הורים של ישראלים חטופים בעלי אזרחות אמריקאית במסיבת עיתונאים לתקשורת הזרה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: יוטיוב, צילום מסך)
יוטיוב, צילום מסך

20 אזרחים אמריקאים שבויים בעזה. הלחץ על וושינגטון עשוי לסייע לכולם

המשמעות של חטיפת אזרחים בעלי דרכון אמריקאי היא גדולה במיוחד – זה עשוי להיות כוח מינוף משמעותי במשא ומתן לשחרור כלל החטופים ● אף שהרשויות בארה"ב טרם אישרו כי אזרחים אמריקאים נחטפו, משפחות השבויים התראיינו לתקשורת האמריקאית ודרשו מוושינגטון להתערב ● פרשנות

לפי הערכות האחרונות (חלקן מגיעות מארה"ב ולא מישראל) בין 130 החטופים הישראלים בעזה כ־20 הם בעלי אזרחות כפולה – ישראלית ואמריקאית. מדובר ב־15% מהחטופים. בקרב שאר 110 החטופים ישנם אזרחים של מדינות נוספות, לרבות תאילנד וככל הנראה גם גרמניה ובריטניה.

לזהותם הפרסונלית של החטופים יש משמעות רבה. זה אומר ששחרורם הוא לא רק עניין ישראלי, אלא גם אמריקאי. זה גם אומר שאם ארה"ב תפעיל לחץ בינלאומי למען אזרחיה, כלל החטופים עשויים להיכלל בעסקאות חילופי שבויים.

אתמול במהלך היום קיימו בני משפחות של חלק מהחטופים האמריקאים מסיבת עיתונאים והתראיינו בכלי התקשורת בעולם. אולם, לאף אחד אין ספק שהמשא והמתן להחזרת 130 החטופים עשוי להיות ארוך.

קבוצת החטופים גדולה ומוחזקת בידי שני ארגוני נפרדים – כ־100 איש בידי חמאס וכ־30 איש בידי הג'יהאד האסלאמי. בהיסטוריה של מדינת ישראל לא התרחש אירוע חטיפה בסדר גודל כזה. לפרויקט השחרור שלהם יש להוסיף את העובדה שישראל תוקפת בתוך עזה ובהכרח מסכנת את חייהם תוך כדי פעילות.

אחד מהוריי החטופים – רובי חן, אביו של רב"ט איתי חן, שריונר שנחטף – אמר אתמול (שלישי) שהוא רואה את המעורבות של ארה"ב כקריטית כיוון ש"לארה"ב יש השפעה באזור להבדיל מן היחסים של ישראל עם המדינות באזור. לארה"ב יש גם יכולות טכנולוגיות רבות שאין לאחרים", הוא ציין.

חן סיפר על הסבל שעוברות המשפחות: "אנחנו מנסים לדבר עם החברים של איתי. יש דברים שלא מסתדרים. אף אחד לא נותן לנו אינפורמציה ואנחנו צריכים להשיג את כל המידע לבד. אבל אנחנו צריכים את האמת, שלא יספרו לנו סיפורים.

"אף אחד לא נותן לנו אינפורמציה ואנחנו צריכים להשיג את כל המידע לבד. אבל אנחנו צריכים את האמת, שלא יספרו לנו סיפורים. לא ייתכן שהצבא אפילו לא יודע לספור את סדר הכוחות שלו"

"אנחנו מבינים שיש כאוס בצבא ושהם באמצע מלחמה. הציפייה שלנו שהצבא יגיד מה קורה עם הילדים שלנו. לא ייתכן שאחרי ארבעה ימים רמת אי־הוודאות היא כזו, שהצבא אפילו לא יודע לספור את סדר הכוחות שלו. איפה החיילים נמצאים?"

הרשויות בארה"ב טרם אישרו כי אזרחים אמריקאים נחטפו. מעבר לחטופים האמריקאים, יש כ־11 נרצחים בעלי אזרחות אמריקאית. בזמן שבישראל מתכוננים לכניסה לתוך עזה, אחת השאלות היא כיצד יגיבו בוושינגטון לעבודה שאזרחים אמריקאים – כמו גם הישראלים – נמצאים בסכנה גדולה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרת התמיכה בישראל אחרי התקפת הפתע של חמאס, 10 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בהצהרת התמיכה בישראל בעקבות מתקפת הפתע של חמאס, 10 באוקטובר 2023 (צילום: Brendan SMIALOWSKI / AFP)

כך או כך, המשמעות של חטיפת אזרחים בעלי דרכון אמריקאי היא גדולה במיוחד. זה עשוי להיות כוח מינוף גדול במשא ומתן לשחרור כלל החטופים. מסיבת העיתונאים של ההורים שלילדיהם אזרחות אמריקאית שודרה בשידור חי בארה"ב בכל רשתות התקשורת. במשך יותר מחצי שעה ישבו שישה הורים ושטחו את סיפורי החטיפה של ילדיהם, על בסיס אינפורמציה שהם הצליחו ללקט בעצמם.

אחד ההורים, אביו של הרש גולדברג־פולין, התבקש לספר על עצמו ואמר: "רייצ'ל ואני נולדנו בשיקגו. כשהרש נולד, בשנת 2000, גרנו בקליפורניה. החלטנו לעשות עלייה לישראל בשנת 2008 ואנחנו גרים בירושלים מאז. הרש הוא בחור חייכן, אנשים מכל הגילים נמשכים להיות חברים שלו. הוא אחד שכיף להיות לידו, קליל ואוהב לבלות. חסך כסף כדי לנסוע לטייל בחו"ל".

אחד האבות פנה באופן ישיר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "הם אזרחים אמריקאים וזו אחריות של ממשלת ארה"ב לדאוג לאזרחיה. מצפה מהנשיא ומשר החוץ לפעול לשחרורם"

אחד האבות פנה באופן ישיר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן: "הם אזרחים אמריקאים וזו אחריות של ממשלת ארה"ב לדאוג לאזרחיה. אני מצפה מהנשיא ביידן ומשר החוץ בלינקן לפעול לשחרורם".

עוד נודע השבוע שלאה גולדין, אימו של החייל החטוף הדר גולדין, מעורבת באופן אינטנסיבי ביצירת הקשרים בין קרובי המשפחה של החטופים לגורמים רשמיים וגם לגורמים פרטיים המתמחים בחילוץ אנשים שנחטפו על־ידי ממשלים דיקטטורים.

לאה גולדין (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
לאה גולדין (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

גולדין יודעת שהימים הבאים הם הזדמנות לעשות דבר מה, וככל שהדבר יעלה בידה היא תדרוש שהחטופים החדשים יוחזרו לישראל לצד גופותיהם של בנה ושל אורון שאול.

ההורים של החטופים האמריקאים יצרו כבר קשר עם מיקי ברגמן, ישראלי לשעבר שעובד בעשורים האחרונים ב"מרכז ריצ'רדסון למעורבות גלובלית" – עמותה הומניטרית שהוקמה על־ידי שגריר ארה"ב לשעבר באו"ם ביל ריצ'רדסון.

ברגמן מתגורר בארה"ב ושירת כקצין ביחידה מובחרת בצה"ל. בעשור האחרון ריצ'רדסון וברגמן חילצו אמריקאים ובעלי אזרחות זרה מקוריאה הצפונית, רוסיה, מיאנמר

ברגמן מתגורר שנים ארוכות בארה"ב ובעצמו שירת כקצין ביחידה מובחרת בצה"ל. בעשור האחרון ריצ'רדסון וברגמן חילצו אמריקאים ובעלי אזרחות זרה מקוריאה הצפונית, רוסיה, מיאנמר, לעיתים תחת מלחמה.

אף שברגמן טיפל במצבים קשים ביותר – הוא פעל לשחרור אוטו וורמבייר ממאסר בקוריאה הצפונית וסייע בשחרור בריטני גריינר מהכלא הרוסי – המקרה הנוכחי נראה הכי מסובך. יש גורמים מדינתיים רבים שמתעסקים בכל מה שהולך בעזה. לתושבים המקומיים אין מה להפסיד והמתח עלה ונצבר שם לאורך השנים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
המים החשמל והגז בעזה מנותקים. ההפצצות של חיל האויר ממשיכות. האסון ההומניטארי בעזה מתגלגל כמו כדור שלג. בקרוב מאד יושמעו תחינות לעזרה הומניטארית לעזתים. אני מצפה שהיא תותנה בשחרור הומניט... המשך קריאה

המים החשמל והגז בעזה מנותקים. ההפצצות של חיל האויר ממשיכות. האסון ההומניטארי בעזה מתגלגל כמו כדור שלג. בקרוב מאד יושמעו תחינות לעזרה הומניטארית לעזתים. אני מצפה שהיא תותנה בשחרור הומניטארי לפחות של תינוקות, ילדים, זקנים בשלב הראשון. כל בקשה שמגיעה מעזה תותנה בשחרור החטופים. זה יהיה יותר קצר משנדמה לנו. תלוי בנחישות ההנהגה הכושלת שלנו. תפקידנו כציבור להפעיל לחץ מהשטח למעלה בעניין.

עוד 681 מילים ו-1 תגובות
סגירה