ראש הממשלה בנימין נתניהו בלרנקה, קפריסין, 3 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
AP Photo/Petros Karadjias

יומן קפריסין נתניהו נחת בלרנקה מחויך ומשוחרר מזה חודשים

נתניהו משוכנע שבג"ץ יפסול את חוק הסבירות ואנשיו משוכנעים שיציית לפסק הדין ● הם גם מתעקשים ש"הרפורמה מתה", והאינטרס כעת הוא לקבל פגישה מתוקשרת עם ביידן ● בסביבת נתניהו משוכנעים שמי שמנע את הפגישה עד כה הוא הנשיא לשעבר אובמה, אבל מודים שהבעיה העיקרית של ממשל ביידן היא לא המהפכה המשפטית - אלא בן גביר ● שלום ירושלמי מדווח מפמליית ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע אתמול לביקור בקפריסין במצב רוח מרומם במיוחד. נתניהו לא הפסיק לחייך ושלא כדרכו היה אדיב בצורה בולטת עם הסובבים. על כבש המטוס, הוא ענה לשאלות העיתונאים – ולא נשא הצהרה חפוזה וחמק פנימה, כדרכו.

גם רעייתו שרה החליטה לדבר, על מנת להכחיש ברבים את הדיווח כי הדחתו הצפויה של יו"ר הנהלת "יד ושם" דני דיין, קשורה לכך שהזמין את קרן פלס לשיר ביום הזיכרון. "פייק ניוז", הודיעו נתניהו ורעייתו, כמעט במקהלה.

גם במטוס נתניהו נראה עליז. הטיסה לשדה התעופה בלרנקה קצה במיוחד, אבל ראש הממשלה טרח להגיע לשיחה לא צפויה עם העיתונאים, אירוע שהוא נמנע ממנו בכל נסיעותיו האחרונות.

גם במטוס נתניהו נראה עליז. הטיסה לשדה התעופה בלרנקה קצה במיוחד, אבל ראש הממשלה טרח להגיע לשיחה לא צפויה עם העיתונאים, אירוע שהוא נמנע ממנו בכל נסיעותיו האחרונות

למעשה, שביעות הרצון ליוותה את ראש הממשלה במשך כל היום – במפגש עם נשיא קפריסין ניקוס כריסטודולידיס, בטקסים השונים, וכמובן בבית המלון המפואר עד לזרא בעיר לימסול, שעה ורבע נסיעה מניקוסיה, שקזינו ענקי ואפוף עשן נמצא במרכזו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם פרשן זמן ישראל שלום ירושלמי במטוס בדרך לקפריסין, 3 בספטמבר 2023
ראש הממשלה בנימין נתניהו משוחח עם פרשן זמן ישראל שלום ירושלמי במטוס בדרך לקפריסין, 3 בספטמבר 2023

שתי סיבות יכולות להיות לשינוי שעובר על נתניהו. ראש הממשלה הגיע לתחתית הלגיטימציה בקרב ציבורים גדולים והוא החליט לפתע לתקן נזקים, אם זה עדיין אפשרי. את האתחול הזה זיהו אצלו גורמים בסביבתו בימים האחרונים – והנסיעה לקפריסין היא המשך התהליך, בעיקר מול התקשורת.

סיבה נוספת אפשרית: נתניהו מוצא את עצמו בסוף השבוע הזה במרכזו של קונצנזוס נדיר. ההתפרעויות האלימות של האריתראים בשבת בדרום תל אביב עוררו חלחלה אצל כולם – ימין ושמאל כאחד.

לשם שינוי, נתניהו היה בעמדה להציג עמדות קשוחות מול המפגינים, להבטיח שיגרש אותם מהארץ ולזכות בתמיכה מקיר לקיר. זה מה שהוא עשה בשיחה עם העיתונאים, ועל הדרך גם הצליח לעבוד על כולם.

לשם שינוי, נתניהו היה בעמדה להציג עמדות קשוחות מול המפגינים, להבטיח שיגרש אותם מהארץ ולזכות בתמיכה מקיר לקיר. זה מה שהוא עשה בשיחה עם העיתונאים, ועל הדרך גם הצליח לעבוד על כולם

באפריל 2018 רקם נתניהו, כזכור, מהלך להעברת כ-17 אלף מסתננים למדינה שלישית בחסות האו"ם. יו"ר המל"ל לשעבר מאיר בן שבת עמד מאחורי התוכנית שנתמכה גם בידי אריה דרעי (איפה הוא?). נתניהו השתבח אז בתוכנית הזו, אבל היום הוא מתכחש לה וטוען שהיא הייתה טעות, ולכן חזר בו ממנה כעבור יום וחצי.

כך או כך, בסביבת נתניהו טוענים כי התוכניות לגרש את האריתראים מישראל חסרות סיכוי בגלל שבג"ץ יטרפד את הכול. לזמן ישראל אמר נתניהו שהוא מקווה כי "השופטים ישנו את דעתם".

בעניין שופטי בג"ץ, נתניהו ומקורביו הגיעו לכמה הערכות ומסקנות מעניינות.

הדיון הגורלי בבית המשפט העליון ב-12 בספטמבר על ביטול חוק הסבירות יסתיים לדעתם בהחלטה חד-משמעית של השופטים לפסול את התיקון לחוק יסוד השפיטה. נתניהו יודיע שהוא מציית להחלטה וכך יקטע את הדרמה שעלולה להתפתח.

הדיון הגורלי על ביטול חוק הסבירות יסתיים לדעת אנשי נתניהו בהחלטה חד-משמעית של השופטים לפסול את התיקון לחוק יסוד השפיטה. נתניהו יודיע שהוא מציית להחלטה וכך יקטע את הדרמה שעלולה להתפתח

"שאלת הציות לא תעמוד על הפרק, ואם יהיה דיון על מינוי כלשהו, שבג"ץ יחליט מה שהוא רוצה", אמר לזמן ישראל אחד המקורבים.

מעבר לזה, בסביבת נתניהו מנסים לשכנע שהרפורמה המשפטית עברה למעשה מן העולם. הדברים לא מתיישבים כמובן עם כל מה שאומרים שר המשפטים יריב לוין וחסידיו הרבים בליכוד ומחוצה לו, אבל אנשי ראש הממשלה מתעקשים: "הרפורמה מתה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת בעת ההצבעה בקריאה ראשונה על ביטול עילת הסבירות, 10 ביולי 2023 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נתניהו יורד מהעץ, או למצער מעורר את הרושם הזה. האינטרס המובהק הוא לקבל פגישה מתוקשרת עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן.

בסביבת ראש הממשלה מאמינים כי הפגישה תתקיים בניו יורק, במהלך עצרת האו"ם שתיפתח החודש, ועוד נשבעים שם כי ביידן הזמין את נתניהו לביקור בחדר הסגלגל בשיחה האחרונה שהתקיימה ביניהם. אם הפגישה לא תתקיים בבית הלבן, הם אומרים, זה רק בגלל לוח הזמנים הצפוף של החגים.

מקורבי נתניהו סימנו כבר לפני שבועות את האיש הרע בכל הסיפור – מי שמונע מביידן פגישה רצינית עם נתניהו ומסיג את הממשל לאחור בכל מה שקשור ביחסים עם ישראל: המדובר בנשיא הקודם ברק אובמה, אידאולוג דמוקרטי מובהק, שגם לא ישכח לעולם את העימותים בינו ובין נתניהו, שלא הסתיימו מבחינתו.

מקורבי נתניהו סימנו כבר לפני שבועות את האיש הרע בכל הסיפור – מי שמונע מביידן פגישה רצינית עם נתניהו ומסיג את הממשל לאחור בכל מה שקשור ביחסים עם ישראל: הנשיא הקודם ברק אובמה

ועדיין, הבעיה הקשה ביותר שעומדת בין הממשל ונתניהו אינה הרפורמה המשפטית אלא הנפשות הפועלות בממשלת הימין. ביידן, וכמובן אובמה, לא מסוגלים לראות בתפקידים בכירים כל כך בממשלה את השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', על כל מה שהם מייצגים.

בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר במליאת הכנסת ביום השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם תשאלו את נתניהו הוא יגיד לכם שהוא היה מוותר על שירותיו של בן גביר – אבל מצד שני, הוא מאמין שהוא מצליח לרסן אותו. ראש הממשלה ימנה לכם שורה של דרישות של בן גביר שאותן בלם.

אם תשאלו את נתניהו הוא יגיד לכם שהוא היה מוותר על שירותיו של בן גביר – אבל מצד שני, הוא מאמין שהוא מצליח לרסן אותו. ראש הממשלה ימנה לכם שורה של דרישות של בן גביר שאותן בלם

בן גביר רצה למוטט בניינים בירושלים אחרי הפיגוע בנווה יעקב ונתניהו סירב. בן גביר רצה להכניס את שב"כ בכל הכוח לכפרים הערביים ונתניהו בלם אותו. בן גביר רצה להעלות יהודים להר הבית בשלושת הימים האחרונים של רמאדן, ונתניהו התייצב מולו.

היום נתניהו מתנגד להכביד על ביקורים אצל האסירים הביטחוניים כפי שדורש בן גביר, עד אשר יתקיים דיון רב מערכתי בנושא.

בכל מקרה, בסביבה של נתניהו מוכנים לאפשרות שהממשלה תתפרק בעוד שנה וחצי, במהלך השנה השלישית לקיומה, בגלל בן גביר. סמוטריץ' דווקא נתפס שם אחראי יותר מאז נמנע בהצבעה בקבינט המדיני על חיזוק הרשות הפלסטינית (בן גביר התנגד).

ישיבת הממשלה בראשות בנימין נתניהו. 27 באוגוסט 2023 (צילום: Sraya Diamant/POOL)
ישיבת הממשלה בראשות בנימין נתניהו. 27 באוגוסט 2023 (צילום: Sraya Diamant/POOL)

האבחנה היא בין "השיגעון האימפולסיבי" של בן גביר שמאפיין אותו כעת ובין "השיגעון המערכתי" שצפוי בשנה השלישית. רוצה לומר: היום בן גביר זועם ומתפרץ על כל דבר, אבל בעתיד המצב יחמיר כי אז הוא יעשה את הכול כדי לשמור על התומכים שלו ולגבש אותם סביבו לקראת הבחירות.

היום בן גביר זועם ומתפרץ על כל דבר, אבל בעתיד המצב יחמיר כי אז הוא יעשה את הכול כדי לשמור על התומכים שלו ולגבש אותם סביבו לקראת הבחירות

בחזרה לקפריסין. היום ייפגש נתניהו בניקוסיה גם עם ראש ממשלת יוון קיריאקוס מיצוטאקיס. הוא ינסה לשכנע אותו ואת הנשיא הקפריסאי כריסטודולידיס כי הביקור הקרוב שלו בטורקיה לא ימנע את יוזמות הגז הגדולות שהוא מתכנן לבצע איתם.

את הדרך של נתניהו לארמון הנשיאות בניקוסיה צפויים ללוות עשרות מפגינים ישראלים, חלקם מתגוררים באי דרך קבע. הם יזכירו לו כי ההפיכה המשטרית חיה וקיימת ובועטת, ועד שנתניהו לא יכריז בפומבי כי הוא עוצר אותה לגמרי, הוא לא ימצא מנוח בשום מקום בארץ ובעולם.

עוד 1,004 מילים
סגירה