סימפטומים של דיקטטורה

עמיחי אליהו הודיע בלי בושה שלא צריך לכבד החלטות בג"ץ ● דיסטל אטבריאן כינתה את השופטים "אויבי הדמוקרטיה" ● נתניהו מאותת שהוא מוכן לחסל את מערכת המשפט ● קרעי מפרק את תקשורת המיינסטרים, קיש את המל"ג ואוניברסיטאות המחקר, ודוד אמסלם חותך את החברות הממשלתיות ● אם זו לא הדרך לדיקטטורה, מעניין אם יש דרך אחרת? ● פרשנות

הפגנת הימין בעד הרפורמה המשפטית מול בית הנשיא בירושלים, 3 באפריל 2023 (צילום: אריק מרמור/פלאש90)
אריק מרמור/פלאש90
הפגנת הימין בעד הרפורמה המשפטית מול בית הנשיא בירושלים, 3 באפריל 2023

הדיון אתמול בבית המשפט העליון סביב שאלת נבצרות ראש הממשלה היה מרתק ומשך את רוב תשומת הלב הציבורית. ועם זאת, את העניין הרב צריכים לעורר דווקא התגובות של הפוליטיקאים שנשמעו לאורך היום. הם כבר סימנו את המהלך הבא שלהם ואת השלב הלא רחוק של מציאות חיינו כאן: ניסיון לבטל את בג"ץ בדרך לדיקטטורה.

אין שום משמעות אחרת לאמירות נגד הלגיטימציה של בית המשפט מאשר כינון משטר חלופי שלא רצינו מעולם לחשוב עליו. צריך היה רק לשמוע את הדוברים אתמול וכמעט להתפלץ.

אין שום משמעות אחרת לאמירות נגד הלגיטימציה של בית המשפט מאשר כינון משטר חלופי שלא רצינו מעולם לחשוב עליו. צריך היה רק לשמוע את הדוברים אתמול וכמעט להתפלץ

השר עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) הודיע בלי בושה שלא צריך לכבד את החלטות בג"ץ וכי השופטים בעצמם הם אלה שעוברים על החוק.

השרה אורית סטרוק מהציונות הדתית נשאלה האם זה תקין לא לציית להוראות בית המשפט ותקפה בתגובה את נציג היועצת המשפטית לממשלה בדיון "שמקבל משכורת מאיתנו כדי לייצג את הממשלה – אבל מייצג את העותרים נגד הממשלה".

סטרוק התכוונה לעו"ד ענר הלמן, אולי הדובר המוכשר והרהוט ביותר בדיון בבג"ץ אתמול. כל מי שעיניו בראשו הבין כי חוק הנבצרות הוא חוק פרסונלי שנועד לאפשר לנתניהו לעסוק ברפורמה, גם אם יש בעיסוק הזה ניגוד אינטרסים מובהק, ועו"ד הלמן חידד היטב את הסוגיה.

"מעבירים חוק יסוד שהמטרה שלו להסיר מגבלות אישיות בתחום טוהר המידות. זו פרסונליות כל כך חמורה ואין שום צידוק לעשות את זה. It's not done", אמר הלמן בדיון בבג"ץ.

"מעבירים חוק יסוד שהמטרה שלו להסיר מגבלות אישיות בתחום טוהר המידות. זו פרסונליות כל כך חמורה ואין שום צידוק לעשות את זה. It's not done", אמר הלמן בדיון בבג"ץ

אליהו וסטרוק לא מבינים את זה ולא מכבדים את העובדה שהיועץ המשפטי אינו יכול לטעון נגד מעשים שלא ייעשו, כמו חוק הנבצרות הזה. הפסילה של בג"ץ היא מבחינתם דפוס תגובה שגרתי.

העמדה הזו משותפת לכל 14 חברי הציונות הדתית ועוצמה יהודית, שתי מפלגות אחיות, לאומניות ואנטי דמוקרטיות שעוסקות במתקפות בלתי פוסקות על בג"ץ – למרות שבזכותו הם שולחים את אנשיהם להתנחל בכל מקום בשטחים כמעט בלי מפריע, כולל החל מהשבוע בחומש.

עו"ד ענר הלמן, בא-כוחה של היועצת המשפטית לממשלה, בדיון על חוק הנבצרות בבית המשפט העליון, 3 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עו"ד ענר הלמן, בא-כוחה של היועצת המשפטית לממשלה, בדיון על חוק הנבצרות בבית המשפט העליון, 3 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אפשר לצרף אל שתי המפלגות הללו גם את המפלגות החרדיות, 18 מנדטים שלא מחשיבים במיוחד את בג"ץ ופסיקותיו, ואנחנו מגיעים כבר ל-32 מנדטים שעוינים את בית המשפט העליון, ועוד לא נגענו בליכוד.

אגב, ראשי הציונות הדתית בעבר לא העזו לתקוף את בג"ץ וצייתו לכל פסיקה שלו, גם אם הייתה למורת רוחם. יוסף בורג, זבולון המר וזבולון אורלב היו מתביישים ביורשים שיושבים על כיסאם.

ראשי הציונות הדתית בעבר לא העזו לתקוף את בג"ץ וצייתו לכל פסיקה שלו, גם אם הייתה למורת רוחם. בורג, זבולון המר וזבולון אורלב היו מתביישים ביורשים שיושבים על כיסאם

קשה להניח שהם היו מזדהים עם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' שקרא ב-2021 לא לציית לבג"ץ. על עצם הדיון בחוק הנבצרות בבג"ץ אמר סמוטריץ' בתחילת 2023 כי "מדובר במגה פיגוע בדמוקרטיה הישראלית ונקודת שפל נוספת שאליו הגיעו שופטי העליון".

צריך, אגב, להזכיר כי שופטי העליון המושמצים הם שפסלו עתירות נגד מינויו של סמוטריץ' עצמו כשר במשרד הביטחון, וחייבו את העותרים בהוצאות משפט.

הבעיה שהיא שהשרים וחברי הכנסת של הציונות הדתית אינם לבד בהסתה הנוראית הזו. התגובות של שרים בליכוד במהלך הדיון בבג"ץ היו חמורות לא פחות.

כולם הולכים על פי הקו המנחה שהתווה ראש הממשלה בנימין נתניהו, אחרי שסירב להתחייב לציית לפסיקת בג"ץ אם זה יחליט להתערב בחוק לביטול עילת הסבירות. אפילו אלי כהן, שר החוץ שנחשב בדרך כלל לאיש מאופק ומתון, דיבר אתמול על הדיקטטורה של בג"ץ ושופטים שלא נבחרו בידי איש ומחליטים להתערב בעבודת הכנסת.

כל אחד תורם קיסם למדורה שנתניהו מצית ומטפח. שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן כינתה אתמול את שופטי בג"ץ "אויבי הדמוקרטיה". מה דינם של אויבי הדמוקרטיה ו"פורעי החוק בחליפות", כלשונו של כבוד השר אליהו? לא צריך הרבה דמיון כדי לתאר מה יקרה בהמשך.

כל אחד תורם קיסם למדורה שנתניהו מצית ומטפח. דיסטל אטבריאן כינתה אתמול את שופטי בג"ץ "אויבי הדמוקרטיה". מה דינם של אויבי הדמוקרטיה ו"פורעי החוק בחליפות", כלשונו של כבוד השר אליהו?

נתניהו מאותת שהוא מוכן לחסל את מערכת המשפט; שלמה קרעי מפרק את תקשורת המיינסטרים; יואב קיש את המל"ג ואוניברסיטאות המחקר; ודוד אמסלם חותך את החברות הממשלתיות. אם זו לא הדרך לדיקטטורה, מעניין אם יש דרך אחרת?

ולמען האיזון: אתמול שאלתי מקורב לראש הממשלה מה יקרה אם בג"ץ יחייב את שר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים ולוין יסרב? המקורב אמר כי שרי הממשלה חייבים לציית לחוק ולפסיקה, יהיה מה שיהיה.

השופטים יצחק עמית, אסתר חיות ועוזי פוגלמן בדיון על חוק הנבצרות בבית המשפט העליון, 3 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השופטים יצחק עמית, אסתר חיות ועוזי פוגלמן בדיון על חוק הנבצרות בבית המשפט העליון, 3 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אבל יחד עם זאת, הוסיף המקורב כי: "הסכנה הכי גדולה לדמוקרטיה הישראלית היא לא מחוק כזה או אחר, אלא מעצם המחשבה שבית המשפט יכול לפסול חוקי יסוד.

"אם בית המשפט העליון פוסל את חוקי היסוד שלנו – אין לך יותר שלוש רשויות. יש לך רשות עליונה אחת. אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה בכנסת, אבל זה חסר משמעות. אין בכלל גם טעם ללכת לבחירות. הכול מוכרע בבג"ץ".

במילות סיכום: אנחנו בדרך לאנרכיה, מלחמת אזרחים קרה, על סף דיקטטורה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 765 מילים ו-1 תגובות
סגירה