים את המאבק המזוין נגד ישראל, בניגוד להאשמות של הג'יהאד האסלאמי בעקבות המבצע האחרון בעזה. בדיוק כך בחמאס רואים את העתיד – שקט בעזה, שלא מסוגלת להילחם נגד ישראל בלי שכל התשתיות החיוניות ייהרסו והתושבים יסבלו, ובלגן בגדה, שיביא לקץ שלטון אבו מאזן.

תהלוכה של חמאס בעזה, 6 באוקטובר 2006 (צילום: Ahmad Khateib/Flash90)
תהלוכה של חמאס בעזה, 6 באוקטובר 2006 (צילום: Ahmad Khateib/Flash90)

כך בחמאס רואים את העתיד – שקט בעזה, שלא מסוגלת להילחם נגד ישראל בלי שכל התשתיות החיוניות ייהרסו, ובלגן בגדה, שיביא לקץ שלטון אבו מאזן

גז לעזה

בתחילת השבוע ישראל העניקה אישור ראשוני לפיתוח שדה גז הממוקם מול רצועת עזה. בהודעה נאמר כי הדבר ידרוש תיאום ביטחוני עם הרשות הפלסטינית ומצרים ואין כרגע בהירות לגבי המועדים והתאריכים האפשריים לתחילת הפיתוח.

המומחים מעריכים שבשדה הזה יש מספיק גז כדי לספק את צרכי הפלסטינים וגם לייצא את הגז החוצה – יותר מטריליון קוב מעוקב של גז טבעי. השאלה המתבקשת היא מה יקרה לשדה הגז ולמשקיעים שיבחרו לפתח אותו במקרה של מבצע צבאי נוסף.

אם הטילים שוב יתעופפו בדרום, קשה להאמין שחברות בינלאומיות גדולות ימשיכו עם ההתחייבויות שלהן. בהודעה לתקשורת שפרסם משרד ראש הממשלה נאמר שישראל "תעבוד עם מצרים והרשות הפלסטינית" בשביל לקדם את הנושא, אך מה יקרה אם הרשות הפלסטינית – שכרגע נראית חלשה מתמיד – תתמוטט ותתפרק לרסיסים?

בזמן שממשלת בנימין נתניהו מתרברבת בכך שהיא עומדת לבנות אלפי יחידות דיור בהתנחלויות ובכך מרגיזה את הממשל האמריקאי, קל לה לפזר הבטחות בנוגע לפיתוח אפשרי של שדה גז פלסטיני. זה מרצה את האמריקאים וכנראה שגם את המצרים המודאגים מהמשבר הכלכלי החמור בעזה ומההתמוטטות האפשרית של הרשות הפלסטינית.

חוף העיר עזה (צילום: Hassan Jedi / Flash90)
אילוסטרציה: חוף העיר עזה (צילום: Hassan Jedi / Flash90)

בזמן שממשלת נתניהו מתרברבת בכך שהיא עומדת לבנות אלפי יחידות דיור בהתנחלויות ובכך מרגיזה את הממשל האמריקאי, קל לה לפזר הבטחות בנוגע לפיתוח אפשרי של שדה גז פלסטיני

אולם, כדי שהגז יתחיל לזרום משדה מרין לבתי הפלסטינים או החוצה – הרבה מאוד תנאים צריכים להתקיים קודם לכן, כמו במקרה של שדה הגז הלבנוני, שם הפיתוח עדיין מתמהמה בגלל חוסר יציבות פוליטית. אגב, עד כה לא נשמעה שום מילת גינוי משורותיהם של אלה שזעקו חמס כשנחתם הסכם הגבול הימי עם לבנון בעידן בנט–לפיד.

היום הזה בתולדות מזה"ת: הזרים מפונים מביירות

ב־20 ביוני 1976, בעיצומה של מלחמת האזרחים בלבנון, כ־300 אזרחים מערביים – בעיקר אמריקאים ובריטים – פונו מביירות על־ידי הכוחות האמריקאים והועברו לסוריה. רק ימים ספורים לפני כן השגריר האמריקאי פרנסיס מאלוי נרצח בביירות.

מאלוי נחטף יחד עם הנספח הכלכלי בשגרירות ארה"ב והנהג הלבנוני על־ידי אנשי החזית העממית לשחרור פלסטין בזמן שחצה את ה"קו הירוק" שהפריד בין הנוצרים למוסלמים בביירות. מאלוי היה אז בדרכו להגיש את כתב האמנה לנשיא אליאס סרקיס.

אחרי שהיציאה של השיירה מביירות התעכבה פעמיים, הצבא האמריקאי לקח פיקוד על מבצע ההצלה. לצבא האמריקאי לקח כחודש לפנות עוד כ־500 אמריקאים וזרים אחרים מלבנון הבוערת.

אילוסטרציה: מגויסים חדשים למיליציית מפלגת הפלנגות עוברים אימונים בבסיס חיל המצב של המיליציה הנוצרית בביירות, 3 בינואר 1977 (צילום: AP Photo)
אילוסטרציה: מגויסים חדשים למיליציית מפלגת הפלנגות עוברים אימונים בבסיס חיל המצב של המיליציה הנוצרית בביירות, 3 בינואר 1977 (צילום: AP Photo)

מאלוי נחטף יחד עם הנספח הכלכלי בשגרירות ארה"ב והנהג הלבנוני על־ידי אנשי החזית העממית לשחרור פלסטין בזמן שעשה את דרכו להגיש את כתב האמנה לנשיא סרקיס

עוד 1,336 מילים
סגירה