אלפי מפגינים בטרמינל 3 בנתב"ג במחאה על המהפכה המשפטית, 3 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
אלפי מפגינים בטרמינל 3 בנתב"ג במחאה על המהפכה המשפטית, 3 ביולי 2023

הצלחת המחאה אמש בנתב"ג מסמנת את המשך דרכה

הדבר המשמעותי שנלמד אתמול בהפגנה בנתב"ג הוא שלמארגני המחאה נגד המהפכה המשפטית יש כוח אדיר להוביל אנשים לפעולות נקודתיות ● האנשים שמאחורי המחאה החברתית הגדולה ביותר שידעה ישראל מאודה לא מתייחסים לפעולות כהפגנות אלא כרצף של מבצעים ופעולות טקטיות ואסטרטגיות ● בהתאם לכך, צפויות פעולות התנגדות נוספות, שרק ילכו וישתכללו ● פרשנות

פעולת נתב"ג של ארגוני המחאה אתמול לא הייתה מהלך טבעי והתקבלה בהרמת גבה בקרב תומכי המחאה וגם בתקשורת המרכזית.

מרגע שמארגני המחאה הודיעו על כוונתם להפגין בנתב"ג ועד אתמול אחר הצהריים התקיים שיח ער בקבוצות המחאה בו רבים מהמשתתפים הפעילים שאלו את המובילים, מה הרעיון מאחורי פעולת ההתנגדות הזו. אולם אתמול אחר הצהריים, כשהמונים זרמו להפגנה בשדה התעופה, היה ברור שפעם נוספת, ארגוני המחאה הצליחו להזיז, להפעיל, להשפיע.

משטרת ישראל ידעה ארבעה ימים מראש על ההפגנה בנתב"ג אך התקשתה להתמודד עם האירוע. למקום הגיעו כ-15 אלף איש, כך ציינה המשטרה (לפי דיווח בערוץ 13, אתמול) ומתוכם 52 איש נעצרו. זהו מספר חסר תקדים בהפגנות.

המשטרת ידעה 4 ימים מראש על ההפגנה בנתב"ג אך התקשתה להתמודד עם האירוע. למקום הגיעו כ-15 אלף איש, לפי המשטרה, ומתוכם 52 איש נעצרו – מספר חסר תקדים

כאשר משווים זאת לכך שעד היום ניתן לספור בקושי על שתי ידיים את מספר העצורים בפרעות בחווארה, כפר אום ספא ותורמוס עיא – הפעלתנות המשטרתית מעלה שוב על פני השטח את תפיסת המשטרה כפוליטית, ולא כגוף המעוניין לשמור על הסדר הציבורי.

המשטרה מתעמתת עם המפגינים בנתב”ג, 3 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
המשטרה מתעמתת עם המפגינים בנתב"ג, 3 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

כך או אחרת, את הצלחת תנועת המחאה העקשנית והממושכת ביותר בתולדות ישראל ראוי לנתח.

בחודש מרץ, כאשר ד"ר שקמה ברסלר-שוורצמן היא היטיבה לנסח בריאיון עם זמן ישראל את השלבים הבאים, אם יידרשו, של המחאה. היא אמרה: "קפלן זו הפגנה מנומסת. רק המחאות הלא מנומסות והבלתי־אלימות – שמוציאות לרחובות כ־3.5% מהאוכלוסייה באופן ממושך – עשויות להצליח".

"קפלן זו הפגנה מנומסת. רק המחאות הלא מנומסות והבלתי־אלימות – שמוציאות לרחובות כ־3.5% מהאוכלוסייה באופן ממושך – עשויות להצליח"

ההפגנה אתמול בנתב"ג בהחלט לא הייתה מנומסת. היא הייתה עלולה להתנגש עם הסנטימנט הישראלי היקר ביותר לחילונים, דתיים, לאומיים, ימנים, שמאלנים, ערבים ויהודים: הנסיעה לחו"ל. מארגני המחאה לקחו סיכון, אך ברגע שהחליטו להפגין בנתב"ג, לא התכופפו לקול הצקצוקים בתקשורת ובקרב מובילי דעה.

מובילי המחאה הבטיחו שלא יעכבו טיסות, ובהתאם להבטחתם התמקמו בקומה התחתונה של טרמינל 3, בסמוך לאולם קבלת הפנים של הטיסות הנכנסות. ריבוי המפגינים שזרמו לשדה התעופה הביא לעומסים כבדים בכבישים בכניסה לשדה ולכן בסופו של דבר המחאה הפריעה לאנשים שהיו צריכים לצעוד בכניסה לנתב"ג, אך ככל הידוע אף טיסה לא יצאה באיחור.

עוד דבר שייחד את יום האתמול הוא שאנשי המחאה לא נפלו לתוך הדרישות הצדקניות לא להפגין ביום בו צה"ל יוצא למבצע נרחב בג'נין וביום בו חיילי צה"ל מסתכנים בפעילות לוחמה.

עוד דבר שייחד את יום האתמול הוא שאנשי המחאה לא נפלו לתוך הדרישות הצדקניות לא להפגין ביום בו צה"ל יוצא למבצע נרחב בג'נין וביום בו חיילי צה"ל מסתכנים בפעילות לוחמה

הם לא מצמצמו ומייד תקפו חזרה את כל ראשי הקואליציה או מובילי הדעה מהימין. רוצים שאנחנו נעצור הפגנות בגלל לוחמה צבאית? תעצרו אתם את החקיקה של ההפיכה המשטרתית.

לכשנודע מייד ביום שני בבוקר כי ח"כ רוטמן כלל לא שוקל לעצור חקיקה בגלל מבצע צבאי, מארגני ההפגנה בנתב"ג הודיעו שגם אצלם לא תהיה עצירה.

בתשובה הזו, שניתנה על ידי נציגי המחאה בכל האולפנים הם יצרו נוסחה פשוטה: מי שיטיח בהם שאינם פטריוטים כי אינם מתחשבים בצבא, במשטרה, בכוחות הביטחון, או באווירת לחץ לאומית – יקבל הדיפה מהירה ואגרסיבית (לא מנומסת) שהוא-הוא אינו פטריוט כי הוא הופך את מדינת ישראל למשהו שאינו דמוקרטיה.

במהלך ההפגנה בנתב”ג נגד המהפכה המשפטית, שוטרים מספקים שירותי הסעה ללא תשלום לאחד המפגינים היישר אל תחנת המשטרה הסמוכה, 3 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
במהלך ההפגנה בנתב"ג נגד המהפכה המשפטית, שוטרים מספקים שירותי הסעה ללא תשלום לאחד המפגינים היישר אל תחנת המשטרה הסמוכה, 3 ביולי 2023 (צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)

הדבר המשמעותי ביותר שנלמד אתמול בהפגנה הוא שלארגוני המחאה יש כוח אדיר להוביל אנשים לפעולות נקודתיות. זאת תובנה שיש ללמוד ולהפנים. ארגון המחאה של 2023 לא מתייחס לעצמו כ"הפגנה" נגד הממשלה ונגד ההפיכה המשטרית, אלא כארגון של רצף מבצעים ופעולות טקטיות ואסטרטגיות.

קפלן היא אירוע שעובד ומנקז אליו פעילות שבועית. אבל במידה מסוימת הוא נמצא שם כרקע לרצף הפעולות המטלטלות ברחבי כל המדינה. הפריסה הרחבה של פעולות ההתנגדות מאפשרת לרבים להצטרף בלי לנסוע לתל אביב או לירושלים.

קפלן היא אירוע שעובד ומנקז אליו פעילות שבועית. אבל במידה מסוימת הוא נמצא שם כרקע לרצף הפעולות המטלטלות ברחבי כל המדינה. הפריסה הרחבה של פעולות ההתנגדות מאפשרת לרבים להצטרף

הפעולות מקנות לאנשי המחאה גמישות מחשבתית ותזוזה לפי צורך. העובדה שבשעות לילה מאוחרות המונים זרמו לתחנות המשטרה ברמלה או בלוד כדי לעמוד לצידם של העצורים או המאות שהפגינו אתמול בשעות הבוקר בנמל חיפה בפעולה נפרדת, מהווה חומר "מתדלק" לאנשי המחאה. הם מבחינים בנכונות של הציבור להשתתף במגוון פעולות, שעות, ומיקומים.

שרי הליכוד העידו שההפגנות האישיות נגדם שיבשו את סדר יומם ויצרו הפרעה של ממש. כעת ראשי המחאה מכוונים לכך שהקו המנחה של כל הפעולות יהיה "פעולות בלתי מנומסות אך בלתי-אלימות".

הפגנה של מחאת הייטקיסטים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 4 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הפגנה של מחאת הייטקיסטים בתל אביב נגד המהפכה המשפטית, 4 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

החלק הטכני של ההתארגנות הוא לא פחות חשוב. בסיום כל פעולת התנגדות, פותחים המארגנים קבוצת ווטסאפ ייחודית אך ורק למעצרי אותו הלילה. לתוך הקבוצה זורמים במהרה מאות אנשים והם כולם משתתפים במידע על איתור שמות העצורים, הגעה לבתי המעצר, העברת שמות ומספרי טלפון של עורכי הדין.

חלק מהעצורים מספיקים לעלות מיקום בשידור חי וכך חבריהם מן ההפגנות עוקבים אחרי המיקום אליו הם נלקחים. גם אם הנייד נלקח מן העצור, הלינק החי ממשיך לעדכן על המיקום של תחנת המשטרה (או תחנה אחרת אליה הם מועברים).

חלק מהעצורים מספיקים לעלות מיקום בשידור חי וכך חבריהם מן ההפגנות עוקבים אחרי המיקום אליו הם נלקחים. גם אם הנייד נלקח מן העצור, הלינק החי ממשיך לעדכן על המיקום של תחנת המשטרה

קבוצות הווטסאפ למטרות מעצר נסגרות בסוף הלילה. אך במהלך כל שעות המעצר, מועלים שם עדכונים ומפגינים נוספים נקראים לבוא להשמיע קול מחוץ לתחנת המשטרה. כך הגיעו אתמול אלפי אנשים לרמלה למחות מול תחנת המשטרה בה הוחזקו כחמישים עצורים.

בזמן שהעצורים נחקרו בתוך התחנה על ידי 25 שוטרים, בחוץ עמדו המפגינים וחוללו מהומה רבה. אחרי חצות, המשטרה התחילה לשחרר את האנשים. מדוע עצרה אותם מלכתחילה? לפי כמה מקטעי הווידיאו נראה כי הם נעצרו סתם.

מה הדבר הבא של המחאה? בימים הקרובים הם חוזרים להתנגדות כלכלית באמצעות הפגנות באזורי ההייטק, אבל לפי הגישה הנוכחית יהיו עוד הרבה פעולות התנגדות נקודתיות, שרק ילכו וישתכללו.

עוד 880 מילים
סגירה