הפגנת תושבים דרוזים נגד הקמת חוות טורבינות ליד מג'דל שאמס. 20 ביוני 2023 (צילום: JALAA MAREY / AFP)
JALAA MAREY / AFP

משני צדי הגבול, הדרוזים עוברים טלטלה המאיימת לפוצץ את הסטטוס קוו

לצד המאבק בגולן למנוע בניית טורבינות רוח, העדה הדרוזית בישראל מושפעת גם מהעלייה באלימות בחברה הערבית - וממצבם של בני העדה בסוריה, שם ההפגנות נגד משטר אסד החלו לצבור תאוצה ● בצוק העיתים, הדרוזים מוצאים כתובת וכתף חמה אצל ראש שב"כ ● אבל בישראל מודאגים מאיבוד שליטה זוחל על הדור הצעיר, שנשמע פחות ופחות לקולות ההנהגה ● פרשנות

העדה הדרוזית בישראל נמצאת בימים אלה בטלטלה רב-זירתית. ברמת הגולן מתנהל מאבק למנוע את בניית טורבינות הרוח על אדמות של תושבי הכפרים בצפון הרמה; הרציחות בחברה הערבית הגיעו לכפרי העדה בגליל; והמתח גואה בין הדרוזים בסוריה למשטר אסד – מקרין גם על הנעשה בעדה בישראל.

בשבוע האחרון, ההפגנות בהר הדרוזים בדרום רמת הגולן החלו לצבור תאוצה, עם מראות נדירים של אנשי העדה יוצאים בקריאות נגד נשיא סוריה בשאר אל-אסד.

הטריגר להפגנות הוא המצב הכלכלי הקשה באזור הדרוזי, שנותר ניטרלי ברובו במהלך מלחמת האזרחים ולא הצטרף למחנה הסוני שמרד באסד. זו גם אחת הסיבות לכעס הגדול של העדה בסוריה: אסד לא גומל בטוב – ויש האומרים שאפילו מכביד את ידו.

הטריגר להפגנות הוא המצב הכלכלי הקשה באזור הדרוזי, שנותר ניטרלי ברובו במהלך מלחמת האזרחים. זו גם אחת הסיבות לכעס הגדול של העדה בסוריה: אסד לא גומל בטוב –  ויש האומרים שאפילו מכביד את ידו

מעדויות שהגיעו לדרוזים בישראל עולה כי בני העדה בסוריה מוגבלים מאוד בתנועה וכמעט לא מורשים לצאת מהאזור למדינות אחרות בכדי להתפרנס. כן מתרבים הדיווחים על מחסור קשה במוצרי מזון, יחד עם עלייה חדה במחירים.

נ' הוא בן העדה הדרוזית שמתגורר בכרמל ונמצא בקשר ישיר עם משפחתו בעיירה א-סווידא, בירת הר הדרוזים. הוא מתאר תמונה קשה שבה שלטון אסד מאפשר לפעילי חזבאללה להרחיב את פעילותם באזור, על חשבון הדרוזים.

הפגנות הדרוזים הסורים בא-סווידא נגד משטר אסד, 25 באוגוסט 2023 (צילום: Handout / Suwayda 24 / AFP)
הפגנות הדרוזים הסורים בא-סווידא נגד משטר אסד, 25 באוגוסט 2023 (צילום: Handout / Suwayda 24 / AFP)

בכלל, דרום רמת הגולן הפך למסדרון סמים שנשלט על ידי כנופיות, עם קריצה תמידית של השלטון שלדעת רבים אף מעורב בסחר עצמו.

נ' מעביר מדי פעם סכומי כסף למשפחתו בסוריה, שלדבריו שוקעת כלכלית. "הבעיה היא שחלק מבני העדה בחרו לשתף פעולה עם השלטון בדמשק, מה שגורם לקרע פנימי שמחליש מאוד את העדה", הוא מספר על סמך שיחות יומיומות שהוא מנהל עם משפחתו.

נ' מעביר מדי פעם סכומי כסף למשפחתו בסוריה, שלדבריו שוקעת כלכלית. "הבעיה היא שחלק מבני העדה בחרו לשתף פעולה עם השלטון בדמשק, מה שגורם לקרע פנימי שמחליש מאוד את העדה"

הוא נמנע מלהיכנס לספקולציות מה יקרה אם שלטון אסד יתחיל לנקוט ביד קשה נגד המפגינים. מבחינת בני העדה בישראל, זה תרחיש בלהות.

בשלב מסויים במהלך מלחמת האזרחים, הצבא הסורי שהגן על המובלעת בהר הדרוזים נסוג באופן לא מוסבר, מה שאפשר לארגון הסוני ג'בהת פתח א-שאם (לשעבר ג'בהת א-נוסרה), שזוהה עם אל קאעדה, להתקרב להר הדרוזים ולאיים לכבוש אותו.

בישראל נדרכו לנוכח הקולות שהחלו להישמע בקרב רבים בעדה על צורך בהתערבות ישראלית להצלת הדרוזים הסורים, ובשטח כבר החלו התארגנויות שונות של לוחמי צה"ל בסדיר ומילואים שהכריזו כי יחצו את הגבול לטובת אחיהם בגולן ובהר הדרוזים.

דרוזים ממג'דל שמס ברמת הגולן יושבים ליד הגבול עם סוריה בטקס יום העצמאות הסורי, אפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
דרוזים ממג'דל שמס ברמת הגולן יושבים ליד הגבול עם סוריה בטקס יום העצמאות הסורי, אפריל 2023 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

בישראל לא הגיבו לכך פומבית – אם כי היו מספר דיווחים על שיחות קדחתניות של מנהיגי העדה עם בכירים בדרג המדיני, כולל מעורבות ישירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מבחינת הדרוזים, כפי שישראל מסייעת לאוכלוסיה הסונית בגולן, יש לה מחויבות לסייע גם לבני העדה הדרוזית. ה"ניו יורק טיימס" דיווח ב-2015 כי ישראל מסייעת לדרוזים בצד הסורי לא רק הומניטרית אלא גם צבאית.  בישראל מעולם אישרו את הדיווח, אבל גם לא הכחישו.

מכאן שהמונח התלכדות הזירות – שהפך שגור לאחרונה בהקשר של חזבאללה בלבנון, חמאס בעזה וארגוני טרור בגדה – נכון גם לעניין הדרוזי.

המצוקה בסוריה מוצאת את הדרוזים הישראלים בגולן בעיצומו של עימות קשה מול השלטונות במטרה למנוע את בניית טורבינות הרוח. הדרוזים בגולן הישראלי רואים בכך ניסיון לקבוע עובדות בשטח, לנשל אותם מאדמתם, ובעתיד לדחוק אותם לגבולות היישובים. ממשלת סמוטריץ'-בן גביר לא מסייעת להרגעת הרוחות.

הדרוזים בגולן הישראלי רואים בבניית הטורבינות ניסיון לקבוע עובדות בשטח, לנשל אותם מאדמתם, ובעתיד לדחוק אותם לגבולות היישובים. ממשלת סמוטריץ'-בן גביר לא מסייעת להרגעת הרוחות

על הרקע הזה התפרץ עימות קשה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לראש שב"כ רונן בר בחודש יוני האחרון, כשההפגנות בגולן גרמו להפסקת העבודות. בן גביר מחה על האזהרה שהעביר בר לראש הממשלה על הסכנה לקרע עמוק בין המדינה לעדה.

הפגנה של דרוזים בכפר מסעדה נגד הקמת טורבינות בצפון רמת הגולן. 21 ביוני 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
הפגנה של דרוזים בכפר מסעדה נגד הקמת טורבינות בצפון רמת הגולן. 21 ביוני 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)

ראש הממשלה מנסה לרבע כאן את המעגל, אבל נראה שבינתיים הפערים עמוקים והדרוזים ממשיכים לאיים בהתפרעויות קשות. החשש הוא מהקרנה של אירועים אלימים בגולן על הגליל והכרמל.

לאורך שנים, השב"כ והעדה הדרוזית באזורים הללו מנהלים יחסי עבודה והערכה הדדית. אבל חוק קמיניץ שמטריד מאוד את הדרוזים בגליל והכרמל, יחד עם עיכוב תוכניות בנייה, מעוררים זעם גדול במיוחד בקרב הדור הצעיר.

לאורך שנים, השב"כ והעדה הדרוזית באזורים הללו מנהלים יחסי עבודה והערכה הדדית. אבל חוק קמיניץ שמטריד מאוד את הדרוזים בגליל והכרמל, יחד עם עיכוב תוכניות בנייה, מעוררים זעם גדול בקרב הדור הצעיר

בצוק העיתים, הדרוזים מוצאים כתובת וכתף חמה אצל ראש שב"כ. אבל גורמים בישראל מציירים תמונה מדאיגה של איבוד שליטה זוחל על הדור הצעיר, שנשמע פחות ופחות לקולות ההנהגה. מנהיג העדה, השייח' מוואפק טריף, נפגש לאחרונה מספר פעמים עם רונן בר, והעביר לו את רוח הדברים. משם המסר עבר ישירות לראש הממשלה.

לא ברור מתי יתחדשו העבודות בגולן, אך ככל הנראה זה יקרה בקרוב. וכשהעבודות יחודשו, המשטרה תצטרך לחצוץ בין הצדדים – כשחלק מלובשי המדים הם בעצמם דרוזים. שורות המשטרה מלאות בבני העדה, שורות הכנסת והממשלה ריקות. וגם זה לא תורם להורדת המתח.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
רציתי להביע תמיכה באחי הדרוזים, אותם הכרתי במהלך שרותי הצבאי כאנשים אמיצים בצורה בלתי רגילה. הלוואי שהממשלה הבאה תעניק לכם את כל מה שאתם צריכים וכבוד והערכה. מביבי והכנופיה שלו אין לצפו... המשך קריאה

רציתי להביע תמיכה באחי הדרוזים, אותם הכרתי במהלך שרותי הצבאי כאנשים אמיצים בצורה בלתי רגילה. הלוואי שהממשלה הבאה תעניק לכם את כל מה שאתם צריכים וכבוד והערכה. מביבי והכנופיה שלו אין לצפות לכלום.

עוד 761 מילים ו-1 תגובות
סגירה