בבונים לאחר שיקום במקלט הקופים (צילום: באדיבות מקלט הקופים)
באדיבות מקלט הקופים

אחרוני הבבונים שגדלו בפינות חי עברו למקלט הקופים

שלוש קופות הבבון האחרונות שחיו בפינת חי בישראל הועברו השבוע לביתן החדש - מקלט הקופים ביער בן שמן ● בכך הסתיים מבצע שארך יותר משני עשורים, במהלכו חולצו כל הבבונים מפינות החי ברחבי הארץ ● ד"ר תמר פרדמן ממקלט הקופים: "צריכה להיות סיבה מאוד טובה להחזיק קוף בשבי, ולשמש אטרקציה זו בטח לא סיבה טובה"

בבוקר יום שני שעבר עצר רכב ובו שלושה ארגזים מיוחדים ליד פינת החי של קיבוץ עין חרוד. קופות הבבון הוותיקות בילבי, בילי ובמבה הורדמו והוכנסו לארגזים, לא לפני שהתרדמה העמוקה שלהן נוצלה למתן חיסונים ולבדיקות דם שנועדו לשלול מחלות כמו שחפת.

הרכב הוביל את הקופות אל ביתן החדש. כשהתעוררו, הן כבר היו דיירות מן המניין במקלט הקופים הישראלי ביער בן שמן. "היום נפרדנו מהבבונות שלנו אחרי יותר מ-30 שנה", נכתבו דברי פרידה קצרים בדף הפייסבוק של פינת החי בעין חרוד, "הקופות יבלו את שנות הפנסיה שלהן במקלט הקופים. נאחל להן בהצלחה בחיים החדשים".

הרילוקיישן של שלוש הבבונות מעמק יזרעאל מסמל את סופה של תקופה בעולם הקופים בישראל. הן היו האחרונות מסוגן שעדיין התגוררו בפינת חי.

הרילוקיישן של שלוש הבבונות מעמק יזרעאל מסמל את סופה של תקופה בעולם הקופים בישראל. הן היו האחרונות מסוגן שעדיין התגוררו בפינת חי

לפני 27 שנים, כשד"ר תמר פרדמן, אשת הקופים הישראלית, הקימה את מקלט הקופים, עמדה לנגד עיניה משימה – חילוץ הקופים שחיים בשבי בפינות חי ברחבי הארץ. בכל הנוגע לבבונים, המשימה הזו הושלמה השבוע. בכעשר פינות חי עדיין שוהים מספר למורים וקופי סנאי, גם אליהם פרדמן מקווה להגיע.

היום נפרדנו מהבבונות שלנו אחרי יותר מ30 שנה הקופות יבלו את שנות הפנסיה שלהן במקלט הקופים בםארק הקופים בן שמן נאחל להן בהצלחה בחיים החדשים

Posted by ‎פינת חי עין חרוד‎ on Monday, August 21, 2023

"הסיפור התחיל כשהקמנו את העמותה ב-1996", היא נזכרת, "שלחתי מכתבים לכל פינות החי בארץ והתברר שב-140 מתוכן יש קופים. במקרים רבים זה היה מתוך חוסר מודעות, לא הבינו אז שקוף לא אמור להעביר את החיים בכלוב, אבל היו גם כאלה שעשו מזה עסק כלכלי: היו פינות חי שבהם היו מרבים את הקופים, מוכרים אותם ומתדלקים שוק שחור.

"אחד הדברים הראשונים שעשינו זה מפגש לכל מפעילי פינות החי שבו הסברנו שחייבים לעצור את ההתרבות של הקופים. חלק שיתפו פעולה ואפשרו לנו להגיע ולסרס את הקופים, ואז התחלנו לאסוף את אלה שהיו בפינות היותר קשות.

"אחד הדברים הראשונים שעשינו זה מפגש לכל מפעילי פינות החי שבו הסברנו שחייבים לעצור את ההתרבות של הקופים. חלק שיתפו פעולה ואפשרו לנו לסרס את הקופים, ואז התחלנו לאסוף את אלה שהיו בפינות היותר קשות"

"אחר כך עברו תקנות מתקדמות שאסרו על פינות חי לקבל קופים חדשים והוציאו מהחוק רבייה וסחר בקופים, כך שנשאר לנו לטפל באוכלוסייה הקיימת שהולכת ומתבגרת".

מה בעצם הבעיה בפינות החי? לקחת את הילדים לפינת ליטוף זה אחד מאבני היסוד של השבת הישראלית.
"אני לא רוצה לפגוע, בחלק מפינות החי משתפים איתנו פעולה, כמו למשל בזו שממנה קיבלנו את הבבונות השבוע, ואם הגענו אליהם אחרונים זה מן הסתם כי היה פחות דחוף להוציא את הקופות משם. אבל באופן כללי בפינות החי אין את התנאים המינימליים שקופים זקוקים להם.

אחת הבבונות מפינת החי בקיבוץ עין חרוד עוברת בדיקות לפני העברתה למקלט הקופים בבן שמן 21 באוגוסט 2023 (צילום: אדווה פרץ, רשות הטבע והגנים)
אחת הבבונות מפינת החי בקיבוץ עין חרוד עוברת בדיקות לפני העברתה למקלט הקופים בבן שמן 21 באוגוסט 2023 (צילום: אדווה פרץ, רשות הטבע והגנים)

"קופים לא אמורים להיות מוחזקים בכלוב. קוף הוא בעל חיים חכם, צריכה להיות סיבה מאוד טובה להחזיק אותו בשבי, ולשמש אטרקציה זו בטח לא סיבה טובה. כדי להחזיק קוף צריך המון ידע מקצועי, תזונה מתאימה, טיפול וטרינרי, לרוב פינות החי אין את כל אלה.

"הקופים אמורים לחיות על אדמה. ברוב פינות החי הכלובים הם מבטון. כשהקופים מגיעים אלינו, פעם ראשונה בחיים יש להם אדמה מתחת לרגליים. כשהבבונות הגיעו השבוע, ראיתי ביום הראשון שקצת מוזר להן; עכשיו הן כבר נהנות לחפור ולשחק עם האדמה, זה כל כך טבעי לקוף".

המאבק נגד ניצולם של בעלי החיים לטובת בצע כסף מחריף בשנים האחרונות בכל העולם. מאז 2016, אפליקציית התיירות "טריפ אדווייזר" ביטלה כל אפשרות לרכוש דרכה כרטיסים לאטרקציות שכוללות מגע עם חיות בר בשבי – מקופים מרקדים ועד פילים שעושים קונצים.

מקלט הקופים הישראלי, הסמוך למושב גימזו וכפר דניאל, נחשב לאחד ממרכזי השיקום הגדולים בעולם, והוא הוקם במטרה לשמש בית לקופים שניצלו מסחר וחיים בשבי, קופים ששרדו ניסויי מעבדה, קופים שניסו להפוך אותם לחיות מחמד וגם, כאמור, קופים שהתגלגלו לפינות חי.

מקלט הקופים הישראלי, הסמוך למושב גימזו וכפר דניאל, נחשב לאחד ממרכזי השיקום הגדולים בעולם, והוא הוקם במטרה לשמש בית לקופים שניצלו מסחר וחיים בשבי, קופים ששרדו ניסויי מעבדה, ועוד

כיום חיים במקלט 820 קופים, ולפני כשנה וחצי הוא קיבל תחת אחריותו אלף קופים נוספים מחוות מזור שנסגרה. המקלט מקבל גם קופים מהמרחב שסביב ישראל – כמו בשני מקרים שבהם ארגון שעוסק בהצלת חיות בר מאזורי מלחמה חילץ קופים מעזה והפקיד את הפליטים ביער בן שמן.

בבונים לאחר שיקום במקלט הקופים (צילום: באדיבות מקלט הקופים)
בבונים לאחר שיקום במקלט הקופים (צילום: באדיבות מקלט הקופים)

חלק מהקופים נשלחים למקלטים אחרים ברחבי העולם, אבל גם אלה הולכים ומתמלאים בהתאם לחומרת מצבן של חיות הבר בכלל והקופים בפרט.

למרות הפיתוי והרצון להציל כל קוף, ד"ר פרדמן אומרת שלעולם היא לא תפדה קוף בתשלום. "כשאתה קונה קוף אתה נותן תמריץ לתעשייה שלמה לצוד את הקוף הבא ולמכור אותו, ככה הקופים הולכים ונכחדים", היא מסבירה.

למרות הפיתוי והרצון להציל כל קוף, ד"ר פרדמן אומרת שלעולם היא לא תפדה קוף בתשלום. "כשאתה קונה קוף אתה נותן תמריץ לתעשייה שלמה לצוד את הקוף הבא ולמכור אותו, ככה הקופים הולכים ונכחדים"

"השוק השחור בחיות בר יצא משליטה, הפלטפורמה של הרשתות החברתיות מנגישה את האפשרות הזו לכל אחד – ראה הסיפור של גור האריות אבו מאלק שהתגלה כאן לפני כמה חודשים".

אחד האתגרים הגדולים במעבר משהייה בשבי לחיים במקלט הקופים, אומרת פרדמן, היא ההסתגלות לחיים בחברת קופים: "הדבר הראשון שקורה אצלנו זה שהם צריכים ללמוד לחיות בחברת קופים אחרים. קוף שחי לבד בשבי כל כך רוצה וזקוק לסוג של קרבה, והוא לא מבין שהוא לא יכול פשוט לבוא ולחבק קוף אחר. זה עלול להיגמר רע.

"אנחנו עושים את זה באמצעות קוף שמתפקד כחונך, קוף שגדל בקבוצה ושהאופי שלו יכול להכיל את כל הטעויות שהקוף החדש הולך לעשות. לפעמים ממש אפשר לראות את הקוף החונך תופס את היד של הקוף החדש ומרגיע אותו".

המבצע של קליטת הבבונות האחרונות, שנערך בתיאום ובשיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים ומשרד החקלאות, לא נעשה בלי לבטים. "ככל שהם יותר מבוגרים זה יותר קשה", אומרת פרדמן, "הבבונות האלה כבר בסביבות גיל 30, תוחלת החיים של בבונים מגיעה ל-38-40".

אבל ההחלטה התקבלה, והשבוע, כשבמבה, בילבי ובילי עשו את צעדי ההסתגלות הראשונים שלהן בביתן החדש, נראה שלא הייתה סיבה להצטער עליה.

עוד 888 מילים
סגירה