הפגנה מחוץ לנציגות ארצות הברית בתל אביב נגד ההפיכה המשטרית, 11 ביולי 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

האופוזיציה מרימה ידיים ותולה תקוות במחאה, ביידן והסרבנות

ביום ראשון יתקיים הדיון אחרון בוועדה החוקה בהצעת החוק לביטול עילת הסבירות, ולפי הדיונים עד כה מדובר בבזבוז זמן: שמחה רוטמן נתון בקיבעון, והסיכוי היחיד לעצור אותו לא נמצא בכנסת ● "הרצוג צריך לבקש מביידן להגביר את הלחץ על ישראל. אם זה יקרה, ונתניהו ימשיך לראות איך הצבא מתפרק, אולי הוא יעצור ברגע האחרון" ● פרשנות

זמן רב ביליתי השבוע בוועדת החוקה של הכנסת, שדנה שהצעת החוק לביטול עילת הסבירות. אתמול היה לי ברור שמדובר בבזבוז זמן ארוך.

לא הזמן שלי, אלא של כל המתדיינים מהקואליציה והאופוזיציה, המומחים שישבו והתחלפו לאורך השולחן, נציגי היועצת המשפטית לממשלה והאורחים שבאו מכל התנועות הוולונטריות כדי לנסות ולהשפיע.

יו"ר הוועדת שמחה רוטמן נתון בקיבעון, ואין שום אפשרות להזיז אותו במילימטר. רוטמן חוזר ואומר שה"מטרה שלי היא להגביל את השופטים", ולכן הוא רוצה את החוק הזה בגרסה הקיצונית ביותר שלו, ולא משנה מה יגידו כולם.

אם יש סיכוי למתן משהו זה רק בהוראה מגבוה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, אבל כל מה שהם יעשו לא ירצה את האופוזיציה מהצד השני.

אם יש סיכוי למתן משהו זה רק בהוראה מגבוה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין, אבל כל מה שהם יעשו לא ירצה את האופוזיציה מהצד השני

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חוסר האמון הוא בשמיים. אנשי האופוזיציה נותנים בוועדה פייט כבר חודשים – בעיקר ח"כ גלעד קריב מהעבודה, וחברי הכנסת יואב סגלוביץ', קארין אלהרר ומשה טור פז מיש עתיד – אבל אתמול גם הם הרימו ידיים. הם מבינים שהישועה לא תגיע מתוך הכנסת.

הארבעה נושאים עיניהם אל מחוזות אחרים, חוץ-פרלמנטריים: המחאה ברחוב, הלחץ האמריקאי והסרבנות בצבא. יש כאלה, טור פז למשל, שעדיין בונים על ארבעה חברי כנסת בליכוד שיצביעו נגד הצעת החוק בקריאה השנייה והשלישית. הסיכוי קלוש עד לא קיים.

מה שכן, כולם יודעים שאם הצעת החוק הזו תעבור בתוך שבוע וחצי, גם בגרסה הכי מתונה שלה, פירוש הדבר הוא ניצחון גדול של הקואליציה וסימון דרך משמעותי לגבי המשך ההפיכה המשטרית בעתיד.

כולם יודעים שאם הצעת החוק הזו תעבור בתוך שבוע וחצי, גם בגרסה הכי מתונה שלה, פירוש הדבר הוא ניצחון גדול של הקואליציה וסימון דרך משמעותי לגבי המשך ההפיכה המשטרית בעתיד

בקואליציה חושבים שעילת הסבירות היא המינימום ההכרחי ונתניהו לא יכול לבטל או לדחות את הקריאה השנייה והשלישית, מה שיגרום למשבר אמון קשה בינו ובין לוין וחבריו. אריאל קלנר מהליכוד, חבר בוועדת החוקה, אמר לי אתמול כי "החוק הזה הוא כלום, אין בו כמעט כלום ואני לא רואה שום מצב שהוא לא יעבור".

ח"כ שמחה רוטמן מתעמת עם עו"ד אביטל שטרנברג, נציגת היועצת המשפטית לממשלה, בישיבת וועדת החוקה של הכנסת, 13 ביולי 2023 (וידיאו: ערוץ הכנסת)

ביום ראשון הקרוב, ב-9:30 בבוקר, תתכנס ועדת החוקה לדיון סוער נוסף. רוטמן הודיע אמש (חמישי) כי זה יהיה הדיון האחרון בחוק ומייד אחריו הוא יופץ להגשת הסתייגויות עד ליום שני בשבע בבוקר.

אנשי האופוזיציה צפויים להגיש מאות ואולי אלפי הסתייגויות, והדיון בהן יתקיים במהלך השבוע הקרוב. ההערכה היא שהחוק לא יועלה לקריאה שנייה ושלישית לפני יום חמישי הקרוב.

אנשי האופוזיציה צפויים להגיש מאות ואולי אלפי הסתייגויות, והדיון בהן יתקיים במהלך השבוע הקרוב. ההערכה היא שהחוק לא יועלה לקריאה שנייה ושלישית לפני יום חמישי

גלעד קריב מקווה שנתניהו אכן יימלך בדעתו ברגע האחרון, ייקח צעד לאחור וידחה את ההצבעה למושב החורף, כפי שעשה בסיבוב הראשון עם הצעת החוק לשינוי מבנה הוועדה לבחירת שופטים. קריב מדבר על כוחות פנימיים בליכוד שחושבים כמוהו, אבל הוא לא תולה בהם הרבה תקוות.

בצוק העיתים, קריב מדבר על בחירות לכנסת שיהיו להערכתו במהלך 2024, ואשר ישנו את תמונת המצב במדינה. קריב מוכן להתחייב כי בבחירות הבאות קולות של המרכז והשמאל לא ייזרקו לפח.

גלעד קריב (משמאל), קארין אלהרר, יואב סגלוביץ’ וחברי האופוזיציה בוועדת החוקה, 4 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
גלעד קריב (משמאל), קארין אלהרר, יואב סגלוביץ' וחברי האופוזיציה בוועדת החוקה, 4 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"העבודה ומרצ ירוצו ביחד, נקודה, ואם זה לא יקרה, שתי המפלגות יצטרפו ליש עתיד. נעשה את זה רק כדי שאף קול לא ילך הפעם לאיבוד ונוכל לנצח. גם אצל הערבים המצב יהיה שונה. אחוז ההצבעה יהיה גבוה והסיפור של בל"ד לא יחזור", מסכם קריב.

"העבודה ומרצ ירוצו ביחד, נקודה, ואם זה לא יקרה, שתי המפלגות יצטרפו ליש עתיד. נעשה את זה רק כדי שאף קול לא ילך הפעם לאיבוד ונוכל לנצח. גם אצל הערבים המצב יהיה שונה"

הכול אכן תלוי עכשיו בעוצמת המחאה בשבוע הקרוב, בלחץ ובאיום האמריקאי, ובגילויי הסרבנות לכאורה שמכניסים את נתניהו ללחץ גדול.

אחד מראשי האופוזיציה אמר לי אתמול: "אנחנו ברגע האמת. צריך לשרוף את הרחובות. אין ברירה. הנשיא הרצוג צריך להיות בשבוע הבא השליח של הדמוקרטיה הישראלית בוושינגטון. הוא צריך לבקש מהנשיא ביידן להגביר את הלחץ על ישראל. אם זה יקרה, ונתניהו ימשיך לראות איך הצבא מתפרק, אולי הוא יעצור ברגע האחרון".

עוד 642 מילים
סגירה