המפוחדים, התמימים והאינטרסנטים

מחאה ליד בית הנשיא נגד חוקי ההפיכה המשטרית, 3 במרץ 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
מחאה ליד בית הנשיא נגד חוקי ההפיכה המשטרית, 3 במרץ 2023

כל מקדמי ה"הידברות" בבית הנשיא עושים לעצמם חיים קלים. גם אני, בנסיבות רגילות של סכסוך, בעד הידברות. אבל אלו לא נסיבות רגילות ולא סכסוך רגיל. בנימין נתניהו מוביל את ההפיכה השלטונית באופן חסר מעצורים, מניפולטיבי, דורסני ואלים. ולא, אין ולא היה לו שמץ של כוונה לעצור או להידבר או להתפשר.

מקדמי ה"הידברות" מן המחנה הדמוקרטי מתחלקים לשלושה סוגים – המפוחדים, התמימים, והאינטרסנטים.

לא נזכיר שמות, כדי שהדיון יהיה ענייני.

לנתניהו אין ולא היה שמץ של כוונה לעצור או להידבר או להתפשר. מקדמי ה"הידברות" מהמחנה הדמוקרטי מתחלקים ל-3 סוגים – המפוחדים, התמימים, והאינטרסנטים. לא נזכיר שמות כדי שהדיון יהיה ענייני

המפוחדים

אלה באמת חוששים ממסלול של מלחמת אזרחים והכרעה. הם באמת מבוהלים מעומק המשבר, מגובה הסיכונים, אבל מניחים לעצמם לשגות באשליות לגבי נחישותו ושיקוליו של נתניהו. "הוא לא באמת רוצה את זה. הוא שבוי בידי הקיצונים, הוא לא יילך עד הסוף. הוא יעביר קצת ויעצור".

חברים/ות – הפחד שלכם מאוד מובן, מאוד מעוגן במציאות. אבל הנחות היסוד שלכם לגבי הצד השני שגויות. הוא לא יעצור. הוא לא שבוי. הוא אוחז בהגה של ה-D-9 והוא ימשיך לדרוס, אלא אם ייתקל במחסום בלתי עביר ומוצק.

התמימים

התמימים מניחים גם הם שיש "מרחב הסכמה", שאפשר "להתפשר". הטעות שלהם דומה לשל המפוחדים, אבל מתווסף אליה עוד אלמנט של תמימות קוסמית באשר לכיבוד הסכמים ע"י נתניהו. לא ברור איך אפשר להאמין שנתניהו יכבד הסכם כלשהו, לאור ההיסטוריה הכל כך עשירה שלו ברמייה ובהפרות הסכמים. כולל מה שקרה רק לפני כמה שבועות עם אותן שיחות בבית הנשיא שנתניהו פוצץ, ועכשיו התמימים מבקשים לשוב למקום הפיצוץ.

האינטרסנטים

ואחרונים לא חביבים, האינטרסנטים. אותם פוליטיקאים ועוזריהם ומעגלי האינטרסים שלהם, שעבורם השיחות הן קרש הצלה. קרש הצלה מנקיטת עמדה אמיצה. קרש הצלה מנטילת סיכונים, מ"איבוד אופציות".

התמימים מניחים גם הם שיש "מרחב הסכמה", שאפשר "להתפשר". הטעות שלהם דומה לשל המפוחדים, אבל מתווסף אליה עוד אלמנט של תמימות קוסמית באשר לכיבוד הסכמים ע"י נתניהו

אלו שמעדיפים לתת למפגינים/ות לספוג את האש ולשלם את המחירים הקשים של עימות עם מחוללי ההפיכה, בזמן שהם ממשיכים את חייהם כרגיל. קיזוז פה, פגישה שם, ראיון חלבי אתמול, הצהרה "ממלכתית" מחר.

הם לא מאמינים לנתניהו. הם כן מבינים את חומרת המצב. או לפחות יש לקוות שהם מבינים, כי האלטרנטיבה גרועה עוד יותר. אבל הם מעדיפים טקטיקנות פוליטית, חישובי תועלת אישית, הונאה עצמית או גרוע מזה, ציניות ואופורטוניזם, על פני התמודדות עם מלוא משמעויות המצב.

לכל שלוש הקטגוריות, מומלץ לקרוא את המאמר של בן דרור ימיני, מכל האנשים. מי שעד היום חשב כמוהם, והשבוע התפכח בעמוד הראשון של ידיעות.

הם לא מאמינים לנתניהו. הם כן מבינים את חומרת המצב. אבל הם מעדיפים טקטיקנות פוליטית, חישובי תועלת אישית, הונאה עצמית או גרוע מזה, ציניות ואופורטוניזם, על פני התמודדות עם מלוא משמעויות המצב

כן, זה קורה. מתקפה מטורפת מבפנים, בהובלת נתניהו, שחבר לאלמנטים העברייניים, הקיצוניים והאלימים ביותר בחברה הישראלית, והם לא מתכוונים לעצור, ולא "להידבר" ולא "להתפשר".

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 441 מילים
סגירה