אוטובוס של "נעים בסופ"ש" בכפר סבא (צילום: עיריית תל אביב)
עיריית תל אביב

סיפור ההצלחה של "נעים בסופ"ש": יותר מ-120 אלף נסיעות בחודש

מדי שבת מתבצעות יותר מ-30 אלף נסיעות ב"נעים בסופ"ש", רשת האוטובוסים החינמית שמחברת בין ערי המרכז ● מתחת לרדאר של הממשלה נוצרה כאן התארגנות של הערים הליברליות, שבימים המקוטבים האלה מקבלת משמעות מיוחדת ● בממשלה כבר נשמעו קריאות לבלום את המיזם בחקיקה, אבל בשטח עוד ועוד רשויות מקומיות מצטרפות למערך שכבר מגיע עד פאתי ירושלים

233 תושבות ותושבים מנס ציונה רשמו בשבת שעברה היסטוריה קטנה כשעלו על קו מספר 716 ונסעו לבלות בתל אביב.

נס ציונה היא המצטרפת האחרונה, לפי שעה, לרשת ההולכת ומסתעפת של "נעים בסופ"ש" – קווי אוטובוס שמחברים בסופי שבוע את הערים והרשויות המקומיות במרכז הארץ.

233 נוסעים בעיר של 51 אלף תושבים זו התחלה צנועה מאוד, אבל סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, מחזיקת תיק התחבורה ומי שדוחפת את הפרויקט כבר שנים, אופטימית. "הניסיון מלמד שעם הזמן, השינוי בהרגלים והאמינות של השירות, המספרים רק עולים".

להבי צודקת. רמת השרון, עיר קצת יותר קטנה מנס ציונה (46 אלף תושבים) היא החברה הוותיקה ביותר בפרויקט. בסוף השבוע האחרון נרשמו בשני הקווים שמחברים בינה לבין תל אביב לא פחות מ-10,123 נסיעות. זו כמות משמעותית, שמעידה על כך שקווי הסופ"ש הפכו לאמצעי תחבורה מרכזי שמקשר בין הערים השכנות בשישי-שבת.

רמת השרון היא החברה הוותיקה ביותר בפרויקט. בסוף השבוע האחרון נרשמו בשני הקווים שמחברים בינה לבין תל אביב לא פחות מ-10,123 נסיעות

היסטוריה בנסצינעים בסופ"ש – הקבוצה החברתית הגיע הביתה ויש אוטובוס ???? לתל אביב בשישבת!קו 7️⃣1️⃣6️⃣ לתל-אביב מנס ציונה…

Posted by Benny Buchnik on Friday, July 21, 2023

"אנשים משוכנעים שברמת השרון לכולם יש שתיים או שלוש מכוניות", אומר ראש העירייה אבי גרובר, "אבל תתפלא – גם בשביל הצעירים ברמת השרון לשלם 70 אלף שקל למכונית יד שנייה פלוס ביטוחים ומוסכים ולמלצר כל היום כדי לממן את זה, זה קשה. הרבה יותר כיף לקום בשבת בבוקר, לצאת לרחוב הראשי ולקחת בחינם אוטובוס לים, בלי לחפש חנייה ובלי כאבי ראש".

נתוני הנסיעות של "נעים בסופ"ש" מרוכזים בטבלת אקסל צפופה. כשמחברים את העמודות והנתונים, מתגלה תמונה מרשימה: מתחת לאפה של המדינה, ובעיקר של הממשלה נוכחית, נוצרה רשת תחבורתית תוססת שמחברת בין הערים הליברליות במרכז ומאפשרת לרבבות חילונים לנוע בשבתות ממקום למקום.

בסוף שבוע ממוצע משתמשים בשירותי "נעים בסופ"ש" יותר מ-30 אלף נוסעים – יותר מ-120 אלף נסיעות בחודש. מלבד רמת השרון, הערים שבהן קווי השבת פופולריים הן גבעתיים (כ-5,000 נסיעות בממוצע לסופ"ש), קריית אונו (כ-2,500) ואחריהן מודיעין, הוד השרון וכפר סבא (כ-1,500 כל אחת).

הערים שבהן קווי השבת פופולריים הן גבעתיים (כ-5,000 נסיעות בממוצע לסופ"ש), קריית אונו (כ-2,500) ואחריהן מודיעין, הוד השרון וכפר סבא (כ-1,500 כל אחת)

בסך הכול חברות כיום ברשת עשר ערים ורשויות מקומיות, כשהמצטרפת הלפני אחרונה מעידה שהביקוש לתחבורה ציבורית בשבת משתרע הרבה מעבר לגוש דן: בתחילת יוני נחנך קו 715 ממבשרת ציון לתל אביב, ומאז מדי שבת משתמשים בו 400-500 נוסעים.

אוטובוס של "נעים בסופ"ש" (צילום: עיריית תל אביב)
אוטובוס של "נעים בסופ"ש" (צילום: עיריית תל אביב)

מיזם "נעים בסופ"ש" נחנך לקראת סוף 2019. על אף שהסקרים מוכיחים פעם אחר פעם שרוב מוחלט בציבור הישראלי תומך בהפעלת תחבורה ציבורית (מוגבלת ומותאמת) בשבת, ועל אף הערך הסביבתי, החברתי והכלכלי המובהק של מהלך כזה, ממשלות ישראל דבקות בסטטוס קוו ההיסטורי ומסרבות להתגמש.

הבקיעים הראשונים היו בדמות עמותות והתארגנויות פרטיות בנוסח "נוע תנוע" ו"ימבוס", ולפני כארבע שנים העיריות – בתחילה רמת השרון ותל אביב – נכנסו לתמונה.

החוק בישראל אוסר על גביית תשלום על תחבורה ציבורית בשבת, וכדי לעקוף אותו הנסיעה באוטובוסים של "נעים בסופ"ש" היא חינם. באופן אירוני, האיסור הממשלתי נותן לנוסעים תמריץ להשתמש בשירות שניתן להם במתנה.

החוק בישראל אוסר על גביית תשלום על תחבורה ציבורית בשבת, וכדי לעקוף אותו הנסיעה באוטובוסים של "נעים בסופ"ש" היא חינם. באופן אירוני, האיסור הממשלתי נותן לנוסעים תמריץ להשתמש בשירות

תקציב ההפעלה מגיע מהעיריות: כל עירייה משלמת עבור הקילומטרז' בתחום השיפוט שלה, והתשלום עבור החלק שבתווך מחולק בין הרשויות. מכיוון ששטחה המוניציפלי של תל אביב הוא הגדול ביותר, ושכל הקווים נכנסים ויוצאים ממנה – היא נושאת בעיקר הנטל.

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ראש עיריית קריית אונו ישראל גל וראש עיריית רמת השרון אבי גרובר בעת חניכת השירות "נעים בסופ"ש", 20 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, ראש עיריית קריית אונו ישראל גל וראש עיריית רמת השרון אבי גרובר בעת חניכת השירות "נעים בסופ"ש", 20 בנובמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

"ההוצאה שלנו תגיע ל-1.2 מיליון שקל מתוך תקציב עירוני כולל של 530 מיליון", אומר גרובר מרמת השרון, "זה אולי נשמע מעט, אבל כשמעמידים את זה מול סעיפים אחרים בתקציב זה לא מבוטל.

"עקרונית אני חושב שהגיוני לגבות 5 שקלים עבור נסיעה שלוקחת אותך בשבת לסינרמה או לים, אבל אסור לנו. כמובן שבגלל המגבלה התקציבית אנחנו לא יכולים לתת יותר תדירות, אבל לשמחתנו אנשים מקבלים יותר בהבנה את הבעיות.

"אולי בשבת הם פחות לחוצים על כל דקה להגיע לעבודה או ללימודים. בסך הכול זה שירות טוב שמתקרב לאיך שתחבורה ציבורית הייתה צריכה להיראות".

הדימוי המקובל של פרופיל הנוסעים הוא של צעירים שנוסעים לבלות בעיר או לשתות בערבים בלי צורך למנות נהג תורן, אבל השימוש בקווי הסופ"ש התפשט לאוכלוסיות נוספות.

"השימוש מאוד מגוון", אומרת להבי, "יש צעירים שגרים בתל אביב בלי אוטו ונוסעים לארוחת שישי אצל ההורים מחוץ לעיר. בכיוון ההפוך – עובדי סיעוד זרים שמגיעים מהפריפריה לסופ"ש בתל אביב לדירות של חברים".

"יש צעירים שגרים בתל אביב בלי אוטו ונוסעים לארוחת שישי אצל ההורים מחוץ לעיר. בכיוון ההפוך – עובדי סיעוד שמגיעים מהפריפריה לסופ"ש בתל אביב לדירות של חברים"

נוסעים בקו של "נעים בסופ"ש" (צילום: רוני רחמני)
נוסעים בקו של "נעים בסופ"ש" (צילום: רוני רחמני)

ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי יצא בקריאה נרגשת לסטודנטים וסטודנטיות יוצאי עירו שגרים בתל אביב, לבוא לבקר את ההורים באמצעות הקווים של "נעים בסופ"ש".

"אמרתי להם 'בואו הביתה'", אומר כוכבי, "לא רציתי שזה ימותג בלעדית כקו של יציאה לבילוי בתל אביב. בפועל משתמשות בו אוכלוסיות מגוונות, אני מקבל המון פידבקים מבני הגיל השלישי. אצלנו כבר מהשבוע הראשון האוטובוסים היו מלאים. היום כבר יש ביקוש לעוד שירות, אבל העסק הזה יקר".

כמו כל נקודת חיכוך בין המחנות בישראל, לא מוגזם להניח שההתעצמות של "נעים בסופ"ש" תביא בשלב כלשהו לפיצוץ. בתקופה האחרונה נשמעים יותר ויותר דיבורים על שת"פ בין הרשויות הליברליות במרכז שאף זכה למיתוג "ברית ערים", אבל מדינת יהודה לא תיתן למדינת ישראל להקים אוטונומיה בלי מאבק.

בתקופה האחרונה נשמעים יותר ויותר דיבורים על שת"פ בין הרשויות הליברליות במרכז שאף זכה למיתוג "ברית ערים", אבל מדינת יהודה לא תיתן למדינת ישראל להקים אוטונומיה בלי מאבק

בתחילת השנה כבר איימו גורמים בממשלה לבצע שינויי חקיקה שלא יאפשרו את הפעלת האוטובוסים גם במתכונת החינמית הנוכחית. גרובר לא מאמין שזה יקרה: "אני לא רואה איך הם יכולים לחוקק חוק כזה בלי להשבית גם את כל ההסעות של ילדים למשחקי כדורגל ופעילויות אחרות בשבת. אם אסור לבצע הסעות אז אסור לכולם".

"הלוואי והם ינסו לעצור את זה", מוסיף כוכבי מהוד השרון, "נראה אותם עכשיו לפני הבחירות לעיריות. הם יקבלו מאבק אדיר".

אוטובוס של "נעים בסופ"ש" בתל אביב (צילום: עיריית תל אביב)
אוטובוס של "נעים בסופ"ש" בתל אביב (צילום: עיריית תל אביב)

בינתיים, ביומיום, הרבה מכשולים ועימותים מוסרים מהדרך דווקא בזכות עבודה שקטה מתחת לרדאר, בשונה מהסגנון הישראלי המוכר. ההתנעה במבשרת ירושלים, למשל, לא עברה חלק: תושבים דתיים יצאו למחאה והאוטובוסים נאלצו לדלג על חלק מהתחנות. אבל ראש המועצה יורם שמעון טיפל בזה בפרופיל נמוך, המהומה שככה והאוטובוסים נוסעים כמתוכנן.

"זה בדיוק כמו עם עבודות התשתית של הרכבת בשבת", אומר גורם באחת העיריות שחברות במיזם, "כשעושים את הדברים בשקט, בלי להכניס אצבע לעין רק כדי לקבל כותרת ולגזור קרדיט אצל הבייס, הדתיים יודעים להסתכל לצד השני ולהעמיד פנים שהם לא רואים".

"כשעושים את הדברים בשקט, בלי להכניס אצבע לעין רק כדי לקבל כותרת ולגזור קרדיט אצל הבייס, הדתיים יודעים להסתכל לצד השני ולהעמיד פנים שהם לא רואים"

השאלה כמה זמן השקט הזה יוכל להימשך. ברקע מתנהלים מגעים עם עוד כמה עיריות ורשויות מקומיות בפאתי גוש דן שמבקשות להצטרף, אבל ספק אם זה יקרה לפני הבחירות לרשויות המקומיות שייערכו בסוף אוקטובר.

"כבר הוכחנו שערי המרכז יכולות לפעול ביחד בתחומים שיש עליהם קונצנזוס כמו ביוב וסביבה", אומרת להבי, "אז עכשיו גם בתחבורה המיזם הזה הפך לסמל לברית ערים ולהוכחה שהן יכולות לפעול ביחד לטובת התושבים.

"המחאה המדהימה של החודשים האחרונים רק הוכיחה שאף אחד לא יצליח לעצור את ישראל החופשית והליברלית, לא משנה כמה ינסו".

עוד 1,092 מילים
סגירה