פרסום ראשון צניחה חדה בתיירות הנוצרית מגרמניה

גורמים בענף התיירות אמרו לזמן ישראל כי לצד אזהרות המסע הביטחוניות – המחאות נגד המהפכה המשפטית, יוקר המחיה וגם העלייה של הימין הקיצוני הביאו לצניחה חדה במספר התיירים המגיעים מגרמניה לישראל ● הגורמים טוענים כי יש ירידה בהזמנות להמשך השנה וגם לראשית שנת 2024 ● לפי סקרי תיירות נכנסת, 54% מכלל התיירים הנכנסים לישראל הם נוצרים

נוצרי אורתודוקסי מחזיק צלב בכנסיית הקבר, ירושלים, 14 באפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
נוצרי אורתודוקסי מחזיק צלב בכנסיית הקבר, ירושלים, 14 באפריל 2023

גורמים בשוק התיירות הנכנסת מספרים כי בשבועות האחרונים מסתמנת צניחה משמעותית במספר התיירים הגרמנים המגיעים לישראל, עם דגש על תיירות מאורגנת של קבוצות – בעיקר של צליינים ותיירים נוצרים.

הצניחה במספרים נרשמה עוד לפני המבצע בג'נין והיא נובעת, בין היתר, בשל שתי אזהרות המסע שפרסם משרד החוץ הגרמני בנוגע לנסיעות לישראל – אזהרה אחת בראשית שנת 2023 ואזהרה שנייה בחודש יוני 2023.

כמו כן, גורמים בענף אישרו לזמן ישראל שגם הנושא הפוליטי – ההפגנות נגד הממשלה – עורר את דעת הקהל בגרמניה והתוצאה היא ביטול מסיבי של נסיעות תיירותיות לאזור.

הנושא הובא לתשומת לבנו בעקבות הציוץ של מומחה התיירות יוסי פישר, שאישר את הפרטים האמורים. פישר קיבל מידע מקולגות בתחום על ביטולים של עשרות קבוצות מאורגנות. כמו כן, נודע לו מפי גורמים בענף כי אין כוונה לבצע הזמנות של נסיעות עתידיות להמשך שנת 2023 ולראשית 2024.

יוסי פישר בערב הסעודית, דצמבר 2022 (צילום: יוסי פישר)
יוסי פישר בערב הסעודית, דצמבר 2022 (צילום: יוסי פישר)

פישר קיבל מידע מקולגות בתחום על ביטולים של עשרות קבוצות מאורגנות. כמו כן, נודע לו מפי גורמים בענף כי אין כוונה לבצע הזמנות של נסיעות עתידיות להמשך שנת 2023 ולראשית 2024

פישר קיבל מידע מקולגות בתחום על ביטולים של עשרות קבוצות מאורגנות. כמו כן, נודע לו מפי גורמים בענף כי אין כוונה לבצע הזמנות של נסיעות עתידיות להמשך שנת 2023 ולראשית 2024

פנינו לשגרירות גרמניה בישראל כדי לאמת את הנתונים, אך לדבריהם משום שהגרמנים לא זקוקים לאשרת כניסה לישראל – הם לא יכולים לספק נתונים על מספר התיירים שביקשו לבטל את נסיעתם לכאן.

תחום התיירות הצליינית לישראל הוא שוק משמעותי. לפני 2019 התיירות הנוצרית (תחת השר דאז יריב לוין) רשמה את השיא הגדול ביותר מאז קום המדינה עם כ־4.5 מיליון תיירים בשנה. הטרנד שיקף את העלייה העולמית בתנועה התיירותית, ועדיין ישראל הצליחה להזמין ולהביא לכאן נתחים יפים משיעור הצמיחה הכללי.

לפי סקרי תיירות נכנסת מהשנים ההן, משרד התיירות גילה שכ־54% מכל התיירים הנכנסים לישראל הם נוצרים, כששיעור גדול מאוד מהם הם קתולים ופרוטסטנטים (43% ו־31% בהתאמה). היעדים הפופולריים של התיירים הנוצרים הם ירושלים, תל אביב, ים המלח, גליל, כנרת וחיפה. אילת, למשל, פחות מעניינת אותם. כ־84% מהצליינים מגיעים לישראל במסגרת טיולים מאורגנים (קבוצות).

אילוסטרציה: הקהילה הנוצרית חוגגת פסחא בחיפה, 10 באפריל 2022 (צילום: Shir Torem/Flash90)
אילוסטרציה: הקהילה הנוצרית חוגגת פסחא בחיפה, 10 באפריל 2022 (צילום: Shir Torem/Flash90)

היעדים הפופולריים של התיירים הנוצרים הם ירושלים, תל אביב, ים המלח, גליל, כנרת וחיפה. אילת, למשל, פחות מעניינת אותם. כ־84% מהצליינים מגיעים לישראל במסגרת טיולים מאורגנים

בהמשך, בשנת 2020, עולם התיירות הגלובלי נכנס להקפאה עמוקה בשל המגפה העולמית – וההתאוששות החלה רק בשלהי 2022, כשבישראל, כמו במקומות רבים אחרים בעולם, עדיין לא חזרו למספרים שלפני הקורונה.

הנתונים לעיל בנושא התיירות הנוצרית משקפים את התיירות הנוצרית מרחבי העולם כולו. אולם, בענף התיירות מנסים להבין למה דווקא הגרמנים מבטלים את הנסיעות לישראל. לשגרירות גרמניה בישראל, כאמור, אין כרגע הסבר מעבר לתובנה הכללית של השפעת אזהרות המסע.

שתי אזהרות המסע שפורסמו במהלך 2023 לא זכו לפרסום רב בתוך ישראל. הראשונה התייחסה לריבוי אירועי הטרור בירושלים ולסכנה שם. האזהרה השנייה, מחודש יוני, התייחסה לירי הרקטות מעזה.

יחד עם זאת, התקפות טרור ו/או ירי רקטות מעזה הם לא אירוע חדש בישראל. זה המצב כאן בכל ימות השנה, במשך שנים ארוכות. לפיכך עולה השאלה מה קרה דווקא ב־2023?

חגיגות חג המולד מחוץ לכנסיית המולד בבית לחם, 24 בדצמבר 2010 (צילום: AP Photo/ Adel Hana)
חגיגות חג המולד מחוץ לכנסיית המולד בבית לחם, 24 בדצמבר 2010 (צילום: AP Photo/ Adel Hana)

מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל אישר כי יש ירידות בתיירות מגרמניה. "אכן יש האטה והיו ביטולים. להערכתי, בתחום התיירות המאורגנת (קבוצות ו/או משפחות) הביטולים עומדים על שיעור של 15%"

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, אישר לזמן ישראל כי יש ירידות בתיירות מגרמניה. "אכן יש האטה והיו ביטולים, אם כי אני לא יודע אם מדובר בביטולים של מאות קבוצות מאורגנות. חלק מהביטולים הם בתחום תיירות הבודדים – ויש גם ביטולים בתחום התיירות המאורגנת.

"להערכתי, בתחום תיירות הבודדים הביטולים עומדים על שיעור של כ־20% ובתחום התיירות המאורגנת (קבוצות ו/או משפחות) הביטולים עומדים על שיעור של 15%".

בנוגע לשאלה האם הביטולים מגרמניה נובעים מההאטה הכלכלית של הציבור הגרמני (לנוכח המלחמה באוקראינה, עליית מחירי האנרגיה שם ועוד) אומר פתאל כי קשה לשייך את הנתונים למשבר הכלכלי. "ההאטה בגרמניה לא דומה להאטה הממוצעת הכללית. הם מובילים בנושא הביטולים. בסך הכול שוק התיירות המאורגנת מתקרב להיקפים שהיינו בהם בשנת 2019".

פנינו לשתי חברות תיירות גרמניות המתמחות בתחום תיירות הצליינים – Studiosus reisen ו־Biblische Reisen. בחברת Biblische טרם השיבו אך בחברת Studiosus אישרו כי אכן יש קושי בתיירות הגרמנית בעת הזו.

.הפטריארך היווני־אורתודוקסי של ירושלים תיאופילוס השלישי מוביל את טקס הטבילה המסורתי ביריחו, 18 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
.הפטריארך היווני־אורתודוקסי של ירושלים תיאופילוס השלישי מוביל את טקס הטבילה המסורתי ביריחו, 18 בינואר 2023 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

"אני מסכים שהנושא הביטחוני אינו חדש, אך האופן שבו תופסים כאן את המצב עשוי להיות שונה. אנחנו גם רואים שיש אצלנו הרבה פחות הזמנות מראש בהשוואה לעבר"

פרנו ליק, דובר החברה, אמר לזמן ישראל שהוא מעריך את הירידה בשיעור של 7%. "אכן יש לנו פחות תיירים היוצאים לישראל השנה לעומת השנה שעברה. לדעתנו הירידה היא בשיעור של 7%". הוא ציין כי ההסבר לירידה בתיירות נובע מהביטולים בעקבות אזהרות המסע של משרד החוץ הגרמני. "ביטלנו קבוצות רבות במהלך חודשי האביב", הוא השיב.

על השאלה מה השתנה מהשנים הקודמות אמר ליק: "אני מסכים שהנושא הביטחוני אינו חדש, אך האופן שבו תופסים כאן את המצב עשוי להיות שונה. הדיווחים בתקשורת ממלאים תפקיד בנושא. אנחנו גם רואים שיש אצלנו הרבה פחות הזמנות מראש (לשנים הבאות, ט"ש) בהשוואה לעבר".

לפי מקורות בענף התיירות, שני חברות העוסקות בתיירות גרמנית נכנסת ספגו כ־100 ביטולי קבוצות רק לאחרונה. רשת מלונות ישראלית ספגה כ־50 ביטולי קבוצות. את הנתונים הללו קשה היה לאמת, שכן הגורמים הישראלים בשוק לא מעוניינים להתראיין בגלוי.

יחד עם זאת, שוחחנו עם שני עובדים בכירים בחברת תיירות ישראלית המתמחה בתיירות הצליינים הגרמנית – וגם הם אישרו שיש עלייה במספר הביטולים מגרמניה. מעבר לסיבות הידועות, הם הוסיפו עוד כמה: "ראשית, יש את העניין של יוקר המחירים בישראל. מהשוק הגרמני רואים איך הכול יקר פה ובשנה האחרונה יש קפיצה מטורפת במחירים בתוך ישראל.

מפגינים מוחים בתל אביב במחאה נגד המהפכה המשפטית, 8 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
מפגינים מוחים בתל אביב במחאה נגד המהפכה המשפטית, 8 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

"כל הנושא של ההפגנות והרפורמה, הגרמנים מאוד רגישים לזה. הם מתעניינים מאוד בפוליטיקה ופחות מעניין אותם לטוס ליעד שיש בו ימין קיצוני"

"הם מסתכלים על הכסף וכמה כל דבר עולה – והם חוששים שלנסיעה ישראל יהיו עלויות נוספות. המחירים בישראל הם אפקט מאוד מצנן לתיירות". כמו כן, הם אומרים: "כל הנושא של ההפגנות והרפורמה, הגרמנים מאוד רגישים לזה. הם מתעניינים מאוד בפוליטיקה ופחות מעניין אותם לטוס ליעד שיש בו ימין קיצוני.

"ישראל נמצאת בחדשות שם כל הזמן. הכתבות על ישראל אינן מחמיאות. כל זה עוד לפני המבצע בג'נין, שזה פתח שם את החדשות השבוע בבוקר. אז יש ביטולים וגם יש מינוס בהזמנות עתידיות. אין כמעט הזמנות נכנסות לתקופה הבאה".

עוד 953 מילים
סגירה