נתניהו צפוי להכריז בארה"ב על הקמת מערך הבינה המלאכותית הלאומי

פרסום ראשון ראש הממשלה המריא הלילה לסן פרנסיסקו, שם הוא מתוכנן לפגוש היום את המיליארדר אילון מאסק ויזמים נוספים ● מטרת הפגישה היא משיכת משקיעים לישראל בתחום הבינה המלאכותית, ובראשם מאסק, שהודיע על הקמת xAI לפניי חודשיים ● מטרת נתניהו להכריז על הקמת מערך לאומי בתחום הבינה המלאכותית, בדומה למערך הסייבר הלאומי שהוקם לפני כשמונה שנים

בינה מלאכותית, אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
בינה מלאכותית, אילוסטרציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתכוון להודיע על הקמת "מערך הבינה המלאכותית הלאומי" – או 'מנהלת הבינה המלאכותית הלאומית" – במהלך ביקורו בארצות הברית. כך נודע לזמן ישראל.

נתניהו המריא הלילה לסן פרנסיסקו ליום פגישות עם ראשי חברות העוסקים בתחום ימשיך לניו יורק לקראת נאומו בסוף השבוע בעצרת הכללית של האו"ם.

במרכז ביקורו בסן פרנסיסקו, ראש הממשלה ייפגש עם המיליארדר אילון מאסק בנושא הבינה המלאכותית. לשכת ראש הממשלה לא הודיעה עם אילו יזמים אחרים נתניהו תכוון להיפגש, אך המטרה העיקרית של הביקור היא לפגוש יזמים נוספים העוסקים בתחום הבינה המלאכותית.

במרכז ביקורו בסן פרנסיסקו, ראש הממשלה ייפגש עם המיליארדר אילון מאסק ויזמים נוספים העוסקים בתחום הבינה המלאכותית

אחרי תשעה חודשים ראשונים של כהונה סוערת, במהלכם נתניהו לא הצליח לכוון את סדר היום במדינה לנושאים כלכליים או חברתיים, ראש הממשלה עושה בימים אלה מאמצים גדולים לדבר בעיקר על יזמות, הייטק, בינה מלאכותית – ובתוך כך לכוון את הפוקוס להגדלת השקעות בישראל.

בעקבות המהפכה המשפטית – שנתניהו תמך בה בחודשיה הראשונים לפחות , הכלכלה הישראלית ובמיוחד ענף ההייטק ספגו פגיעה אנושה. הכלכלן הראשי של משרד האוצר שמואל אברמזון פרסם לפני ראש השנה דוח החושף את הירידה העצומה בהשקעות בישראל ברבעון הראשון של 2023.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עולים למטוס בדרך לארה"ב, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה עולים למטוס בדרך לארה"ב, 18 בספטמבר 2023 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

לפי הדוח, הירידה מתבטאת בכל הקריטריונים – מספר עסקות, מספר משקיעים וסכומי השקעה. כולם צנחו ב-20%-40%. עוד דיווח הכלכלן הראשי כי הסכום הממוצע לאקזיט נחתך ב-80% לעומת הממוצע בעסקות ב-2022-2020.

הירידה מתבטאת במספר עסקות, מספר משקיעים וסכומי השקעה. כולם צנחו ב-20%-40%. עוד דיווח הכלכלן הראשי כי הסכום הממוצע לאקזיט נחתך ב-80% לעומת הממוצע בעסקות ב-2022-2020

נתניהו מנסה לסובב את הספינה הזו, והנסיעה לחוף המערבי משתלבת היטב עם המהלך. נתניהו סבור שאת הנזק שעשו המהפכה המשפטית והמחאה נגדה, לאופן שבו תופסים משקיעים את ישראל – ניתן לתקן באמצעות מאסק ויזמים אחרים בתחום הבינה המלאכותית.

אחת התוכניות היא כאמור להכריז על הקמת מערך בינה מלאכותית לאומי, במודל דומה לאופן בו הוקם מערך הסייבר הלאומי הישראלי ב-2015.

ביולי השנה הכריז מאסק על הקמת חברה העוסקת בפיתוח בינה מלאכותית. מאסק היה שותף בהקמת OpenAI, החברה שהשיקה את התוכנה פורצת הדרך ChatGPT בנובמבר 2022. אולם מאסק הסתכסך עם היזמים ונטש את החברה לפני הצלחתה. כעת הוא טוען שהחברה החדשה שלו, xAI שמה, תהיה טובה יותר מכיוון שלא תהיה בעלת הטיית תוכן פוליטית, כפי שהוא מאשים את ChatGPT.

מאז השקת ChaptGPT מתקיים בעולם התוכנה וההייטק "מרוץ חימוש" של הקמת חברות ושירותים בתחום הבינה המלאכותית. כל החברות הגדולות נכנסו לתחום, כולל מיקרוסופט שחברה ל-OpenAI, גוגל שמפתחת את תוכנת Bard, ועוד.

ממשלות ישראל עוסקות בנושא של קידום מדיניות ורגולציה בתחום הבינה המלאכותית מאז 2018. אך כאשר המדינה נכנסה לחמש מערכות בחירות רצופות, לא ניתן היה לקדם מדיניות ולייצר אג'נדה ברורה. כך ירדו לטמיון חמש שנים לפחות, בהיבט האסטרטגי.

ועדה ממשלתית ראשונה בתחום הוקמה ב-2018, בראשות פרופ' איציק בן ישראל ופרופ' אביתר מתניה. המלצת הוועדה הייתה להשקיע סכום של עד 2 מיליארד שקל לשנה, ולהקים מנהלת בינה מלאכותית, בדומה למערך הסייבר הלאומי.

ועדה ממשלתית ראשונה בתחום הוקמה ב-2018, בראשות פרופ' איציק בן ישראל ופרופ' אביתר מתניה. המלצת הוועדה הייתה להשקיע סכום של עד 2 מיליארד שקל לשנה ולהקים מנהלת בינה מלאכותית

בהמשך, פורום בשם "תשתיות לאומיות ומחקר" (תל"ם) ובו חברים נציגים של מפא"ת (המנהל למחקר פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון), אגף התקציבים במשרד אוצר, משרד המדע ורשות החדשנות, הציעו להקצות סכום של 5.2 מיליארד ש"ח לחמש שנים.

תחת ממשלת בנט-לפיד, הופיע בחוק ההסדרים של 2021-2022 פרק על בינה מלאכותית והממשלה הוציאה לפועל חלק מההמלצות – לרבות פיתוח הון אנושי מחקרי, הקמת מרכז חישובי-לאומי, קידום יכולת עיבוד שפה טבעית (NLP) בעברית ובערבית, והתחלת עבודה על רגולציה.

ביולי 2022, עדיין בתקופת ממשלת בנט-לפיד, הושקה תכנית לאומית לקידום בינה מלאכותית, לרבות הטמעת AI בשיפור השירות במגזר הציבורי, טיפוח פרויקטים של ממשלה-מגזר פרטי, עבודה על מחקרים אקדמיים בתחום הבינה. אחרי ההתחלה הזו, המדינה יצאה לבחירות נוספות.

ממשלת בנט-לפיד השיקה תכנית לאומית לקידום בינה מלאכותית, לרבות הטמעת AI בשיפור השירות במגזר הציבורי, טיפוח פרויקטים של ממשלה-מגזר פרטי, עבודה על מחקרים אקדמיים, ועוד

בממשלת נתניהו הנוכחית, מוקצים בתקציב 2023-2024 כ-250 מיליון שקלים לשנה למשך 4 שנים – וסך הכול מיליארד שקל. כעת, נתניהו מתכוון להשיק מרכז לאומי ומקווה לחזור מארצות הברית עם התחייבות של המשקיע הגדול בעולם בתחום.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 645 מילים ו-2 תגובות
סגירה