נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנמל התעופה הבינלאומי ג'ון פ. קנדי ​​בניו יורק, 17 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh

בזמן שבטהרן חוגגים, ביידן מנסה למזער נזקים

האיראנים חוגגים ניצחון נוסף על ארה"ב הכולל הפשרה של שישה מיליארד דולר במזומן ● איש השעה הוא ללא ספק האמיר של קטאר, שהופך בהדרגה לציר חשוב במזרח התיכון, למורת רוחה של ישראל ● ההתעלמות מגורלו של סוכן ה־CIA רוברט לווינסון בעסקת השבויים מביאה לביקורת חריפה נגד ביידן והתנהלותו הרפה ● פרשנות

באיראן חגגו אמש ניצחון נוסף על ארה"ב, לפחות בעיני טהרן. שחרור חמשת האסירים האיראנים תמורת חמישה אסירים בעלי אזרחות כפולה – אמריקאית ואיראנית – ותוספת של שישה מיליארד דולר במזומן, כך הציגו את הדברים בתקשורת האיראנית הרשמית.

מה שלא ציינו שם זה את העובדה ששלושה מתוך חמשת האסירים האיראנים ביקשו שלא לשוב לטהרן. מהמטוס הפרטי האיראני שהמריא מדוחה, בירת קטאר, יצאו בנמל התעופה בטהרן רק שני אסירים משוחררים, שניים אחרים ביקשו להישאר בארה"ב והשלישי יצטרף למשפחתו שחיה מחוץ לאיראן.

בא בשעה המריאו מדוחה חמשת האסירים האמריקאים. ספק אם ללא האמיר של קטאר העסקה הזו הייתה יוצאת לפועל. תמים בן חמד אאל ת'אני הוא דמות המקובלת על שני הצדדים – טהרן ווושינגטון. שניהם גם צריכים אותו ולכן נזהרים מאד בכבודו.

בכלל, האמיר הקטארי הופך אט אט לציר חשוב במזרח התיכון, במיוחד מול איראן, למורת רוחה של ישראל. הוא גורם האמצע שדרכו עוברים האסירים עצמם והכספים האיראנים המוקפאים מקוריאה הדרומית. הוא גם חלק דומיננטי מאוד בכלכלת רצועת עזה ואחראי על הכספים העוברים מדי רבעון לתושבי הרצועה.

השבויים האיראנים לשעבר יוצאים מהמטוס בדוחה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Lujain Jo)
השבויים האמריקאים יוצאים מהמטוס בדוחה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Lujain Jo)

האמיר הקטארי הופך אט אט לציר חשוב במזרח התיכון, במיוחד מול איראן, למורת רוחה של ישראל. הוא גורם האמצע שדרכו עוברים האסירים עצמם והכספים האיראנים המוקפאים מקוריאה הדרומית

עובדתית, האמיר אאל ת'אני נוגע כמעט בכל אינטרס של ארה"ב באזור. לישראל זה אולי לצנינים, אבל בעיני הבית הלבן האמיר הקטארי נחשב למישהו "That can deliver", ובעברית ספרותית – מישהו לרוץ איתו.

אם יש מנצחים בעסקה הזו הרי הם איראן, האמיר של קטאר והסולטן של עומאן. לגבי ארה"ב, צריך אולי לבחון את הדברים בראיה מפלגתית. ג'ו ביידן והדמוקרטים אולי מזערו נזקים, אך הרפובליקאים קיבלו הרבה תחמושת לקראת הבחירות הקרובות.

בסביבת ביידן הבינו את הבעייתיות בעסקה ולכן הגיבו בצעד משלהם. מייד אחרי שחמשת האסירים האמריקאים נחתו בדוחה, הנשיא ביידן הודיע על הטלת סנקציות אישיות נגד נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד בעקבות חלקו בהיעלמותו של סוכן ה־CIA רוברט לווינסון.

במקביל, ביידן גם הטיל סנקציות ישירות על מיניסטריון המודיעין של איראן – MOIS. הצעד הזה נתקל בלגלוג סרקסטי של כמה גולים איראניים בארה"ב, ולא רק אצלם.

רוברט לווינסון (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
רוברט לווינסון (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

אחמדינג'אד, שהיה נשיא איראן ב־2007, כבר לא חלק מהמשטר הנוכחי. נוסף על כך, מיניסטריון המודיעין כבר נמצא ברובו תחת סנקציות של גופים אחרים בממשל האמריקאי. במילים אחרות, הנשיא ביידן מנסה לירות את אותו הכדור פעמיים. בעיני רבים המהלך הזה הוא עוד סימן לחולשה של ביידן והממשל בעסקה הנוכחית מול איראן, שלא כללה דרישה נחרצת לגבי גורלו של לווינסון.

הוא נעלם באי האיראני כיש שבמפרץ הפרסי ב־2007, תוך כדי משימה. שלטונות איראן הכחישו כי הוא בידיהם, אם כי ב־2010 הגיע למערב סרטון שלו בשבי. שנה אחר כך משפחתו קיבלה תמונות נוספות שבהן הוא נראה במצב גופני ירוד ובמדי אסיר כתומים.

הנשיא ביידן מנסה לירות את אותו הכדור פעמיים. בעיני רבים המהלך הזה הוא עוד סימן לחולשה של ביידן והממשל בעסקה הנוכחית מול איראן, שלא כללה דרישה נחרצת לגבי גורלו של לווינסון

בשום שלב האיראנים לא לקחו אחריות, אף שמידע של שירותי הביטחון האמריקאים הצביע במפורש על האחראים לחטיפתו, כולל שמות ספציפיים של קציני מודיעין במשטר. ככל הנראה הם היו גם האחראים למותו של לווינסון בעינויים תוך כדי חקירות.

סביר להניח שהעסקה הנוכחית ואי־הכללת עניין הסוכן לווינסון תהיה חלק מקמפיין המפלגה הרפובליקאית. סביבת ביידן יודעת את זה, וזה כנראה חלק מהניסיון הגמלוני של הממשל לומר – הינה, ניסינו.

השבויים האיראנים לשעבר יוצאים מהמטוס בדוחה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Lujain Jo)
השבויים האמריקאים לשעבר בדוחה, 18 בספטמבר 2023 (צילום: AP Photo/Lujain Jo)

בארי רוזן, שהיה אחד מהשבויים האמריקאים בשגרירות בטהרן ב־1979 ושוחרר אחרי שנתיים בשבי האיראני, מתח השבוע – בטור אורח במגזין ניוזוויק – ביקורת חסרת תקדים על הממשל האמריקאי ברקע ההתמודדות הרפה שלו עם האגרסיביות האיראנית, ובמיוחד על העסקה הנוכחית.

רוזן מתאר שיחה שהייתה לו בעבר עם השליח האמריקאי לשיחות עם טהרן רוב מיילי. מיילי הודח מתפקידו לפני כמה חודשים בשל חשדות כבדים לחריגה מסמכות וטיפול לא נאות במידע רגיש. הוא "הושעה" מכל תפקידיו בממשל, ונמצא תחת חקירה של ה־FBI.

"הוא (רוב מיילי, אב"ש) אמר לי שזה בלתי נתפס שארה"ב מנהלת משא ומתן עם האיראנים לגיבוש הסכם גרעין, בשעה שבטהרן מוחזקים ללא סיבה ארבעה אזרחים אמריקאים למטרות מיקוח"

תיאור השיחה בין רוזן למיילי יכול לשרטט את חוסר היכולת המדינית האמריקאית מול איראן: "הוא (רוב מיילי, אב"ש) אמר לי שזה בלתי נתפס שארה"ב מנהלת משא ומתן עם האיראנים לגיבוש הסכם גרעין, בשעה שבטהרן מוחזקים ללא סיבה ארבעה אזרחים אמריקאים למטרות מיקוח בלבד.

"אהבתי מאוד את הגישה הזו של מיילי, והיא נטעה בי תקוות. אבל ארה"ב עשתה בדיוק להיפך. היא ניהלה משא ומתן עם האיראנים, הגיעה להסכם איתם, ונקטה בתרגילים משפטיים כדי לא להביא אותו לאישור הקונגרס… ארה"ב ואזרחיה ישלמו על המהלך הזה מחיר יקר בעתיד".

עוד 696 מילים ו-1 תגובות
סגירה