יריב לוין עם כניסתו לתפקיד שר התיירות, 18 במאי 2015 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90
יריב לוין עם כניסתו לתפקיד שר התיירות, 18 במאי 2015

כשר התיירות, יריב לוין העביר מאות מיליונים לפרויקטים בשטחים

בתקופתו כשר התיירות, לוין הקצה קרוב למחצית מתקציבי הפיתוח של משרדו להתנחלויות בגדה ובמזרח ירושלים ● נתונים שהשיגה התנועה לחופש המידע אשר הוצגו בדוח של "שלום עכשיו" מראים כי בשנים 2019-2016 ההתנחלויות קיבלו פי 3.5 יותר משאר הארץ ● הכספים נועדו להסיט תיירות מעכו וטבריה לטובת סילוואן, בית אל, ועוד - תוך הקפדה על בלעדיות למורשת עם ישראל

המהפכה המשפטית רשומה של על שמו של יריב לוין. ואולם, הוא לא יכול היה להוציא את המהלך לפועל ללא תמיכת בעלי הברית מימין, נציגי המתנחלים בכנסת. את השותפות האמיצה והרוח הגבית שהם נותנים למהפכה, אפשר להבין גם על רקע ביצועיו של שר המשפטים בתפקידו הקודם כשר התיירות.

האיש האפרורי והיעיל ממודיעין, האוהד המושבע של הפועל תל אביב, גילה רוחב לב בתקציבים שנותבו דווקא אל מעבר לקו הירוק, בסכומים שחורגים בהרבה משיעור התושבים שם באוכלוסיית המדינה כולה.

מתברר כי תחת כהונתו של לוין כשר התיירות, בשנים 2016 עד 2019, משרדו הקצה לפרויקטים בגדה המערבית ובמזרח ירושלים קרוב למחצית מתקציבי הפיתוח של המשרד. מאות מיליוני שקלים הועברו לעמותת הימין אלע"ד לבדה, שפועלת בשכונות פלסטיניות במזרח ירושלים, ולמעשה, 84% מההשקעות בבירה הגיעו לעמותה הזו.

מאות מיליוני שקלים הועברו לעמותת הימין אלע"ד לבדה, שפועלת בשכונות פלסטיניות במזרח ירושלים, ולמעשה, 84% מההשקעות בבירה הגיעו לעמותה הזו

להתנחלויות בכלל היתה עדנה באותה תקופה. הם הצליחו לקבל כמעט את כל כספי התמיכות שביקשו ממשרד התיירות, בעוד שבשאר חלקי הארץ רשויות משוועות לתמיכות האלה אך מקבלות רק חלק קטן מהבקשות.

המספרים שמתפרסמים כאן הוצגו בדוח של צוות מעקב התנחלויות ב"שלום עכשיו", בהתבסס על נתוני צוות תקציב הפיתוח (צת"פ) שהתקבלו ממשרד התיירות לבקשת התנועה לחופש המידע.

בית הקפה של אלעד בגיא בן הינום (צילום: שלום עכשיו)
בית הקפה של אלעד בגיא בן הינום (צילום: שלום עכשיו)

שר התיירות להתנחלויות

תחת הכותרת "שר התיירות להתנחלויות", הדוח סוקר את הפרויקטים שלוין תקצב מעבר לקו הירוק, בהיקף של 424 מיליון שקלים מתוך השקעה כוללת של 929 מיליון שקלים.

הדוח מציין כי הפרויקטים האלה משרתים אחיזה ישראלית בריכוזי אוכלוסייה פלסטינית ומהווים "התנחלות תיירותית", שסגורה בפני הפלסטינים. הנתונים מראים שבשנתיים האחרונות מתוך הארבע שלו במשרד הזה לוין הגביר את קצב העברת הכספים להתנחלויות בגדה ולמזרח ירושלים.

סכומים גדולים במיוחד זרמו לאלע"ד ("אל עיר דוד"), שהינה מהעמותות המבוססות בישראל, אם כי כזו שקשה להתחקות אחר היקף נכסיה המלא שחלקו מוחזק בידי חברות זרות במקלטי מס.

העמותה פועלת בשלושת העשורים האחרונים לשינוי המרחב של מזרח ירושלים עם התמחות בהשתלטות על נכסי פלסטינים באגן העיר העתיקה ובמקביל, מפעילה פרויקטים תיירותיים שהידוע בהם הוא עיר דוד, במטרה לייהד את האזורים האלה במרחב ובתודעה הציבורית.

אלע"ד פועלת לשינוי מזרח ירושלים באמצעות השתלטות על נכסי פלסטינים באגן העיר העתיקה והפעלת פרויקטים תיירותיים כמו עיר דוד, במטרה לייהד את האזורים האלה

דגם של מתחם קדם (צילום: שלום עכשיו)
דגם של מתחם קדם (צילום: שלום עכשיו)

350 מיליון לאלע"ד

בשנים האחרונות ובמיוחד תחת השר לוין, הממשלה הזרימה מאות מיליונים לתיירות ההתנחלותית של אלע"ד. הדוח מציין כי הקשר של לוין לעמותה החל לפני שהתמנה לשר. כך למשל, הוא ארגן סיור לאנשי ליכוד בעיר דוד ובמהלך אינתיפאדת הסכינים בסוף 2015 הוא קרא לבקר בסילוואן, כלומר בעיר דוד.

עם כניסתו לתפקיד שר התיירות לוין יזם תוכנית שתחייב תלמידים לבקר בעיר דוד, נפגש לפחות ארבע פעמים עם מנכ"ל העמותה דוד בארי וכשהאחרון קיבל את פרס ישראל, השר ברך אותו.

בתקופה זו הועברו לאלעד כמעט 350 מיליון שקל ממשרד התיירות, עוד סכום בהיקף דומה הגיע לפרויקטים הקשורים אליה ממשרדים ממשלתיים אחרים. הכוונה לתוכנית שלם לפיתוח תיירות באגן העיר העתיקה, לרבות עיר דוד, הר הזיתים, יער השלום וטיילת ארמון הנציב.

תחת לוין הועברו לאלע"ד 350 מיליון שקל ממשרד התיירות וסכום דומה ממשרדים אחרים, לפיתוח תיירות באגן העיר העתיקה: עיר דוד, הר הזיתים, יער השלום וארמון הנציב

תקציבי הפיתוח של משרד התיירות באותן שנים הקצו כ-50 מיליון שקל לפרויקטים בעיר העתיקה שאינם קשורים ישירות לאלע"ד ובשאר ירושלים, במקומות כמו מחנה יהודה ומוזיאונים, הושקעו רק 15 מיליון שקלים.

"זוהי מדיניות שמנסה להטות את המאסות של התיירים ממערב ירושלים לאזורים הפלסטינים באתרים שנמצאים באחריתו או בשליטת המתנחלים בעיר העתיקה ומזניחה את ירושלים המערבית", נאמר בדוח.

המבנה הצלבני ובתי סילואן (צילום: שלום עכשיו)
המבנה הצלבני ובתי סילואן (צילום: שלום עכשיו)

מגרש המשחקים אל עיר דוד

מרכז קדם שייבנה בכניסה לסילוואן הוא אחד האתרים הבולטים ששאבו כספים ממשרדו של לוין. המונומנט הבומבסטי במרחק של עשרות מטרים מחומת העיר העתיקה, ישתרע על פני 15,000 מ"ר בגובה של 7 קומות.

המיזם עורר התנגדות ציבורית אך אושר לבסוף במלואו עם קצת עזרה מאיילת שקד. לצד חנויות ומשרדי העמותה, המרכז יכלול אטרקציות תיירותיות ותחנת רכבל. המימון ציבורי ברובו והבעלות של אלע"ד.

גיא בן הינום היה בעבר שטח פתוח ששירת בעיקר את תושבי סילוואן ואבו תור ובעזרת רט"ג והעירייה, הפך מאז 2020 למגרש המשחקים של העמותה, שמקווה לחבר באמצעותו את מערב העיר למזרחה. השטח הוכרז כחלק מהגן הלאומי סובב חומות.

גיא בן הינום שירת בעיקר את תושבי סילוואן ואבו תור ובעזרת רט"ג והעירייה, הפך מאז 2020 למגרש המשחקים של אלע"ד שמקווה לחבר באמצעותו את מערב העיר למזרחה

אלע"ד מחזיקה שם בית קפה שכעת נבנה הגשר שיחבר אותו להר ציון, בעלות של מעל 10 מיליון שקל, רובם ממשרד התיירות, יחד עם עוד 4 מיליון שקלים שאושרו לתיירות בגיא, שכל האתרים בו מופעלים על ידי העמותה.

שר התיירות יריב לוין (שני מימין) עם השר לענייני ירושלים זאב אלקין (שני משמאל), ראש מועצת אפרת עודד רביבי (מימין) וראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן (משמאל) בטקס השקת שמורת הטבע בגוש עציון, 12 בדצמבר 2017 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
שר התיירות יריב לוין (שני מימין) עם השר לענייני ירושלים זאב אלקין (שני משמאל), ראש מועצת אפרת עודד רביבי (מימין) וראש מועצת גוש עציון שלמה נאמן (משמאל) בטקס השקת שמורת הטבע בגוש עציון, 12 בדצמבר 2017 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

210 מיליון שקלים לרכבל

בית שץ הולך ונבנה בימים אלה בפאתי ג'בל מוכבר ובסמוך לארמון הנציב. מרכז המבקרים הזה יהיה בבעלות במלאה של אלע"ד וכמעט כל העלות מומנה מכספי ציבור, כשקרוב למחצית מהכסף – 19 מיליון שקלים – אושרו בתקופת לוין במשרד התיירות במסלול תכנוני ירוק. אלע"ד דאגה לחובבי האקסטרים, ומהמרכז תצא גם אומגה ליער השלום.

הרכבל לעיר העתיקה קיבל סכום עתק של 210 מיליון שקלים ממשרדו של לוין. המיזם יחבר בין מערב העיר ישירות לאזורים פלסטיניים בעיר העתיקה ותחנת הירידה העיקרית תהיה במתחם קדם של אלע"ד. המיזם עורר התנגדות בשל הפגיעה במרקם החזותי של העיר העתיקה, הפקעת האדמות והפגיעה בפלסטינים שקרונות ינועו מעל בתיהם.

מרכז דוידסון הינו גן ארכיאולוגי מדרום לכותל ובו ממצאים מתקופות שונות יחד עם מנהרה שנחפרה מתחת לסילוואן. היוזמה של אלע"ד ואף שנכשלה בניסיון לקחת את ניהול המרכז לידיה, היא הנהנית העיקרית מהפיתוח שכן המנהרה תחבר את עיר דוד לעיר העתיקה.

מסלול בית שני ידמה עליית רגל לבית המקדש, מבריכת השילוח למנהרה בסילוואן עד לכותל במרכז דוידסון. במבצע ההנדסי הושקעו משאבים גדולים כולל חפירה ארכיאולוגית מתחת לקרקע ולבתי התושבים הפלסטינים.

ברשות העתיקות עצמה חשבו שמדובר בשיטת חפירה לא מקצועית ומאז תחילת העבודות נפערו סדקים בבתים רבים. הדוח מציין כי הושקעו שם עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור, מתוך תפיסה פוליטית לפיה "(כל מי שמבקר במנהרה) יודע בדיוק מי בעל הבית של העיר הזאת", כפי שהגדיר זאת ניר ברקת, ראש העיר לשעבר.

הושקעו שם עשרות מיליוני שקלים מכספי ציבור, מתוך תפיסה פוליטית לפיה "(כל מי שמבקר במנהרה) יודע בדיוק מי בעל הבית של העיר הזאת", כפי שהגדיר זאת ניר ברקת

בשער האשפות הסמוך לסילואן הושקעו סכומים גדולים כדי לחבר את העיר העתיקה לאתרים של אלע"ד ולרכבל שנבנה במתחם קדם. הדוח מציין שבמזרח ירושלים ואגן העיר העתיקה ממילא התשתיות לקויות וכדי לקדם את הפרויקטים שצוינו כאן ואת מערך ההסעות לכותל ולעיר דוד, נדרשות התאמות בביוב, מים ותחבורה.

הזרמות הכספים לאלע"ד נמשכו גם אחרי תקופת לוין במשרד התיירות, כגון חפירת בריכת השילוח בסילואן, בהפעלה של העמותה וביוזמתה.

שר התיירות יריב לוין בסיור בגוש עציון עם ראש המועצה אפרת עודד רביבי, 20 ביולי 2016 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)
שר התיירות יריב לוין בסיור בגוש עציון עם ראש המועצה אפרת עודד רביבי, 20 ביולי 2016 (צילום: גרשון אלינסון/פלאש90)

ביחס לתקצוב הזה, הדוח מציין כי "הקצאת סכום של 12.5 מיליון שקל מכספי משלם המיסים הם סכום עתק. חפירה ממוצעת עולה כמה מאות אלפי שקלים … למרות זאת אלע"ד הצליחה לקבל מימון ממשלתי אסטרונומי לביצוע החפירה, אך לאחרונה התפרסם שלמרות ההשקעה העצומה, מתברר שבריכה עתיקה לא נמצאה וכבר כמה חודשים שהחפירה לא מעלה אפילו חרס בידה".

הצלחה בבקשות בהתנחלויות

בכהונתו כשר התיירות לוין העביר 8.3% מתקציב המשרד להתנחלויות בגדה המערבית, (לא כולל מזרח ירושלים), אף שהאוכלוסיה שם מונה פחות מ-5% מכלל תושבי הארץ.

המטרה ברורה: להסיט את המשפחה הממוצעת מביקור בטבריה ועכו לטובת אתרים אקזוטיים כמו שבילי האופניים והתצפיות בבנימין, הר חברון והשומרון, "המרפסת של המדינה" בפדואל, להתוודע "ארץ התהלים" על חיי דוד המלך בסוסיא ואמות המים באפרת, תוך הקפדה על ביטוי למורשת עם ישראל בלבד.

המטרה היא להסיט ישראלים מביקור בטבריה ועכו לשבילי האופניים בבנימין, הר חברון והשומרון, "המרפסת של המדינה" בפדואל, "ארץ התהלים" בסוסיא ואמות המים באפרת

הרשויות המקומיות בהתנחלויות קיבלו 70% מכספי התמיכות שביקשו, בהיקף של 77 מיליון שקלים. לעומתן, רשויות ערביות בישראל קיבלו רק 13% מהבקשות לתמיכות ובישראל שבתוך הקו הירוק השיעור עמד על 20% בלבד.

מלשכתו של יריב לוין טרם התקבלה תגובה.

עוד 1,181 מילים
סגירה