אילון מאסק, יוני 2023 (צילום: Alain JOCARD / AFP)
Alain JOCARD / AFP
אילון מאסק, יוני 2023

פתאום קם אדם בבוקר ומחליט שהוא מעצמת על

תאוות בצע ותיאבון להשפעה, שליטה וכוח הם אדרנלין ששוצף תמיד בעורקי הקפיטליזם העולמי - אבל ספק אם היה מישהו שרתם את כל אלה וביסס לעצמו עמדת השפעה עולמית בלתי נתפסת כמו אילון מאסק ● כעת חושף העיתונאי רונן פארו את עומק ההשפעה שמאסק צבר - עד כדי שיבוש ההגנה של האוקראינים במלחמה מול רוסיה והיכולת לכופף את הפנטגון לדרישותיו

ההיסטוריה מלאה בסיפורים על אנשי עסקים פרטיים, שהשתמשו בהונם ובכוחם כדי להשפיע על מדיניות בינלאומית, בדרכם לצבור עוד כוח, לגרוף עוד הון ולבסס את הדורות הבאים של משפחתם.

חלק נכבד ממה שנקרא היום "הכסף הישן" של אירופה ואמריקה נצבר בדיוק ככה. אנשי עסקים פרטיים סיפקו מימון למסעות המחקר הימיים של עידן התגליות, תידלקו את הביזה הקולוניאלית של אפריקה וייסדו את תעשיית הסחר בעבדים שביססה את העולם החדש. מיליונרים רודפי בצע ייסדו באנגליה את חברת הודו המזרחית – שהעשירה את האליטה הבריטית על חשבון מאות מיליוני הודים ופקיסטנים.

ככה נולד גם המיתוס האנטישמי על "הכסף היהודי" שמנהל את העולם. בתחילת המאה ה-19, כשקיסר אוסטריה העניק לבני משפחת רוטשילד תארי אצולה, זה קרה אחרי שהם צברו כוח פוליטי ומדיני חסר תקדים, בין היתר במימון מלחמות שונות שניטשו אז באירופה. מנהיגי הימים ההם – מטרניך, ביסמארק ונפוליאון השלישי – סעדו על שולחנותיהם של הרוטשילדים, התארחו בארמונותיהם והיטו אוזן לעצותיהם.

בתחילת המאה העשרים הבנקאי ג'יי פי מורגן היה אחד המממנים הגדולים ביותר של "מדינות ההסכמה" במלחמת העולם הראשונה. ג'ון די רוקפלר מימן אחרי המלחמה את הקמת "חבר הלאומים", שהיה הבסיס להקמת האו"ם. איש העסקים ג'ורג' סורוס מימן רפורמות חברתיות במזרח אירופה בשנים שאחרי נפילת ברית המועצות.

יעקב נמרודי ב-2002 (צילום: פלאש90)
יעקב נמרודי ב-2002 (צילום: פלאש90)

ואצלנו – טייקון ההימורים שלדון אדלסון רתם את הונו כדי לעזור לבנימין נתניהו לבסס את אחיזת הברזל שלו בישראל, ויעקב נמרודי שמת אתמול בשיבה טובה בגיל 97, התפרסם בשנות השמונים כמי שתיווך מאחורי הקלעים בפרשה המכונה "איראנגייט" או "פרשת איראן-קונטרס", במסגרתה ארצות הברית מכרה נשק למשטר האיתוללות באיראן בתיווך ישראלי, ומימנה בלי פיקוח ואישור של הקונגרס הפיכה צבאית בניקרגואה.

תאוות בצע ותיאבון להשפעה, שליטה וכוח הם אדרנלין ששוצף תמיד בעורקי הקפיטליזם העולמי. אבל ספק אם היה מישהו שרתם את כל אלה וביסס לעצמו עמדת השפעה עולמית בלתי נתפסת כמו אילון מאסק.

העיתונאי רונן פארו מפרסם בגיליון החדש של "הניו יורקר", שראה אור אתמול, כתבת תחקיר רחבת היקף על מאסק, עליה פארו עבד – על פי עדותו – שנה שלמה. הוא מתאר שם בפרטי פרטים איך הממשל בארצות הברית התמסר ללא תנאי לגחמותיו של מיליארדר ההייטק האקסצנטרי, שצבר בשנים האחרונות כל כך הרבה עוצמה, עד שוושינגטון מתקשה להשתחרר משליטתו.

פארו מתאר בפרטי פרטים איך הממשל בארצות הברית התמסר ללא תנאי לגחמותיו של מיליארדר ההייטק האקסצנטרי, שצבר בשנים האחרונות כל כך הרבה עוצמה, עד שוושינגטון מתקשה להשתחרר משליטתו

ספייס-אקס, חברת החלל שהוקמה ונשלטת לחלוטין על ידי מאסק, מספקת באמצעות מערכות האינטרנט הלווייני "סטארלינק" את הגישה הבלעדית לאינטרנט לאוקראינה, אחרי שרוסיה החריבה את תשתית התקשורת האוקראינית.

"סטארלינק" מאפשרת לצבא אוקראינה לנהל את מהלכי ההגנה מול הפלישה הרוסית, את התקשורת בין היחידות, את הפעלת הרחפנים ואיסוף המודיעין ועוד. אבל בחודשים האחרונים, מפקדים רבים בצבא אוקראינה גילו למרבה האימה, שהגישה נחסמת בפניהם בלי כל התראה, מה שהוביל בהכרח לסיכון חיי חייליהם ואיום על שלום האזרחים עליהם הם מגינים.

חייל אוקראיני שומר על אנטנת הראוטר של "סטארלינק" בבאחמוט, 9 בפברואר 2023 (צילום: YASUYOSHI CHIBA / AFP)
חייל אוקראיני שומר על אנטנת הראוטר של "סטארלינק" בבאחמוט, 9 בפברואר 2023 (צילום: YASUYOSHI CHIBA / AFP)

זה קרה כשבמקביל ספייס-אקס הציבה למשרד ההגנה האמריקאי אולטימטום: ממנו את כל השירותים שאנחנו מספקים לאוקראינה – או שנפסיק לספק אותם לאלתר. בספייס-אקס מעריכים את שווי השירותים האלה ב-400 מיליון דולר לשנה.

"התחלנו להיכנס לפאניקה", אמר בכיר בפנטגון שהתראיין בעילום שם לפארו, "מאסק יכול לסגור את השירות בכל רגע שהוא רוצה, ותהיה לזה השפעה עצומה על האוקראינים".

"התחלנו להיכנס לפאניקה", אמר בכיר בפנטגון שהתראיין בעילום שם לפארו, "מאסק יכול לסגור את השירות בכל רגע שהוא רוצה, ותהיה לזה השפעה עצומה על האוקראינים"

כלומר: אדם אחד, שהוא איש עסקים פרטי, שאינו כפוף לשום מנגנון בקרה ולא מחויב לשום מערכת ערכים, יכול עכשיו לקבוע לבדו את גורל המלחמה הכי גדולה באירופה במאה ה-21.

בכירים בצבא אוקראינה אמרו לפארו, שבתחילת המערכה אף אחד מהם לא עצר לחשוב על ההשלכות האפשריות של ריכוז כוח אדיר כזה בידיו של אדם אחד. המצוקה ניצחה. "אמרנו 'בואו פאקינג נלך על זה', אנשים כאן מתים", מצוטט אחד מהם.

אילון מאסק עם מנהיגי עולם: עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב-2017, עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב-2017, עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ביוני 2023, עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ב-2022, ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון במרץ 2023 (צילום: AFP, מונטז')
אילון מאסק עם מנהיגי עולם: עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ב-2017, עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ב-2017, עם ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ביוני 2023, עם נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו ב-2022, ועם נשיא צרפת עמנואל מקרון במרץ 2023 (צילום: AFP, מונטז')

הקהילה האוקראינית בעמק הסיליקון הפעילה לחץ על סוכנויות פיתוח בינלאומיות וממשלות אירופאיות, גייסה מימון, רכשה אלפי יחידות של "סטארלינק" ושינעה אותם לאזורי הקרבות. חייל אוקראיני שממונה על הפעלת המערכות וביקש להזדהות רק בשמו הפרטי, מיקולה, מפחד נקמה אפשרית של מאסק, אמר לפארו "המערכת הזו היא הדבר היחיד שמאפשר לנו תקשורת בשדה הקרב".

כשספייס-אקס החלה לסגור את השירותים, הייתה לזה השפעה מיידית ומהירה על המתרחש בחזית. אנשים נהרגו. בקייב ובוושינגטון הבינו שהם מתמודדים עם אתגר מסוג חדש. "זה לא שיכולנו להאשים את מאסק בהפרת חוזה או משהו", הסביר בכיר במשרד ההגנה לפארו.

כשספייס-אקס החלה לסגור את השירותים, אנשים נהרגו. בקייב ובוושינגטון הבינו שהם מתמודדים עם אתגר מסוג חדש. "זה לא שיכולנו להאשים את מאסק בהפרת חוזה או משהו", הסביר בכיר במשרד ההגנה לפארו

באחת השיחות שבכירים בפנטגון ניהלו עם מאסק, הוא התגאה באוזניהם שהוא יכול לראות בלפטופ שלו את כל תמונת המערכה באוקראינה באמצעות המסופים של סטארלינק שפזורים בשטח. ואז הוא אמר: "הייתה לי על זה שיחה ממש טובה עם ולדימיר פוטין".

"זה היה הרגע שחשבנו 'הו לא, זה לא טוב'", סיפר בכיר בפנטגון. לפני חודשיים הודיע משרד ההגנה האמריקני שגובשו הבנות עם מאסק בנוגע להפעלת המערכת.

המראה של חללית הפלקון-9 של ספייס אקס ממרכז קנדי לחלל בקייפ קנברל, פלורידה. 6 בפברואר 2018 (צילום: AP Photo/John Raoux)
המראה של חללית הפלקון-9 של ספייס אקס ממרכז קנדי לחלל בקייפ קנברל, פלורידה. 6 בפברואר 2018 (צילום: AP Photo/John Raoux)

למאסק יש, כמובן, אינטרסים רבים ומגוונים מעבר לעניין שהוא מגלה במלחמת רוסיה-אוקראינה. הוא בוחש בעתיד האנרגיה והתחבורה בעולם, שולט בתוכנית החלל של נאס"א, שתלויה היום לחלוטין בשירותים של ספייס-אקס.

מאסק הגיע לעמדת השפעה כה עמוקה בתחומים כה נרחבים, כותב פארו, "שהממשל האמריקאי תלוי בו, ולכן נאבק עם הסיכונים שהוא לוקח, חיבתו להליכה על הקצה והקפריזות שלו".

מאסק הגיע לעמדת השפעה כה עמוקה בתחומים כה נרחבים, כותב פארו, "שהממשל האמריקאי תלוי בו, ולכן נאבק עם הסיכונים שהוא לוקח, חיבתו להליכה על הקצה והקפריזות שלו"

פארו כותב שבכירים בעבר ובהווה – בנאס"א, במשרד ההגנה, במשרד התחבורה, ברשות התעופה הפדרלית ובמשרד הבריאות – אמרו לו שההשפעה של מאסק על המדיניות הייתה כה נוכחת, עד שלא הייתה להם ברירה אלא להתחיל ולהתייחס אליו כאל "גורם רשמי שלא נבחר" שחייבים להתחשב בעמדתו.

אחד מדוברי הפנטגון, שפארו פנה אליו בבקשת תגובה על פרטים שונים בכתבה, אמר לו שהוא צריך לקבל אישור ממאסק להגיב על שאלותיו. כשמאסק נשאל לפני שנה בראיון פודקאסט האם להערכתו יש לו היום יותר השפעה מאשר לממשל האמריקאי כולו, הוא ענה בלי להסס "במקומות מסוימים". תשובה שלואי ה-14 היה מסכם, לו היה ראפר אמריקאי: המדינה היא אני, מאדר פאקרז.

אילון מאסק במהלך ביקורו בכנס ויוה-טק בפריז, צרפת. 16 ביוני 2023 (צילום: Alain JOCARD / AFP)
אילון מאסק במהלך ביקורו בכנס ויוה-טק בפריז, צרפת. 16 ביוני 2023 (צילום: Alain JOCARD / AFP)

אילון מאסק הוא האיש העשיר ביותר בעולם היום. הונו מוערך ב-220 מיליארד דולר. לאחרונה הוא החל לצייץ בחברת X (חברה בבעלותו הפרטית, שהייתה ידועה פעם כטוויטר) "תוכניות שלום" שונות שצצו בראשו כפתרון אפשרי למלחמת רוסיה-אוקראינה, כולל הצעות לקווי גבול חדשים, הכרה בינלאומית בשליטה הרוסית בחצי האי קרים, ועוד.

מאסק מתנהג בקונפליקט הזה מצד אחד כמעצמה בינלאומית, ומצד שני כטרול או ככוכב ריאליטי. הוא שאל את מאות מיליוני עוקביו מה דעתם על תוכנית השלום שלו וזכה למיליוני תגובות. כמעט 60% מהמגיבים דחו את ההצעה.

מאסק מתנהג מצד אחד כמעצמה בינלאומית, ומצד שני כטרול או ככוכב ריאליטי. הוא שאל את מאות מיליוני עוקביו מה דעתם על תוכנית השלום שלו וזכה למיליוני תגובות. כמעט 60% מהמגיבים דחו את ההצעה

המשורר היינריך היינה, שהיה ידיד קרוב של ג'יימס דה-רוטשילד, כשהאחרון היה אחד האנשים העשירים בעולם, תיאר אותו כנביא של דת חדשה, "דת הכסף", שחולש מ"ארמון הזהב" שלו על כל בורסות העולם, כשליט אבסולוטי. הוא תיאר את משרדו של רוטשילד כמקום שבו "העם, לא רק העם הנבחר כי אם כל עמי העולם, קדים ומשתחווים לפניו".

מעניין מה היינריך היינה היה כותב אם היה זוכה להכיר את אילון מאסק.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 1,121 מילים ו-2 תגובות
סגירה