המחאה נגד ההפיכה המשטרית בקפלן, 24 ביוני 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
AP Photo/Ohad Zwigenberg

הגלגול הבא של המחאה נגד ההפיכה המשטרית יוצא לדרך

הגם שההפגנות נגד המהפכה המשפטית לא חדלו מאז שהחלו, העוצמה והמספרים ירדו בחודשים האחרונים, בזמן שנתניהו השהה לכאורה את החקיקה ● לא עוד ● אם נתניהו קיווה להרדים את הציבור ולהעביר את החקיקה בצעדים קטנים ושקטים, זה כבר לא יקרה ● המחאה התעוררה, ולחברי הקואליציה סביב נתניהו יש תרומה לכך ● פרשנות

ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית לא פסקו בחודשים האחרונים. בשבועות הארוכים בהן הקואליציה והאופוזיציה ניסו לנהל משא ומתן בחסות בית הנשיא, המשיכו המונים – עשרות ואף מאות אלפי מוחים – להגיע מדי מוצאי שבת לקפלן בתל אביב ולמוקדים רבים ברחבי הארץ.

במקביל, פעילי מחאה מ"אחים לנשק" ומארגונים אחרים המשיכו בכל הזמן הזה לבצע פעולות מחאה ממוקדות מול שרים וחברי כנסת, בכנסים פומביים בארץ וגם בחו"ל.

יחד עם זאת, מאז שראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר לפני שלושה חודשים כי הוא "משהה" את החקיקה המשפטית, הורגשה ירידה מסוימת באינטנסיביות של המחאה. אותו שיא של ליל פיטורי שר הביטחון יואב גלנט, ב-26 במרץ – כשמאות אלפים שזרמו לכבישים ראשיים בארץ במהלך הלילה והפגנת הענק למחרת בירושלים – לא חזר על עצמו.

זו הייתה המטרה של נתניהו: להיכנס להידברות בין הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא, להרגיע את הרוחות הסוערות בשטח, ולהציג את עצמו כמו ש"נכנס לאירוע" כמבוגר האחראי שלא ייתן למצב להתדרדר. בפועל, נראה התוכנית של נתניהו הייתה לחזור עם ההפיכה המשטרית בקצב אחר.

זו הייתה המטרה של נתניהו: להיכנס להידברות בין הקואליציה והאופוזיציה בבית הנשיא, להרגיע את הרוחות הסוערות בשטח, ולהציג את עצמו כמו ש"נכנס לאירוע" כמבוגר האחראי שלא ייתן למצב להתדרדר

המפגינים נוהרים לאיילון בעקבות הדחתו של שר הביטחון יואב גלנט, 26 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
המפגינים נוהרים לאיילון בעקבות הדחתו של שר הביטחון יואב גלנט, 26 במרץ 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

לשיטתו של ראש הממשלה, הבעיה עם הניסיון הראשון שהוביל שר המשפטים יריב לוין היה ההיקף והאינטנסיביות של המהפכה שהוצעה. במקום זאת, נתניהו פונה כעת לבצע את ההפיכה פרקים-פרקים, תוך תקיפת הנושא מכיוונים אחרים, תוך תקווה שהציבור התעייף ולא ירצה להמשיך לרוץ ברחובות על כל פרוסה בודדת מהסלאמי.

הסקרים מראים באופן עקבי שהציבור לא נמצא עם הקואליציה ולא מחבב את ההפיכה המשטרית, בלשון המעטה. הציבור נותן לממשלה ה-37 ציונים נמוכים ביותר ומשיב, פעם אחר פעם, שעדיף טיפול בסוגיות יוקר המחיה והאלימות ברחובות, מאשר הרפורמות שמציע יריב לוין.

לא רק הציבור הרחב מביע את סלידתו מהרפורמה הזו: בהצבעה החשאית לבחירת נציגי הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, נבחרה ח"כ קארין אלהרר מהאופוזיציה בתמיכה של לפחות ארבעה חברי קואליציה.

שיעור ההצבעה חסר התקדים והניצחון הסוחף של עו"ד עמית בכר, פעיל בולט במחאה נגד ההפיכה המשטרית, בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין מעידים על הסנטימנט בקרב אנשי המקצוע, בגילדה שחבריה משקפים דמוגרפית די במדויק את החברה הישראלית.

שיעור ההצבעה חסר התקדים והניצחון הסוחף של עו"ד עמית בכר בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין מעידים על הסנטימנט בקרב אנשי המקצוע, בגילדה שחבריה משקפים דמוגרפית די במדויק את החברה הישראלית

עו”ד עמית בכר מוכרז כמנצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 21 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
עו"ד עמית בכר מוכרז כמנצח בבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, 21 ביוני 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

ועדיין, בקואליציית נתניהו-לוין-רוטמן אין מי שיקשיב למסרים מהציבור. וכך, כל הסממנים של המחאה מהימים של לפני פסח וההשהיה של החקיקה המשפטית חוזרים שוב בימים האחורנים, ושלב ב' של המחאה נגד ההפיכה המשטרית החל.

שיח נרחב בקבוצות הווטסאפ של פעילי המחאה בשבועות שחלפו היה אזהרה מפני נפילה לדפוס המחאות שפגע בפולין ובהונגריה: שם הממשלה הרדימה את המחאות, רק כדי לחזור עם חקיקה נוספת כעבור תקופה. זה הוא קרב התשה. למי יש יותר סבלנות ואורך רוח? לנתניהו, לוין ורוטמן? או למפגינים?

שיח נרחב בקבוצות הווטסאפ של פעילי המחאה בשבועות שחלפו היה אזהרה מפני נפילה לדפוס המחאות שפגע בפולין ובהונגריה: שם הממשלה הרדימה את המחאות, רק כדי לחזור עם חקיקה נוספת

אתמול בערב הוכיחה תנועת המחאה שאנשיה אינם מותשים. בתוך זמן קצר מההודעה בקבוצות על פעיל מחאה שנלקח מביתו לחקירה משטרתית (או שמע נעצר, הפרטים עדיין לא ברורים) קפצו מאות אנשים מביתם בשעת לילה והגיעו לתחנת המשטרה בפתח תקווה כדי להפגין. אף עצור לא יישאר מאחור.

גם המכתבים הפומביים חזרו. קבוצת אנשי מילואים ב-8200 פרסמו אתמול את המכתב הבא:

"שרתנו תחת עשרות ממשלות. כמעט תמיד ממשלות ימין שחלקנו אף הצביע להן. מעולם לא נקטנו עמדה ולא השמענו קול. אבל תחת ממשלת קוזה נוסטרה, שמכוננת דיקטטורה, לא נשרת.

"אתמול דנתם בביטול עילת הסבירות, בהמשך אנחנו מבינים שבכוונתכם לבטל את לשכת עורכי הדין ולהחליש את מוסד היועמ"שים ולחוקק את חוק הקונסיליירים. ההפיכה המשטרית מפוררת את היסודות הבסיסיים של קיומנו כמדינה דמוקרטית וככל שחורבן הדמוקרטיה ימשיך, אנשינו ינטשו את המערכת".

גם קציני ולוחמי המבצעים המיוחדים (במילואים) פרסמו אתמול את המכתב הבא:

"בשעה זו ממש מתחדשת בכנסת חקיקת הדיקטטורה. חוק ביטול הסבירות יחסל בפועל את הדמוקרטיה בישראל, ויאפשר לממשלה להעביר כל החלטה וכל מינוי. יום אחריו תפוטר היועמ"שית וכל שומר/ת סף ערכי. זהו רק אחד מבין 190 חוקים שדגל שחור גדול מתנוסס מעליהם.

"על רקע אובדן האמון בממשלת ההפיכה, ובנוסף למאות מאנשינו שכבר הפסיקו קשר עם המערכת במרץ, הצטרפו אלינו כעת 80 אנשי מיל' נוספים שהיו בתפקידי מפתח במערך המ"מ, שמפסיקים היום התנדבות לאלתר. רבים נוספים יצטרפו ככל שההפיכה תתקדם".

מסיבת עיתונאים של מחאת המילואים “אחים לנשק” נגד המהפכה המשפטית. תל אביב, 21 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
מסיבת עיתונאים של מחאת המילואים "אחים לנשק" נגד המהפכה המשפטית. תל אביב, 21 במרץ 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

אל אנשי הצבא הצטרפו מאות יוצאי שב"כ וכ-250 אנשי סייבר – ואתמול נודע כי מחאת ההייטק מתחדשת אף היא.

כרגע, ההצהרות הללו זוכות לפחות תהודה מאשר הצהרות דומות שנשמעו בסבב הראשון של המחאה, בחודשי החורף, מהטעם שכבר אין בהן חדש והן לא מפתיעות יותר כפי שהיו; וגם מפני שבסופו של דבר האיומים נותרו בעיקר איומים.

חשוב לזכור, עם זאת, כי הפעולות הללו הן בסופו של דבר מה שהוביל לשר הבטחון יואב גלנט לצאת נגד החקיקה בפומבי ולהתעמת עם נתניהו, לוין ורוטמן.

כמו בסיבוב הראשון, גם בקיץ 2023 עושה רושם ששרים ונבחרי ציבור מהימין יודעים כיצד לתדלק (כלומר, לעצבן) את פעילי המחאה בכל רגע נתון.

מצד אחד, מספר נבחרי ציבור שסופגים הפגנות מרובות מקפידים לשמור על שתיקה. זהו סגנון תגובה אפשרי אחד. בצד הפוליטי הזה אפשר למנות את ח"כ יולי אדלשטין, השרים אבי דיכטר וניר ברקת והשרה גילה גמליאל.

מאי גולן תוקפת את המחאה בנאום בכנסת, 26 ביוני 2023 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

מהצד השני, בקבוצת מעריצי נתניהו ותומכי הרפורמה הקולניים במיוחד, ישנם מספר שרים שנחושים לפמפם הרבה רעל לתוך השיח ובכך מביאים ישירות לפעילות הפגנתית של ציבור נרחב.

בקבוצת מעריצי נתניהו ותומכי הרפורמה הקולניים במיוחד, ישנם מספר שרים שנחושים לפמפם הרבה רעל לתוך השיח ובכך מביאים ישירות לפעילות הפגנתית של ציבור נרחב

הנה, למשל, השרה מאי גולן שהשוותה אתמול בין קבוצות המילואימניקים שמפגינים נגדה ל"כוח וגנר" – ארגון שכירי חרב אכזרי שפעל מרוסיה. היא כנראה לא שמה לב למבול הגינויים שחטפה אתמול השרה אורית סטרוק על כך שביצעה את אותה השוואה בשעות הבוקר, ומייד חזרה בה; גולן פשוט הייתה חייבת להמשיך עם הדימוי הזה אפילו אחרי שנתניהו עצמו גינה זאת.

למעשה, לפי הקלטות של ישיבת סיעת הליכוד מאתמול (יום שני), נתניהו הטיף לאנשיו להיזהר בבחירת המילים:

"אני אומר לכם, החיים והמוות ביד הלשון. אבל צריך לשים איזשהו איפוק על השימוש בלשון. כל יום יש איזה המצאה חדשה, איזה סטארט-אפ חדש. כוח וגנר, כוח זה…"

אם כן, נתניהו אולי תכנן להעביר את ההפיכה המשטרית בשיטת הסלאמי תחת עינו המנומנמת של הציבור, אבל השרים והח"כים שלצידו ימשיכו לשפוך שמן למדורה. והמחאה? אתמול בפתח תקווה היא נדלקה.

עוד 992 מילים ו-1 תגובות
סגירה