סוסים על כביש קפלן

סוסים בהפגנה בקפלן, אוגוסט 2023 (צילום: כרמלה כהן שלומי)
כרמלה כהן שלומי
סוסים בהפגנה בקפלן, אוגוסט 2023

מי שלא ראה את הסוסים העצובים ממתינים ברחוב החשוך למראשות מגדל אלון בת"א, לא ראה סוסים עצובים מימיו. קולות ההפגנה וצווחת הזמבורות מגיעים עד אליהם והם עומדים כנועים ליד הקרונות ואפילו לא בוטשים ברגליהם בציפייה. הם ראו כבר הכל. על פניהם הבעת "באמא'שכם?" סוס אציל אחד אפילו זמזם בתרעומת "איזו מדינה", ואל תשאלו מה עשה סוס אחד שאני לא רוצה להסגיר, על המדינ… ז'תומרת על הכביש.

הסוסים בקפלן ראו כבר הכל. על פניהם הבעת "באמא'שכם?". סוס אציל אחד אפילו זמזם בתרעומת "איזו מדינה", ואל תשאלו מה עשה סוס אחד שאני לא רוצה להסגיר, על המדינ… ז'תומרת על הכביש

הדרך לקפלן תמיד מרוממת נפש ומעציבה בה בעת. טורי הצועדים מזכירים לי עליה לרגל, רק לבית מקדש חילוני ליברלי. אין כיפות בקפלן. הכיפות בבית או על הגבעות. כמו תמיד, הם לא יבדילו בין ארור הרודן לברוך המפגין, ועשרת הדיברות הם רק המלצה לא מחייבת, הכיפה אמרה את דברה ודברה מדכא. מאוד מדכא.
ענן חומצי מרחף מעל ארץ אהבתי.

הרוב החילוני ליברלי התחיל להתעורר, אבל זה עדיין זמן פריחת הלאומן.
גם מי שעוצם עיניו באימה יבחין בעל כורחו שהנעשה בשטחים זלג מזמן פנימה אל תוך הארץ.

לפני כשבוע נורה בשטחים צעיר פלסטיני סמוך לקבוצת רועי צאן יהודים חמושים שיצאו בערב שבת קודש לרעות שש כבשים ולקטוף חמציצים, והמסקנה הייתה שאין חשד סביר. וואללה.
בטח התאבד בגלל אהבה נכזבת. אומרים שזה בגנים שלהם.

ובכל זאת, במקום אחר בארץ, בלב העיר העברית הראשונה, חילונית בכל רמ"ח איבריה העצלים, נוסדה מחדש הדמוקרטיה מתוך התנגדות להפיכה משפטית. גם השמאל עבר מיתוג מחודש. פעם היה מוקצה, אבל באדיבות בנימין נתניהו שתמיד ידע להפוך זהב לקש, נדחף השמאל החילוני לפינה. כל מי שיצא נגדו הפך באבחת עלבון לשמאלן רחמנא ליצלן. ככה נולד השמאל מחדש. מקולל אבל בועט.

גם השמאל עבר מיתוג מחודש. פעם היה מוקצה, אבל באדיבות נתניהו, נדחף השמאל החילוני לפינה. כל מי שיצא נגדו הפך באבחת עלבון לשמאלן רחמנא ליצלן. ככה נולד השמאל מחדש. מקולל אבל בועט

לצאת נגד ההפגנות בקפלן זה הפנקס האדום החדש, וכל חנפן ולאומן מחתים כרטיס בחדווה ותקווה לתיק. גם איתמר בן גביר התקדם מתומך טרור מוקצה לפנים של המדינה. אחרי שנמשח לביטחון ע"י הראשון לזהות, נכנסו השטחים לארץ בדרך המלך.

לפני שנים, והוא כהניסט מצוי, התחפש בן גביר לרוצח ברוך גולדשטיין שטבח במתפללים. היום מככב נער הפוסטר של הממשלה בסרטון תדמית שומט לסת בו התחפש לקצין מג"ב שבקע מהבקו"ם שרגלו לא דרכה בו. חסר רק אקדח קפצונים ושפם מצויר.

וכל ההצגה סרת הטעם לצלילי שירו של אייל גולן, עוד גבר מחונך: "מי שמאמין לא מפחד". זה כה מביש ומטורלל, עד שהתבקש שיואב גלנט ינצל את הפדיחה וישגר את השר שצה"ל סירב לגייס, בטיל קרקע חומוס, הישר למסיבת רווקות של בתשל-מלך במגזר, ומשם לבקו"ם.
סטגדיש.

זה לקח זמן אבל המחאה הפכה את השולחן על ראש הפוליטיקאים. אלה התרגלו לרחף בביטחה בתוך בועת שלטון מתגמלת: קצת מליאה, חנופה למנהיג, בטלה מתוקה וצבא עוזרים ויועצים שחלומם לעלות אף הם למעלות בטלנים. הן אפשר, אמרו לעצמם.

זה לקח זמן אבל המחאה הפכה את השולחן על ראש הפוליטיקאים, שהתרגלו לרחף בבועת שלטון מתגמלת: קצת מליאה, חנופה למנהיג, בטלה מתוקה וצבא עוזרים ויועצים שחלומם לעלות אף הם למעלות בטלנים

ואז באה המחאה כמו רוח גדולה וכמאמר השיר, בשינוי קל "שאגו בוחרים כי נגמר".

64 מנדטים אכן בחרו בשלטון הנוכחי, תודה מרב מיכאלי שזרקת לפח מנדטים, אלא שחלקם, אשר התפכחו ונשרו בדרך להפיכה חוקתית, השאירו כמה חברי כנסת על כיסא ריק, כפרש בלי ראש בגלקסיית נתניהו, שגם הוא השתנה להם מסוס מירוצים לפרד זקן וחירש.

בשיחה המפורסמת של יואב גלנט ויריב לוין מעל ראשו של נתניהו לפני ההצבעה על עילת הסבירות, נשמע נתניהו ממלמל לפי עדות קורא שפתיים: "אני הייתי קושר את זה לוועדה לבחירת שופטים". ככה כמו כלום.

אולי זה קוצב הלב החדש שהשתילו בו כמה שעות קודם ותפקד כמכונת אמת, ואולי העייפות שחררה את חרצובות לשונו, בכל זאת איש לא צעיר שלא מרשה לעצמו מנוחה קטנה אחרי פרוצדורה רפואית, שמא ישתלטו על כיסאו. כן, לוין, רואים לך בעיניים. תכף הקשיש עם הבטרייה החדשה יקבל ממך בעיטת בננה שתזיז אותו למקום אליו הולכים השליטים כשהברווזים מגדלים ביצים.

זה היה קטע מדהים בשידור חי. רה"מ יושב בין שר הביטחון לשר המשפטים כמו ילד שהוריו מתווכחים מעל לראשו. בחוץ התכתשו אזרחים בני אותה ארץ שסועה, אוחזים איש בצוואר אחיו.

בטח חשב על הארוחה הבאה, אדם זקן, מה יש לו בחייו. ביבי כבר ראה הכל. הוא עדיין שם והוא פוחד. פחד הוא יועץ מסוכן.

זה היה קטע מדהים בשידור חי. ראש הממשלה יושב בין שר הביטחון לשר המשפטים כמו ילד שהוריו מתווכחים מעל לראשו. בחוץ התכתשו אזרחים בני אותה ארץ שסועה, אוחזים איש בצוואר אחיו

תחת שליט שהולך ומתנתק הולכת ונרקמת מדינת הלכה לצד מדינה חילונית ליברלית, שחרף העובדה שיש בה רוב חילוני, המיעוט מתווה את פניה. הוא יכול והוא רוצה מדינת הלכה. מי שלא ראה את השלטים בהפגנת הימין היחידה בקפלן קיבל תזכורת.

בסדרה "חילוניות" בכאן 11 יש קטע מפינוי גוש קטיף. אחד המפונים יוצא מביתו ועל חולצתו הכיתוב "מתנתקים מהמדינה – מתחברים לתורה".

זה לקח כמה שנים עד שהבנו שהחולצה לא שיקרה, אבל הענק השקט התעורר. "פתאום קם אדם ומרגיש שהוא עם ומתחיל ללכת". השיר הזה מרטיט את לבי בכל שבוע מחדש. יש בו הבטחה ובעיני גם חרדה מפני הבאות.

לא הייתה מחאה שהרעידה כך את אמות הספים, וגם את הספה שנבחרי הציבור נרדמו עליה שיכורי כוח וסומים. היא רדפה אותם עד הבית, שיבשה את חייהם, הציקה לשכנים ובעיקר אותתה להם שזה נגמר. זה יעיל כמו צליפת שוט.

זה אחד מהישגיה הגדולים של המחאה. אם בצמרת לא מרגישים את הזעזוע ומתעלמים ממנו בעזות מצח, אין צורך לנסר את הגזע, רק להרעיד את הענפים עד שיתחילו לעבוד את הממלכה ולא את המלך המסואב.

אנחנו עוד בעיצומה של המחאה ובדרך נופלים שבבים כואבים. אין לדעת לאן היא תוליך את המדינה. למרות הניסיון לרסן אותה בכוח היא צומחת בעקשנות. בארזים נפלה שלהבת ואזובי הקיר לא שותקים. הו לא.

לא הייתה מחאה שהרעידה כך את אמות הספים, וגם את הספה שנבחרי הציבור נרדמו עליה שיכורי כוח וסומים. היא רדפה אותם עד הבית, שיבשה את חייהם, הציקה לשכנים ובעיקר אותתה להם שזה נגמר

אני מקווה שראשי המחאה לא יקימו מפלגה. יצאנו להפגין בלי ראש ואין לנו עניין בעוד בני גנץ, אפילו אם זו אישה ראויה כמו שיקמה ברסלר. ציבור חילוני ליברלי עצום התעורר ושטף את הארץ במחאה ספונטנית והעיר אנשים מכל שדרות העם, אין צורך לתרגם את המחאה למנדטים.

עוד מפלגה תשרוף קולות ותהפוך לרמץ. היא לא תציל את המדינה אלא תעניק לנתניהו חבל הצלה שיתורגם לעוד קדנציה על כנפי התרגיל הכי יעיל בספר. מפלגה תשפוך את המחאה העצומה והרוטטת לתבנית שנתניהו יכניס לתנור ע"ש גנץ עד שתתחמם ותישרף או תהפוך למחית ביסקוויטים נוחה לחיתוך. עיניכם הרואות, לשרה זה עבד.

הסקרים נותנים למפלגה 11 מנדטים שלמים שילכו בדרך כל גנץ הישן והאהבל שקיווינו שידחוף אצבע בסכר. כן דחף אצבע – לא בסכר.

הוא לקח מפלגה גדולה וחילק לשניים. אחר כך ברח לזרועות השועל וקיבלנו עוד קדנציה של נתניהו.

ככה ברא את בן גביר ובצלאל סמוטריץ' והחזיר אותנו לתקופת האבן

מפלגה תשפוך את המחאה לתבנית שנתניהו יכניס לתנור ע"ש גנץ עד שתישרף או תהפוך למחית ביסקוויטים. הסקרים נותנים למפלגה 11 מנדטים שילכו בדרך כל גנץ. קיווינו שידחוף אצבע בסכר. כן דחף אצבע – לא בסכר

בואו נמשיך בקפלן ובכל הארץ. שחררו את מעגלי השיח המרדים, חלאס עם "עם אחד לב אחד" ולא "כולנו אחים", זה קורה במשפחות הכי טובות, מיעוט שמתנהג כמו רוב תחת שליט רעיל ואח שסרח. לפעמים אחי הוא לא הכי הכי.

בחזרה מאחת הההפגנות חלפנו על פני הפרשים. נכדי בן הכמעט 4 היה מוקסם, לו הוא נתניהו – היה ממנה את אחד הסוסים העייפים לשר המשפטים, נניח.

בינתיים הוא בזרועות אמו, ואחרי כברת דרך ופרשים ששמרו כי ההמון השקט לא יפיל את נתניהו בחצות למרות שמזמן הפך לדלעת, נעצרו ליד שורת שוטרים שעמדה לפני מחסום בשטחי… באיילון.

הפעוט הנרעש פנה אליהם: "חבר שלי עומרי אמר לגננת שאבא שלו שוטר וזרקו עליו ביצים". אחד השוטרים חייך וחבריו שתקו בעוגמה. לרגע בודד נרקמה שותפות גורל, גם הפעוט מרביץ לפעמים בגן. קייטנה זה לא פיקניק, קורה שהפתיל מתקצר והוא רוצה לאמא.

הפעוט הנרעש פנה אליהם: "חבר שלי עומרי אמר לגננת שאבא שלו שוטר וזרקו עליו ביצים". אחד השוטרים חייך וחבריו שתקו בעוגמה. לרגע בודד נרקמה שותפות גורל. קורה שהפתיל מתקצר ורוצים לאמא

גם שורת השוטרים על קפלן נראית ככה. בין ההמון השואג ד-מו-קר-טיה לבין שליט ששולח אש במדינה – כווולם רוצים לאמא.

כרמלה כהן שלומי היא אזרחית מודאגת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,296 מילים
סגירה