הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

גם בסוף הקדנציה שלה, עינת קליש רותם בוחרת לאכזב

אחרי שאישרה את השתתפותה בפאנל סביבה לקראת הבחירות, ראשת עיריית חיפה ביטלה את הגעתה בפוסט מקומם ומעליב בפייסבוק ● הטרגדיה בערד שבה נספה אברהם ברוך הציפה זכרונות מהשנה של אסון הכרמל ● משרד החקלאות מריץ קמפיין למניעת הכנסת צמחייה לישראל - אך לא תמיד אוכף זאת ● ונספרסו מעודדת מיחזור, אך שליחים שלה נתפסו כשהם זורקים את הקפסולות לפח

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בשכונת נאות פרס בחיפה, לרגל השקת פרויקט הקמת אולם ספורט רב תכליתי בשכונה, 25 באוקטובר 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בשכונת נאות פרס בחיפה, לרגל השקת פרויקט הקמת אולם ספורט רב תכליתי בשכונה, 25 באוקטובר 2021

1

די צפוף במרוץ לראשות עיריית חיפה: לא פחות משישה מועמדים ניצבים על כן הזינוק, ובתנועה הסביבתית הבינו שזה הרגע לגרום להם להתחרות על ליבו של הקהל הירוק.

ביום רביעי השבוע ארגן "פורום טבע וסביבה בחיפה" – שת"פ של ארגונים ארציים כמו "צלול" והחברה להגנת הטבע עם פעילי סביבה מקומיים – פאנל בנושאי סביבה אליו הוזמנו כל המועמדים.

חיפה מאותגרת על ידי שלל סוגיות סביבתיות: עתיד התעשייה במפרץ, חזירי הבר, טיפול בוואדיות הייחודיות שבתוך העיר, בנייה לגובה על רכס הכרמל ועוד. לא חסר על מה לדבר.

חיפה מאותגרת על ידי שלל סוגיות סביבתיות: עתיד התעשייה במפרץ, חזירי הבר, טיפול בוואדיות הייחודיות שבתוך העיר, בנייה לגובה על רכס הכרמל ועוד. לא חסר על מה לדבר

האודיטוריום במרכז "חדרים" היה מלא למדי, אבל עוד לפני שהמתמודדים אמרו את המילה הראשונה היה ברור שהסיפור הוא דווקא אלה שלא באו.

יונה יהב הודיע שייאלץ להיעדר בגלל הלוויתה של מרים גוראל, אשת ראש העיר המנוח אריה גוראל, שהלכה לעולמה. הציפיות לעימות חזיתי בינו לבין עינת קליש רותם, ראשת העיר המכהנת שהחליפה אותו בשעתו ושעכשיו הוא קורא עליה תיגר, נכזבו. רק שבסופו של דבר גם קליש רותם הבריזה.

ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, יולי 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
ראש עיריית חיפה לשעבר יונה יהב, יולי 2023 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

קליש רותם אישרה מבעוד מועד את השתתפותה בפאנל. ביום שקדם לו עדיין התקיימו שיחות בין המארגנים לבין לשכתה על תיאומים אחרונים. ואז, בבוקר האירוע, התעוררו פעילי הסביבה בחיפה וקראו פוסט שהעלתה בדף הפייסבוק שלה. מהפוסט הם למדו שראשת העיר לא מתכוונת לבוא, ואולי אף פעם לא התכוונה.

"אתם מוזמנים לבוא ולבזבז ערב מחייכם על אירוע בו ידברו על הכול, חוץ מאשר על מה שהולך באמת לקום בחיפה", כתבה, והתכוונה לכך שלטענתה הממשלה לא באמת מתכוונת לפנות את התעשייה והדלקים ממפרץ חיפה.

"אתם תגלו שכל המועמדים ה'סביבתיים' לראשות העיר משתפים פעולה עם הספין של הממשלה כי הם לא באמת מבינים אותו… אני לא אהיה חלק מתרבות השקר.

"אתם תגלו שכל המועמדים ה'סביבתיים' לראשות העיר משתפים פעולה עם הספין של הממשלה כי הם לא באמת מבינים אותו… אני לא אהיה חלק מתרבות השקר"

"זה לא אומר שאין לי מה לומר על הנושאים האלה, יש לי הרבה. אלה נושאים סביבתיים אותם קידמתי ביתר שאת בקדנציה האחרונה. אני גאה בהישגים שלנו וגם אציג אותם בזמן הנכון ובמקום מכובד. לא בתיאטרון בובות. אם אתם רוצים בחיפה ראש עיר בובה שיפחד לעשות שרירים מול הממשלה – לכו לפאנל. תיהנו".

פעילי הסביבה והמארגנים היו המומים. לא רק שקליש רותם אישרה את השתתפותה, ולא רק שהיא מודיעה על הביטול בפוסט בפייסבוק, היא גם מוצאת לנכון לבזות ולעלוב באירוע שהם ארגנו בעמל רב, עם ים של כוונות טובות ותקציב אפסי.

הפאנל של "פורום טבע וסביבה בחיפה" ללא נוכחות ראשת העיר עינת קליש רותם, 21 בספטמבר 2023 (צילום: יובל ארבל)
הפאנל של "פורום טבע וסביבה בחיפה" ללא נוכחות ראשת העיר עינת קליש רותם, 21 בספטמבר 2023 (צילום: יובל ארבל)

בין מאות התגובות לפוסט, בלטו אלה של הפעילים שלקחו חלק בארגון הערב. הם פשוט לא הבינו למה היחס הזה מגיע להם. אחד המארגנים, תומר שליו, כתב:

תגובה מאכזבת מאוד מצד דמות ציבורית שנושאת בתפקיד ראש עיר. כמות המלל המניפולטיבי לא מכסה על העובדה שאת למעשה בורחת ברגע האחרון מהתמודדות עם מועמדים אחרים ועם שאלות קשות.

אם לשיטתך הפאנל לא ראוי – מדוע אישרת שתשתתפי בו?

האם לא היה ראוי שתעדכני את מארגני האירוע בטרם תוציאי את הפוסט?

האם תקשורת דרך פוסטים בפייסבוק היא אמצעי הקשר היחיד שלך לציבור הרחב?

האם לא ראוי, הגיוני ומכובד שתגיעי לכנס ותייצגי את עמדתך, תהא אשר תהא? הרי תקבלי את כל הבמה להציג את דעתך.

בביטול הגעתך ברגע האחרון תחת האמירה 'אני לא אהיה חלק מתרבות השקר', את מטילה דופי בכל שאר המשתתפים בכנס, ובפרט במארגני הכנס, המהווים את ליבת הארגונים הסביבתיים בעיר. זה לגמרי יריקה בפרצוף של כולנו. התנהלות מבזה.

לאור מצבה של קליש רותם בסקרים, חיפאים רבים כבר מכנים אותה "ראשת העיר היוצאת". ואכן, נראה שהפוסט התמוה הזה הוא אקורד סיום הולם – ואם לא הולם אז מייצג – לקדנציה מביכה שבה מי שנכנסה לתפקיד מלווה בכל כך הרבה תקוות הצליחה לריב, להסתכסך ולהתנתק כמעט מכל גורם אפשרי בעיר – כולל פעילי וארגוני הסביבה שרבים מהם הצביעו לה ותמכו בה.

לאור מצבה של קליש רותם בסקרים, חיפאים רבים כבר מכנים אותה "ראשת העיר היוצאת". ואכן, נראה שהפוסט התמוה הזה הוא אקורד סיום הולם – ואם לא הולם אז מייצג – לקדנציה מביכה

2

גלי השרפות הקטלניים שפקדו את העולם בקיץ הזה – גם בחלקים הסמוכים אלינו – הציפו את השאלה האם שירותי הכבאות של ישראל ערוכים למשימות שהאקלים המשתנה מציב בפניהם.

התהייה רק התחדדה לנוכח הסרטון הוויראלי שתיעד את רגעיו האחרונים, הנוראיים, של אברהם ברוך, שנספה בשרפה בערד. בסרטון כיכב, כזכור, הסולם הקצר-מדי שאחד השכנים ניסה לחלץ בעזרתו את המנוח.

השילוב בין ערד, שירותי הכיבוי וסולמות קצרים נשמע לי מוכר. חיפוש קצר בארכיון זרק אותי 13 שנה לאחור, אל קיץ 2010. באותו קיץ ישראל עברה גל של שרפות, ושירותי הכיבוי ניצבו מולן חסרי אונים, דלי תקציב, כוח אדם וציוד.

בשיאם של האירועים, קיימתי שיחה מהפכת קרביים עם אלי לוי, שהיה ראש מועצת להבים שבנגב ומספר חודשים לפני כן התמנה ליו"ר איגוד ערים באר שבע לכבאות. אחרי שקיבל אחריות על שירותי כיבוי לכ-800 אלף אזרחים, הוא יצא לסיבוב היכרות בשטח, ומה שראה עשה לו שחור בעיניים.

זה התחיל בתנאים שבהם הכבאים נדרשו לעבוד. בתחנת האם של המרחב, בבאר שבע, סיפר לוי, אין שירותים. "מה שאתה שומע", הוא אמר, "הכבאים עושים פיפי על הגדר. כשכבאי צריך לחרבן, הוא מניע את הכבאית ונוסע הביתה".

בתחנת האם של המרחב, בבאר שבע, סיפר לוי, אין שירותים. "מה שאתה שומע", הוא אמר, "הכבאים עושים פיפי על הגדר. כשכבאי צריך לחרבן, הוא מניע את הכבאית ונוסע הביתה"

עם כל הכבוד ליציאות של הכבאים, הדברים החמורים באמת שגילה נגעו למצב הציוד. רוב הכבאיות, סיפר לוי, היו רכבים בני 30-35 שצה"ל הוציא משירות. "כשהן יורדות לאירוע בים המלח", אמר, "צריך לשגר גרר שיסחוב אותן בעליות בחזרה לערד או לדימונה".

זמן קצר אחרי השיחה שלנו, שאת עיקריה פרסמתי אז ב"מעריב", לוי הופיע בפני הוועדה לביקורת המדינה בכנסת לדיון על מצב שירותי הכבאות בדרום. נציב מכבי האש, רב טפסר שמעון רומח, תיאר באזני הח"כים את המצב הקשה.

כיבוי שריפה בשכונה 11 בתל שבע. 30 באפריל 2023 (צילום: מתנאל בושר / דוברות כבאות דרום)
כיבוי שריפה בשכונה 11 בתל שבע. 30 באפריל 2023 (צילום: מתנאל בושר / דוברות כבאות דרום)

כשהגיע תורו של אלי לוי לדבר, הוא נשאל על מצב שירותי הכבאות באזור ים המלח, וכאן התפתח הדיאלוג הבא:

לוי: "הבעיה היא שאין סולם בחוף ים המלח. אם אתם יורדים לבית מלון באזור ים המלח, תדאגו לישון בקומות הנמוכות".

ח"כ יואל חסון: "מה זאת אומרת? אם בבית המלון יש שרפה בקומה התשיעית, מה קורה?"

לוי: "זו בעיה, תוקם ועדת חקירה".

חסון: "באמת?"

ח"כ מרינה סולודקין: "לא הבנת? כולם מתים".

חמישה חודשים אחרי חילופי הדברים האלה פרצה השרפה הגדולה בכרמל שבה נספו 44 בני אדם, ביניהם שלושה כבאים. הוקמה ועדת חקירה והוקצו תקציבים חסרי תקדים במונחים ישראליים לשדרוג מערך הכבאות. אבל מתברר שגם אחרי יותר מעשור, לפחות בדרום, עדיין עדיף ללכת לישון בקומה נמוכה.

אחרי אסון הכרמל, הוקמה ועדת חקירה והוקצו תקציבים חסרי תקדים במונחים ישראליים לשדרוג מערך הכבאות. אבל מתברר שגם אחרי יותר מעשור, לפחות בדרום, עדיין עדיף ללכת לישון בקומה נמוכה

3

"תוודאו שאין לכם טרול בטרולי", מפציר הקריין בתשדיר של משרד החקלאות שהושק לאחרונה לרגל עונת הנסיעות. המסר: אל תכניסו לישראל "צמחים, פירות, ירקות ודברי עץ" שאינם שייכים לכאן, שכן בלי להתכוון אתם עלולים להחדיר לארץ מחלות שהמינים המקומיים לא יידעו להתמודד איתן.

כששמעתי את התשדיר נזכרתי בנסיעה בקיץ האחרון, כאשר כמה שעות לפני ההמראה לארץ בתי קיבלה זר פרחים חינני, פרס על הצטיינותה בטורניר שבו השתתפה. היא אהבה את הפרחים ושאלה אם אפשר לעלות איתם לטיסה. השבתי שאני לא בטוח מה אומרים הכללים לגבי פרחים, ושיש מצב שהם יוחרמו.

סוכם שהיא תיקח איתה את הפרחים, בלי להסתיר אותם כמובן, ותתכונן נפשית לכך שמישהו בדרך יורה לה להשליך אותם כמו בקבוקי המים שאסור להעלות על טיסות באירופה.

בפועל היא עלתה עם הפרחים על המטוס, ירדה איתם בנתב"ג, צעדה כשהזר בידיה כל הדרך אל היציאה והגיעה איתם הביתה בלי שאיש עצר אותה בדרך.

זה נראה לי מוזר, אבל הנחתי שהמידע שהיה בידי לא מעודכן ושאין בעיה עם הכנסת פרחים לישראל. אבל אז התשדיר עלה לאוויר, והפער בין מה שנאמר בו למה שקרה במציאות טרד את מנוחתי. ביקשתי לברר את הדברים עם דוברת משרד החקלאות.

ובכן, כפי שנאמר בתשדיר, אסור להכניס לישראל שום פריט טרי מהצומח. לא זר פרחים, גם לא תפוח שקניתם בבוקר במכולת באתונה ולא הספקתם לאכול לפני ההמראה לארץ.

כפי שנאמר בתשדיר, אסור להכניס לישראל שום פריט טרי מהצומח. לא זר פרחים, גם לא תפוח שקניתם בבוקר במכולת באתונה ולא הספקתם לאכול לפני ההמראה לארץ

המסלול הירוק במכס ביציאה מנתב"ג (צילום: משה שי/פלאש90)
המסלול הירוק במכס ביציאה מנתב"ג (צילום: משה שי/פלאש90)

השאלה המתבקשת היא, אם כך, מי היה אמור לעצור אותנו בדרך ולהחרים את הפרחים? כדי למנוע את כניסתם ארצה לא היה צורך לפתוח שום מזוודה או להעביר את הכבודה שלנו במכונת שיקוף. בתי צעדה עם זר הפרחים ביד, גלוי לעין כל.

מתברר שמי שאמון על הסינון הוא נציג משרד החקלאות בעמדת המכס בנתב"ג, רק שהעמדה הזו לא מאוישת מסביב לשעון. כשנציג משרד החקלאות נעדר, האחריות היא של אנשי המכס, רק שבחמש לפנות בוקר – השעה בה נחתנו – הם כנראה לא היו בשיא ערנותם.

מי שאמון על הסינון הוא נציג משרד החקלאות בעמדת המכס בנתב"ג, רק שהעמדה הזו לא מאוישת מסביב לשעון. כשנציג משרד החקלאות נעדר, האחריות היא של המכס

האחראי על נציגות משרד החקלאות בנתב"ג ביקש ממני את פרטי הטיסה ומועד הנחיתה כדי לתחקר את האירוע ולוודא שהוא לא יישנה. אם זר פרחים חינני מסתנן לארץ באין מפריע לנגד עיניהם של אנשי המכס, אפשר רק לדמיין כמה טרולים מהצומח מסתתרים במעמקי הטרולי של הנוסעים.

4

לא אדם אחד ולא שניים שאני מכיר מנויים על שירות אספקת הקפסולות של "נספרסו" בזכות המחויבות למיחזור שהחברה מתגאה בה כבר יותר מ-30 שנה.

נדמה שזו אחת החברות היחידות בישראל שמצליחות לתרגם בפועל את המיתוג הירוק לנאמנות של לקוחות. הישראלים אוהבים לומר שהסביבה חשובה להם, אבל אצל רובם השיקול הסביבתי לא הופך בפועל לחלק מההתנהלות הצרכנית.

קפסולות משומשות של נספרסו (צילום: Langotastic, iStock)
קפסולות משומשות של נספרסו (צילום: Langotastic, iStock)

גם היא-לי "קונה בנספרסו מתוך אמונה שאני מזהמת פחות", לדבריה, "בכל הזמנה אני מקפידה לבקש שקית מיחזור ויש הערה קבועה ליד שמי שהשליח מתבקש לאסוף את הקפסולות המשומשות ולמסור אותם למיחזור".

לפני כחודש וחצי השליח הגיע כרגיל לביתה של היא-לי, אסף שקית מלאה קפסולות והביא חדשות. זמן קצר אחרי שיצא היא ירדה לזרוק את הזבל, וראתה קפסולות מפוזרות על השביל. כשהגיעה לפח, ראתה שם את שקית הקפסולות שהשליח אסף ממנה. "לא רק שהוא זרק אותן לפח", היא אומרת, "בטיפשותו הוא זרק אותן לפח שלי".

זמן קצר אחרי שהשליח יצא, היא ירדה לזרוק את הזבל וראתה בפח את שקית הקפסולות שאסף ממנה. "לא רק שהוא זרק אותן לפח, בטיפשותו הוא זרק אותן לפח שלי"

הלקוחה העצבנית צילמה את השקית, התקשרה מיד לנספרסו, שם הודיעו לה שרואים את העניין בחומרה ויטפלו בו. מעבר להיבט הסביבתי, יש פה גם עניין צרכני: במסגרת עידוד המיחזור, נספרסו פתחה מועדון לקוחות שבו מי שמקפיד להחזיר את הקפסולות למיחזור מקבל נקודות שבהן הוא יכול לקנות מוצרים. אם השליח משליך את הקפסולות לפח, הלקוח גם מזהם וגם לא מקבל נקודות.

היא-לי האמינה שהלקחים הופקו, אבל המתינה לפעם הבאה שבה שליח הגיע אליה להחלפת קפסולות. "קיבלתי קפה ומסרתי את שקית המיחזור", היא סיפרה לנו ב"יהיה בסדר" בגלי צה"ל, "ודקה אחרי שהשליח יצא ירדתי לבדוק מה קרה לקפסולות. לתדהמתי הן היו בפח של השכנים.

שקית מיחזור של נספרסו מלאה בקפסולות משומשות שהושלכה לפח במקום לחזור אל נספרסו למיחוזר
שקית מיחזור של נספרסו מלאה בקפסולות משומשות שהושלכה לפח במקום לחזור אל נספרסו למיחוזר

"צילמתי את השקית, ומכיוון שכל הבניין שלי מצולם, ניתן לראות את השליח יוצא עם אותה שקית כמה דקות קודם. אני בטוחה שיש עוד הרבה לקוחות שרוצים סביבה נקייה יותר וסומכים על נספרסו שיעמדו בהתחייבות שלהם. אני לא רוצה פיצוי, אני רוצה מיחזור ולא 'ניראות' של מיחזור".

תגובת נספרסו: "בנספרסו ישראל אנו מייחסים חשיבות גבוהה למיחזור קפסולות הקפה, ועל כן השקענו משאבים רבים בהקמת מערך מיחזור עצמאי הפועל יותר מעשור. אנו מתחייבים לשירות הטוב ביותר ולצורך כך גם השותפים שלנו נדרשים לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

"נושא התלונה נבדק ונחקר לעומק וטופל בחומרה הגבוהה ביותר, על מנת להבטיח שכל קפסולה משומשת שהוחזרה על ידי לקוח תגיע לתוכנית המיחזור שלנו".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,776 מילים ו-1 תגובות
סגירה