מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר, אפריל 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
MOHAMMED ABED / AFP

לא ירושלים, אלא נושא האסירים הפלסטינים בלב התקפת חמאס

עניין האסירים הפלסטינים רדף את סנוואר מיומו הראשון בתפקיד: הוא חייב את החופש שלו לעסקת שליט, ולא פעם הפרגמטיות שלו כלפי ישראל העלתה נגדו ביקורת קשה ● עכשיו לא תהיה לישראל ברירה, במצב הדברים הנוכחי, אלא להגיע לעסקה ● זו תהיה עסקה קשה, כואבת - הטראומטית בהיסטוריה של המדינה ● פרשנות

בישראל צריכים להתחיל לחשוב על היום שאחרי. המציאות אחרי 7 באוקטובר לא תהיה דומה לזו שלפניו. בדיוק כמו הלקחים ממלחמת יום הכיפורים ב-1973, גם כאן נזדקק לתחקיר מעמיק, שללא ספק יהיה נוקב ובעל מחיר אישי.

נושא האסירים הפלסטינים היה אחד ממטעני הצד העיקריים שבהם נתקל כל העת מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר – בהתנהלות שלו במישור הפנים-עזתי, פנים-חמאסי ופנים-פלסטיני. לא אחת הוא היה צריך לכופף את ידו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית, שהוביל קו ניצי מאוד כלפי ישראל. דף רצה לתקוף לא פעם, סנוואר הרגיע אותו.

כך היו גם פני הדברים מול הג'יהאד האסלאמי. פעמיים ישב חמאס מנגד כאשר ישראל פעלה מול הג'יהאד. מה קרה הפעם? מה גרם לסנוואר ללכת צעד אחד רחוק מדי? לא ברור. האם סנוואר לא עמד בלחץ של הזרוע הצבאית ובעיקר התקשה לעמוד לאורך זמן מול משפחות האסירים?

העניין הזה רדף אותו מיומו הראשון בתפקיד. סנוואר חייב את החופש שלו לעסקת שליט, ולא פעם הפרגמטיות שלו כלפי ישראל העלתה ביקורת קשה מהרחוב הפלסטיני.

עניין האסירים הפלסטינים רדף את סנוואר מיומו הראשון בתפקיד. הוא חייב את החופש שלו לעסקת שליט, ולא פעם הפרגמטיות שלו כלפי ישראל העלתה נגדו ביקורת קשה

העסקה שהייתה עם ישראל על הפרק, לחילופי חללי צה"ל הדר גולדין ואורון שאול, והאזרחים השבויים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, לא הגיע מעולם לכדי הבשלה. המקסימום שישראל יכולה הייתה לשלם לא הגיע למינימום שחמאס רצה או שסנוואר יכול היה להרשות לעצמו.

מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ואורון שאול
מוחזקים בידי חמאס: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, הדר גולדין ואורון שאול

אפשרות נוספת היא הזזתו של סנוואר הצידה על ידי סלאח אל-עארורי. כלומר, אל-עארורי יחד עם דף, שני ניצים בחמאס, כפו על סנוואר פעולה שלא רצה בה. אם זה המצב, הם הפכו את סנוואר לבן-מוות מיידי, ואולי גם למי שיהיה אחראי על חורבנו של חמאס.

אבל בינתיים המצב שונה. לישראל, במצב הדברים הנוכחי, לא תהיה ברירה אלא להגיע לעסקה. זו תהיה עסקה קשה, כואבת, טראומטית בהיסטוריה הישראלית. חמאס, נאמר בזהירות, שבר כלים ופגע באזרחים תמימים.

כאן מונח אתגר נוסף לפתחו של הדרג המדיני בישראל: המערכה הבינלאומית על התודעה.

אסור לחמאס להינקות מאירועי 7 באוקטובר במישור המדיני. המאמץ הדיפלומטי בעולם חייב להתמקד בהכרזה של כמה שיותר מדינות על חמאס כארגון טרור. כך ישראל תשיג לגיטמציה לקראת שלב הנקם והשילם שיגיע ללא ספק בשוך הקרבות.

המאמץ הדיפלומטי בעולם חייב להתמקד בהכרזה של כמה שיותר מדינות על חמאס כארגון טרור. כך ישראל תשיג לגיטמציה לקראת שלב הנקם והשילם שיגיע ללא ספק בשוך הקרבות

לא מן הנמנע שסנוואר, דף, אל-עארורי, אסמעיל הנייה ודומיהם יתחילו לנהוג ממחר כמזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, כלומר להתנהל מהבונקר.

שלט חוצות עם תמונתו של סלאח אל-עארורי בעיר עזה,28 באוגוסט 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)
שלט חוצות עם תמונתו של סלאח אל-עארורי בעיר עזה,28 באוגוסט 2023 (צילום: MOHAMMED ABED / AFP)

מרחב הפעולה של ישראל מול חמאס רחב הרבה יותר ממה שהוא מול חיזבאללה. לכן, לא מן הנמנע שנראה התכנסות של הנהגת התנועה בלבנון כדי לחסות תחת מטריית ההגנה של נאסראללה, כפי שכבר עשה אל-עארורי.

מרחב הפעולה מול חמאס רחב הרבה יותר ממה שהוא מול חיזבאללה. לכן, לא מן הנמנע שנראה התכנסות של הנהגת התנועה בלבנון כדי לחסות תחת מטריית ההגנה של נאסראללה, כפי שכבר עשה אל-עארורי

ההצהרות שכבר נשמעו ממדינות ערב המתונות הן בבחינת מס שפתיים ורפלקס מותנה. על ישראל לשכנע אותן שמה שהיה מול הפלסטינים לא יהיה, כל שכן מול חמאס. הרשות הפלסטינית עדיין בהלם ואלם; היא מבינה היטב כי מי שהפתיע בעוצמה כזו מול ישראל, לא יתקשה מולה ביום פקודה.

עוד 490 מילים
סגירה