ארכיון: ג'ו ביידן ובנימין נתניהו משוחחים לפני ארוחת ערב במעון ראש הממשלה בירושלים ,9 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Baz Ratner, Pool)
AP Photo/Baz Ratner, Pool

הבנייה בגדה המערבית, אלימות המתנחלים, ההתרחקות מהמדינות הליברליות ובמיוחד הנסיעה לסין מרחיקות את ממשל ביידן מישראל ● נתניהו, שהרבה להפיץ את המסר שאין לו תחליף במדיניות החוץ, הביא את יחסי ישראל–ארה"ב לשפל חדש ● אפשר כבר לקבוע בבטחה שאת היחסים עם האמריקאים מר "ליגה אחרת" לא יודע לנהל הכי טוב ● פרשנות

מאז שבנימין נתניהו חזר ללשכת ראש הממשלה בשנת 2009, הוא הרבה להפיץ – באמצעות תומכים ועיתונאים מפרגנים – את עליונותו בתחום מדיניות החוץ. הוא נהג במיוחד להתרברב בהבנת עומק של יחסי ישראל–ארה"ב.

אולם, מאז ששב ללשכת ראש הממשלה בפעם השישית, המפה הגלובלית לא מסתדרת לו. פעם אחר פעם, הפאזל הגדול הזה שנקרא יחסי החוץ של ישראל – קורס. נכון, אם נתניהו יצליח להניע מהלך מול ערב הסעודית, הטור הזה לא יתיישן טוב.

יחד עם זאת, נתניהו כיהן 13 שנים כראש ממשלה מתוך 21 השנים שעברו מאז שפורסמה היוזמה הסעודית – כמעט שני שלישים מהזמן. ערב הסעודית עמדה אז בראש הקוראים לנרמול היחסים עם ישראל בתנאים מסוימים – ובחלוף שני העשורים היא ממשיכה באותו הכיוון, כשהנושא הפלסטיני ממשיך לעמוד בלב אותם התנאים.

בית המלוכה הסעודי השתנה מעט, נתניהו השתנה מעט – אבל התנאים נותרו. אחרי כל כך הרבה שנים של נתניהו בשלטון, אפשר בהחלט לומר שההתנהלות שלו מול ארה"ב פגומה. הוא מתנהל כאילו שהוא מכיר את השלטון האמריקאי ככף ידו – ובהחלט אפשר לומר כי הצליח לתמרן ולארגן את התמיכה בתוך המפלגה הרפובליקאית בו ובמדיניותו כפי שפילל.

בנימין נתניהו עובר מאחורי ג’ו ביידן בזמן שהוא עומד לחתום בספר המבקרים בבית ראש הממשלה בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Debbie Hill, Pool)
ארכיון: בנימין נתניהו עובר מאחורי ג'ו ביידן בזמן שהוא עומד לחתום בספר המבקרים בבית ראש הממשלה בירושלים, 9 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Debbie Hill, Pool)

בכל הנוגע לצד הדמוקרטי, נתניהו לא מצליח לצפות ולתכנן מהלכים. ההצהרה של הנשיא ג'ו ביידן שנתניהו לא יוזמן לבית הלבן בזמן הקרוב הכתה אותו בתדהמה

אך בכל הנוגע לצד השני, הצד הדמוקרטי, נתניהו לא מצליח לצפות ולתכנן מהלכים. ההצהרה של הנשיא ג'ו ביידן שנתניהו לא יוזמן לבית הלבן בזמן הקרוב (זה היה בסוף חודש מרץ) הכתה אותו בתדהמה.

מאז 2009, בארה"ב מכהן רוב הזמן נשיא דמוקרטי. שמונה שנות ברק אובמה ועוד שנתיים וחצי לתוך ממשל ביידן, כלומר 10 וחצי שנים – לעומת ארבע שנות דונלד טראמפ. גם ברמה המקומית, בארה"ב הרפובליקאים נחלו כישלונות והקונגרס, שהרפובליקנים קיוו להשתלט על שני בתיו בבחירות אמצע הקדנציה, החליף ידיים בקושי רק בבית התחתון.

אף אחד לא יודע אם התהליך הזה (הדמוקרטים זוכים בשלטון קצת יותר מחצי מהזמן) ימשך ב־2024. גם אם טראמפ ינצח ויחזור לשלטון בפעם השנייה, נתניהו צריך היה עד היום כבר ללמוד להכיר את הדמוקרטים הרבה יותר טוב. אבל הוא לא הולך לכיוון הזה.

הוא כשל בעבר בהבנת יחסי ישראל–ארה"ב בתקופת ביל קלינטון, מתוכן כיהן כראש ממשלה במשך שלוש שנים (1996–1999), כשל בהבנת היחסים בתקופת ברק אובמה (2009 ואילך) וכעת, חצי שנה בלבד לתוך הכהונות המקבילות של נתניהו וביידן – נשיא אוהד ישראל שנתניהו מכיר אישית עשרות שנים – היחסים כבר חמוצים.

בנימין נתניהו וברק אובמה ב-2013 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)
בנימין נתניהו וברק אובמה, 2013 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais)

הוא כשל בעבר בהבנת יחסי ישראל–ארה"ב בתקופת קלינטון, כשל בהבנת היחסים בתקופת אובמה וכעת, חצי שנה בלבד לתוך הכהונות המקבילות של נתניהו וביידן – היחסים כבר חמוצים

הנחת העבודה בוושינגטון כרגע היא שנתניהו יוזמן לבית הלבן במהלך 2023. לא יודעים מתי, אך ככל הנראה זה יקרה עד סוף השנה. ייתכן שהשניים ייפגשו במהלך עצרת האו"ם בניו יורק (19–22 בספטמבר), ואולי פעם נוספת עד סוף השנה. כאמור, ניתן כיום לדון בדפוס דרדור היחסים של נתניהו מול ממשלים דמוקרטים.

ככל שהדברים נגעו לנשיא טראמפ, נתניהו השיג ממנו דברים רבים, לרבות הכרה ברמת הגולן, שינוי הגדרות משפטיות ביחס למעמד ישראל בגדה המערבית, הכרה בירושלים כבירת ישראל ומעל לכל – "הסכמי אברהם".

גם אז, בתום שנות טראמפ, היחסים הסתיימו במרירות וטראמפ ביקר בחריפות את נתניהו בריאיון לעיתונאי ברק רביד וטען כי זה בגד בו והשתלח –"Fuck him". להלן כמה מההחלטות שהביאו להתדרדרות ביחסי ישראל–ארה"ב.

1

אישור בנייה בגדה המערבית

נתניהו (באמצעות היועץ לביטחון לאומי צחי הנגבי במפגש בשארם א־שייח') הבטיח לממשל האמריקאי כי לא ידון באישורי בנייה חדשים בגדה המערבית במשך ארבעה חודשים. זה היה ב־19 במרץ 2023.

מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)
מתנחלים מקימים מבנים במאחז אביתר, 22 ביוני 2023 (צילום: פלאש90)

בוושינגטון, במיוחד בצד הדמוקרטי, לא מצפים לגדולות ונצורות בנושא פתרון שתי המדינות, אך לכל הפחות רוצים לראות ריסון בבנייה הישראלית. ברור שהנושא הזה מחמיץ את היחסים בין המדינות

אולם, כבר באמצע חודש יוני הממשלה אישרה כ־5,600 יחידות דיור חדשות בהתנחלויות. לפי "ישראל היום", עד כה במחצית הראשונה של 2023, ניתנו כבר כ־13 אלף אישורי בנייה בגדה המערבית – מספר שיא.

בוושינגטון, במיוחד בצד הדמוקרטי, לא מצפים לגדולות ונצורות בנושא פתרון שתי המדינות, אך לכל הפחות רוצים לראות ריסון בבנייה הישראלית. ברור שהנושא הזה מחמיץ את היחסים בין המדינות כמעט יותר מכל דבר אחר.

2

אלימות יהודים בגדה המערבית

בישראל כועסים על כך שהאמריקאים לא משווים בין מספר אירועי הטרור הפלסטיני ובין מספר אירועי הטרור היהודי – ומתפלאים מדוע האמריקאים רואים רק צד אחד של המשוואה. אבל נתניהו וחבריו טומנים את הראש בחול, באופן מודע ומכוון.

האמריקאים כן מגנים כל טרור פלסטיני. דווקא כמות הגינויים שלהם והדאגה לביטחונה של ישראל מאפשרת להם להשתלח בישראל כשהם חושבים שנתניהו מאבד שליטה על הטרור היהודי בגדה המערבית.

כפר חווארה עולה באש בעקבות התפרעויות של מתנחלים, 26 בפברואר 2023 (צילום: Wafa News Agency)
כפר חווארה עולה באש בעקבות התפרעויות של מתנחלים, 26 בפברואר 2023 (צילום: Wafa News Agency)

3

היחסים עם סין

מדובר בעצב החשוף ביותר של האמריקאים, משני הצדדים – גם הרפובליקאי וגם הדמוקרטי. למרות זאת, נתניהו החליט על נסיעה רשמית ומשמעותית למעצמה.

לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, האמריקאים עודכנו על כך לפני יותר מחודש. יחד עם זאת, העובדה שנתניהו החליט על הנסיעה דווקא בעת הקפאת היחסים עם וושינגטון – והעובדה שהקשרים בינו לבין ביידן חמוצים במיוחד – מוסיפה שמן למדור.

לפי הודעת לשכת ראש הממשלה, האמריקאים עודכנו על כך לפני יותר מחודש. יחד עם זאת, העובדה שנתניהו החליט על הנסיעה דווקא כשהקשר עם ביידן חמוץ במיוחד – מוסיפה שמן למדור

4

הצעידה של ישראל לכיוון הדמוקרטיות הלא ליברליות

בנושא הזה, מדהים לראות כיצד נתניהו לא קורא את הזירה הפנים־אמריקאית־דמוקרטית. הדיון, שכבר מזמן אינו אקדמי, במשמעות של היחלשות הדמוקרטיות בעולם נמצא בלב השיח של המפלגה הדמוקרטית.

זה מטריד את הנשיא, זה מטריד את תומכיו, זה נוכח בשיח הציבורי. בישראל פוטרים את ההערות של האמריקאים ב"אל תתערבו לנו בעניינים הפנימיים", אך הם בארה"ב לא תופסים את זה כהתערבות ועוקבים בהקפדה יתרה אחר כל אמירה של ח"כ שמחה רוטמן ו/או רטינה של שר המשפטים יריב לוין.

מפגינים בקפלן עם השלט “חובה להתנגד לטרור מתנחלים”, 1 ביולי 2023 (צילום: הגוש נגד הכיבוש)
מפגינים בקפלן עם השלט "חובה להתנגד לטרור מתנחלים", 1 ביולי 2023 (צילום: הגוש נגד הכיבוש)

העובדה שנתניהו מעדכן את הוול סטריט ג'ורנל כי ויתר על פיסקת ההתגברות לא עושה עליהם רושם. הם ביקשו והם רוצים לראות קונצנזוס. לא מעניין אותם שבמשך שלושה חודשים החקיקה הושעתה, לא מעניינים אותם הלחצים הקיימים על נתניהו מצד משה גפני או איתמר בן גביר.

האמריקאים רוצים לראות הסכמה לאומית לשינוי חוקתי, כאילו שלמדינת ישראל הייתה חוקה – וכדי לשנותה צריך לעשות תהליך רציני. כשזה לא קורה, הם רואים בכך סימן רע עבורם. במלאות 25 שנים לכניסת נתניהו לפוליטיקה הישראלית (נבחר לכנסת לראשונה ב־1988), אפשר להגיד שיחסי ישראל–ארה"ב הם לא הדבר שהוא יודע לנהל הכי טוב.

האמריקאים רוצים לראות קונצנזוס. לא מעניין אותם שבמשך שלושה חודשים החקיקה הושעתה, לא מעניינים אותם הלחצים הקיימים על נתניהו מצד גפני או בן גביר

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אין מצב שנתניהו יצליח להתניע מהלך כלשהו עם הסעודים בתנאים הנוכחים. 0%. למאמר הזה אין סיכוי להתיישן לא טוב, ואולי הפוך. נתניהו גם לא יוזמן לוושינגטון. טראמפ אולי היה נשיא, אך רמת המופרע... המשך קריאה

אין מצב שנתניהו יצליח להתניע מהלך כלשהו עם הסעודים בתנאים הנוכחים. 0%. למאמר הזה אין סיכוי להתיישן לא טוב, ואולי הפוך.
נתניהו גם לא יוזמן לוושינגטון.
טראמפ אולי היה נשיא, אך רמת המופרעות שלו הולכת ומתגלה יותר ויותר, וכך גם ההסתבכויות שלו. אין מצב שהוא ייבחר שוב, וסביר להניח שהוא יגמור בבית סוהר או בבית חולים לחולי נפש.
כך נתניהו מרחיק לא רק את הדמוקרטים, אלא גם את הרפובליקאים שמבחינתם הביקור בסין מהווה נעיצת סכין בגב. בנעיצות סכין בגב נתניהו מצויין.
נתניהו "מלאך החבלה" כדברי שמיר, ימשיך לחבל הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. אין לו תקנה…

עוד 974 מילים ו-1 תגובות
סגירה