אונייה ובה משלוח טלאים חיים המיועדים לשחיטה ואכילה בדרכה לישראל (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")
"ישראל נגד משלוחים חיים"

נתניהו הבטיח לשים קץ למשלוחים החיים. ב-2023 נקבע שיא במספר העגלים המיובאים

חמש שנים אחרי שממשלת נתניהו כמעט אסרה בחוק על המשלוחים החיים באוניות לישראל, מספר העגלים שיובאו במחצית הראשונה של 2023 מהווה שיא של כל הזמנים ● לאן נעלם ראש הממשלה שכתב אז, "חובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול שנגרם לבעלי החיים"? ● בינתיים, מדי שלושה ימים עוגנת אונייה בנמל בישראל ומביאה איתה ענן צחנה ורבבות בעלי חיים לשחיטה

חמש שנים אחרי שהמשלוחים החיים לישראל כמעט הוצאו מהחוק על ידי הממשלה בראשות בנימין נתניהו, אוניות עמוסות עגלים וטלאים ממשיכות להגיע בממוצע אחת לשלושה ימים לנמל בישראל ולפרוק רבבות בעלי חיים מיועדים לשחיטה.

משרד החקלאות פרסם השבוע את נתוני המחצית הראשונה של 2023, מהם עולה שמספר העגלים ששונעו השנה לארץ עולה על התקופה המקבילה ב-2022 (135 אלף לעומת 131 אלף), שהייתה שנת השיא של כל הזמנים בהיקף המשלוחים החיים.

ב-2022 הגיעו לישראל 925,440 בעלי חיים לשחיטה ומאכל ב-150 אוניות. זו הייתה עלייה של 8% לעומת השנה הקודמת ובסך הכול זינוק של כ-500% בתוך עשור, מה שמפריך את הטענה לפיה מדובר בצורך להתאים את היקף המשלוחים לגידול הטבעי של האוכלוסייה.

ב-2022 הגיעו לישראל 925,440 בעלי חיים לשחיטה ומאכל ב-150 אוניות. זו הייתה עלייה של 8% לעומת השנה הקודמת ובסך הכול זינוק של כ-500% בתוך עשור

בדיון שנערך בכנסת התריעה ח"כ יסמין סאקס-פרידמן מיש עתיד, פעילה ותיקה למען בעלי חיים, שהשנה יישבר מחסום המיליון. ירון לפידות, פעיל "ישראל נגד משלוחים חיים", מעדיף להיות קצת יותר אופטימי.

ברבעון הראשון של 2023 אמנם נרשמה עלייה גדולה בהיקף המשלוחים, אבל ברבעון השני לפתע התהפכה המגמה. "אנחנו מגיעים לנמל באילת לכל פריקה ועוקבים אחרי כל אונייה", הוא אומר, "וברור שקורה משהו. יש 5-6 אוניות קבועות שנעלמו, יש אונייה בבעלות ישראלית ששינתה את השם והפסיקה להגיע ועוד אחת שמסתובבת פתאום בברזיל.

אוניית משלוחים חיים מגיעה לנמל אילת, 19 ביוני 2023
אוניית משלוחים חיים מגיעה לנמל אילת, 19 ביוני 2023

"אם בחודש רגיל יש בערך 15 אוניות, בחודש האחרון היו רק 9. משיחות שלי עם אנשים בענף, אני מתרשם שהסיפור העיקרי זה ההיחלשות של השקל.

"יחד עם זה, צריך להגיד שהתחום הזה מאוד תנודתי. מספיק שתבוא אונייה גדולה אחת מאוסטרליה ותשנה את המצב. בלי למצמץ היא יכולה להוריד כאן 30 אלף בעלי חיים, כמו הפלגות של שנה שלמה של אונייה קטנה".

"התחום הזה מאוד תנודתי. מספיק שתבוא אונייה גדולה אחת מאוסטרליה ותשנה את המצב. בלי למצמץ היא יכולה להוריד כאן 30 אלף בעלי חיים, כמו הפלגות של שנה שלמה של אונייה קטנה"

אם המגמה אכן משתנה בגלל היחלשות השקל, באדיבות ההפיכה המשטרית, יהיה קשה להתעלם מהאירוניה. ב-2018 המשלוחים החיים היו כחוט השערה מהיעלמות מחיינו. הקונצנזוס סביב הפסקתם השתרע מקיר לקיר של המערכת הפוליטית.

ועדת השרים לחקיקה אישרה הצעת חוק שהגיש ח"כ (אז) מיקי זוהר, שעליה חתמו 28 ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה. ההצעה גם אושרה במליאה בקריאה טרומית ללא התנגדויות.

"בעלי החיים מיובאים מאוסטרליה ומאירופה, במסעות ימיים ממושכים, שעשויים להימשך שבועות", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק. "הם מוחזקים בצפיפות קשה, מתבוססים בצואתם ובצואת חבריהם, וסובלים מעומסי חום, מטלטלות הדרך ומפגיעות קשות נוספות. רבים מהם חולים ורבים אינם שורדים".

משלוח של עגלים חיים שהגיעו לישראל מאוסטרליה (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")
משלוח של עגלים חיים שהגיעו לישראל מאוסטרליה (צילום: "ישראל נגד משלוחים חיים")

לפי דיווחים באותה עת, שרה נתניהו פעלה מאחרי הקלעים לאישור החוק, ביקשה מבעלה "שיעשה ככל יכולתו לעצור את הסבל הנורא הזה", ואחרי שההצעה אושרה מסרה רשמית: "אין שום יצור חי שמגיע לו לסבול סבל נוראי כזה, ולנו כחברה אסור להשלים עם המצב הקיים".

ראש הממשלה עצמו כתב אז בפוסט בפייסבוק: "אישרנו בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק לעצירת המשלוחים החיים לישראל. חובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים".

ראש הממשלה עצמו כתב אז בפוסט בפייסבוק: "אישרנו בוועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק לעצירת המשלוחים החיים לישראל. חובה לעשות תיקון אמיתי לצער הגדול הזה שנגרם לבעלי החיים"

הפעילים למודי האכזבות כבר התחילו לצנן את השמפניות.

ואז נפלה הממשלה, עוד תחנה במסע הטרלול הפוליטי שמשתק את המדינה בשנים האחרונות. רגע לפני שהכנסת התפזרה נערך מרתון לאישור חוקים שנותרו על השולחן. בכירים בליכוד הבטיחו לפעילים למען בעלי החיים שאין מצב שהחוק לא עובר.

שעה אחרי שעה הם היו איתם בקשר במהלך היממה, שעה אחרי שעה קיבלו הבטחה ש"יהיה בסדר", וכשהתפזר העשן התברר שחוק המשלוחים נותר בחוץ. ה"חובה לעשות תיקון אמיתי", כניסוחו של נתניהו, נשכחה כלא הייתה.

מאז עלו ונפלו ממשלות. אם היו מי שקיוו שהחוק יקודם במהלך כהונת ממשלת השינוי, הם נאלצו להתבדות. בשיחה שנערכה לפני כשנה, אמרה בכירה במשרד החקלאות לזמן ישראל ש"עלינו כמה פעמים על האוניות כשהן מגיעות לנמל והכול נראה בסדר גמור".

התנאים על אוניות המשלוחים החיים
התנאים על אוניות המשלוחים החיים

אלא שגם הממשלה הנוכחית, שוב בראשות נתניהו, לא מראה שום סימן שבכוונתה לקדם את החוק הגנוז. לאן נעלמו הלהט והמחוייבות המוסרית של בני הזוג נתניהו כלפי מאות אלפי בעלי החיים שמובאים לכאן באוניות? חוק אין, וקצב המשלוחים רק גובר משנה לשנה. "עכשיו אנחנו יודעים שהכול היה מס שפתיים", מסכם לפידות את התקווה שהתנפצה.

לפני חודשיים קיימה הועדה לביקורת המדינה בכנסת דיון בדוח חריף שפרסם מבקר המדינה ב-2020 על המשלוחים החיים. היו"ר מיקי לוי סיכם את הדיון במילים "אני מזועזע".

לפני חודשיים קיימה הועדה לביקורת המדינה בכנסת דיון בדוח חריף שפרסם מבקר המדינה ב-2020 על המשלוחים החיים. היו"ר מיקי לוי סיכם את הדיון במילים "אני מזועזע"

לפי תחקיר שפרסמה עמותת "אנימלס", ההתעללות בבעלי החיים נמשכת גם במהלך הפריקה והירידה מהאונייה. חלק מבעלי החיים כלל לא מגיעים לתחנת היעד, מתים בדרך ומושלכים/נופלים לים, ולא פעם הגוויות נפלטות אל החוף. הכרישים במפרץ אילת מתורגלים, ומדי פעם הם נצפים כשהם מלווים את אוניות המשלוחים בציפייה לזכות בארוחה דשנה.

מנתוני המחצית הראשונה של השנה עולה שבעוד מספר העגלים שיובאו לארץ גדל מעט, בהיקף יבוא הטלאים חלה ירידה – כ-298 אלף לעומת כ-354 אלף בתקופה המקבילה אשתקד. אבל, כאמור, לטוב ולרע המצב מאוד נזיל.

השנה גם הצטרפה חברה חדשה לרשימת המדינות שמשגרות לכאן בני בקר: "בהתחלה לא זיהינו את התג על האונייה ", מספר לפידות, "רק כשהעגלים עלו על המשאית הבנו שהם מאירלנד. זו ההפלגה השנייה הכי ארוכה אחרי אוסטרליה".

הפגנה נגד המשלוחים החיים ליד בית המשפט העליון בירושלים ב-2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה נגד המשלוחים החיים ליד בית המשפט העליון בירושלים ב-2018 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בתואר אלופת המשלוחים לישראל נושאת בגאון פורטוגל, ששיגרה לכאן 182 אלף טלאים במחצית הראשונה של השנה – פי 2 מאוסטרליה.

"פורטוגל לקחה את הבכורה מאוסטרליה מאז 2017 והיא מחזיקה בערך 30% מכלל המשלוחים", אומר לפידות, "השנה הגיעו משם 33 אוניות לעומת רק 4 מאוסטרליה, אבל האוניות מאוסטרליה הרבה יותר גדולות אז במספר בעלי החיים הפער הרבה יותר קטן".

"פורטוגל לקחה את הבכורה מאוסטרליה מאז 2017 והיא מחזיקה בערך 30% מכלל המשלוחים. השנה הגיעו משם 33 אוניות לעומת רק 4 מאוסטרליה, אבל האוניות מאוסטרליה הרבה יותר גדולות"

אם במחוקקים הישראלים קשה לתלות תקוות, אולי הישועה תגיע מבחוץ: ניו זילנד כבר אסרה על קיום המשלוחים החיים משטחה, ואילו אוסטרליה הודיעה שעד 2025 יוצאו מהחוק משלוחי הטלאים. במצב כזה, לא ברור מה תהיה מידת הרווחיות של משלוחי עגלים בלבד.

בינתיים, בין אם 2023 תיכנס לרשומות כשנת השיא של כל הזמנים או תתברג רק בצמרת הגבוהה, מדי שלושה ימים עוטף את אחד מנמלי ישראל ענן של צחנה המבשר על עגינתה של עוד אונייה ועל סיום המסע המייסר של אלפי בעלי חיים.

"אל מול החמלה שמפגין הציבור", מסכמים ב"אנימלס", "עומדים אינטרסים כלכליים צרים של קומץ יבואנים שאדישים לרחשי הציבור כפי שהם אדישים לסבלם של בעלי החיים. הגיע הזמן שחברי הכנסת יממשו את רצון הציבור ויקדמו את החקיקה להפסקת המשלוחים החיים לישראל".

עוד 1,015 מילים
סגירה