הכל בגלל דוכן קבב

כמעט שנתיים אחרי שאחיו שומי איסקוב ובנו פאר נרצחו בקריית מוצקין, הוצא איתן איסקוב להורג באמצע קריית ביאליק ביום רביעי שעבר ● ואיתו, חוסלה סופית המאפיה הקווקזית שהשליטה טרור על הקריות במשך שנים ובשיאה מנתה יותר ממאה חיילים צייתנים ומסוכנים ● אמיר בן-דוד מתחקה אחר נפילתה של אימפריית הפשע - שפינתה את מקומה לארגוני הפשיעה מהחברה הערבית

 איתן איסקוב
 איתן איסקוב

איתן איסקוב היה מת מהלך המון זמן. הוא ידע את זה. מסביב ידעו את זה. הזהירו אותו שחייו בסכנה ושעדיף שיתפוס מרחק בטוח – אבל הוא לא היה מסוגל כנראה לנהוג אחרת.

ביום רביעי שעבר האיומים על חייו מומשו: איסקוב הוצא להורג באמצע קריית ביאליק. רוכב אופנוע נצמד למכוניתו בשדרות חן בעיר, ירה בו מקרוב ונמלט אחרי שווידא שהוא מת.

רק שבוע קודם איסקוב ניצל במזל מניסיון התנקשות דומה – אולי אפילו על ידי אותו מתנקש עצמו, מי יודע. הוא הגיע לבקר קרובי משפחה בקריית ביאליק. רעול פנים ארב לו מתחת לבית וניסה לירות בו מקרוב, אבל נתקל במעצור באקדח.

שבוע קודם איסקוב ניצל מניסיון התנקשות דומה – אולי אפילו על ידי אותו מתנקש. הוא הגיע לבקר קרובי משפחה בקריית ביאליק. רעול פנים ארב לו מתחת לבית וניסה לירות בו מקרוב, אבל נתקל במעצור באקדח

בנובמבר 2021, אחרי שאחיו של איתן איסקוב, שומי איסקוב, נרצח בקריית מוצקין יחד עם בנו פאר, אמר לזמן ישראל עדי שטרנברג, ממלא מקום ראש עיריית קריית מוצקין ש"הרצח הזה יפתח את שערי הגיהינום. חזרתי לקריית מוצקין אחרי הרבה שנים שהייתי ברמלה ולוד, ככה שאני יודע מצוין מה זה חמולות פשע. רצח כפול כזה, של אבא ובן, לא יעבור בשתיקה".

שומי ופאר איסקוב
שומי ופאר איסקוב

לא רק שהרצח ההוא עבר בשתיקה, סאגת הרציחות של משפחת איסקוב אפילו נמשכה. המשפחה הזו, שעד לפני כמה שנים הייתה שם נרדף ל"מאפיה הקווקזית" ושלטה ביד רמה בקריות בעשורים האחרונים, חוסלה כמעט לחלוטין.

"בפשע, כמו בכדורגל, שחקנים חדשים עולים מהנוער ודוחקים החוצה את הוותיקים, אין מה לעשות", צוחק אמיר זוהר, "מה שכתבת בזמנו על הרצח של שומי איסקוב, זה היה הסוף האמיתי של משפחת איסקוב. הרצח של איתן זה מין ספיח. זה הסיום של האפיזודה שלהם".

"בפשע, כמו בכדורגל, שחקנים חדשים עולים מהנוער ודוחקים החוצה את הוותיקים. הרצח של שומי איסקוב, זה היה הסוף האמיתי של משפחת איסקוב. הרצח של איתן זה מין ספיח, הסיום של האפיזודה שלהם"

אמיר זוהר הוא המייסד והעורך הראשי של אתר הפלילים והמשפט "פוסטה". הוא עיתונאי ותיק שגדל בקריות ומכיר את עולם הפשע בצפון מכל זווית אפשרית. "זה נכון שהאיסקובים הם מה שנקרא ממייסדי המאפיה הקווקזית", הוא אומר, "וזה נכון שפעם הקווקזים היו מאוחדים. אבל היום גם הם מפולגים ביניהם. כמו שזה קורה בכל הקבוצות. כמו שזה קורה עכשיו אצל הערבים ואצל כולם".

שומי איסקוב שלט בקריות ביד רמה בעזרת אחיו ויד ימינו, שלום איסקוב, שמת כמה חודשים לפני ששומי נרצח. כנראה מהתקף לב. במשטרה שמו עין על שני האחים איסקוב כבר מסוף שנות התשעים, אבל התקשו לאסוף מודיעין על "המאפיה הקווקזית" שלהם, ארגון פשע אלים, קשוח ומבוזר, שקשה מאוד לחדור לתוכו.

על פי הערכות חוקרי המשטרה, הארגון מנה בשיאו יותר ממאה חיילים צייתנים ומסוכנים, שהטילו אימה על סוחרי הקריות, ושמרו באדיקות על קוד השתיקה.

פאר איסקוב (צילום: פייסבוק)
פאר איסקוב (צילום: פייסבוק)

"הקווקזים קשוחים. וחכמים", אומר זוהר, "יש ביניהם משכילים. יש להם אנשי צווארון לבן. יש להם אנשים של כסף. יש להם כל מיני. הם לא עושים רעש. לא צ'חצ'חים. יש להם אנשים שמטפלים בהכול. ככה עובדת מאפיה תמיד.

"הפשע הגדול בצפון מרוכז היום בקריות, בעכו ובנהריה. בחיפה אין כמעט פשע. הקבוצות של הקווקזים התחילו לריב בינם לבין עצמם, וככה נכנסו לקריות גם משפחות פשע ערביות וגם ארגון הפשע של נהריה".

"הפשע הגדול בצפון מרוכז היום בקריות, בעכו ובנהריה. בחיפה אין כמעט פשע. הקבוצות של הקווקזים התחילו לריב בינם לבין עצמם, וככה נכנסו לקריות גם משפחות פשע ערביות וגם ארגון הפשע של נהריה"

משפחת איסקוב התחילה לאבד גובה וראשיה החלו להירצח בזה אחר זה. "מדובר במשפחה ששלטה שלטון מאוד נחרץ באזור הקריות, גם בתחום של סחיטת דמי חסות, גם בתחום של עסקי מסעדנות והימורים", אמר עו"ד יעקב בורובסקי אחרי הרצח של שומי איסקוב. "למשפחה הזאת גם יש קשרים ענפים עם משפחות פשע אחרות, גם מהצפון וגם מהמרכז והדרום".

בורובסקי – שמתמודד כעת על ראשות עיריית חיפה – היה מפקד תחנת קריית חיים ומפקד משטרת חיפה בשנות התשעים והאחים איסקוב העסיקו רבות אותו ואת הבלשים שלו, שהבינו שהם מתעסקים עם קבוצה מאורגנת שהקודים שלה מאוד נוקשים, וחבריה לא נרתעים מאלימות יוצאת דופן אפילו במושגים של עולם הפשע, כולל משפטי שדה והטלת עונשים כבדים.

ניצב בדימוס ועורך דין יעקב בורובסקי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ניצב בדימוס ועורך דין יעקב בורובסקי (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

שומי ושלום איסקוב החלו אז את הטיפוס לצמרת עולם הפשע הצפוני כחייליו האלימים והמסוכנים ביותר של ארז (צ'ינה) מיכאלי, שעמד בראש "המאפיה הקווקזית" בשנות השמונים והתשעים.

אמיר זוהר נתקל במיכאלי לראשונה באותה תקופה, כשאלמוני דקר את מיכאלי בצוואר בחיפה. "הייתי אז כתב של 'כלבו' (המקומון של חיפה) וכתבתי 'דקרו את הקווקזי'. לא ידעתי בכלל מי זה. הוא קרא לי לשיחה, ככה הכרתי אותו".

צ'ינה היה אז השליט הבלעדי בתעשיית ההימורים ובתי הקזינו הלא חוקיים, שקמו באותה תקופה בחיפה ובקריות. לקראת סוף שנות התשעים הוא התעייף מהמאבקים האינסופיים והאלימים, פרש מניהול ארגון הפשע שהקים ומונה להיות מעין 'בורר' בסכסוכי עבריינים. הוא מת מדום לב בשנת 2000 והשליטה בארגון שהקים עברה לאחים איסקוב.

בורובסקי, שפיקד אז על המחוז הצפוני, הנחה את שוטריו להדק את הפיקוח אך אלו גילו שזה אתגר לא פשוט בכלל. השוטרים גילו ארגון יעיל, חזק, אלים ועשיר מאוד. "משפחת פשע היא גם ארגון כלכלי, לכל דבר ועניין", הסביר בורובסקי.

בורובסקי הנחה את שוטריו להדק את הפיקוח אך אלו גילו שזה אתגר לא פשוט. השוטרים גילו ארגון יעיל, חזק, אלים ועשיר מאוד. "משפחת פשע היא גם ארגון כלכלי, לכל דבר ועניין"

השליטה של משפחת איסקוב בעולם הפשע של הקריות לא עמדה בלחצי הזמן. "הם כבר הרבה זמן לא היו מה שהם היו פעם", אומר זוהר, "הם איבדו גובה. ההכנסות מסחר בנשים ירדו מאוד. לעולם של ההימורים נכנסו עוד קבוצות ואנשים. וגם בין הקווקזים לבין עצמם נהיו כל מיני מלחמות.

קבב קווקזי אוריגינל בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
קבב קווקזי אוריגינל בנהריה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

"באיזשהו שלב האיסקובים יצאו מהעסקים של 'הארדקור' פשע ונכנסו לעסקים של קבב. עסקים כאלה זה תמיד בכוח, כן? הם השתלטו על איזה קבב מפורסם בצור שלום והתחילו לפתוח זיכיונות שלו. אחד הסניפים שהם פתחו היה בנהריה, ליד עסק שמזוהה עם אחד מראשי הפשע בנהריה.

"כששומי איסקוב הגיע עם הקבב הזה לנהריה, הבנתי שהם קיבלו אזהרות – 'אל תפתחו פה, זה מול עסק של הקבוצה הנהריינית'. הם שמו זין, אז הורידו אותם. את שניהם. קודם את האבא והבן (שומי ובנו פאר) ועכשיו את האח איתן".

"כששומי איסקוב הגיע עם הקבב לנהריה, הם קיבלו אזהרות – 'אל תפתחו פה, זה מול עסק של הקבוצה הנהריינית'. הם שמו זין, אז הורידו אותם. קודם את האבא והבן (שומי ובנו פאר) ועכשיו את האח איתן"

זהו? זה כל הסיפור? על ויכוח בגלל דוכן קבב רוצחים משפחה שלמה?
"למה, על מה חשבת שרוצחים? מילה לא במקום, זה מספיק. 'מי אתה בכלל?'… 'אני אזיין אותך!'… 'אתה תזיין אותי?! אני אזיין אותך'… 'אתה לא תגיד לי', 'אתה כן תגיד לי'. זהו. מה, זה לא מספיק? יש סכסוך, תוסיף לזה קצת קללות. על זה רצחו את האבא והבן. אלה אנשים אכזריים. הם לא רואים בעיניים.

"איתן, ככה הבנתי, פנה למי שרצחו את אחיו ואת האחיין שלו והתחנן 'עזבו אותי, אני לא בעניין'. וריחמו עליו. איתן לא היה איזה גנגסטר גדול. שני האחים הגדולים שלו, שלום ושומי, כן היו. איתן היה נרקומן קשה. ויש לו עוד אח אחד, נרקומן אפילו עוד יותר קשה ממנו.

אמיר זוהר, עורך "פוסטה" (צילום: עמוד הפייסבוק של אמיר זוהר)
אמיר זוהר, עורך "פוסטה" (צילום: עמוד הפייסבוק של אמיר זוהר)

"הדיבור שאני שומע הוא שאחרי הרצח של אח שלו, איתן חזר להשתמש שוב, והבנתי שבכל מיני מקומות הוא הסתובב והשמיע קולות כאילו הוא בכל זאת רוצה לנקום את הרצח של אח שלו, והוא גם התחבר לכל מיני עבריינים מהצפון שקשורים לארגון של מיכאל מור. שמעו את זה ו…'פאף'. הורידו אותו.

"כל מי שיכול טיפה להרים למיכאל מור את האף בקריות, מחוסל. חוסלו ככה כבר 12 'חיילים' שלו. זה מטורף. זה באמת 'גומורה' מה שהולך שם".

"איתן הסתובב והשמיע קולות כאילו הוא בכל זאת רוצה לנקום את הרצח של אח שלו. כל מי שיכול טיפה להרים למיכאל מור את האף בקריות, מחוסל. חוסלו ככה כבר 12 'חיילים' שלו. זה באמת 'גומורה' מה שהולך שם"

זה קשור גם לאלימות שאנחנו רואים מצד ארגוני הפשע הערבים?
"דווקא לקווקזים תמיד היה את המוניטין של מי שלא נותנים לערבים להיכנס לקריות. כשהקווקזים התחילו לריב בינם לבין עצמם, נהיו חיבורים גם עם משפחות פשע ערביות".

רצח כמו זה של איתן איסקוב, יוביל לעוד סיבוב נקמה?
"מה פתאום. מי ינקום את זה? ממה שאני מבין, לאף אחד לא אכפת".

עוד 1,245 מילים
סגירה