ראש הממשלה בנימין נתניהו, 27 בספטמבר 2023 (צילום: חיים גולדברג/פלאש90)
חיים גולדברג/פלאש90

אחרי המחדל הביטחוני, ההססנות של נתניהו עלולה להוביל גם למחדל פוליטי

נתניהו היה הראשון שהציע לגנץ להצטרף לממשלת חירום - אבל מאז לא חזר על הבקשה ולא נראה מתלהב מהרעיון ● הבוקר יחל מו"מ בין הליכוד והמחנה הממלכתי, אבל למרות שכל הצדדים כבר חצו את הרוביקון, עדיין שוררת חשדנות קשה ביניהם ● "הלוואי שתקום ממשלה כזו, אבל יש הרבה דם רע בין כולם" ● פרשנות

היום בבוקר (שני) ישבו בפעם הראשונה צוותי המו"מ מטעם סיעות הליכוד והמחנה הממלכתי כדי לדון בהקמת ממשלת חירום לאומית.

עד לרגע זה, ראש הממשלה בנימין נתניהו לא נשמע מתלהב מהרעיון, למרות שהיה הראשון שהציע לבני גנץ וחבריו להצטרף לממשלה במתכונת של "ממשלת הליכוד הלאומי" שהוקמה ערב מלחמת ששת הימים.

נתניהו לא חזר על בקשתו בנאום לאומה שנשא במוצאי שבת ולא בהזדמנויות אחרות. הסביבה שלו משדרת את החשש שמא גנץ יגנוב לו את הקרדיט אם המלחמה תצליח בסופו של דבר, וייעלם בזמן הנכון אם המבצע ייכשל. החשדות ההדדיים משחקים תפקיד גם בימים הכי קשים של המדינה. "הלוואי שתקום ממשלה כזו, אבל יש הרבה דם רע בין כולם", אומר מקורב לנתניהו.

סביבת נתניהו משדרת את החשש שמא גנץ יגנוב לו את הקרדיט אם המלחמה תצליח בסופו של דבר, וייעלם בזמן הנכון אם המבצע ייכשל. החשדות ההדדיים משחקים תפקיד גם בימים הכי קשים של המדינה

ועם זאת, אחרי הביזיון הביטחוני והמודיעיני, שעלה בחייהם של מאות הרוגים ואלפי פצועים, קשה לי להניח שנתניהו מחפש גם ביזיון פוליטי.

ביומיים האחרונים נוצרה כאן מציאות שאיש לא היה מאמין שתקרה אי פעם: ראשי האופוזיציה יאיר לפיד, בני גנץ, אביגדור ליברמן, גדי איזנקוט וגדעון סער מוכנים לשבת בממשלה תחת בנימין נתניהו. כל אחד בא עם התנאים שלו, אבל העיקרון ברור. כל אחד רוצה ויכול לתרום למדינה במצב החירום הזה, ומי שלא יתפשר או יוותר בועט במדינה ואולי גם בעצמו.

גדי איזנקוט, בני גנץ ואלון שוסטר מהמחנה הממלכתי במפגש עם חקלאים, 3 באוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)
גדי איזנקוט, בני גנץ ואלון שוסטר מהמחנה הממלכתי במפגש עם חקלאים, 3 באוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין/פלאש90)

גנץ הוא הנגיש ביותר. הוא מוכן להיכנס לממשלה מייד, יחד עם שותפיו למחנה הממלכתי איזנקוט וסער. השלושה לא דורשים תיקים בממשלה, אלא רק השפעה על המהלכים כשרים בלי תיק. במלים אחרות: הם רוצים חברות בקבינט המדיני-ביטחוני, ויותר נכון לומר: במטבחון המצומצם שאותו יסמיך הקבינט לקבל את ההחלטות בימי המלחמה.

גנץ מוכן להיכנס לממשלה מייד, יחד עם שותפיו למחנה הממלכתי איזנקוט וסער. השלושה לא דורשים תיקים בממשלה, אלא רק השפעה על המהלכים כשרים בלי תיק

נתניהו צריך לקפוץ אל המציאה הזו בשתי ידיים. במטבחון הזה יהיו שבעה חברים: נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, שר החוץ אלי כהן, השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר – וגנץ, איזנקוט וסער. לנתניהו יהיה שם רוב, ובנוסף הוא מקבל שותפים חדשים-ישנים, בעלי משקל בטחוני סגולי, שר ביטחון ורמטכ"ל לשעבר, שאיתם עבד לאורך שנים.

זהו הרגע של נתניהו, וגם של האחרים, לעשות את השיקול הממלכתי בלבד "ולהתאחד ולפעול בממשלת חירום", כפי שקרא אמש הנשיא יצחק הרצוג.

האופוזיציונרים האחרים, לפיד וליברמן, מוכנים לעלות לרכבת עם תנאים שלא מתאימים לשעה הדחופה הזו.

לפיד מדבר על ממשלת מקצועית מצומצמת וקורא לנתניהו להוציא ממנה את בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. זה לא ריאלי, ואפילו מזיק. המדינה לא בנויה עכשיו למשבר פוליטי וקואליציוני עם הציונות הדתית. לפיד צריך להיכנס פנימה, לא להסתכל מסביב, ולמצוא את מקומו בקבינט המצומצם שם הוא באמת יוכל להשפיע.

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד משוחח עם ח"כ אביגדור ליברמן במליאה, 7 ביוני 2023 (צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ')
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד משוחח עם ח"כ אביגדור ליברמן במליאה, 7 ביוני 2023 (צילום: דוברות הכנסת – נועם מושקוביץ')

ליברמן מוכן להצטרף לממשלה רק אם היא תתחייב למוטט את חמאס. זה לא רציני. ליברמן היה שר ביטחון, התחייב למוטט את חמאס ולא הצליח. אחר כך התפטר כי טען שנתניהו לא העניק לו את הכלים.

ליברמן מוכן להצטרף לממשלה רק אם היא תתחייב למוטט את חמאס. זה לא רציני. ליברמן היה שר ביטחון, התחייב למוטט את חמאס ולא הצליח. אחר כך התפטר כי טען שנתניהו לא העניק לו את הכלים

היום הממשלה מתחייבת לחסל את היכולת הצבאית של חמאס, וליברמן יכול להיכנס פנימה, אבל נראה שהוא עדיין לא יכול לחשוב בכלל על האופציה שישב עם נתניהו. צריך לקוות שגם הוא יתעשת עד מסיבת העיתונאים שיקיים היום ב-11:00 בכנסת.

אגב, היחיד שבירך אתמול על התנאי של ליברמן לחסל את חמאס היה סמוטריץ' (שאיתו ועם בן גביר ליברמן בכלל לא מוכן לשבת בממשלה).

במלים אחרות: בדרך לממשלת חירום חיונית כל כך, משחקים עדיין שיקולים ילדותיים. לפיד וליברמן חצו את הרוביקון, מוכנים לשבת עם נתניהו, אז שלא יציגו עכשיו תנאים נוספים. מסר האחדות הפנימי והחיצוני וסיעור המוחות המשותף חשובים בימים אלה יותר מכל דבר אחר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מה שלא נכתב הוא שמי שמנהלים את המשא ומתן הם עורכי דין משני הצדדים. זה מספיק כדי להבין עד כמה באמת מה שמניע אותם זה הצלת המדינה. הערך היחיד של ממשלת חירום לאומית היא למסמס את האחריות של ... המשך קריאה

מה שלא נכתב הוא שמי שמנהלים את המשא ומתן הם עורכי דין משני הצדדים. זה מספיק כדי להבין עד כמה באמת מה שמניע אותם זה הצלת המדינה. הערך היחיד של ממשלת חירום לאומית היא למסמס את האחריות של ממשלת הימין-על-ריק למה שקורה ולהמשיך לתחזק את נתניהו, מה שגנץ עושה בצורות שונות כבר שנים.

עוד 587 מילים ו-1 תגובות
סגירה