ארכיון: הבחירות לראשות מרצ, 2018 (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

בלי מימון מפלגתי, המועמדים של מרצ ברשויות המקומיות מחפשים חבל הצלה

נציגי השלטון המקומי מטעם מרצ מגיעים לבחירות הקרובות ללא ייצוג בכנסת או תקציבים להיעזר בהם ● למרות זאת, חלק מהמתמודדים ממשיכים לרוץ תחת המותג המוכר ומחפשים מימון באופן עצמאי, בזמן שאחרים רצים תחת סיעה חדשה בלית ברירה ● "לצערי, כולנו משלמים מחיר יקר על כך שמרצ לא נמצאת בכנסת הנוכחית"

בזמן שהמלחמה על שמירת הערכים הליברליים נמצאת בשיאה, דווקא מפלגת מרצ – שהובילה בתחומים הללו במשך עשרות שנים – כמעט ונמחקת מהזירה המקומית.

ההפיכה המשטרית הוציאה בשמונת החודשים האחרונים מאות אלפי אזרחים ישראלים מבתיהם. במקביל להפגנות העצומות בערים הגדולות – תל אביב וירושלים – אי־אפשר היה לפספס את הפעילות האזרחית המקומית, בין השאר בהרצליה, כפר סבא, רחובות ומודיעין.

ההפגנות נגד ההפיכה המשטרית הגיעו גם לבאר שבע וקריית שמונה – מעוזים שמרניים יחסית. השבוע פורסם בזמן ישראל כי ארגוני המחאה מעוניינים להסיט את תשומת הלב והאנרגיה כדי לסייע למתמודדים ברשויות המקומיות עם הקמת ארגון גג בשם "חוזה חדש", שיתאם בין מועמדים ויחבור לשיתופי פעולה.

במקביל, הוקם מיזם "ברית ערים ליברליות", ליצירת קבוצה של ערים המאמינות בערכים ליברליים, שישמרו על הציבור המקומי מגחמות השלטון הדתי־שמרני.

תגובות במטה מרצ לתוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: פלאש90)
מטה מרצ אחרי תוצאות המדגמים, 1 בנובמבר 2022 (צילום: פלאש90)

מרצ נותרה עם גירעון של כ־16 מיליון שקל וקושי לכסות על הבור התקציבי הזה ללא הכנסות שוטפות של מימון מפלגות. מפלגה שאינה מיוצגת בכנסת המכהנת לא מורשית לממן מתמודדים מקומיים

אחרי הבחירות לכנסת ה־25, מרצ נותרה עם גירעון של כ־16 מיליון שקל וקושי לכסות על הבור התקציבי הזה ללא הכנסות שוטפות של מימון מפלגות. יתרה מכך, לפי חוק מימון בחירות, מפלגה שאינה מיוצגת בכנסת המכהנת לא מורשית לממן התמודדויות לסיעות בבחירות לרשויות המקומיות.

מנגד, סיעות מקומיות רשאיות להמשיך ולהשתמש במותג "מרצ", אך הדבר נעשה ללא כל כסף מהמפלגה. כיום למפלגת מרצ אין ייצוג בקרב ראשי הערים ברחבי הארץ. ראשת העיר המפורסמת ביותר שלהם הייתה יעל גרמן, שהובילה את הרצליה במשך 15 שנים עד שעברה למפלגת יש עתיד וכיהנה כשרת הבריאות מטעם המפלגה (ובהמשך כשגרירת ישראל בצרפת).

כשהיא עברה לפוליטיקה הארצית, החליף את מקומה כראש עיריית הרצליה יונתן יסעור, גם הוא איש מרצ, אך הוא לא הצליח להיבחר לראשות העירייה בעיר הליברלית ב־2018. גם אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון נבחר בתחילת הדרך, ב־2013, באמצעות סיעת מרצ – וב־2018 איחד את סיעתו עם סיעת יש עתיד. ב־2021 הודיע כוכבי שהוא מצטרף רשמית למפלגת יש עתיד.

למרצ יש כיום 49 חברי מועצות עיר (יוצאים) ברחבי המדינה, בהם פעילות ותיקות ומוכרות כמו לורה ורטון בירושלים, מיטל להבי בתל אביב וקטי פיאסצקי בבת ים. נוסף על כך, בערים ליברליות מסוימות מרצ מחזיקה שלושה–ארבעה חברי מועצה.

ארוע של מרצ בעיר רהט ב-2019 (צילום: עמוד הפייסבוק של מרצ נגב)
ארוע של מרצ בעיר רהט, 2019 (צילום: עמוד הפייסבוק של מרצ נגב)

למפלגה מותר עדיין לסייע למועמדים המקומיים ברמת הייעוץ, ההכוונה והחיבור לפעילים המקומיים, אך אסור לה להזרים כספים, אפילו לא בצורה של הלוואות וערבויות

בכפר סבא מרצ היא הסיעה הגדולה ביותר עם ארבעה חברי מועצה ויש להם נוכחות בולטת ברחובות, גבעתיים, חיפה, ראש העין, קריית אונו, רמת השרון ובערים נוספות. בבחירות המקומיות, מועמדים רבים מעדיפים לא לרוץ עם שם מפלגתי – ומייצרים בריתות מקומיות עם רשימות כמו סיעות ה"חופשית" ו/או שיתופי פעולה מקומיים עם מפלגות העבודה, המחנה הממלכתי, יש עתיד ועוד.

למפלגה מותר עדיין לסייע למועמדים המקומיים ברמת הייעוץ, ההכוונה והחיבור לפעילים המקומיים, אך אסור לה להזרים כספים, אפילו לא בצורה של הלוואות וערבויות.

תל אביב־יפו

בתל אביב, מיטל להבי החליטה להמשיך לרוץ עם המותג מרצ על שלטי הבחירות שלה, אף שלא תקבל מימון כלשהו מהמפלגה. לסיעת מרצ היו בעבר שישה מנדטים במועצת העיר, אך ב־2018 הם ירדו לשלושה מנדטים בלבד.

ככל שיכניסו יותר מנדטים, כך יגדל מימון הבחירות לאחר הבחירות. כאמור, הפעם – ולהבדיל מהעבר – להבי וחברי הסיעה לא יכולים לקבל מקדמות מימון מהמפלגה הארצית, שאינה מיוצגת בכנסת. בשיחה עם זמן ישראל אומרת להבי: "מרצ הוכיחה פעילות יפה בקדנציה האחרונה עם הישגים היסטוריים כגון הקמת שירות התחבורה הציבורית בשבתות עם 'נעים בסופ"ש'.

"במקרה של מרצ, הציבור יודע בדיוק מה הוא מקבל. כולם מבינים שתחת ים הדגלים של ישראל בצומת קפלן, ניצבים הערכים של מרצ. בתחושה שלי יש החמצה מאוד גדולה שמרצ לא נמצאת בכנסת ואני מקווה שבערים ליברליות נקבל מנדטים. אנחנו יוצאים לדרך ללא תקציבים של המפלגה ועוסקים בגיוס סכומים מהציבור".

"בתחושה שלי יש החמצה מאוד גדולה שמרצ לא נמצאת בכנסת ואני מקווה שבערים ליברליות נקבל מנדטים. אנחנו יוצאים לדרך ללא תקציבים של המפלגה ועוסקים בגיוס סכומים מהציבור"

בחלק מהערים המועמדים רצים ללא המותג. את בחרת כן להמשיך עם מרצ.
"אני ממשיכה עם המותג הטוב הזה. אני נלחמת ששולמית אלוני תונצח בהקמת בית ספר חדש בעיר. אני חושבת שהערכים של מרצ נמצאים פה כל הזמן, במיוחד היום כשאני הולכת להפגין עם הקהילה הלהט"בית מול דוכן של נעם בתל אביב. לצערי, כולנו משלמים מחיר יקר על כך שמרצ לא נמצאת בכנסת הנוכחית".

איך את עובדת על מימון הבחירות?
"בינואר 2023 הובלתי ניסיון לאגד את 49 חברי המועצה של מרצ ברחבי הארץ ולהכריז עלינו כמחנה ליברלי – ולנסות לגייס משאבים עבור כולנו ביחד, מתוך העובדה שהערכים שלנו מאוד דומים לערכים של המחאה: שמירה על זכויות אדם, שמירה על מעמד בתי המשפט.

"לצערי הרב, אי־אפשר היה בשלב המוקדם הזה לחבר ביננו לבין המחאה הארצית, לא היה לזה קשב. לכן, החל מאפריל כל מועמדי מרצ בזירה המקומית מקבלים החלטות עצמאיות בנוגע לגיוסי המשאבים".

חברת מועצת עיריית תל אביב־יפו מיטל להבי (צילום: יהושע יוסף)
חברת מועצת עיריית תל אביב־יפו מיטל להבי (צילום: יהושע יוסף)

ירושלים

לורה ורטון, חברת מועצה ותיקה בירושלים המכהנת מאז 2008, ממשיכה אף היא עם המותג מרצ. שם המפלגה נמצא על חלק ממודעות הבחירות שלה, אך בפונטים קטנים.

"זכיתי בתמיכת סניף מרצ ואני מציינת שהיום אני עדיין מכהנת תחת שם זה. במסגרת הסיעה החדשה אני במגעים עם סיעות אחרות בשאיפה ליצור גוש ליברלי רחב"

"אני מתמודדת במסגרת סיעה חדשה, 'ירושלים דמוקרטית'", היא אומרת לזמן ישראל. "עם זאת, זכיתי בתמיכת סניף מרצ ואני מציינת שהיום אני עדיין מכהנת תחת שם זה. במסגרת הסיעה החדשה אני במגעים עם סיעות אחרות בשאיפה ליצור גוש ליברלי רחב.

"השיחות וניסיונותיי לגבש קואליציה כזאת לרשימה אחת ממשיכים ממש בימים אלה ואני אופטימית שנצליח. אני כמובן לא יכולה לקבל כסף מהמפלגה ואף חוששת שאם אתמודד על בסיס מרצ בלבד – יטילו עליי חובות של המפלגה.

"ראוי לציין שבפעם הקודמת המפלגה הארצית הרוויחה עליי, כיוון שהכנסתי במימון מפלגות מקומי סכום שהוא גדול יותר מהסכום שהמפלגה הוציאה על התקציב המקומי".

חברת מועצת עיריית ירושלים לורה ורטון (צילום: פייסבוק)
חברת מועצת עיריית ירושלים לורה ורטון (צילום: פייסבוק)

בת ים, כפר סבא, רחובות

בבת ים, אחת הערים השמרניות ביותר, ממשיכה אשת מרצ קטי פיאסצקי להתמודד אבל תחת המותג "בת ים חופשית ודמוקרטית". גם פיאסצקי חברת מועצה ותיקה. היא נבחרה לראשונה ב־2013 , אך הפעם היא תתמודד ללא השם "מרצ" על כל שלטי הקמפיין – וגם ללא הסיוע הכספי.

בניגוד למתרחש בערים הליברליות, בבת ים אין לפיאסצקי תחרות גדולה על המשבצת הליברלית חילונית. היא היחידה שמובילה את הקו הזה בעיר

חברת מועצת עיריית בת ים קטי פיאסצקי (צילום: ינאי יחיאל)
חברת מועצת עיריית בת ים קטי פיאסצקי (צילום: ינאי יחיאל)

בניגוד למתרחש בערים הליברליות, בבת ים אין לפיאסצקי תחרות גדולה על המשבצת הליברלית חילונית. היא היחידה שמובילה את הקו הזה בעיר השמרנית־דתית, עיר המזוהה מאוד עם הליכוד.

בכפר סבא, מרצ, כאמור, היא הסיעה הגדולה ביותר במועצה היוצאת. ראשות העירייה נמצאת בידי רפי סער, שבבחירות הקודמות היה מזוהה עם מפלגת העבודה, אם כי התמודד אז בסיעה עצמאית ובסופו של דבר חבר לקואליציית ליכוד/שמרנים.

ב־2023 מתמודדת מול סער על ראשות העיר הדר לביא, גם היא בראשות סיעה עצמאית. כאמור, אף שמרצ לא מתמודדת על ראשות העירייה, הם נחשבים לחזקים בייצוג במועצה. את סיעת מרצ מוביל בעיר קובי פדוה, איש הייטק בעל נוכחות בולטת בהפגנות בעיר.

לדבריו, מרצ לא קיימת כיום בהיבט של סיוע כספי ומוסדי להתמודדות. "את הכסף לקמפיין אני מגייס באמצעות הלוואות מחברים ומכרים. ענף התרומות בישראל לא יכול לממן קמפיין בשל המגבלות על סכומי התרומה.

"את הכסף לקמפיין אני מגייס באמצעות הלוואות מחברים ומכרים. ענף התרומות בישראל לא יכול לממן קמפיין בשל המגבלות על סכומי התרומה"

"אני חתמתי על הסכמי הלוואה בריבית שוק ואחזיר את הסכומים כשאקבל מימון מפלגות. אני מריץ קמפיין צנוע ביותר מבחינה כספית. ב־2018, מפלגת מרצ הוציאה כחצי מיליון שקל על הקמפיין בכפר סבא וקיבלה במימון מפלגות כמיליון שקל בחזרה, אז אני חושב שיש סיכוי גם הפעם למהלך שיכניס כסף, אם תהיה מפלגה שתפרוש את חסותה".

מה אתה מתכוון לעשות מבחינת המיתוג והקמפיין המקומי? 
"אני משתמש במותג 'מרצ כפר סבא חופשית'. מרצ זה מותג מאוד מוערך בכפר סבא – והשנה במיוחד. פעלנו להשיג תחבורה ציבורית בשבת באמצעות 'נעים בסופ"ש'; פתחנו לראשונה בית לקהילה הגאה בעיר, בית ראשון באזור השרון; היכל התרבות של כפר סבא, הקיים מזה 115 שנים – נפתח לראשונה בשבתות".

חבר מועצת עיריית כפר סבא קובי פדוה (צילום: אלעד מלכה)
חבר מועצת עיריית כפר סבא קובי פדוה (צילום: אלעד מלכה)

עוד דוגמה לפעילות מרצ מקומית שעוברת להתמודדות ללא השם מרצ היא העיר רחובות. יו"ר מרצ בעיר היא חברת המועצה איטל בציר אלשיך. לדבריה, "זה כמו לפתוח עסק חדש. סגרתי חמש שנים בראשות מרצ בעיר רחובות. הכנסתי שני מושבים למועצת העיר, כיום אני מתמודדת בראשות הרשימה 'רחובות חופשית' ומגי סלע וגר היא מספר שתיים שלי".

למה לא עם המותג מרצ?
"לצערי הרב, מרצ נמצאת בגירעון כספי גדול ואין להם יותר כסף. אבל מי שקם בבוקר עם הערכים של מרצ – לא נעלם. אני באתי מהבית של מרצ וזה הדנ"א – וזה תמיד מלווה אותנו. רחובות היא נייר הלקמוס של החברה הישראלית, ההרכב של המועצה פה מייצג את מה שקורה ברחבי ישראל.

"לצערי הרב, מרצ נמצאת בגירעון כספי גדול ואין להם יותר כסף. אבל מי שקם בבוקר עם הערכים של מרצ – לא נעלם. אני באתי מהבית של מרצ וזה הדנ"א – וזה תמיד מלווה אותנו"

חברת מועצת העיר רחובות איטל בציר אלשיך (צילום: גל חרמוני)
איטל בציר אלשיך (צילום: גל חרמוני)

"ברחובות אנחנו מוטרדים מכך שלא שומעים את הקול החילוני מספיק, שאין שוויון בהקצאת קרקעות. אבל אנחנו גם הצלחנו לאחרונה לסגור את נושא התחבורה הציבורית בשבת עם עמותת "שבוס" וזה יהיה בתוקף עד סוף החופש הגדול.

"ברחובות קיים גם מתמודד מטעם יש עתיד, זוהר בלום, ובמועצה, ביחד עם 'רחובות חופשית', אנחנו מובילות את הגוש הליברלי. מפלגת העבודה בעיר עדיין לא החליטה אם לרוץ פעם נוספת".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,402 מילים ו-1 תגובות
סגירה