שר הפנים והבריאות משה ארבל, 10 ביולי 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90
שר הפנים והבריאות משה ארבל, 10 ביולי 2023

היוצא מהכלל

שר הפנים והבריאות הוא עוף נדיר בממשלה ה־37 ● הוא שירת בצבא, למד לימודי ליבה ודחה את לימודי הדוקטורט כדי לנהל שני משרדים מרכזיים, לפתור את משבר הדרכונים ולאפשר את העברת הכספים לרשויות הערביות ● עם זאת, ארבל גם תמך בהפיכה המשטרית ויזם את "חוק דרעי 2" ● מחר השר הצעיר ירשום הישג נוסף, כשיהפוך לחרדי השני שנואם מול העצרת הכללית של האו"ם

שר הפנים והבריאות הוא עוף נדיר בממשלה ה־37 ● הוא שירת בצבא, למד לימודי ליבה ודחה את לימודי הדוקטורט כדי לנהל שני משרדים מרכזיים, לפתור את משבר הדרכונים ולאפשר את העברת הכספים לרשויות הערביות ● עם זאת, ארבל גם תמך בהפיכה המשטרית ויזם את "חוק דרעי 2" ● מחר השר הצעיר ירשום הישג נוסף, כשיהפוך לחרדי השני שנואם מול העצרת הכללית של האו"ם

משה ארבל אומנם הודיע כי יפרוש אחרי הקדנציה הנוכחית מתפקידו הכפול כשר הפנים והבריאות, אבל מעטים בש"ס מאמינים שזה יקרה.

הפוליטיקאי הצעיר – עוד לא בן 40 – הוא עוף נדיר בממשלה ה־37. יש בו שילוב של יכולת ביצועית (מבצע הדרכונים), הבנת מהות הדמוקרטיה הישראלית (הודיע כי ימלא אחר החלטות בג"ץ) והפעלת סמכות באופן שוויוני כלפי כל אזרחי ישראל, כשהוא מתחשב גם בצרכים של מי שאינם בבייס שלו.

השבוע יעשה היסטוריה: ארבל בדרכו היום (שלישי) לארצות הברית, שם בכובעו כשר הבריאות, הוא מיועד לנאום מחר בבוקר (שעון ישראל) מול העצרת הכללית של האו"ם – הפוליטיקאי החרדי השני מישראל שיעלה לדוכן עם רקע השיש הירוק המפורסם.

ארבל הוא איש ש"ס שצמח בתפקידים משפטיים בתוך המפלגה עד שהפך לח"כ ולשר בכיר. בחודשים האחרונים אפשר היה להיחשף ליכולת שלו לצלול לתוך הסבך הבירוקרטי – ולפתור בעיות עבור הציבור הרחב.

ארבל הוא איש ש"ס שצמח בתפקידים משפטיים בתוך המפלגה עד שהפך לח"כ ולשר בכיר. בחודשים האחרונים אפשר היה להיחשף ליכולת שלו לצלול לתוך הסבך הבירוקרטי – ולפתור בעיות עבור הציבור הרחב

על משבר חידוש הדרכונים נכתב רבות. ארבל נכנס למשרד הפנים באפריל 2023 כשמיליוני ישראלים לא מצליחים לקבוע תור לחידוש דרכון, שאריות לתקופת הקורונה והסגרים. אחת ההחלטות הראשונות שלו במשרד הייתה להרים את מבצע הדרכונים.

אריה דרעי לצד משה ארבל, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אריה דרעי לצד משה ארבל, 1 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

תוך 35 ימים, 425 אלף ישראלים הצליחו לחדש או להשיג דרכון בשירות תורים, שהיה פתוח עד 22:00 בלילה. זו הייתה ההחלטה הראשונה של ארבל – והוא הצליח להכניס חצי מיליון ישראלים לתורים מזורזים.

במקביל לכהונתו כשר הפנים, ארבל מכהן החל מאפריל 2023 גם כשר הבריאות. לא בטוח שכפל התפקידים נוח לו. אם שואלים אותו, עדיף שלכל משרד יהיה שר משלו. במשרד הבריאות יש הטעונים שהוא לא מסתדר עם מנכ"ל המשרד משה בר סימן טוב – מנכ"ל ותיק, מנוסה והאדם שמונה על־ידי אריה דרעי.

במקביל לכהונתו כשר הפנים, ארבל מכהן החל מאפריל 2023 גם כשר הבריאות. לא בטוח שכפל התפקידים נוח לו. אם שואלים אותו, עדיף שלכל משרד יהיה שר משלו

ארבל פותר בשבועות האחרונים גם סבכים אחרים. לפני מספר שבועות, כששר האוצר בצלאל סמוטריץ' הכריז כי לא יעביר 200 מיליון שקל לרשויות הערביות כדי לבלום לכאורה את הגישה של ארגוני הפשיעה לכספים הציבוריים, היה זה ארבל שלקח על עצמו את התפקיד לתכנן וליישם את מנגנון הפיקוח – ולספק לממשלה את הסולם לירידה מהעץ הגזעני.

ארבל היה מעורב גם בהשגת פתרון בנושא תלושי המזון. הפעם, הפתרון הוא זמני ולא בטוח שעד 2024 הוא יישאר בתוקף. ארבל היה מעדיף שהנושא הזה יטופל על־ידי משרד הרווחה, אך גם נושא תלושי המזון נותר כרוך במשרד הפנים כירושה מתקופת הקורונה.

.אריה דרעי ומשה ארבל בכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)
אריה דרעי ומשה ארבל בכנסת, 13 בדצמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

מתווה החלוקה הראשוני (שקבעו ארבל ודרעי) היה בלתי שוויוני ונתפר במיוחד למשפחות החרדיות. היועצים המשפטיים התריעו על העדר שוויון – ומתווה החלוקה שונה באופן חלקי וקיבל תוקף של פסק דין של בג"ץ. אולם, כאמור, ארבל ושר הרווחה יעקב מרגי יצטרכו להציג מתווה חלוקה מאוזן יותר בשנה הבאה.

בכל אחד מהמקרים, ניכר שהשר הצעיר – וכמעט חסר הניסיון – מצליח במקומות שעמיתיו לממשלה לא מנסים ולא רוצים. אגב, בהודעות לעיתונות על האירועים השונים הוא תמיד חולק קרדיט נרחב ותודות אישיות ליו"ר ש"ס דרעי.

בכל אחד מהמקרים, ניכר שהשר הצעיר – וכמעט חסר הניסיון – מצליח במקומות שעמיתיו לממשלה לא מנסים ולא רוצים. אגב, בהודעות לעיתונות על האירועים השונים הוא תמיד חולק קרדיט נרחב ותודות לדרעי

דרעי הוא גם ההסבר שלו לכך שעליו לכהן בשני התפקידים במקביל. כששואלים אותו על כך הוא משיב: "עדיף היה שדרעי יהיה שר בשני המשרדים ואני סגנו, אבל זה מה שנקבע". למרות המחויבות האישית של ארבל לדרעי, בימים אלה הוא נמצא בחזית – ובמידה מסוימת הוא גם הופך לפנים החדשות של ש"ס.

ארבל, יליד 1983, גדל בעיר פתח תקווה. הוא מתגורר שם עד היום ומעורב בעשייה העירונית. אביו רחמים ואימו אילנה – שניהם ילידי ישראל – הם צאצאים למשפחות יוצאות לוב. ארבל הוא הבן הרביעי מתוך שבעה אחים ואחיות, והוא צמח במסלול המסגרות החרדיות־ספרדיות הקלאסי, כך סיפרו לזמן ישראל אנשים הבקיאים בנושא.

חרדי חולף על פני הכניסה ללשכת הגיוס בירושלים, 16 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חרדי חולף על פני הכניסה ללשכת הגיוס בירושלים, 16 באוגוסט 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)

ארבל למד בבית הספר החרדי־ממלכתי "נצח ישראל" בפתח תקווה. כלומר, לא בתוך מוסדות הלימוד של רשתות ש"ס (כמו מעין החינוך התורני). מדובר בבית ספר המלמד לימודי ליבה. בהמשך עבר ללמוד בתלמוד תורה "שארית ישראל" – בית ספר מזרם החינוך המוכר והלא רשמי – ובישיבת "נחלת דוד" בפתח תקווה – ישיבה חרדית ליטאית.

משם המשיך ארבל ל"ישיבה הגדולה" של הרב מאיר מאזוז בבני ברק, "כסא רחמים". מוסדות הלימוד הללו, כפי שמספרים לנו אנשים המכירים את הזירה החרדית־ספרדית, אינם ישיבות ספרדיות מרכזיות כמו ישיבת "פורת יוסף" הממוקמת ברובע היהודי בירושלים או ישיבת "יסודות" באזור נצר סרני.

ארבל סטה במידת מה מהמסלולים הטבעיים של צעירים חרדים – והחליט להתגייס לשירות צבאי. אחרי הלימודים הוא עבר לשירות מילואים כתובע צבאי בפרקליטות במחוז יהודה ושומרון

ללימודיו בישיבה הגדולה של הרב מאזוז ניתנה משמעות פוליטית. בשנת 2019. כשאריה דרעי הרכיב את הרשימה הפוליטית של ש"ס לכנסת ה־21 הוא רצה להעביר מסר מחבק לחסידיו של הרב מאזוז, רבו של המתחרה לשעבר אלי ישי.

רגע לפני סגירת הרשימות, ארבל הוקפץ מהמקום ה־12 ברשימה למקום השביעי, מתוך תקוות אנשי ש"ס שהדבר ישיג להם שלום בית בתוך הציבור הספרדי התורני. אולם, ארבל לא נתפס כאחד מחסידיו של הרב מאזוז מבחינת התפיסות הערכיות.

הרב מאיר מאזוז (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)
הרב מאיר מאזוז (צילום: Yaakov Naumi/Flash90)

מאזוז הוא רבה של מפלגת יחד (של אלי ישי), ובין תלמידיו ניתן למנות גם את השר שלמה קרעי. הרב מאזוז גם הביע תמיכה ציבורית במפלגת עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר. שיטתו של מאזוז היא לנקוט בגישה מחמירה היכן שיש ואקום הלכתי.

במהלך השנים הוא השמיע עמדות שערורייתיות, כמו המחשבה שנגיף הקורונה לא יפגע בישראל בזכות ההקפדה הישראלית על נטילת ידיים ומצוות נוספות. כמובן שהאמירה הזו התנפצה וכאשר המחלה התפרצה גם בישראל, הרב מאזוז טען שהקורונה הגיעה כעונש על מצעדי הגאווה.

ארבל, שהעביר את השנים המעצבות שלו כנער תחת החסות החינוכית של הרב מאזוז, נמצא ערכית במקום רחוק מאוד ממנו – ולא מתבטא בצורה דומה

בשנת 2022 הוא האשים את השר אמיר אוחנה באחריות לאסון מירון בשל היותו "נגוע במחלה". ארבל, שהעביר את השנים המעצבות שלו כנער תחת החסות החינוכית של הרב מאזוז, נמצא ערכית במקום רחוק מאוד ממנו – ולא מתבטא בצורה דומה.

אחרי לימודי התיכון, בגיל 19, הוא התחתן עם קרן, המשיך ללימודים בכולל אברכים "מדרש הרמב"ם" והוסמך לרבנות, כולל לבעל רישיון מוהל – ואז חלה תפנית. ארבל סטה במידת מה מהמסלולים הטבעיים של צעירים חרדים – והחליט להתגייס לשירות צבאי.

יואב בן צור במשרד ראש הממשלה בירושלים, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יואב בן צור במשרד ראש הממשלה בירושלים, 3 בינואר 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

כמו צעירים חרדים אחרים המתגייסים לצה"ל הוא שובץ בפיקוד העורף ביחידה לזיהוי חללים ועשה שירות צבאי סדיר עד לשחרור בדרגת סמל. בסיום השירות, אחרי השלמת לימודי בגרות ולימודי תואר ראשון ושני במשפטים בקריה האקדמית אונו, הוא עבר לשירות מילואים כתובע צבאי בפרקליטות במחוז יהודה ושומרון.

הוא סיים את התואר השני שלו בהצטיינות ועשה התמחות בבית משפט השלום ברמלה. בהמשך יצא לקורס דירקטורים באונו, לימודי תעודת מנהל עסקים באוניברסיטת הרווארד ולפני כמה שנים נרשם לתואר דוקטורט במשפטים באוניברסיטת רייכמן, אך הכניסה למשרד הבריאות והפנים גרמה לו להניח בצד לעת עתה את לימודי הדוקטורט, עד שיהיה בידיו הזמן להשלים את המחקר.

ב־2013 עשה משה ארבל את הצעד הראשון לתוך הפוליטיקה הארצית. בגיל 30 הוא שימש כיועץ המשפטי של סיעת ש"ס, ולאחר מכן בשנים 2014–2016 כיועץ חקיקה של חבר הכנסת יואב בן צור

ארבל הוא גם בוגר תוכנית מעוז להכשרת מנהלים בשירות הציבורי. הפנייה לפעילות ציבורית הגיעה מהבית. אביו של ארבל, רחמים ארבל, עבד בענף היהלומים אך ב־1991 הוא עזב את התחום (אחרי משבר בענף) והחל לעבוד כבכיר במפלגת ש"ס בעיר פתח תקווה, לרבות במועצה הדתית וכמנהל האגף לתרבות תורנית בפתח תקווה.

ב־2013 עשה משה ארבל את הצעד הראשון לתוך הפוליטיקה הארצית. בגיל 30 הוא שימש כיועץ המשפטי של סיעת ש"ס, ולאחר מכן בשנים 2014–2016 כיועץ חקיקה של חבר הכנסת יואב בן צור. דרעי הכיר אותו מתוך המפלגה וב־2016 משך אותו לתפקיד ראש מטה ואחראי על תיאום בין  משרדי הממשלה שבהם כיהן אז במקביל – הפנים, הנגב והגליל – ובין משרדי הממשלה האחרים.

תור להוצאת דרכונים בקריית הממשלה בתל אביב, 14 במאי 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90)
תור להוצאת דרכונים בקריית הממשלה בתל אביב, 14 במאי 2023 (צילום: Avshalom Sassoni/FLASH90)

בשנים הללו, עד 2019, הפך ארבל לקרוב מאוד לאיש המשפיע ביותר בש"ס, אריה דרעי. לקראת הבחירות  לכנסת ה־21 (שהתקיימו באפריל 2019) ארבל אמור היה להיות במקום ה־12 ברשימה, אך, כאמור, ברגע האחרון לפני סגירת הרשימות הקפיץ אותו דרעי למקום השביעי – וארבל נבחר לראשונה כחבר כנסת.

להיות חבר בכנסות ה־21 ועד ה־24, משמע להשתתף בעיקר במערכות הבחירות – וכל נבחרי הציבור בשנים הללו לא הספיקו להותיר חותם. הכנסת רצה מבחירות לבחירות. אבל מה בביוגרפיה של ארבל הפכה אותו להיות הביצועיסט של ש"ס?

בחודשים האחרונים, במיוחד מאז שעלה שמו לכותרות בפרויקט חיסול התור לדרכונים, סביבתו של ארבל העבירה מסר שאין לו כוונה להישאר בפוליטיקה, שזה לא חלום חייו

אחד ממכריו של ארבל אמר לזמן ישראל שהביצועיסטיות שלו מזכירה את השנים המוקדמות של דרעי, כשר הפנים הצעיר ביותר במדינה ולפני שנחשד והורשע בפלילים. ארבל קנה את הכישורים הללו, כפי הנראה, בשנים 2016 עד 2019, אז היה צמוד לדרעי כראש מטה. 

בחודשים האחרונים, במיוחד מאז שעלה שמו לכותרות בפרויקט חיסול התור לדרכונים, סביבתו של ארבל העבירה מסר שאין לו כוונה להישאר בפוליטיקה, שזה לא חלום חייו. האם זה נכון? כמעט כל מי שדיברנו איתו ציין שהמסרים הללו יצאו מסביבת ארבל לכלי התקשורת החרדיים כדי להרחיק ממנו את האש.

משה ארבל בישיבתה של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, 9 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
משה ארבל בישיבתה של ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, 9 בינואר 2023 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במובן הזה, הוא הקדים תרופה למכה. אם הוא באמת לא מתכוון להמשיך בצמרת ש"ס בעתיד, אז ייתכן שבכירים במפלגה (לאו דווקא דרעי, שמעמדו אינו מעורער במפלגה, אלא אחרים) – לא יטרחו לכרסם במעמדו.

אם באמת ארבל יפרוש כפי שהוא רמז, אפשר יהיה להשוות את ארבל לקדנציה הקצרה של השר אריאל אטיאס, גם הוא נחשב בזמנו לשר בינוי ושיכון ותקשורת חרוץ ויעיל, שעבד למען כל החברה – ולא פעל בגישה מגזרית.

אם הוא באמת לא מתכוון להמשיך בצמרת ש"ס בעתיד, אז ייתכן שבכירים במפלגה (לאו דווקא דרעי, שמעמדו אינו מעורער במפלגה, אלא אחרים) – לא יטרחו לכרסם במעמדו

פרויקטים למען אסירים

אחד הנושאים שארבל פיתח בהם מומחיות הוא נושא זכויות עצירים ואסירים בישראל. גם בנושא הזה, לא מדובר בבייס של ש"ס בהכרח, שכן בתי הכלא מלאים בהרבה מאוד מורשעים מהחברה הערבית ומקבוצות אחרות שאין להם קשר לאמונה דתית.

ארבל פיתח מודעות לבעיית הובלת העצורים כשעבד כמתמחה בבית המשפט השלום ברמלה. שם הוא ראה כיצד שוטרים מובילים עצירים לדיוני הארכות מעצר, משאירים אותם לעיתים ברכב ללא מזגן בחום הכבד, או שהם ניצבים בפני שופטים בזמן שהם אזוקים. הנושא לא נתן לו מנוח.

פלילים. אילוסטרציה (צילום: iStock / vladans)
איזוק עצירים. אילוסטרציה (צילום: iStock / vladans)

אחת הפעולות הראשונות של ארבל בתור ח"כ חדש בשנת 2019 הייתה לבחון את סוגיית איזוק העצירים בניגוד לנהלים. הוא הסתובב בבתי מעצר, בביקורי פתע, מבלי להזדהות כחבר כנסת, כדי לבחון את המתרחש, כולל בתוך אולמות השיפוט.

ארבל לא זנח את הסוגיה אחרי שמונה לשר הפנים והבריאות. במאי 2023 הוא הגיע אישית לבית חולים שערי צדק בירושלים, כדי לוודא שאסיר שעבר ניתוח יקבל את הטיפול הרפואי ללא אזיקים. היה מדובר בפלסטיני שנחשד בגרימת מוות.

אחת הפעולות הראשונות של ארבל בתור ח"כ חדש בשנת 2019 הייתה לבחון את סוגיית איזוק העצירים בניגוד לנהלים. הוא הסתובב בבתי מעצר, בביקורי פתע, מבלי להזדהות כחבר כנסת, כדי לבחון את המתרחש

שירות בתי הסוהר דרש שהניתוח יבוצע כאשר האסיר אזוק. צוות בית החולים פנה לשר הבריאות והוא נסע לבית החולים כדי לוודא שהאסיר אינו נאזק תוך כדי הטיפול.

זכויות האסיר לשעבר, המיוחד והבכיר

אולם, כשהנושאים המשפטיים מגיעים לזכויותיו של האסיר לשעבר והשר לשעבר דרעי, למשה ארבל קופצים כל הפיוזים. הוא הוביל מטעם ש"ס את החקיקה בכנסת ה־25, התפורה אישית ליו"ר ש"ס, למרות ההתחייבות של דרעי בפני שופט בית המשפט בירושלים שלא לשוב לחיים הפוליטיים ולא לגעת בכסף ציבורי.

ח"כ משה ארבל מתפרץ לדבריו של עו"ד שרגא בבג"ץ

לאחר מכן, במהלך הדיון בבג"ץ לפסילת דרעי מתקפיד שר בינואר 2023, ח"כ ארבל ישב בספסלי בית המשפט ולא הצליח להתאפק.

כשהעותר, עו"ד אליעד שרגא, ציטט מהפרוטוקולים של הדיונים בוועדה שחוקקה את השינוי החוקתי שאפשר לדרעי להתמנות לשר, נעמד ארבל באולם וקרא "מדובר בשקר". נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פנתה אליו ואמרה, "אצלנו מדברים רק ברשות". עו"ד שרגא ביקש ממנה להורות על הוצאת ארבל מהאולם, אך חיות לא עשתה דבר מעבר לכך.

ארבל היה זה שיזם את התיקון לחוק יסוד הממשלה והיה חבר בוועדת החקיקה המיוחדת שהוקמה עבור העברה מהירה של מה שכונה "חוק דרעי 2". החוק היה אמור לעקוף את פסילת מינוי דרעי

ארבל היה זה שיזם את התיקון לחוק יסוד הממשלה והיה חבר בוועדת החקיקה המיוחדת שהוקמה עבור העברה מהירה של מה שכונה "חוק דרעי 2". החוק היה אמור לעקוף את פסילת מינוי דרעי לשר באמצעות איסור על שופטי העליון להביע ביקורת שיפוטית על מינוי שרים בטענה שזה מהווה פגיעה ברצון הבוחר.

הרעיונות המשפטיים של ארבל, ששולבו לתוך החוק, זכו לביקורת קשה מצד שופטי העליון. הם פסלו את הליך המינוי (אך לא את חוק היסוד) על בסיס טענת השתק שיפוטי, כיוון שדרעי הפר את ההצהרה שלו בפני בית המשפט השלום בירושלים, בעת שהורשע בעבירות מס שנה קודם לכן.

מאי גולן מצלמת את החברי הקואליציה, ובמרכזם יריב לוין, חוגגים את ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מאי גולן מצלמת את החברי הקואליציה, ובמרכזם יריב לוין, חוגגים את ביטול עילת הסבירות, 24 ביולי 2023 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ארבל היה גם שותף מלא לחקיקת ההפיכה המשטרית, בתור חבר בכיר בקואליציית הימין הקיצונית ביותר שידעה מדינת ישראל. הוא לא התפטר במסגרת החוק הנורווגי – והצביע יחד עם הקואליציה על שינוי הוועדה לבחירת שופטים (הצבעה שהתקדמה כמעט עד קריאה שלישית) – וכמובן שהצביע בעד ביטול עילת הסבירות.

ארבל היה גם שותף מלא לחקיקת ההפיכה המשטרית, בתור חבר בכיר בקואליציית הימין הקיצונית ביותר שידעה מדינת ישראל

תקווה לפמיניסטיות?

באירוע אחר, שזכה לחשיפה תקשורתית, דחה שר הפנים פנייה של יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז להתערב בנושא שילוט הנכתב בפונט רב־מגדרי. מה הפריע למעוז? שלט בכניסה למשרד הפנים בעמק יזרעאל הנושא את הפונט הרב מגדרי ברוכים/ות הבאים/ות.

מעוז רצה לברר מי אישר את השלט, תוך שהוא מכנה את הנושא כ"שיבוש חמור של לשון קודש". מעוז מקדיש חלק ניכר מהעשייה הציבורית שלו נגד השימוש המכיל בשפה בצבא וביחידות הקרביות. אולם, ארבל הגיב באופן מהיר למעוז: "משרד הפנים בראשותי מרובה אתגרים ומשימות הנוגעות בחיי אזרחי ישראל כולם. אני לא מתכוון להתעסק בעיצובים גרפיים של שלטים.

"מכבד מאוד את עמידתך על הנושא, אך הוא אינו על שולחן העבודה שלי ולו לנוכח המשימות הדחופות יותר המונחות על שולחן זה". לסיכום, ארבל העביר לו את המסר – תפסיק לבלבל לכולנו את המוח. זה לא שארבל מגלה סימנים של אקטיביזם חילוני, מגדרי, אך בתור אדם החי בעמו, ארבל מסרב להיכנע לתכתיבים הקיצוניים של היהדות החרד"לית הקנאית.

אבי מעוז בכנסת, 5 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אבי מעוז בכנסת, 5 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש90)

"הרב של החילונים"

באשר לחייו הפרטיים של ארבל – הוא חי בעיר פתח תקווה, בשכונת כפר גנים ג'. ילדיו, כמוהו, לא הולכים לבתי הספר של רשת החינוך של ש"ס, אלא לבתי ספר חרדיים הכוללים לימודי ליבה. לפני כמה שנים, כשהוא עדיין גר בשכונת אם המושבות בסמיכות לבית הכנסת "בית אליהו", הוא החליט לקחת על עצמו את תפקיד רב בית הכנסת.

התפקיד כולל נשיאת דרשת שישי בערב, מעורבות בחיי הקהילה, דאגה למבנה בית הכנסת ועריכת תפילות בחגים ושמחות. מדובר בבית כנסת של קהילה מסורתית ולא של הציבור החרדי. בעיר פתח תקווה יש הרבה מאוד בתי כנסת מהסוג הזה, שמשלבים ציבור שומר מסורת עם דתיים אורתודוקסים וחילונים, שפוקדים את בית הכנסת בחגים.

זה לא שארבל מגלה סימנים של אקטיביזם חילוני, מגדרי, אך בתור אדם החי בעמו, ארבל מסרב להיכנע לתכתיבים הקיצוניים של היהדות החרד"לית הקנאית

אחד מהרבנים שהשפיעו על ארבל ושיעמו הוא עבד היה הרב שלום משאש, מי שהיה בעברו הרב הראשי של מרוקו והרב הראשי של ירושלים. משאש, יליד 1909, עלה לישראל בגיל 69 ודגל בשמירת ההלכה כפי שהייתה במרוקו, להבדיל מן הרב עובדיה יוסף, רבה המייסד של ש"ס, שהאמין שיש לאחד את ההלכות הדתיות בישראל, בין אם מדובר בציבור שהגיע מעיראק, מרוקו, תוניסיה או לוב.

משאש היה קרוב ומיודד עם הרב עובדיה יוסף, אך עם בעל גישה שונה. הוא ראה בעצמו כמעין רב ראשי של הציבור החילוני. ארבל נוהג לספר שבשנותיו האחרונות של הרב משאש (הוא נפטר ב־2003, בגיל 94), ארבל היה מבאי ביתו ומקורב אליו.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אביחי מנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

לאחר פטירתו מונה ארבל למנכ"ל מכון כתר שלום למחקר ושימור משנתו וכתביו של הרב משאש. הגישה הערכית של משאש הייתה קירוב לבבות, ומשם אולי שאב ארבל את הגישה שהוא דוגל בה כשר.

אחרי שעבר דירה לכפר גנים ג', המשיך ארבל לצעוד בימי שישי לבית הכנסת הקודם מתוך מחויבות לקהילה. לא מדובר במשימה פשוטה אלא בהליכה של כארבעה קילומטר לכל כיוון עם הילדים בחגים ובשבתות.

בכפר גנים ג' הוא מתגורר בקרבה יחסית ליועץ המשפטי לממשלה הקודם, עו"ד אביחי מנדלבליט. בין השניים יש יחסי קירבה וחברות בשנים האחרונות

בכפר גנים ג' הוא מתגורר בקרבה יחסית ליועץ המשפטי לממשלה הקודם, עו"ד אביחי מנדלבליט. בין השניים יש יחסי קירבה וחברות בשנים האחרונות. ארבל התרעם על חברי קואליציה כמו השר דודי אמסלם, בכל פעם שהשתלחו במנדלבליט.

באחת הפעמים במליאה, כשאמסלם ניצל את זמנו על הפודיום לכסח את מנדלבליט, ארבל צעק ממושבו, "היועץ המשפטי לממשלה נבחר על־ידי הממשלה שאתה חבר בה. מספיק עם ההכפשה של הבן אדם הזה".

סא"ל שאול ארבל
סא"ל שאול ארבל (צילום: דובר צה"ל)

אחד מאחיו של ארבל הוא השופט הצבאי שאול ארבל. האח הועלה לדרגת סגן־אלוף ועשה היסטוריה בהיותו השופט הצבאי החרדי הראשון בתולדות צה"ל. שאול ארבל הוא בוגר ישיבת "איתרי" בירושלים, המכון הישראלי לחקר התורה, מוסד שהוא חרדי־ליטאי.

אחד מאחיו של ארבל הוא השופט הצבאי שאול ארבל. האח הועלה לדרגת סגן־אלוף ועשה היסטוריה בהיותו השופט הצבאי החרדי הראשון בתולדות צה"ל

גם הוא מתגורר בפתח תקווה וחבר בקהילת "בית אבא". מדובר בקהילה חדשה יחסית, שנוסדה בשנת 2014 וחבריה הם בעיקר בני משפחות צעירות המוגדרים כחרדים־עובדים, כלומר, בוגרי ישיבות שאינם עוסקים בלימוד תורה במשרה מלאה, אלא מתפרנסים מעבודה. האח שאול ארבל התמנה בתקופת גדעון סער כשר משפטים והרמטכ"ל אביב כוכבי.

אח נוסף הוא שמעון ארבל, המכנה את עצמו בטוויטר בשם "ארבלוס". חשבון הטוויטר שלו פעיל יחסית, אך בניגוד לאחים של שרים אחרים (המפורסם ביותר הוא האח טוביה סמוטריץ', שמרבה לגונן ולתקשר את דברי השר), שמעון ארבל מתמסר לציוצי סיוע לנזקקים ומדי פעם מצייץ מחדש כתבות ודעות של כתבי ערוץ 14 או כתבי ימין אחרים.

ארבל סיפר בראיונות לתקשורת שבדומה למשפחות מזרחיות רבות בישראל, חלק מאחיו הם חרדים, אחרים דתיים לאומיים ואחרים כפי שהוא הגדיר "שומרים חצי־שבת". כשמנסים לברר את הגישה של משה ארבל בנוגע לחובת הגיוס לצה"ל, חילוניים אולי יופתעו, אך מבחינת אנשי ש"ס מדובר בגישה הטבעית והמקובלת.

משה ארבל
משה ארבל (צילום: יונתן זינדל, פלאש90)

ארבל דוגל בכך שרק נערים שתורתם אומנותם ימשיכו בלימודי תורה. כל השאר, כולל "טרמפיסטים חובשי כיפה שחורה", כפי שהוא כינה זאת באחד הראיונות האחרונים שלו (לערוץ 13), חייבים להתגייס לשירות צבאי.

ארבל סיפר בראיונות לתקשורת שבדומה למשפחות מזרחיות רבות בישראל, חלק מאחיו הם חרדים, אחרים דתיים לאומיים ואחרים כפי שהוא הגדיר "שומרים חצי־שבת"

ארבל מציין שצה"ל כיום ערוך עבור החרדים ושאין כל חשש שצעירים שהולכים לגיוס לצבא יסטו מן הדרך. "צה"ל יודע לעשות זאת טוב, יש יחידות כמו 'שחר כחול' או 'נצח יהודה' – וצעיר חרדי בוודאי שצריך להתגייס, למעט אלה שתורתם אומנתם". לדבריו, נבחרי ציבור רבים חושבים כמוהו, אך חוששים לומר זאת למצלמה.

לפני קצת יותר משנה החליט ארבל ללכת בדרכו של ח"כ חילי טרופר ולתרום כליה. במהלך הבדיקות לפני התרומה התגלה אצלו גידול סרטני בכליה הימנית. הוא נכנס לניתוח להסרת הגידול ונפסל ממתן תרומה. מבחינת ארבל מדובר היה בנס שהציל את חייו. הגילוי המוקדם נחשף בזכות הרצון לתרום כליה.

עוד 2,881 מילים ו-1 תגובות
סגירה