במו"מ המשולש בין ארה"ב, סעודיה וישראל - ישראל במעמד שולי

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022 (צילום: Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File)
Bandar Aljaloud/Saudi Royal Palace via AP, File
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מקבל את פניו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בעת ביקור בריאד, בירת ערב הסעודית, 15 ביולי 2022

הצהרתו של השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר כי ישראל לא תתנגד לתוכנית גרעין סעודית-אזרחית, ולאחריה התגובה החפוזה שבאה מלשכת ראש הממשלה, לפיה ישראל לא הסכימה לתוכנית גרעין במדינות השכנות לה – חושפת לראשונה את ישראל במלוא חולשתה וקלונה. במו"מ המשולש בין ארה"ב, סעודיה ישראל –
ישראל היא במעמד שולי.
ואסביר.

במו"מ המתנהל בין סעודיה לארה"ב נמצאות על השולחן שלוש דרישות עיקריות.
סעודיה דורשת:

  1. לאפשר לה להעשיר אורניום על אדמתה לצרכים אזרחיים.
  2. לקבל את הנשק המתקדם ביותר, הזהה לארסנל הנשק שיש בידי ישראל.
  3. חידוש המו"מ עם הפלסטינים על מנת לקדם הקמת מדינה פלסטינית.

סעודיה דורשת מארה"ב לאפשר העשרת אורניום על אדמתה לצרכים אזרחיים; קבלת הנשק המתקדם ביותר, הזהה לנשק שיש בידי ישראל; חידוש המו"מ עם הפלסטינים לקידום הקמת מדינה פלסטינית

ארה"ב מוכנה לקבל את הדרישות האלה, וכדי לאשרן היא זקוקה לקבלת הסכמה של שני בתי הקונגרס, הסנאט ובית הנבחרים.

וכאן ישראל נכנסת לתמונה.

כדי שג'ו ביידן יוכל לקבל הסכמה גם של הרפובליקאים וגם של הדמוקרטים למהלך כל כך מקיף, ועוד בשנת בחירות – כשדונלד טראמפ עם כל כתבי האישום והחקירות נגדו נושף בצווארו – עליו לקבל את תמיכת הארגונים היהודיים ונציגיהם בקונגרס ובסנאט.

1

בסעיף הראשון עמדתה של ישראל, כפי שהתפרסמה, מבולבלת ולא עקבית. "העשרת גרעין אזרחי נעשית גם במצרים ובאמירויות", מיהר להצהיר ראש המל"ל צחי הנגבי.

מולו יצא ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד באמירה חד-משמעית כי דרמר והנגבי, שלטענתם "יש עוד מדינות במזרח התיכון עם תוכנית גרעין" – איך לומר בעדינות – לא מדייקים.

"אפשר להגיע להסכם שמחזיק את הביטחון הלאומי שלנו בלי שישראל תהיה חתומה על העשרת אורניום במזרח התיכון", הבהיר לפיד והוסיף: "המדינה היחידה במזרח התיכון שמעשירה אורניום היא איראן".

"אפשר להגיע להסכם שמחזיק את הביטחון הלאומי שלנו בלי שישראל תהיה חתומה על העשרת אורניום במזרח התיכון", הבהיר לפיד והוסיף: "המדינה היחידה במזרח התיכון שמעשירה אורניום היא איראן"

חוסר האמון בדרג מקבלי ההחלטות למשמע הדברים הוא פגיעה אנושה בביטחון. האם נהיה מוכנים לשלם מחיר מופקע ומסוכן כדי לחזק את הברית עם סעודיה?
כשמדובר בהכשרת אורניום לתוכנית גרעין אזרחית שיכולה באחת להפוך לתוכנית גרעין צבאית? במדינה שמתקרבת במקביל לאיראן?

2

הסעיף השני, העוסק בציוד סעודיה בנשק מתקדם, עומד בניגוד להסכם של ישראל עם ארה"ב, שבו מתחייבת ארה"ב לשמור על עליונות צבאית של ישראל.
הסיכומים האלה, ראשיתם בחתימה על מזכר ההבנה החשאי בין ישראל לארצות הברית ב-10 במרס 1965, שפורסם רק ב-2015, במלאת 120 שנה למי שעמד בראש ממשלת ישראל במלחמת ששת הימים, לוי אשכול.

ב-10 במרס 1965, חתמו ישראל וארצות הברית בירושלים על הסכם רשמי וחשאי ראשון בשם MEMORANDUM OF UNDERSTANDING ("מזכר הבנה", תעודה 15, ארכיון המדינה [אה"מ], א-7935/2). המזכר נחשב לנקודת מפנה היסטורית ביחסים בין שתי המדינות ולראשיתה של הברית בין ישראל לארצות הברית. ברית המשמשת אבן יסוד בדיפלומטיה הישראלית.

במלאת 120 להולדת אשכול שחרר ארכיון המדינה פרסום מיוחד על מזכר ההבנה, אחד ההישגים החשובים והחשאיים שהשיג אשכול בעת כהונתו כראש ממשלה ושר הביטחון. הפרסום כולל קובץ של 18 מסמכים ישראליים מארכיון המדינה וכן מסמכים אמריקאיים אחדים. המסמכים האמריקאיים התפרסמו ברובם בספר Arab-Israeli Dispute, 1964–67, כרך 18, לתקופת הממשל של הנשיא לינדון ג'ונסון, בסדרת הספרים על מדיניות החוץ האמריקאית (FRUS) שמחלקת המדינה הוציאה לאור.

הסעיף השני, העוסק בציוד סעודיה בנשק מתקדם, מנוגד להסכם ישראל וארה"ב, בו מתחייבת ארה"ב לשמור על עליונות צבאית של ישראל. סיכומים שראשיתם בחתימה על מזכר ההבנה החשאי בין ישראל לארה"ב-1965

זאת ועוד, במסגרת ההסדרים שהושגו בין המדינות עם השנים סוכם שארצות הברית תחזיק בישראל מחסנים ובהם ציוד לחימה לשעת חירום. במסגרת התוכנית הקרויה WRSA-I מאוחסנים פגזים, טילים, רק"ם ועוד בשווי מיליארד דולר, המיועדים לשימוש בידי ארצות הברית וישראל.

התוכנית מופעלת על ידי יוקום (פיקוד אירופה של צבא ארצות הברית). במלחמת לבנון השנייה ובמבצע צוק איתן מכרה ארצות הברית לישראל ציוד מתוך מאגר זה ובאחרונה התבקשה ישראל להעביר לאוקראינה חלק מהציוד במחסנים. כדי לשנות את מעמדה של ישראל בעניין זה צריך את הסכמת ישראל.

כאן חוזר ועולה בימים אלה נושא הסכם ההגנה בין ישראל לארה"ב. בעניין זה מדגישים גורמים ביטחוניים אין להתעלם משידור מגמה של חולשה ישראלית שהצטיירה עד כה כמדינה החזקה ביותר במזרח התיכון.

3

הנושא השלישי הוא המו"מ עם הפלסטינים. סעודיה לא תוכל לקדם יחסים מדיניים עם ישראל ללא הצגת קבלות על חתירה לשיפור מצבם של הפלסטינים. הנושא הזה מצוי לא רק במו"מ בין האמריקאים לסעודים אלא גם בלב המגעים עם הסעודים להסכם שלום בינינו לבינם, כפי שממשלה זו הצהירה כהמשך להסכמי אברהם.

על רקע זה יש לראות את את ההחלטות שהתקבלו לאחרונה על ידי הדרג המדיני בישראל להסכים לחיזוק הרשות הפלסטינית -כניסיון לצבור קרדיט בדעת הקהל הסעודית.

בד בבד אי אפשר להתעלם מכך שלתוך המערכת הזו נכנסת גם איראן, עימה מבקשת סעודיה לקדם נורמליזציה במקביל למו"מ עם ישראל.

סעודיה לא תוכל לקדם יחסים מדיניים עם ישראל מבלי שנציג קבלות על חתירה לשיפור מצב הפלסטינים. הנושא מצוי לא רק במו"מ בין האמריקאים לסעודים אלא גם בלב המגעים עם הסעודים להסכם שלום בינינו לבינם

ובתוך המעגל הסבוך מאד הזה נמצאת ממשלת ישראל, שהקרעים בתוכה בין השאיפות הימניות משיחיות של השר לענייני כלום ושום דבר איתמר בן גביר, לבין מקדם מדינת ההלכה בצלאל סמוטריץ – יכולים לתקוע את המגעים בכל רגע נתון.

האם הנאשם מירושלים, השקוע עד צוואר במשפטו ובניסיון להלחץ ממנו, יוכל לקדם מהלכים טובים לישראל?

האם יאיר לפיד ובני גנץ יהיו מוכנים לשקול הצעה אמריקאית להצטרף לממשלת הנאשם ללא עוצמה יהודית והבית היהודי, כדי לקדם הסדר רציני שיכול לשנות את פני המזרח התיכון?

האם יש מקום להגיע להסכם, לפיו לאחר ההסדר עם סעודיה הנאשם פורש לביתו? נראה שבבסיס השיקולים עומדת רמת חוסר האמון בין הצדדים. האם גם בנושא הזה יוכלו בארה"ב להיות יצירתיים ולתת מעטפת הגנה?

נראה שבפגישתו המתוכננת של בנימין נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ייעשה ניסיון למצוא את התשובות.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום, והיא שרת ההסברה בממשלת השיקום - ממשלת הצללים הלאומית. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 868 מילים ו-1 תגובות
סגירה