פרנקנסטייט נוסח נתניהו, לוין, רוטמן, סמוטריץ' ובן-גביר (חלק שלישי)

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן משוחח עם התקשורת אחרי הבחירות הכלליות במדינה, 3 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Petr David Josek)
AP Photo/Petr David Josek
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן משוחח עם התקשורת אחרי הבחירות הכלליות במדינה, 3 באפריל 2022

ההפיכה המשטרית, הפיכת ישראל ממדינה דמוקרטית למדינה אוטוריטרית רודנית, נעשית מאחורי מסך של הגנה על הדמוקרטיה והמוסדות הדמוקרטיים.

החברים בכנופיית ההפיכה המשטרית, החל מבנימין נתניהו, יריב לוין ושמחה רוטמן דרך הקואליציה, מספרים סיפורים לפיהם ההשתלטות הרודנות היא לטובת הציבור, ואילו הבעיות אינן באשמתם, אלא מפני שהאופוזיציה והמחאה הורסים את הכול. הם אלו שגורמים לכלכלה להידרדר ולמשקיעים לסגת.

למעשה נתניהו, לוין ורוטמן שולטים בכל. המפלגות הקואליציוניות מהוות רק חותמת גומי. כל המינויים הם משרות אמון. השרים, חברי הכנסת והאליטות החדשות של השלטון דבקות במנהיג משום שהן תלויות בו. הן יודעות שסופו הוא גם סופן, ולכן גם אם הוא רוצה לעשות משהו שהם מבינים שהוא בעייתי, מזיק והרסני, הן שותקות והולכות אתו.

ישראל אחרי ההפיכה המשטרית תיראה אולי כדמוקרטיה, תמשיך לקיים בחירות, יהיו בה בתי משפט שיפעלו לפי החוקים החדשים, אבל היא תהייה דיקטטורה בכסות דמוקרטית.

בתהליך ההפיכה המשטרית, הזירה המשפטית היא הזירה המסוכנת מכל. הכרסום וההרס של המערכת המשפטית הם בעלי השלכות עמוקות וקשות ביותר על הדמוקרטיה הישראלית. אם החברים בכנופיית ההפיכה המשטרית יצליחו להשתלט עליה הם ישיגו את כל מבוקשם.

לאלו התולים את תקוותם בכל מיני גופים או רשויות שיבלמו את ההידרדרות לדיקטטורה יש לומר כי מערכת המשפט היא קו הביצורים האחרון של הדמוקרטיה. ככל שנתניהו וחבורתו יצליחו לפגוע בה ולצמצם את כוחה, כך פתוחה בפניהם הדרך להצליח בהשתלטות.

זוהי רשומה שלישית בסדרת הרשומות על הפיכת ישראל ממדינה דמוקרטית למדינה אוטוריטרית רודנית.

*  *  *

ב-2013, שלש שנים לאחר הבחירות בהונגריה, כוחותיו של ויקטור אורבן, הנשיא הנבחר, היוו רוב מוצק של שופטים בבית המשפט. לכן מאוד לא סביר שבית המשפט יוכל עוד לעמוד בדרכו של אורבן.

מוסדות אחרים שהם חלק בלתי נפרד מסדר דמוקרטי טיפוסי אורגנו מחדש כדי לבסס גם הם את מפלגת פידס של אורבן. נציב תלונות הציבור, משרד מבקר המדינה, התובע הציבורי, ועדת התקשורת, ועדת הבחירות, המועצה המוניטרית, מועצת התקציב ומשרד המנהל השיפוטי – כולם "חוזקו".

למעשה, כל המועסקים במשרדים אלו הודחו אם הם לא היו נאמני פידס. אלו שמונו במקומם התקבלו לתקופות כהונה מורחבות, כך שמינויים הבטיח כי המפלגה תהיה מסוגלת לאייש כל אחת ואחת מהמשרות באנשים מקרב נאמניה.

עובדי משרדים כמו נציב תלונות הציבור, משרד מבקר המדינה, התובע הציבורי, ועדת התקשורת, ועדת הבחירות, המועצה המוניטרית, מועצת התקציב ומשרד המנהל השיפוטי – הודחו, ובמקומם מונו נאמני פידס

אילו בחר אורבן לחסל את אחד המשרדים האלו או להחליש את כוחותיהם, הוא עלול היה להיתפס כאוטוקרט. אבל הוא כאילו "חיזק" את המשרדים האלו עם מינויים לתקופות כהונה ארוכות, שלכאורה הבטיחו את עצמאות המשרדים.

הרשות השופטת גם אורגנה מחדש כך שתהיה "מודרנית" ו"יעילה" יותר. גיל הפרישה הורד בפתאומיות כדי להיפטר משופטים שהכשרתם המשפטית הייתה, לדברי פידס, לא מעודכנת.

למהלך זה הייתה גם השפעה של סילוק חלק ניכר מההנהגה הממוסדת של הרשות השופטת, שבשילוב עם הקמת משרד חדש למינהל שיפוטי בראשות אחד משלהם, איפשר לפידס להחליף מנהיגי בתי משפט רבים באנשים שחייבים כעת את הקריירה שלהם למפלגה.

לאחר מכן, פידס הפך את בתי המשפט ל"יעילים" יותר בכך שהעניק לראש הלשכה המשפטית הלאומית שזה עתה הוקמה, כמו גם לתובע הציבורי המועדף עליהם, את הסמכות להעביר כל תיק לכל בית משפט, מהלך אשר, הסבירו מנהיגי המפלגה, נועד לצמצם את הצבר השיפוטי.

בשני הצעדים הללו – החלפת ההנהגה השיפוטית ומתן סמכות לממונים עליהם להעביר כל תיק לכל בית משפט, המציאה פידס מערכת שיפוטית שהבטיחה כי כל התיקים הרגישים מבחינה פוליטית יהיו בשליטתה, ובמקביל להטיף לדוקטרינת היעילות.

אילו בחר אורבן לחסל משרדים אלו או להחליש את כוחותיהם, הוא עלול היה להיתפס כאוטוקרט. אך הוא כאילו "חיזק" אותם עם מינויים לתקופות כהונה ארוכות, שלכאורה הבטיחו את עצמאות המשרדים

כאשר בית המשפט החוקתי ובית הדין האירופי לצדק מצאו את ההורדה הפתאומית של גיל הפרישה השיפוטי כהפרה של החוקה ההונגרית ושל חוקי האיחוד האירופי בהתאמה, אורבן התלונן. בסופו של דבר הוא נענה בכך שהחזיר את השופטים שפוטרו לספסל – אך לא בעמדות ההנהגה הישנות שלהם.

אפשר לדמיין שהשופטים החדשים האלה יישפטו לעומס של תיקים שגרתיים שלא מעניינים את פידס, והאיחוד האירופי יוכל למחוא כפיים לעובדה שהונגריה מצייתת כעת לחוקי האיחוד האירופי.

אפשר להמשיך, אבל אפשר כבר לראות איך הונגריה הפכה לפרנקנסטייט. אורבן ונאמני מפלגתו מגיבים לביקורת בכך שהם מצביעים על מדינות דמוקרטיות אחרת שעושה בדיוק את מה שהם עשו, אך כל אחת עשתה רק חלק מהדברים.

דמוקרטיה אחת מארגנת מחדש את הממשל השיפוטי, שניה מאריכה את זמני "מוסדות השקיפות", ושלישית דורשת הצבעה של שני שלישים לכל הנושאים החשובים. אבל כיאה לתדמיתה של הפרנקנסטייט, השילוב הנורא של הדברים האלה הוא שהופך את ממשלתו של אורבן לדמוקרטיה באופן שטחי בלבד.

מתחת לפני השטח, אורבן ומפלגתו התבססו לטווח הארוך, כבשו את כל נקודות הכוח וכתבו את כל הכללים כדי להימנע מאתגר. יהיו בחירות, כי מראית עין של דמוקרטיה מחייבת זאת.

מתחת לפני השטח, אורבן ומפלגתו התבססו לטווח הארוך, כבשו את כל נקודות הכוח וכתבו את כל הכללים כדי להימנע מאתגר. יהיו בחירות, כי מראית עין של דמוקרטיה מחייבת זאת

ויש "אופוזיציה דמוקרטית" שמנסה להתאגד כדי לקרוא תיגר על הדומיננטיות של אורבן. אבל כוחות האופוזיציה פועלים תחת מעקב ותחת כללי בחירות משתנים, שנועדו להוציא אותם מאיזון. וגם אם, כנגד כל הסיכויים, האופוזיציה הדמוקרטית תנצח בבחירות הבאות, אנשיו של אורבן יתחפרו בכל משרד שחייב לאשר את מה שממשלה חדשה תעשה.

דוגמה אחת: למועצת התקציב שהוקמה על ידי אורבן, ומולאה כולה בנאמני המפלגה, יש את הסמכות להטיל וטו על כל תקציב שיעבור בפרלמנט אם התקציב הזה יוסיף לחוב. אבל החוק שיוצר את מועצת התקציב אינו קובע מועדים לווטו הזה.

במקביל, החוקה החדשה אומרת כי תקציב חייב לעבור בפרלמנט עד 31 במרץ של כל שנה, ואם הפרלמנט לא יכול להגיע להסכמה על התקציב – הנשיא הלאומי (נאמן אחר של פידס) יכול לפזר את הפרלמנט ולקרוא לבחירות חדשות.

עם צעד אחד זה בלבד, ממשלה שאינה של פידס יכולה להיות מודחת בשנתה הראשונה, כאשר אנשי אורבן מפעילים את המלכודת. ויש עוד הרבה טריקים משפטיים המובנים במערכת ההתבססות של פידס.

האם הונגריה היא דמוקרטיה? היא תמשיך לקיים בחירות, יהיו בה בתי משפט שיפעלו לפי החוקים החדשים, היא כנראה תמשיך להעסיק חברות יחסי ציבור במספר יבשות שיעלו את קרנה של הונגריה כמדינה שנפטרה סוף סוף מהשחיתות והקומוניזם במכה אחת, תוך מודרניזציה וייעול של ממשלה שלא הייתה יעילה בעבר.

עם צעד אחד זה בלבד, ממשלה שאינה של פידס יכולה להיות מודחת בשנתה הראשונה, כאשר אנשי אורבן מפעילים את המלכודת. ויש עוד הרבה טריקים משפטיים המובנים במערכת ההתבססות של פידס

אבל עבור אלה שעוזבים את המדינה בהמוניהם כי הם מתנגדים לממשלה ולמדיניותה, ההבדל היחיד בין האוטוריטריות של העבר לבין האוטוריטריות של ההווה הוא, שהממשלה הנוכחית אומרת את כל הדברים הנכונים כאשר פקידיה מדברים אנגלית, וכשהיא פותחת את הדלת לאירופה ולעולם, שדרכו מתנגדיה חופשיים כעת לעזוב.

המפלצת של פרנקנשטיין זרעה פחד ואימה בכל מי שראה אותה. אבל מדינת פרנקנסטייט של ויקטור אורבן עושה צעד אחד קדימה. אורבן שולט באמנות התפירה המשפטית כל כך טוב, עד שהפרנקנסטייט שלו יכול לחיות ולפעול באיחוד האירופי.

אנשים יכולים להגיד שיש משהו לא נורמלי במדינה הזאת, אבל קשה להגדיר מה זה. זה נראה כמו דמוקרטיה; זה מדבר כמו דמוקרטיה. זה לא נראה או מתנהג כמו המדינה האוטוריטרית של העבר. זוהי המהדורה החדשה, המשופרת, הלכאורה הדמוקרטית של פרנקנסטייט.

אבל מבדקים וציונים לדמוקרטיה ולממשל מציעים תמונה קודרת למצב בהונגריה. מאז עלייתו של אורבן ופידס לשלטון לאחר בחירות 2010, הרייטינג של המדינה לחופש העיתונות ולעצמאות שיפוטית ירד בחדות, מה שמשקף את המאמצים השיטתיים של הרוב הפרלמנטרי של פידס לשלוט במערכת המשפט ולהפחיד כלי תקשורת המוניים חשובים.

אנשים יכולים להגיד שיש משהו לא נורמלי במדינה הזאת, אבל קשה להגדיר מה זה. זה נראה כמו דמוקרטיה; זה מדבר כמו דמוקרטיה. זה לא נראה או מתנהג כמו המדינה האוטוריטרית של העבר

הונגריה נמצאת כיום בקטגוריה של דמוקרטיות פגומות ,Flawed democracy, ובמקום ה-56 מבין 167 מדינות (כולל 59 מדינות אוטוריטריות) במדד הדמוקרטיה של האקונומיסט ל-Democracy Index 2022 (ישראל נמצאת גם היא בקטגוריה של דמוקרטיות פגומות, במקום ה-29 מכלל המדינות).

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,200 מילים
סגירה