אילוסטרציה: חרדים ממתינים לאוטובוס בירושלים (צילום: Mendy Hechtman/Flash90)
Mendy Hechtman/Flash90
אילוסטרציה: חרדים ממתינים לאוטובוס בירושלים

המרחק מהצפון למרכז קצר יותר לחרדים

מי שייסע את הדרך מהר יונה לת"א יצטרך לעבור במספר עצום של 88 תחנות, בנסיעה של כשלוש וחצי שעות, לא כולל עוד קו אחד או שניים מדלת לדלת ● לשם השוואה, באזור החרדי של ההר עובר אוטובוס ישיר לבני ברק עם כרבע ממספר התחנות – וזמן נסיעה קצר בכשליש ● עם סגן שר במשרד התחבורה, מובטחת לחרדים התייחסות רצינית יותר בתחב"צ ● המסר לכלל האוכלוסייה, במיוחד בפריפריה – קנו רכב, או שתיתקעו

זאת יכולה להיות אופציה נהדרת וזולה יחסית לטיול מהמרכז לצפון – או ההפך. בלי לנהוג, בלי הוצאות על דלק ובלי דאגות לחנייה – וכל זה באוטובוס מסובסד בעלות של כ־50 שקלים בלבד.

עולים על קו 826 בתחנה המרכזית בתל אביב ואחרי כמה תחנות בעיר עוצרים בין השאר בהרצליה, נתניה, עמק חפר, חדרה, אור עקיבא, פוריידיס וזכרון יעקב. משם ממשיכים צפונה דרך מסוף האוטובוסים ביקנעם, שנבנה בשנים האחרונות.

פה צריך קצת סבלנות ואורך רוח כי האוטובוסים חולקים את הכניסה למסוף עם חניון המכוניות הפרטיות, שהגיעו לשופינג בקניון הסמוך. יכול להיות שניתקע איתם בפקק קטן אל ומהמסוף החוצה. הלאה. יש עוד הרבה מה לראות, עם עצירות בעמק יזרעאל, טבעון, רמת ישי, סיבוב של כמה תחנות במגדל העמק – ומשם לעוד כמה ביפיע ונצרת.

תחנת אוטובוס בהר יונה, נוף הגליל. אוגוסט 2023
תחנת אוטובוס בהר יונה, נוף הגליל. אוגוסט 2023

88 תחנות בדרך

בסוף מגיעים ליעד הסופי – נוף הגליל. העיר שלפני כמה שנים ראשיה החליטו לוותר על מותג העל הבינלאומי וההיסטורי נצרת (עלית) ועל־ידי כך לבדל את עצמם מהעיר הערבית השכנה לטובת משהו שנשמע כמו מיתוג של צימר מפונפן בצפון.

האוטובוס הנכנס לעיר יעבור בשכונות הוותיקות שבה – אך לא להר יונה, המרום הצפוני ברכס נצרת, שנקרא במקור ג'אבל סיח – ובחודשים האחרונים השכונות שנבנו עליו קיבלו את השם "רמות גולדה מאיר".

יחידות הדיור בהר יונה נבנו בשנות ה־90 בעיקר עבור יוצאי ברית המועצות לשעבר, תחילה כשיכונים נמוכים ולאחר מכן בבנייה לגובה וכן בתים פרטיים. אלה מבין אלפי התושבים בהר יונה שירצו להגיע לדלת הבית אחרי שירדו מהתחנה האחרונה של האוטובוס המאסף מתל אביב שמסלולו תואר כאן, יצטרכו לקחת אוטובוס פנימי נוסף.

לפי הנתון הרשמי של משרד התחבורה, זמן הנסיעה הממוצע לקו הזה הוא קרוב לשעתיים וחמישים דקות. בפועל, עם כל העיקופים ומספר מבהיל של 88 תחנות בדרך, הנוסעים יתכרכמו במושבי האוטובוס כשלוש וחצי שעות. בהצלחה עם כאבי הגב.

ואז צריך לחכות לשני האוטובוסים הפנימיים מדלת לדלת בין הר יונה לאזור כלשהו בסביבות תל אביב. בזמן הזה אפשר גם להגיע לאילת, או לטוס לברלין.

אחרי 88 תחנות, הנוסעים יתכרכמו באוטובוס כשלוש וחצי שעות ואז יחכו לעוד שני קווים פנימיים מדלת לדלת בין מרכז תל אביב להר יונה. בזמן הזה אפשר להגיע לאילת או לברלין

הר יונה, נוף הגליל. אוגוסט 2023 (צילום: עומר שרביט)
הר יונה, נוף הגליל. אוגוסט 2023 (צילום: עומר שרביט)

לבני ברק מגיעים מהר יותר

לפני כשש שנים נוספה אופציה נוספת לתושבי הר יונה להגעה למרכז, אם כי לא לתל אביב. הם יכולים לעלות על קו 828 היישר לבני ברק, בלי כל העיקופים והעצירות בכל נקודה אפשרית בדרך. בקו הזה יש פחות נוסעים מאשר בקו המקביל לתל אביב – וגם התדירות שלו נמוכה יותר.

בכל מקרה, מי שכן נוסע בו זוכה לקצר את זמן הנסיעה למרכז הארץ בכשליש אף שהדרך לבירה החרדית ארוכה יותר בכמה קילומטרים מאשר לבירה החילונית.

תושבים רבים בהר יונה כלל לא היו מודעים לקו הישיר לבני ברק. גם מי שיבקש באופן ספציפי את הדרך מנוף הגליל לבני ברק בתחבורה ציבורית, לא יקבל את האפשרות של הקו הזה, אם לא ביקש להגיע מהשכונה החרדית החדשה לחרדים בהר יונה. מי שבכל זאת מודעת לאופציה הזו ורוצה לנסוע לבני ברק – כדאי שתגיע לתחנה בלבוש צנוע.

אפשר לשער שתדירות ומבחר האוטובוסים לחרדים בנוף הגליל ישתפרו יחד עם אלפי יחידות הדיור שייבנו שם עבורם בשנים הקרובות. לפני כמה ימים סייר בנוף הגליל שר השיכון יצחק גודלקנופף, שהתקבל בזרועות פתוחות על־ידי ראש העיר רונן פלוט.

סביר שהתחבורה הציבורית לחרדים בהר יונה תשתפר בשנים הקרובות יחד עם אלפי יחידות הדיור שייבנו עבורם, כפי שהבטיח בסיור בעיר שר השיכון יצחק גודלקנופף

הסיור נערך לרגל הסכם הגג שנחתם בין נוף הגליל למממשלה, במסגרתו משרד השיכון יתקצב תשתיות בעיר תמורת נכונות של העירייה לאשר את תוכניות הבנייה. התנופה החרדית תתמקד במה שמכונה הר יונה ג', שם תוכננו ואושרו כ־3,300 יחידות דיור.

הר יונה, נוף הגליל. אוגוסט 2023ש (צילום: עומר שרביט)
הר יונה, נוף הגליל. אוגוסט 2023ש (צילום: עומר שרביט)

קנו רכב, או שתיתקעו בפרירפיה

הקו הישיר מבני ברק לנוף הגליל הושק ב־2017, בתקופת ישראל כ"ץ במשרד התחבורה. כיום יש לחרדים סגן שר תחבורה שמכהן בתפקיד בפעם השנייה, אורי מקלב (דגל התורה). הדוגמה שתוארה כאן היא לא המקרה היחיד של אוטובוסים ייעודיים לאוכלוסייה החרדית, שלעיתים מקבלת יתרון על פני השאר.

כך למשל, בנתניה יש אוטובוסים היוצאים משכונות מתחרדות לתל אביב מבלי לעבור בתחנה המרכזית; הקווים הישירים מערד לבני ברק יוצאים בתדירות של 23 פעמים ביום ואילו הקו האחד לתל אביב רק ארבע פעמים. מקריית גת יוצאים אוטובוסים ישירים לערים חרדיות אחרות אף שהם בתפוסה נמוכה יחסית.

העיוותים האלה יוצרים גם כפילות של קווים היוצאים מאותה עיר, כאשר אחד מתמלא בקלות כמאסף והאחר ישיר, שלא בהכרח יתמלא ולא יצטרך לעצור בתחנות רכבת או תחנות מרכזיות.

לא צריך לבוא בטענות לחרדים עצמם, שידועים כמשתמשים כבדים בתחבורה ציבורית ועל כן מגיע להם קווים ישירים מהסוג הזה. לכל השאר פשוט אין את הפריבילגיה הזו וקשה לקבוע מה בא קודם: השירות הגרוע בתחבורה הציבורית או ההעדפה למכונית הפרטית.

בעוד כמה שנים כלל תושבי נוף הגליל יזכו לשדרוג משמעותי בתחבורה, עם השלמת הרכבת הקלה לחיפה (לא בשבת). עד אז, וכל זמן שהמדינה ממשיכה להזניח את האוטובוסים לאוכלוסייה הכללית, היא שולחת לתושבים – במיוחד בפריפריה – מסר ברור: קנו רכב, או שתיתקעו. במקרה של נוף הגליל, התוצאה היא שבדומה לנצרת השכנה, הכניסות לעיר הפכו ליותר ויותר פקוקות.

כל זמן שהמדינה ממשיכה להזניח את האוטובוסים לאוכלוסייה הכללית ובמיוחד בפריפריה, היא שולחת לתושבים מסר ברור: הוציאו רישיון וקנו רכב – או שתיתקעו

נוף הגליל. אוגוסט 2023 (צילום: אריאל זנדברג לע"מ ודוברות עיריית נוף הגליל)
נוף הגליל. אוגוסט 2023 (צילום: אריאל זנדברג לע"מ ודוברות עיריית נוף הגליל)
עוד 793 מילים
סגירה