כלי נשק של מחבלי חמאס שנתפס בשדרות, 8 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
Chaim Goldberg/Flash90
כלי נשק של מחבלי חמאס שנתפס בשדרות, 8 באוקטובר 2023

מחסור עצום בנשקים בכיתות הכוננות

בדיקת זמן ישראל במועצה האזורית עמק חפר, הצמודה לגדר ההפרדה, חסרים יותר מ־220 רובים לשימוש כיתות הכוננות ● ראשת המועצה גלית שאול במכתב לשר הביטחון: "מצב בלתי נסבל המסכן את תושבינו" ● גורם בקיבוץ בחן, שנפרץ בעבר על־ידי שב"חים: "נותנים לנו תקציב מגוחך של 300 שקל בשנה כדי לקיים את הנשקייה – ואז מאיימים שייקחו את הנשקים אם לא נחזיק אותם כמו שצריך"

השבוע פרסמנו נתונים מקוממים על ההפקרה המתמשכת של כיתות הכוננות בעוטף עזה, והצמצום המסיבי והמתמשך של כלי הנשק ארוכי הקנה שברשותם. במושב עין הבשור, למשל, צמצמו את מספר הרובים מ־43 ל־21 – ואז לשישה רובים בלבד בעקבות החלטה של פיקוד דרום.

כשהמחבלים פשטו על הגדרות, התושבים נלחמו כשהם חמושים באקדחים פרטיים ובהרבה אומץ לב ומזל. בינתיים מתברר שהחלטת הרשויות השונות לקחת מכיתות הכוננות את הנשקים ולקצוב אותם במשורה – בין היתר בנימוק של "חשש מגניבות" – משפיעה על כל יישובי הספר בכל הגזרות ברחבי הארץ.

מהמועצה האזורית עמק חפר – הכוללת 41 יישובים, חלקם נמצאים בצמידות לגדר המערכת – נמסר לזמן ישראל כי בכיתות הכוננות חסרים לא פחות מ־221 רובים. אתמול העבירה ראשת המועצה גלית שאול מכתב בהול לשר הביטחון יואב גלנט שכותרתו "מחסור חמור לכיתות הכוננות בעמק חפר".

שאול האשימה את משרד הפנים בלקיחת הנשקים. "לצערנו, לפני כעשור בצעד תמוה החליט משרד הפנים לקחת את הנשקים מכיתות הכוננות במרחב הכפרי… זהו מצב בלתי נסבל המסכן את תושבינו ופוגע בחוסן ובתחושת הביטחון, בתקופה ביטחונית כה קשה. אנו דורשים מכם לספק נשקים בדחיפות לכיתות הכוננות בכלל יישובי המועצה" (ההדגשות במקור, א"ה).

מכוניות הרוסות מחילופי ירי אחרי מסע הרצח במסיבת הטבע בעוטף עזה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
מכוניות שרופות בעקבות הטבח במסיבת הטבע בעוטף עזה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

גורם בבחן, אחד הקיבוצים הקטנים בתחומי המועצה, תיאר באוזני זמן ישראל מצב ביטחוני אבסורדי ובלתי נסבל, שמותיר את היישובים הקטנים במקרה של חדירות ללא הגנה מספקת. "לקיבוץ שלנו ניתן תקציב של 300 שקל בשנה לאחזקת נשקייה תקינה. 300 שקל! כל השאר נופל עלינו.

"לאחרונה הייתה ביקורת של פיקוד העורף וטענו שדלת הנשקייה אינה תקינה. אמרו לנו שאם לא נחליף את הדלת לוקחים לנו את הנשקים. דלת כזאת עולה עשרות אלפי שקלים. מאיפה בדיוק הקיבוץ הקטן שלנו אמור לממן אותה?"

"לאחרונה הייתה ביקורת של פיקוד העורף וטענו שדלת הנשקייה אינה תקינה. אמרו לנו שאם לא נחליף את הדלת לוקחים לנו את הנשקים. דלת כזאת עולה עשרות אלפי שקלים. איך נממן את זה?"

פריצות לגדר המקיפה את בחן על־ידי שב"חים המגיעים מאזור טולכרם ושויכה המרוחקת ממנה קילומטר וחצי בקו אווירי, אינן עניין תיאורטי. בשנים האחרונות דווח עליהן לא אחת בעיתונות. "גדר המערכת הייתה פרוצה אצלנו במשך תקופה ארוכה – ושב"חים היו נכנסים חופשי.

"זה לקח שנים של מאבקים כדי לסגור את הפרצות. וכל הזמן הזה התרענו שבסוף המאבק הזה יגבה חיי אדם. אחד מתושבי הקיבוץ היה רץ מוקדם בבוקר, עולה על הגבעה ומצלם את האנשים נכנסים לתוך ישראל בטרנזיטים דרך גדר ההפרדה. אז אין שום ביטחון שמה שקרה בעוטף עזה לא יקרה אצלנו".

גופות של אזרחים ישראלים שנרצחו על ידי מחבלי חמאס בכפר עזה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)
חיילים מפנים גופות של אזרחים ישראלים שנרצחו על ידי מחבלי חמאס בכפר עזה, 10 באוקטובר 2023 (צילום: Chaim Goldberg/Flash90)

בינתיים, הדרישה לתגבור נשקים בכיתות הכוננות זוכה למענה חלקי. ממסמך הערכת המצב של המועצה שהגיע לידינו עולה כי במשרד הביטחון ביקשו מהמועצה להעביר רשימת צרכים נשקית, ורכזי הביטחון היישוביים התבקשו להעביר שמות של שישה תושבים בכל יישוב המיועד לשאת נשק.

במקביל, הושגה הסכמה של מג"ב להעברת מספר נשקים מוגבל ליישובים בהם ישנם חוסרים. כאמור, המחסור בפועל הוא של יותר מ־200 נשקים ארוכי קנה.

"אחד מתושבי הקיבוץ היה רץ מוקדם בבוקר, עולה על הגבעה ומצלם את האנשים נכנסים לתוך ישראל בטרנזיטים דרך גדר ההפרדה. אז אין שום ביטחון שמה שקרה בעוטף עזה לא יקרה אצלנו"

מפיקוד העורף לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.

עוד 472 מילים
סגירה