ההפיכה המשטרית החלה כשבן גביר מונה לאחראי על שלטון החוק

הניגוד בין השר הממונה על המשטרה לבין מפקד המחוז המודח זעק לשמיים אתמול ● מצד אחד פושע מורשע, כהניסט, פופוליסט וגזען; מצד שני קצין מסור, איש שלטון החוק ● מי גובר במדינת ישראל של 2023? העבריין חזק מהשוטר ● וזו בדיוק הסיבה שהציבור הישראלי ימשיך לצאת לרחובות ● פרשנות

מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023

רבים ממחנה הימין בישראל, ובכללם נבחרי ציבור, התבוננו בלילה בתמונות מנתיבי איילון בתל אביב ומעוד 40 צמתים ברחבי המדינה וחשו תסכול רב. עבורם, קבוצה קטנה מצליחה לשבש את סדרי החיים במדינה באין מפריע ובניגוד לחוק.

חמור מזה, נבחרי הציבור בימין לא מצליחים להבין על מה אנשים מפגינים. הם גם לא רוצים להבין. הם פוטרים זאת בכך שבמרכז-שמאל לא השלימו עם הצלחת הימין בבחירות, למרות שהימין נמצא בשלטון כ-40 שנה ומעולם לא חווה הפגנות מהסוג הזה.

הקולות המתוסכלים בימין נשמעו אתמול בלילה בקבוצות ווטסאפ מרובות. "אם רכב דרס מפגין, זו בעיה של המפגין שבחר לא לזוז מהכביש כשראה רכב דוהר", כתב אחד. "מקווה שבעידן של אחרי עמי אשד, מפקד המחוז הבא יפסיק אכיפה בררנית וילמד מהקולגות איך מפזרים פורעי חוק", כתב אחר.

מבחינתם, את המפגינים בקפלן ובאיילון יש לרמוס, לעצור, לקנוס בקנסות כבדים. הם מצפים שזה ילמד את האחרים לקח והציבור לא ירצה להתקומם יותר. ספק אם אלה הן שאיפות רציונליות.

מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מפגינים חוסמים את נתיבי איילון במחאה על הדחתו של ניצב עמי אשד, 5 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

מפכ"ל המשטרה, ניצב קובי שבתאי, העביר הנחיה לתת-ניצב דוד פילו, סגן מפקד מחוז תל אביב אשר פיקד על האירוע באיילון, לא להתעמת עם המפגינים. לקראת השעה עשר בלילה המשטרה שלחה עוד ציוד ושוטרים לאיילון, עיבתה את הכוחות אך בשלב זה התנהלה בזהירות כדי לא לפגוע פיזית באף מפגין.

שבתאי היה נחוש, כך נדמה, להוכיח שניצב עמי אשד – מפקד המחוז שהודח מתפקידו והודיע במסיבת עיתונאים אמש כי הוא מתפטר מהמשטרה – טעה בניתוח שלו: גם בהיעדרו יהיה מי שישמור על הדמוקרטיה.

שבתאי היה נחוש, כך נדמה, להוכיח שניצב עמי אשד – מפקד המחוז שהודח מתפקידו והודיע במסיבת עיתונאים אמש כי הוא מתפטר מהמשטרה – טעה בניתוח שלו: גם בהיעדרו יהיה מי שישמור על הדמוקרטיה

בהצהרת ההתפטרות שלו, אשר הציתה את ליל ההפגנות אמש, אמר אשד שהדרג המיניסטריאלי – כלומר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – ציפה ממנו "לשבור את הכללים, הנהלים, הסדר הארגוני והתרבות בקבלת ההחלטות ובשיקול הדעת המבצעי". רצו ממנו, כך חשף, "לפנות את איילון תוך דקות במחיר של שבירת ראשים וריסוק עצמות. יכולנו למלא את המיון באיכילוב בסוף כל הפגנה".

אשד לא פיקד על אירוע ההפגנות לרגל הדחתו אמש. במשטרה נמסר רשמית כי אשד פשוט "לא עבד אתמול בערב", למרות שפורמלית הוא עדיין מפקד המחוז.

מה יהיה עם מפקד מחוז תל אביב הבא, ניצב פרץ עמר, אם כן? הוא יסונדל לתוך אותה הצהרה נוקבת של עמי אשד? כל אחד שישבור למפגינים ידיים ורגליים, יצדיק את מה שאשד סיפר ועשוי יהיה להחמיר את התסיסה האזרחית נגד הממשלה.

במלאות חצי שנה למחאה האזרחית העצבנית, העקבית והאגרסיבית ביותר שידעה מדינת ישראל, הנה רשימה חלקית של נושאים שצריכים להטריד את הממשלה הנוכחית:

1

חברי הממשלה הזו, ובמיוחד השר לביטחון לאומי, לא מצליחים להבין את התסיסה האזרחית בישראל. היא מפתיעה אותם פעם אחר פעם בנחישות, בעוצמות, במספרי האנשים שיוצאים לרחובות.

חברי הממשלה הזו, ובמיוחד השר לביטחון לאומי, לא מצליחים להבין את התסיסה האזרחית בישראל. היא מפתיעה אותם פעם אחר פעם בנחישות, בעוצמות, במספרי האנשים שיוצאים לרחובות

השרים גלית דיסטל אטבריאן, שלמה קרעי, בצלאל סמוטריץ' ואחרים יכולים לצייץ במיטב הניסוחים המושחזים, אבל אנשים יותר רציניים – כמו יואב גלנט, אלי כהן, ישראל כ"ץ וראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו – הנמצאים בזירה הציבורית עשרות שנים, רואים את הדברים נכוחה. הליכוד והימין מושל 40 שנה והם מעולם לא ראו כזו התנגדות כלפיהם.

המשטרה מנסה לפזר את המפגינים באיילון עם מכת”זית, 5 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
המשטרה מנסה לפזר את המפגינים באיילון עם מכת"זית, 5 ביולי 2023 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

2

הקשר המחבר בין הדחת ניצב אשד לפיטוריו של השר גלנט (אשר שבוטלו בסופו של דבר) הוא שהישראלים לא אוהבים שנוגעים להם בביטחון. אותן קבוצות שהשרים מכנים "אנרכיסטים" הם דווקא חובבי חוק וסדר ומנהל תקין והם רואים בהדחות מפקדים בכירים פגיעה בציפור הנפש.

הפגנות גדולות ספונטניות של אמצע הלילה אירעו בינתיים פעמיים: כאשר שר ביטחון הודח בתקופה ביטחונית רגישה בפתח חודש רמאדן; וכאשר מפקד מחוז משטרה בדרגת ניצב הודח מטעמים פוליטיים.

אשד נתפס כמי ששמר על זכות ההפגנה מחד, אך גם שמר על הסדר בעיר הכי תוססת במדינה (פשיעה, טרור, אירועים המוניים, ספורט ומה לא). ההודעה שלו כי הודח משום שלא הסכים להפעיל כוח מוגזם על מפגינים הטריפה את ארגוני המחאה ואת המוחים.

מה זה אומר עבור הממשלה? בטוח לא כדאי להם להתעסק עם ראש שב"כ, ראש המוסד, הרמטכ"ל – אך גם אם ינסו להדיח את היועצת המשפטית לממשלה, צפויים לממשלה הזו לילות שימורים רבים.

מה זה אומר עבור הממשלה? בטוח לא כדאי להם להתעסק עם ראש שב"כ, ראש המוסד, הרמטכ"ל – אך גם אם ינסו להדיח את היועצת המשפטית לממשלה, צפויים לממשלה הזו לילות שימורים רבים

3

משטרת ישראל מתפרקת לממשלה בין הידיים. השר הכושל לא מצליח בתפקידו. הציבור הישראלי מבין שעבריין התיישב בתפקיד המפתח החשוב ביותר במדינה, אך בניגוד להבטחות הסרק שלו – אין ירידה בפיגועים, אין בטחון אישי, ויש עלייה ניכרת ברצח ערבים וגם ברצח יהודים, בכל רחבי המדינה.

במקום להכין תוכניות עבודה רציניות, בן גביר עומד חסר אונים וחסר יכולות אל מול צמיחת ארגוני הפשיעה.

המשטרה היא החזית של השמירה על הסדר הציבורי ולכן זה לא מפתיע שבמקביל לתסיסה האזרחית הניכרת, היא גם בפשיטת רגל מקצועית בנוגע לגל פשיעה עצום ובפשיטת רגל ערכית בנוגע לטיפול בהפגנות. ככל שחולפים הימים והשבועות, בקרב הציבור מתבססת התובנה שהמשטרה היא פוליטית, אלימה והופכת לזרוע פרטית של בן-גביר.

המשטרה היא החזית של השמירה על הסדר הציבורי ולכן זה לא מפתיע שבמקביל לתסיסה האזרחית הניכרת, היא גם בפשיטת רגל מקצועית בנוגע לגל פשיעה עצום ובפשיטת רגל ערכית בנוגע לטיפול בהפגנות

הניגוד בין בן-גביר לאשד זעק לשמיים אתמול. עבריין, שהורשע תריסר פעמים, שלא מבין דבר בביטחון, שהטריל שוטרים כל חייו, שהיה חבר בארגון שהוצא אל מחוץ לחוק – מביא להדחתו של קצין שהתמסר כל חייו למען המדינה. שצמח כלוחם בגבעתי, פעל בשוחות המשטרה בטייבה, לוד ונתניה נגד ארגוני פשיעה.

ניצב עמי אשד והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בבני ברק, 30 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצב עמי אשד והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בבני ברק, 30 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מצד אחד כהניסט, פופוליסט, גזען שונא ערבים. מצד שני קצין מסור, איש שלטון החוק. מי גובר במדינת ישראל של 2023? העבריין חזק מהשוטר.

זו השורה התחתונה שצריכה לעמוד מול עיני נתניהו ושריו, אך אלו מעדיפים להתחבק עם הראשון ולבעוט החוצה את השני. וזו בדיוק הסיבה שהציבור הישראלי ימשיך לצאת לרחובות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
ניתוח מדויק ! אני יצאתי לרחוב לאחר פיטורי גלנט כי עיצבן אותי שמפטרים פקוד בגלל שאמר את האמת. זה הבסיס לדרישה מהחיילים בצבא מהיום הראשון ומי שמשקר בקורסים הגבוהים מודח לאלתר. ההפגנות מא... המשך קריאה

ניתוח מדויק !
אני יצאתי לרחוב לאחר פיטורי גלנט כי עיצבן אותי שמפטרים פקוד בגלל שאמר את האמת. זה הבסיס לדרישה מהחיילים בצבא מהיום הראשון ומי שמשקר בקורסים הגבוהים מודח לאלתר.
ההפגנות מאד מציקות לראשי הקואליציה. לכן נמשיך איתן. אבל הכאוס כנראה יגבר עד קריסת הממשלה ב-30.7, אם החקיקה תושלם.

תודה טל שניידר, יפה ונכון כתבת. כנראה שעד שמישהו או יותר ממישהו אחד ישלמו בחייהם, לא תהייה תפנית מצדם של הפוליטיקאים אשר יותר ויותר דומים לבן גביר מאשר למשרתי ציבור. המדינה מתפרקת ומתפו... המשך קריאה

תודה טל שניידר, יפה ונכון כתבת.
כנראה שעד שמישהו או יותר ממישהו אחד ישלמו בחייהם, לא תהייה תפנית מצדם של הפוליטיקאים אשר יותר ויותר דומים לבן גביר מאשר למשרתי ציבור.
המדינה מתפרקת ומתפוררת, ואלה עסוקים בעילת הסבירות, פסקת ההתגברות, ובעוד שלל חוקים הזויים אשר בינם ובין ניהול מדינה אין דבר…

עוד 905 מילים ו-3 תגובות
סגירה