האם נמשיך את מעגל הדמים, או ננסה לעצור אותו?

זק"א וחיילים במרכז הפורנזי בבסיס שורה (צילום: Nati Shohat/Flash90)
Nati Shohat/Flash90
זק"א וחיילים במרכז הפורנזי בבסיס שורה

עבר שבוע מתחילת המתקפה הנפשעת של חמאס על ישובי עוטף עזה, שבה נהרגו לפי דיווחים אחרונים כ-1300 אזרחים וחיילים. מדינת ישראל, והישוב היהודי בארץ לפני קום המדינה, חוו מספר אירועי טרור גדולים וגם כמה מלחמות. מתוכם רק שתי המלחמות הגדולות ביותר, מלחמת העצמאות ומלחמת יום כיפור, מאפילות על אירועי השבוע האחרון.

הרוגים מטרור או מלחמות בשנה
הרוגים מטרור או מלחמות בשנה

עד לפני שבוע, אירוע הטרור המדמם ביותר שידענו בהפרש ניכר היה האינתיפאדה השנייה. בארבע וחצי שנות האינתיפאדה נהרגו כ-1050 ישראלים ועוד כ-50 זרים. המתקפה הנוכחית עברה את הסף הזה תוך כ-4 ימים.

עד לפני שבוע, אירוע הטרור המדמם ביותר שידענו בהפרש ניכר היה האינתיפאדה ה-2. ב-4.5 שנות האינתיפאדה נהרגו כ-1050 ישראלים ועוד כ-50 זרים. המתקפה הנוכחית עברה את הסף הזה תוך כ-4 ימים

במלחמת ששת הימים נהרגו פחות מ-800 חיילים. במלחמת לבנון השנייה וב-18 שנות ההתבוססות ב"רצועת הביטחון" בדרום לבנון ביחד נהרגו באופן מצטבר כ-1200 – גם פחות ממספר ההרוגים בשבוע האחרון.

התגובה הנפוצה למלחמה שנפלה עלינו היא קריאות לשטֵח את עזה. כבר כעת מספר ההרוגים הפלסטינים בעזה (בלי המחבלים שנהרגו בפשיטה על ישראל) עבר את מספר ההרוגים הישראלים, ורבים מהם אזרחים.

לפי דיווח של משרד הבריאות הפלסטיני קרוב לשליש הם ילדים, ושישית נשים. המספר הזה צפוי לעלות עם המשך מתקפת הנגד של צה"ל, ויש גם חשש למשבר הומניטרי כתוצאה מניתוק הרצועה מאספקת מים, מזון, וחשמל.

קריאות להרג חסר אבחנה נשמעות בשני צדדי הסכסוך. למרבה הבושה, עשרות רבנים של "הציונות הדתית" חתמו על מכתב הקורא לתקוף ללא רחם ולהשמיד את האויב, בלי להתחשב באוכלוסייה האזרחית. האם הם באמת מתכוונים להריגת עשרות או מאות אלפים? זאת באמת דעתם על תורת ישראל?

מי שמצדיק הרג חסר אבחנה כנקמה על מעשי ההרג של הצד השני רק גורם להמשך מעגל הדמים, ובמוקדם או במאוחר ההרג הזה יחזור אלינו. בשנים בין 2014 ל-2022, יחס ההרוגים הישראלים לפלסטינים היה 1 ל-20: על כל הרוג ישראלי היו לא פחות מ-20 הרוגים פלסטינים. והם לא יותר טובים מאיתנו – גם הם רוצים לנקום.

קריאות להרג חסר אבחנה נשמעות בשני צדי הסכסוך. למרבה הבושה, עשרות רבני "הציונות הדתית" חתמו על קריאה לתקוף ללא רחם את האויב, בלי להתחשב באוכלוסייה האזרחית. האם זו באמת דעתם על תורת ישראל?

זה עד כדי כך פשוט: כשם שהרג המבוצע על ידי פלסטינים מוביל למוטיבציה להרוג בהם, כך הריגה של פלסטינים גורמת להם ליותר מוטיבציה להרוג אותנו.

זה לא אומר שצריך להפסיק לרדוף את אנשי חמאס. אבל מי שרוצה לקטוע את מעגל הדמים צריך במקביל לגלות ריסון ולהימנע מענישה קולקטיבית והרג חסר אבחנה של אחרים.

דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 382 מילים
סגירה