העיסוק הפרטי של אליעד שרגא חושף גם אותו לניגוד עניינים

לפני כמה שנים דחה אליעד שרגא בקשת פעילים מהתנועה לאיכות השלטון לסייע במאבקם נגד תוכנית המגדלים בכיכר אתרים ● אלא שאז הפעילים גילו כי שרגא מייצג את אחד מבעלי הזכויות בכיכר ● בתנועה - הנלחמת בתופעת ניגוד העניינים אצל פוליטיקאים - אף סרבו להצעה לערוך הסדר ניגוד עניינים לעובדיה ● דובר התנועה: "אנו פועלים בניתוק מוחלט ממשרדו של שרגא"

עו"ד אליעד שרגא בבית המשפט העליון בדיון על עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חוק הנבצרות, 3 באוגוסט 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
עו"ד אליעד שרגא בבית המשפט העליון בדיון על עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד חוק הנבצרות, 3 באוגוסט 2023

לפני כמה שנים שוחח אחד הפעילים להצלת כיכר אתרים עם עו"ד אליעד שרגא. הוא ביקש ממנו לבדוק אפשרות לצרף את התנועה למען איכות השלטון למאבק בעיריית תל אביב שמקדמת תוכנית למגדלים במתחם. שרגא השיב שזה "לא עניין לתנועה" שכן היא לא עוסקת בענייני תכנון ובנייה.

בהזדמנות נוספת, בכיכר גורן בפתח תקווה, ניגש אליו פעיל אחר וניסה שוב לעניין אותו בנושא, כשהפעם הסביר שהמאבק הוא לא על תכנון ובנייה אלא נוגע למינהל תקין ואפילו בחשד לשחיתות. "תבואו אליי למשרד", השיב הפעם יו"ר התנועה ומייסדה.

לא ברור מה הייתה הכוונה בתשובה: האם למשרדו הפרטי של שרגא כעורך דין או ללשכתו בתנועה למען איכות השלטון?

מה שאסור לפוליטיקאים

כך או כך, מאוחר יותר התברר לפעילים כי שרגא ייצג את אחד השחקנים הדומיננטים בכיכר אתרים, דובי שיף, בעתירה נגד עיריית תל אביב ומשטרת ישראל.

הגילוי הזה העלה אצלם תמיהה, שמא חוסר הרצון של שרגא להתערב במאבק הציבורי שלהם נבע משיקול זר, שנגע לעיסוקו הפרטי כעורך דין.

יושב ראש התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, בדיון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יושב ראש התנועה לאיכות השלטון, אליעד שרגא, בדיון של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, 15 בפברואר 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בעקבות כך, אחד הפעילים במאבק שהוא גם חבר בתנועה לאיכות השלטון, הציע באסיפת החברים של התנועה לשנות את התקנון שלה, כך שכל בעל תפקיד יחוייב להפקיד בוועדת הביקורת רשימת ניגודי עניינים שתפורסם באתר התנועה.

בתשובה לכך, הוא נענה בכתב על ידי סמנכ"ל בתנועה, כי בספר הנהלים שלה כבר קיים נוהל ניגוד עניינים ומדיון ובירור שנעשה בוועד המנהל, הוחלט לעדכן אותו באופן הבא:

"כל עובד (גם זמני) בתנועה, חבר ועד מנהל או מתנדב אשר נמצא במצב בו קיים חשש לקיום ניגוד עניינים בין ענייניו האישיים לבין עיסוקי התנועה, יעדכן מייד את הגורם הישיר הממונה עליו.

"לעניין זה כשמדובר בחבר ועד מנהל יהא יושב הראש הגורם הישיר הממונה, כשמדובר בעובד או מתנדב יהא מנכ"ל התנועה הגורם הישיר הממונה.

"כל מקרה יועלה לבחינה של היועץ המשפטי של התנועה – אשר יקבע עם על העובד, המתנדב או חבר הוועד לערוך הסדר ניגוד עניינים. כל הסדר ניגוד עניינים שייחתם יועבר לידי ועדת הביקורת של התנועה. כאשר מדובר ביו"ר זה ישירות מול היועץ המשפטי ועדכון של ועדת הביקורת".

עו"ד אליעד שרגא נואם בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון מול הכנסת, 29 בדצמבר 2022
עו"ד אליעד שרגא נואם בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון מול הכנסת, 29 בדצמבר 2022

במלים אחרות, בתנועה חושבים כי בשונה מפוליטיקאים, חבריה ועובדיה לא צריכים להצהיר מראש על ניגודי עניינים אלא רק להתריע עליהם בזמן אמת, אם וכאשר ייווצרו. במה שנוגע להחלטה האם לטפל בנושאים שמגיעים לפתחם, הוסיפו שיש צוות של עורכי דין בשכר שעוסק בכך.

בתנועה למען איכות השלטון חושבים שבשונה מפוליטיקאים, חבריה ועובדיה לא צריכים להצהיר מראש על ניגודי עניינים אלא רק להתריע עליהם בזמן אמת, אם וכאשר ייווצרו

"קיים ניתוק מוחלט"

בשיחה עם איציק אלרוב, יועץ התקשורת של התנועה לאיכות השלטון, הוא אומר כי "התנועה פועלת בניתוק מוחלט ממשרדו הפרטי של עו"ד ד"ר אליעד שרגא. "קיים נוהל ניגוד עניינים ברור שנמצא בתוך נהלי העבודה של התנועה.

"כמו כן, קיים נוהל עבודה מסודר בו כל לקוח שנכנס למשרדו של עו"ד שרגא, חותם על טופס הצהרה שלא פנה ואין בכוונתו לפנות לטיפול התנועה לאיכות השלטון.

"המנגנון הזה נוצר כדי לייצר הפרדה ברורה וחזקה על מנת למנוע כל חשש אפי' של מראית עין לניגוד עניינים. בסופו של דבר, מדובר במשרד עורכי דין פעיל ומכיוון שיצירת הסדר ניגוד עניינים חד פעמי יהיה רלוונטי רק לאותו היום בו ההסדר נכתב – הוחלט בהנהלת התנועה לייצר מנגנון שבכל רגע נתון ישמור על ניתוק מוחלט בין התנועה לבין המשרד הפרטי".

לרוב חברי הממשלה עוד אין הסדר

התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בדרישה להוציא צו ביזיון בית משפט נגד ראש הממשלה שהפר לכאורה את הסדר ניגוד העניינים שלו, כאשר הודיע שבכוונתו להתערב במהפכה המשפטית. העתירה נדחתה ולמעשה אין כיום דרך לאכוף את ההסדרים האלה, כאשר גם היועמ"שית לא מתכוונת להוציא אותו לנבצרות בשל כך.

אליעד שרגא ומשה בוגי יעלון בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון נגד הממשלה החדשה. תל אביב, 17 בדצמבר 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
אליעד שרגא ומשה בוגי יעלון בהפגנה של התנועה לאיכות השלטון נגד הממשלה החדשה. תל אביב, 17 בדצמבר 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

כללי ועדת אשר שמסדירים את מניעת ניגוד עניינים של חברי הממשלה, מחייבים אותם לערוך הסדר מול הייעוץ המשפטי ולהשלים את התהליך בתוך חודש מכניסתם ללשכה. נכון להיום, רק חמישית מחברי הממשלה סיימו לערוך את ההסדר וחלקם אפילו לא התחילו.

דוד אמסלם, שר במשרד המשפטים שעורך את ההסדרים האלה, כבר הצהיר כי הוא מעוניין למנות כמה שיותר מקורבים. כשזו האווירה, ברור שההסדרים האלה לא שווים הרבה, גם אם ייחתמו.

במחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים מסרו בתגובה לכתבה זו, כי "עד כה הושלם הטיפול ב-8 חוות דעת למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים. מתוכן, פורסמו באתר משרד המשפטים 4 חוות דעת, ו-4 חוות דעת נוספות מצויות בשלבי עריכה לקראת פרסום.

"21 חוות דעת נוספות מצויות בשלבי הכנה שונים, לאחר שהתקבלו שאלונים מהשרים ומסגני השרים הרלוונטיים. 9 שרים וסגני שרים טרם העבירו שאלונים".

"21 חוות דעת נוספות מצויות בשלבי הכנה שונים, לאחר שהתקבלו שאלונים מהשרים ומסגני השרים הרלוונטיים. 9 שרים וסגני שרים טרם העבירו שאלונים"

כפל הכובעים של הלוחם בשחיתות

עיסוקו הפרטי של מייסד התנועה לאיכות השלטון וההתנהלות בתנועה עצמה עלו לכותרות בימים האחרונים. השבוע פורסם כי שרגא דרש שכר טרחה חריג בהיקפו מלקוחה עבור הטיפול בעיזבון של אחיה ובעקבות כך ועדת האתיקה במחוז מרכז של לשכת עורכי הדין פתחה בבירור.

אליעד שרגא במסיבת עיתונאים באהל מחאה מול בית המשפט העליון. 2 בפברואר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אליעד שרגא במסיבת עיתונאים באהל מחאה מול בית המשפט העליון. 2 בפברואר 2023 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

קודם לכן, פורסם כי התנועה מחייבת את עובדיה להשתתף בהפגנות בהן היא שותפה. אפשר היה לצפות בסבירות גבוהה שיגיעו פרסומים מהסוג הזה בעיתוי הנוכחי, עם הכניסה לישורת במאבק הציבורי במהפכה המשפטית.

מצד אחד, המקטרגים יאמרו כי הפעילות הציבורית מוסיפה לשרגא מוניטין בבואו לייצג לקוחות במשרדו הפרטי. הציבור הרחב רואה את יו"ר התנועה בעיקר כשהוא בחזית המאבקים הציבוריים ומעט מדי ידוע על עיסוקו הפרטי, מה גם שחלק מלקוחותיו האלה הם לא בדיוק פעילי זכויות אדם.

מצד שני, בהחלט ייתכן שהוא שילם מחיר על הפעילות הציבורית ואולי גם הפסיד לקוחות. בתנועה עצמה לא היססו לסגור חשבון עם נוחי דנקנר בעת שנכנס לכלא והאשימו אותו ואת "מעריב" בקמפיין מגמתי נגד התנועה והעומד בראשה, שבאותו זמן נאבקו בריכוזיות במשק.

יתרה מכך, ברור שיש בעיה לעו"ד להצהיר מראש על ניגוד עניינים, כאשר רשימת לקוחותיו יכולה להשתנות כל הזמן.

ועדיין, כשאדם כל כך מרכזי במאבק אזרחי אוחז בשני כובעים – פרטי וציבורי – אפשר לצפות ממנו לקצת יותר פירוט על עיסוקו הפרטי. אין מחטא טוב יותר מאור השמש.

לא תגובה מעו"ד אליעד שרגא עצמו לכתבה זו.

עוד 897 מילים ו-3 תגובות
סגירה