הפתרון של סמוטריץ' למשבר הכלכלי: להחליף את העם

סמוטריץ' האמין שיוכל לקדם הפיכה משטרית ובו-זמנית לשמור על הכלכלה ● בפועל, הכניס מדינה שלמה לכאוס - וכעת הוא מאשים את המחאה, את ראשיה, ואת בכירי האוצר ● אבל גם אם נזרום עם הטענה של סמוטריץ', כאילו המחאה היא זו שגורמת לנזק כלכלי ולא הרפורמה - אז אולי הגיע הזמן שהוא יודיע לאזרחי ישראל מה התוכנית שלו להוצאת את הכלכלה מהבוץ? ● פרשנות

בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, 1 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעת הציונות הדתית בכנסת, 1 במאי 2023

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במלכוד. מצד אחד, בכובעו כיו"ר מפלגת הציונות הדתית, הוא מחויב לקדם את המהפכה המשפטית. מצד שני, בכובעו כשר האוצר, הוא מחויב לקדם את הכלכלה הישראלית. ישנה בעיה אחת: סמוטריץ' יכול לעמוד רק במחויבות אחת מבין השתיים.

אלא שסמוטריץ' החליט שהוא חזק מחוקי הטבע, ומנסה לקדם את שתי ההתחייבויות שלו בו-זמנית, ועל הדרך מכניס מדינה שלמה לכאוס כלכלי.

בתחילת הדרך סמוטריץ' עוד שמר על אופטימיות שהוא יוכל לעשות את הבלתי יאמן: הוא יוכל גם לשמר את הכלכלה החזקה שקיבל וגם לבצע במקביל את ההפיכה המשפטית. את חשש כל הכלכלנים הוא ביטל בלי שום הסבר באמצעות סיסמאות חלולות, שלא לומר מגוחכות, שחזר עליהן שוב ושוב מתוך תקווה שהמחשבה תייצר מציאות.

"הרפורמה טובה לכלכלה. נקודה" – אמר שוב ושוב בהחלטיות רבה, כאילו האסרטיביות שלו באמת תרשים את האנליסטים בחברות דירוג האשראי.

את הביקורת נגד המהפכה המשפטית שיצאה מטעם אנשי המקצוע במשרדו, סמוטריץ' הדף בטענה שהם רק כלכלנים ושאין להם מושג במשפט חוקתי. זו, לשיטתו, סיבה מספיק טובה כדי לקבוע שלאותם בכירים במשרד האוצר אין את הכישורים ואין את הבינה להבין את הברכה הגדולה שהרפורמה תביא איתה לכלכלה הישראלית.

את הביקורת נגד המהפכה המשפטית שיצאה מטעם אנשי המקצוע במשרדו, סמוטריץ' הדף בטענה שהם רק כלכלנים ושאין להם מושג במשפט חוקתי

רק דבר קטן שסמוטריץ' שכח להזכיר, זה שהוא בעצמו לא מומחה גם בכלכלה וגם במשפט חוקתי. את התואר שלו במשפט ציבורי אפילו לא סיים. לפיכך לפי הגישה הזו שלו, הוא האחרון במשרד האוצר שיכול להביע עמדה כלשהי בנושא הזה.

ואז בשבוע שעבר הגיעו שתי ההודעות המיוחדות והלא מחמיאות של סוכנויות דירוג האשראי הגדולות בעולם – מודי'ס ו-S&P. הן למעשה העירו את העולם המקביל של סמוטריץ' שבו הרפורמה המשפטית טובה לכלכלה. הפעם הסוכנויות עשו את זה בלי נקודה בסוף אבל עם סימן קריאה גדול.

במקביל התפרסם חלק מראיון שקיים אחד ממנהיגי המחאה, משה רדמן, ב"כלכליסט" – ריאיון שבו הוא ציין כי המחאה שתתפתח בעקבות קידום המהפכה המשפטית תפגע קשות בכלכלה הישראלית.

זה, מבחינת סמוטריץ', הספיק בשביל להפיל על אותו סטארטפיסט, שעד לפני כחצי שנה איש בכלל לא הכיר, את כל הצרות הכלכליות של מדינת ישראל.

בעולמו של סמוטריץ', רדמן מתברר כתמנון בעל זרועות שמשפיע על המשקיעים הגדולים בעולם, חברות הדירוג, וכל תעשיית ההייטק בארץ. ממש ה"אהוד ברק" של הכלכלה. יותר מזה – סמוטריץ' אפילו קרא לאופוזיציה לגנות את הנזק לכלכלה שמקורה ברדמן ושאר המחאה.

בעולמו של סמוטריץ', רדמן מתברר כתמנון בעל זרועות שמשפיע על המשקיעים הגדולים בעולם, חברות הדירוג, וכל תעשיית ההייטק בארץ. ממש ה"אהוד ברק" של הכלכלה

זו טענה מגוחכת מצד סמוטריץ'. ראשית, מחאה כלכלית היא כלי לגיטימי של אזרח שרוצה למחות נגד השלטון. במדינות דמוקרטיות רבות עושים שימוש בכלי זה ולפעמים בצורה חריפה בהרבה מזה שהציג רדמן בריאיון. לא ברור למה בדמוקרטיה, אופוזציה צריכה לגנות אותה.

שנית, האנליסטים במודי'ס ו-S&P אינם עד כדי כך חובבנים שהם מוציאים דוחות על ישראל על סמך קריאת ציוצים מחשבון הטוויטר של רדמן או על סמך תחזיות הדירוג של שקמה ברסלר. יותר מזה, מודי'ס עצמה ציינה בדוח שפרסמה רק באפריל האחרון שבכלל בזכות המחאה נמנעה פגיעה גדולה יותר לכלכלת ישראל.

האנליסטים במודי'ס ו-S&P אינם עד כדי כך חובבנים שהם מוציאים דוחות על ישראל על סמך קריאת ציוצים מחשבון הטוויטר של רדמן או על סמך תחזיות הדירוג של שקמה ברסלר

אבל גם אם נזרום עם הטענה של סמוטריץ', כאילו המחאה היא זו שגורמת לנזק כלכלי ולא הרפורמה – אז אולי הגיע הזמן שהוא יודיע לאזרחי ישראל מה ה-Plan B שלו בשביל להוציא את הכלכלה שלנו מהבוץ?

בהנחה שסמוטריץ' לא יפעל לגניזת החקיקה המשפטית – האם הוא יפעל להחליף את רוב העם בציבור תומך רפורמה? האם הוא מתכוון לשים את כל מי שיקיים מחאה כלכלית במעצר מנהלי עד תום המשבר? האם הוא יפעל לגירוש רדמן למחנה "חינוך מחדש" בהונגריה? לא משנה מה יגיד, אבל שיגיד משהו – שיציג אלטרנטיבה.

שקמה ברסלר (במרכז) ומשה רדמן (משמאל, עם המגאפון) מובילים את צעדת המחאה מתל אביב לירושלים, 18 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
שקמה ברסלר (במרכז) ומשה רדמן (משמאל, עם המגאפון) מובילים את צעדת המחאה מתל אביב לירושלים, 18 ביולי 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הרי כל הדבר הזה לא נחת על סמוטריץ' בהפתעה ביום אחד. הממשלה החליטה במודע לצאת למהלך קיצוני של שינוי משטרי ללא הסכמת חצי עם. סמוטריץ' ודאי מכיר את החוק השלישי של ניוטון (גם אם מני אסייג פחות), לפיו כוח שגוף אחד יפעיל על גוף שני יזכה לאותה תגובה עוצמתית מצד הגוף השני. הוא ידע שיהיו פה מחאות קשות. היה לו מספיק זמן להיערך לזה.

באותה צומת דרכים היו לסמוטריץ' שלוש אפשרויות:

  • הוא היה יכול לפעול לגניזת חקיקת חוקי המהפכה;
  • הוא היה יכול לקחת אחריות על ההחלטה שלו ולהודיע לציבור באופן אמיץ: "אני מודע לזה שאני הולך להרוס את הכלכלה אבל זה מחיר שאני מוכן לשלם בשביל לקדם את המהפכה בכל מחיר";
  • הוא היה יכול גם לצאת בצעד לא פחות אמיץ ולהודיע שהוא לא יכול גם לקדם את המהפכה וגם להגן על הכלכלה בו-זמנית ולכן הוא מתפטר.

אבל סמוטריץ' החליט לבחור בבחירה הגרועה ביותר: קידם את המהפכה מצד אחד, הסיר מעצמו כל אחריות למצב הכלכלי מצד שני – והחליט לצפות בשקיעת הספינה מהקוקפיט.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
סמוטריץ מחוייב קודם כל לבניין בית המקדש השלישי והפיכת המדינה למדינת הלכה. כל השאר בשוליים. גם העם, ההתנגדות לרפורמה, הכלכלה - לגבי דידו אלה הפרעות חיצוניות שאפשר להתגבר עליהן בעזרת השם.... המשך קריאה

סמוטריץ מחוייב קודם כל לבניין בית המקדש השלישי והפיכת המדינה למדינת הלכה. כל השאר בשוליים. גם העם, ההתנגדות לרפורמה, הכלכלה – לגבי דידו אלה הפרעות חיצוניות שאפשר להתגבר עליהן בעזרת השם. מה כל כך מסובך להבין? מי שחי במציאות שבה אם אלוהים רוצה גם מטאטא יורה לא ממש מתרשם מכל האנליסטים מבפנים ומבחוץ. כבר היינו בסרט הזה בעבר יותר מפעם אחת. זה אף פעם לא נגמר טוב. כנראה שאלוהים לא ממש רוצה מה שסמוטריץ רוצה.

עוד 746 מילים ו-2 תגובות
סגירה