ההנחיה החריגה של פיקוד העורף הגבירה את ההסתערות על המרכולים

ביממה האחרונה הגיעו לקוחות רבים מהרגיל לסופרמרקטים ● פיקוד העורף הגביר את הבהלה כשהודיע כי צריך לאגור מזון וציוד ל־72 שעות ● למרות ההבהרה של צה"ל כי אין הנחיות חדשות, בעל רשת שיווק מספר: "יש ביקוש ער למזון מתחילת הלחימה. עיקר החוסרים הם בפירות והירקות שמגיעים מאזור הלחימה בדרום"

סופרמרקט "יוחננוף" יד אליהו. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט
סופרמרקט "יוחננוף" יד אליהו. 9 באוקטובר 2023

ביממה האחרונה נרשמה תנועה ערה בסופרמרקטים, שהפכה להתנפלות בשעות הערב עם הודעת פיקוד העורף על הצורך לאגור מזון. אנשים דיווחו על מדפים ריקים בכל המעברים ובעיקר במוצרים יבשים: לחם, קמח, סוכר, חטיפים, מים, מוצרי טואלטיקה והיגיינה וגם בירקות.

אתמול בערב סניף של סופרמרקט ביד אליהו היה מפוצץ. מתחם העגלות בכניסה ריק ולקוחות צעקו על מנהל הסניף שיעזור להם להעמיס מוצרים. הוא שמר על איפוק ונראה קצת חסר אונים. הוא ניסה לגייס עובדים שיודעים להביא עוד עגלות מהמחסן ולבסוף הציע ללקוחות להביא את הרכבים לדלת הכניסה ופשוט להעמיס את השקיות משם. בקופות השתרכו תורים ארוכים עם עגלות גדושות.

"לא אמורה להיות פה כזו כמות של אנשים ביום שני בערב, זה לפחות 50% יותר מהרגיל", אמר ארז, מנהל הסניף. "מתכוננים למלחמה", אמר אחד הלקוחות שיצא מהסופר עם עגלה מלאה. ביציאה מהסופר עומדת רינת לצד שני ילדיה ושתי עגלות סופר עמוסות במזון. היא והורי בית הספר "רוקח" במזרח העיר מבקשים לתרום אותו לחיילים ולמשפחות בדרום.

סופרמרקט "יוחננוף" ביד אליהו. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)
סופרמרקט "יוחננוף" ביד אליהו. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)

פיקוד העורף קורא לאגור מזון

"המוצרים הבסיסיים התייקרו בימים האחרונים בשקל–שניים, אני עוסקת במזון וחוששת שהם הם כבר מנצלים את המצב", אומרת לקוחה אחרת. ייתכן שהיא צודקת וזה יתברר בהמשך. רשתות המזון לא יורידו מחירים בזמן הקרוב וירשמו עלייה בהכנסות, כשענף ההסעדה מושבת למעט טייק־אווי. כך היה גם בקורונה ובסבבים קודמים – ועכשיו ישראל בתחילת מלחמה.

קצת אחרי השעה 20:00, פיקוד העורף פרסם סרטון שבו קרא להצטייד בציוד, מזון ותרופות למרחבים המוגנים:

"עליכם להתכונן לשהייה ממושכת במרחבים המוגנים. אתם נדרשים להכין ציוד שיאפשר לכם ולמשפחתכם לשהות במרחב המוגן עד 72 שעות, לדאוג למלאי מים של שלושה ליטרים לאדם ליום, יש לוודא שיש לכם מלאי מזון יבש ומשומר לכל בני המשפחה, חשוב שיהיה בידיכם אמצעי תאורה או פנס המופעל על סוללות, וכמובן לדאוג לאמצעים לקבלת התראות ועדכונים, רדיו על סוללות וסוללות ניידות לטלפונים.

"הכינו ערכת עזרה ראשונה ומלאי תרופות חיוניות, הצטיידו במסמכים אישיים, תעודות וכסף מזומן, הכניסו למרחב המוגן ציוד לתינוקות ולבעלי חיים בהתאם לצרכים השונים של בני המשפחה, המצב מורכב וביחד נתגבר. שמרו על עצמכם".

דובר צה"ל ממזער נזקים

אזרחי ישראל לא ממש היו צריכים את ההודעה הזו כדי להתחיל להסתער על המרכולים, אבל הסרטון הגביר את הבהלה והעומס בסופרים רק התגבר. בצה"ל הבינו את זה מהר מאוד, ורבע שעה לאחר מכן כבר ניסו למזער נזקים כשהודיעו שבעצם אין חדש מבחינת הצורך בהיערכות.

"בהמשך להודעה שיצאה מטעם מערך ההסברה של פיקוד העורף, דובר צה"ל מבהיר כי אין שינוי בהנחיות לעורף. מדובר בהמלצות כלליות וחידוד מודעות לציבור באשר לשהייה וההצטיידות במרחב המוגן. את ההנחיות העדכניות לעורף ניתן לקבל בפלטפורמות השונות של פיקוד העורף".

רבע שעה אחרי הסרטון שקרא לאגור מזון, דובר צה"ל הבהיר ש"אין שינוי בהנחיות לעורף. מדובר בהמלצות כלליות וחידוד מודעות לציבור לשהייה וההצטיידות במרחב המוגן"

גם דוברי פיקוד העורף באולפנים השתדלו להוריד את הטון והעבירו את המסר שלא צריך להתנפל בבת אחת, אפשר לבוא לקנות גם מחר ומחורתיים וזה יהיה בסדר. תושבי ישראל הפנימו את המסר שיצרה התקפת הפתע בשבת והחלו להיערך ללחימה ממושכת. בקבוצות הוואטסאפ הופיעו הודעות שקוראות לכולם להצטייד במזון וציוד חירום עוד הרבה לפני ההודעה של פיקוד העורף.

"יש קושי גדול באספקה"

"יש ביקוש ער מתחילת הלחימה למזון, וגם המונים מושכים כמויות אדירות לטובת החיילים. הבעיה הגדולה היא שבעיקר החוסרים שרואים הם בגזרת הפירות והירקות שמגיעים מאזור הלחימה, זה אחד מאזורי הגידולים הגדולים של ישראל", אומר איתן יוחננוף, מבעלי השליטה ברשת המרכולים הנושאת את שם משפחתו.

סופר יוחננוף ביד אליהו. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)
סופר יוחננוף ביד אליהו, 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)

"נוסף על כך יש קושי גדול לספק בגלל שיש הרבה צווי 8, המון עובדים לא נמצאים ואימהות לא מגיעות לעבודה בגלל הילדים שהם בבית. יש לנו מחסור אדיר בכוח אדם, זה ברמה שכל משפחתי ירדה למלא מדפים ולנהל את רצפת המכירה".

האם נראה מדפים ריקים שלא יתמלאו?
"אנחנו עוד לא מרגישים קושי כי המחסנים שלנו מלאים במלאים, אני מאמין שביבשים זה יהיה פחות קשה והבעיה תהיה במוצרים טריים. אנחנו כפופים להוראות פיקוד העורף כחלק ממשק לשעת חירום ומחזיקים מלאים גדולים.

"יש ביקוש ער למזון מתחילת הלחימה. המונים מושכים כמויות אדירות לחיילים ולמשפחות, הבעיה היא שרואים חוסרים בעיקר בפירות והירקות שמגיעים מאזור הלחימה בדרום"

"אתמול הסתובבתי בדרום ובשדרות, אנחנו מספקים מזון לעיר גם לא בתשלום, והציבור מבין את המצב ולא מתלונן וקונים ממה שיש. אין עגבנייה אז אין, יגיע. קיבלתי סרטון מהמרכז הלוגיסטי שמראה שהסחורה הגיעה".

במקביל לרכישות במרכולים, ביומיים האחרונים הייתה גם פעילות ערה של איסוף תרומות מזון וציוד למשפחות בדרום ולחיילים. למתחם אקספו בתל אביב הגיעו אלפי אנשים, שם התמקם מעין מרכז לוגיסטי מאולתר שריכז את הסחורות. אפשר היה לראות במקום את כל הקטגוריות, החל מביגוד, צעצועים וכמובן מזון.

איסוף תרומות ציוד ומזון לחיילים ומשפחות בדרום. מתחם אקספו בתל אביב. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)
איסוף תרומות ציוד ומזון לחיילים ולמשפחות בדרום. מתחם אקספו בתל אביב. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)

"אתה מקבל ציוד שאנשים מביאים, מאחסן וממיין אותו ומצד שני נהגים מגיעים ומתנדבים להסיע למקומות הרלוונטיים, לחיילים ולתושבים, לאיפה שצריך מגיעים. כל הבקשות נכנסות למערכת ובהתאם לכך עושים את ההקצאה. יש פה אלפי מתנדבים מיום ראשון בבוקר. יש פה שני האנגרים מלאים", אומר המתנדבים בחולצה של "אחים לנשק", שארגנו את החלוקה.

הוא הדגיש שיש צורך גדול בציוד לחיילים כמו תחתונים, גרביים, סוללות, מזון יבש – פחות בגדים וצעצועים. ממש ליד אפשר לשמוע אדם אחר שמחלק לנהגים טלפונים של רס"פים ביחידות צבאיות שאמורות לקלוט את הסחורה.

"אתה מקבל ציוד שאנשים מביאים, מאחסן וממיין אותו ומצד שני נהגים מגיעים ומתנדבים להסיע לחיילים ולתושבים, כל הבקשות נכנסות למערכת ובהתאם לכך עושים את ההקצאה"

המתנדבים יסיעו את ארגזי החבילות מכאן ליעדים הסופיים וכן לצומת בית קמה, שמהווה תחנת ביניים בדרך ליעדים הסופיים. גם התרומות האלה גורמות לעומס לקוחות שצובאים על המרכולים והיום צפויים אנשים נוספים להגיע ולרכוש עוד לעצמם ולתרומות.

איסוף מזון וציוד לחיילים ומשפחות בדרום. מתחם אקספו בתל אביב. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)
איסוף מזון וציוד לחיילים ומשפחות בדרום. מתחם אקספו בתל אביב. 9 באוקטובר 2023 (צילום: עומר שרביט)
עוד 834 מילים
סגירה