ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה הממלכתי לזאב ז'בוטינסקי בהר הרצל, ירושלים, 18 ביולי 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

השקר של נתניהו ל־S&P עלול להוביל אותנו לקטסטרופה

בחודש מאי האחרון נתניהו נתן את המילה שלו לחברת דירוג האשראי S&P, אף שידע כבר אז שהוא לא מתכוון לעמוד בה ● S&P הוכיחה בעבר שהיא מגלה אפס סובלנות לשקרים ● כעת גורל הכלכלה הישראלית תלוי בשני גורמים – מידת החסד והרחמים של חברת הדירוג ודחיית חקיקת ביטול עילת הסבירות ● פרשנות

אפשר לשקר לחלק מהאנשים כל הזמן; אפשר לשקר לכל האנשים חלק מהזמן – אבל בשום אופן אסור לשקר לאף חברת דירוג אשראי אף פעם. ממרום ניסיונו הרב, ראש הממשלה בנימין נתניהו מכיר היטב את החוק הבלתי כתוב הזה וגם את המשמעות הדרמטית של הפרת "אמון המשקיעים".

הוא הכיר את החוק הזה היטב גם כשישב לפני כשלושה חודשים עם מנהלי חברת הדירוג הגדולה S&P, וסיפר להם שתהיה חקיקה משפטית רק בהסכמה. נתניהו יודע ש־S&P היא לא בני גנץ שמוכן לבלוע את שקריו. הוא גם יודע שהיא לא כמו שאר חברי הקואליציה, שנאלצים לקבל את הפרת ההבטחות שלו – ולשתוק.

נתניהו מבין היטב מה המשמעות של חברת דירוג אשראי שמאבדת את אמונה בהנהגת המדינה. הוא היה הרי גם ראש ממשלה לפני כעשור וחצי, כשההנהגה ביוון נתפסה בשקר מול חברות דירוג האשראי.

במסגרת הניסיונות להתמודד עם המצב הכלכלי הקשה, הממשלה היוונית בראשות קוסטס קרמנליס מסרה מידע שגוי לגבי נתוני החוב והגרעון הלאומי לחברות הדירוג. השקר הזה אפשר ליוון לשמור על דירוג אשראי גבוה יחסית למרות מצבה הפיננסי הקשה, מה שאפשר לה לגייס יותר מימון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנסת, 23 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

נתניהו מבין היטב מה המשמעות של חברת דירוג אשראי שמאבדת את אמונה בהנהגת המדינה. הוא היה הרי גם ראש ממשלה לפני כעשור וחצי, כשההנהגה ביוון נתפסה בשקר

בסוף 2009, עם עלייתו לשלטון של ראש הממשלה היווני החדש יורגוס פפנדראו, החלו להיחשף המיידעים השקריים וההתעלמות מנתוני החוב והגרעון האמיתיים של יוון. אלה, הסתבר, היו הגבוהים ביותר מבין מדינות האיחוד האירופי.

בתגובה, S&P הורידה בצעד יוצא דופן את תחזית דירוג האשראי של יוון – וכעבור כשבוע בלבד כבר הורידה את הדירוג עצמו. בתוך שנתיים, אחרי שכל המניפולציות והשקרים נחשפו, חברת הדירוג כבר דירגה את יוון בדירוג המותאם למדינות פושטות רגל.

הורדות הדירוג הובילו לטלטלה פוליטית, חברתית וכלכלית עצומה ביוון, שעד היום מלקקת את פצעיה. המצב בישראל אומנם שונה מבחינה כלכלית ביחס לזה שהיה ביוון, אבל התרחיש המטריד של אבוד אמון מצד חברת דירוג קרוב כרגע יותר מתמיד.

הדברים הללו רלוונטיים במיוחד לנוכח הדברים שכתבו האנליסטים של S&P על ישראל רק באפריל האחרון. "מחאות ציבוריות נרחבות נגד הרפורמה המשפטית של הקואליציה נמשכות בישראל, למרות הקפאת השינויים עד להשלמת המשא ומתן בין הממשלה לאופוזיציה.

ירידות בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew)
אילוסטרציה: ירידות בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew)

"תרחיש הבסיס שלנו מניח שתושג הסכמה מסוימת, שתאפשר למתן את המתיחות הפוליטית". כל הדוח של S&P, ששימר את דירוג האשראי של ישראל, התבסס על ההבטחה של נתניהו

"תרחיש הבסיס שלנו מניח שתושג הסכמה מסוימת, שתאפשר למתן את המתיחות הפוליטית". כלומר, כל הדוח של S&P, ששימר את דירוג האשראי של ישראל, התבסס על ההבטחה של נתניהו, שמראש לא התכוון לעמוד בה.

מדובר באותה הבטחה שלפיה אין כל חשש לכלכלה הישראלית מהסיבה הפשוטה שנתניהו ידאג שלא לעשות מהלכים פוליטיים שיערערו אותה. ניתן רק לנחש את הזעם במסדרונות משרדי S&P, כשאלה הבינו שנתניהו בעצם רימה וביזה אותם ביודעין מול ציבור המשקיעים.

נתניהו בעצם גרם להם להיראות כחובבנים ולא רציניים. רעש הצלחת היוונית שנשברה שם – והפעם לא לצלילי הבוזוקי – הדהד עד ירושלים. לפי הדיווחים האחרונים, חברת S&P פנתה לאחרונה לקבל הבהרות מישראל על ההתקדמות החד־צדדית בחקיקה, אבל לא רק היא.

גם בתאגיד מודי'ס וגם בסוכנות הדירוג פיץ' הסתמכו על כך שתהיה הסכמה רחבה במסגרת ההחלטה שלא להוריד את דירוג האשראי הישראלי. כעת שוקלים באותן חברות להוציא הודעות מיוחדות על ישראל, הרבה לפני מועד פרסום הדוחות, שאמור להתרחש כסדרו באזור אוקטובר.

המחאה נגד ההפיכה המשטרית, 22 ביולי 2023
המחאה נגד ההפיכה המשטרית, 22 ביולי 2023 (צילום: Miriam Alster/Flash90)

גם בתאגיד מודי'ס וגם בסוכנות הדירוג פיץ' הסתמכו על כך שתהיה הסכמה רחבה במסגרת ההחלטה שלא להוריד את דירוג האשראי הישראלי. כעת שוקלים באותן חברות להוציא הודעות מיוחדות על ישראל

מדובר במהלך השמור בעיקר לממשלות בעלות אמון מפוקפק כמו זו של יוון לפני עשור או לתקופות של משברים כלכליים דינמיים גדולים שבכל רגע משנים את פני העניינים. הורדת דירוג אשראי של מדינה היא אירוע עם השפעות מרחיקות לכת על הכלכלה.

כשמדינה מקבלת דירוג אשראי נמוך יותר, זה אומר שהיא נחשבת למדינה שתתקשה יותר להחזיר את חובותיה. זה יכול להקשות על המדינה לגייס כספים בשוקי ההון אחר כך – וזה יכול גם להוביל לירידת ערך המטבע של המדינה.

כמו כן, זה יכול להקשות על היצואנים ולהפוך את הייבוא לעוד יותר יקר. כתוצאה מכך, הורדת הדירוג יכולה גם להאט את הצמיחה הכלכלית ולהוביל לעלייה באבטלה. זו בהחלט לא בשורה משמחת עבור מדינת ישראל ובמיוחד לעומד בראשה, שאין ספק שזקנתו מביישת את הכלכלה שהתגאה בבנייתה בצעירותו.

עוד 655 מילים
סגירה