חוסן עורפי מעורר השראה – מדינת ישראל, אוקטובר 2023

מתנדבים ישראלים מאכילים חיילים על גבול עזה, 11 באוקטובר 2023 (צילום: אורן בן חקון/פלאש90)
אורן בן חקון/פלאש90
מתנדבים ישראלים מאכילים חיילים על גבול עזה, 11 באוקטובר 2023

בימים האחרונים כולנו עדים למלחמת עולם שלישית במדינת ישראל, לשואה של המאה ה-21, למעשים שהשכל הישר לא מסוכל להכיל. המעשים של ארגון המוות, פני הרוע והמפלצת חמאס, במשך שנים השתדל לצייר את עצמו כארגון תמים שפועל למען צדקה ומגייס כספים למען אזרחי עזה המסכנים – התגלו ונחשפו ב-7 באוקטובר 2023, תאריך שייזכר בחברה הישראלית לדיראון עולם.

לא תארנו לעצמנו עד כמה יצור אנושי יכול להפוך לחיית טרף ולטבוח באזרחים ואזרחיות, ילדים וילדות, מבוגרים ומבוגרות, חיילים, מפקדים ומפקדות, פועלים זרים, חיות מחמד וכל דבר שבא ליד שלהם. היום כולם יודעים, מהשמאל ומהימין, מהתומכים ומהמתנגדים שמדובר בחיות טרף מהסוג השפל ביותר, על זה עוד ידובר בספרי ההיסטוריה.

לא תארנו לעצמנו עד כמה יצור אנושי יכול להפוך לחיית טרף ולטבוח באזרחים ואזרחיות, ילדים וילדות, מבוגרים ומבוגרות, חיילים, מפקדים ומפקדות, פועלים זרים, חיות מחמד וכל דבר שבא ליד שלהם

אלימות רצחנית כלפי עמים, קבוצות אתניות שונות ובני אדם פגשנו בהיסטוריה האנושית. ברוב המקרים קראנו על כך מתוך ספרים, עיתונות וסיפורים ושמענו עדויות. אך בחוויה שלי מעולם לא חוויתי אלימות רצחנית כל כך קרוב – כאן ועכשיו, במרחק של 200 ק"מ מהמקום בו אני גרה, אלימות מטורפת שבן אנוש לא מסוגל לעכל.

בתמונות, בסרטונים בקבוצות החברתיות ראיתי ודמיינתי לנגד עיני את הפוגרומים והפרעות ביהודים לאורך ההיסטוריה האנושית, הרשימה ארוכה ואציין רק את חלקה.

  • פרעות הפ-הפ בשנת 1819 כנגד יהודי גרמניה שנמשכו שלושה חודשים, ובסופם מספר הקורבנות לא היה ידוע.
  • פרעות קישינב שנמשכו שלושה ימים בשנת 1903 על רקע הסתה אנטישמית רוסית, שם נרצחו מעל 50 יהודים.
  • פרעות תרפ"ט בהם ערבים פרצו לשכונות יהודיות בירושלים ורצחו מעל 130 יהודים.
  • פרעות עדן שהתרחשו בעקבות החלטת כ"ט בנובמבר בשנת 1947 ונמשכו יומיים, שם נרצחו 82 יהודים.
  • פרעות הפרהוד, פוגרום שנעשה ביהודי בגדאד בחג השבועות, ו' בסיוון–ז' בסיוון תש"א, 1–2 ביוני 1941. במהלך הפרעות נרצחו, לפי הערכות שונות, בין 180 למעל ל-1,000 יהודים, לפחות 2,118 נפצעו, לפחות 242 ילדים היו ליתומים ורכוש רב נבזז.

אירועים נוספים של אלימות כלפי יהודים היו רבים משחר ההיסטוריה, כששיאם בשואת היהודים, רצח שיטתי של 6 מיליון יהודים חפים מכל פשע שנרצחו על ידי מכונת הרשע של הנאצים רק בשל היותם יהודים.

אי אפשר להתעלם גם מאירועי שומר חומות שהתרחשו רק לפני כשנתיים והציגו את התגלמות השנאה כלפי העם היהודי באופן המבזה והקשה ביותר, בתוך רחובות הערים המעורבות בישראל.

אלימות רצחנית כלפי עמים, קבוצות אתניות ובני אדם פגשנו בהיסטוריה האנושית. ברוב המקרים קראנו על כך בספרים, בעיתונות בסיפורים ובעדויות. אך בחוויה שלי מעולם לא חוויתי אלימות רצחנית כה קרוב

אחד מאירועי הרצח המחרידים שהאנושות הכירה היה רצח העם בו שבט ההוטו חיסל באופן שיטתי את שבט הטוטסי ברואנדה של אמצע שנות ה-90 במאה הקודמת. ההוטו רצחו וטבחו במעל 800 אלף בני אדם מבני הטוטסי באלימות אכזרית, המזכירה את זאת שאנו עדים לה היום כאן בישראל – בעוטף בשנת 2023.

שם ההוטו רצחו, שרפו, בזזו, אנסו, חטפו, ערפו ראשים ושימשו ככל הנראה כדוגמה אישית לחמאס-דעאש בימינו אנו. ברואנדה העולם שתק ונתן לבני ההוטו לעשות שפטים בטוטסי במשך ארבעה חודשים. אפילו ארצות הברית הדמוקרטית לא התערבה ואף לא רצתה להגדיר את הרצח ברואנדה כרצח עם. אם הייתה מגדירה אותו ככזה היא הייתה צריכה לשלוח סיוע וכוח צבאי, דבר שנמנעה ממנו. לשמחתי היום ארצות הברית מבינה שעליה להתערב ולהגן עלינו, אחרת הפונדמנטליזם הקיצוני המטורף הזה ייגע גם בה.

תושבי העוטף, אלו שמגינים והגנו על כל אחד מאתנו בגופם, חוו את הטראומה של חייהם, רצח המוני ללא אבחנה בתוך המיטות והבתים שאמורים להיות מבצרם. אין מילים לתאר את הזוועות, את החללים, את הגופות בשקיות, את ריח השריפה, המוות, הבתים השרופים והנפש הפצועה והמדממת של הניצולים, הגיבורים והגיבורות שלנו.

לצד הכאב שחודר את חדרי הלב יש אור שבוקע, נבטים של טוב, יש המון מעשי גבורה של אזרחים מעוררי השראה, מעשים שגורמים לצמרמורת של ממש בכל הגוף ומספרים לנו את הסיפור של הישראליות הכל כך מיוחדת שלנו. שממחישים את  המשפט "שבט אחים גם יחד".

לצד הכאב שחודר את חדרי הלב יש אור שבוקע, נבטים של טוב, יש המון מעשי גבורה של אזרחים מעוררי השראה, שגורמים לצמרמורת של ממש בגוף ומספרים לנו את סיפור הישראליות הכה מיוחדת שלנו

בימים אלו נמדד החוסן החברתי והיכולת שלנו כעם להתלכד יחד ולהיות סולידריים ולא בהכרח על ידי ניהול מדיני של מנהיגים, אלא על ידי ניהול של העם. עם ישראל מתגלה שוב בחוסנו, בדיוק כמו בפעמים קודמות והפעם באופן מפואר יותר ביכולת ההתלכדות שלו – "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד".

כולם נרתמים לעזרה וסיוע, צעירים ומבוגרים, גברים ונשים, מכל המעמדות, העדות, המגזרים ומכל האזורים הגיאוגרפים בישראל למען הנפגעים הרבים שהלב והראש מסרבים להאמין לסבל העצום שעברו, עוברים ויעברו בעתיד.

פעילות אזרחית טהורה למען הקהילה שכוללת: סיוע ועזרה לקשישים, עמידה ארוכה בתורים לתרומת דם למען הפצועים, התגייסות המונית לשורות צה"ל מהארץ ומהעולם, הפגנות תמיכה בישראל ובעולם למען המדינה – הקהילה בדרום – החיילים בחזית והעורף הלוחם, גיוס תרומות למען התושבים לוחמי ולוחמות הדרום ולמען החיילים.ות שלנו, הצעה למתן כופר על ידי מיליונר יהודי (רוברט ברמן) עבור כל חטוף, עמידה בצמתים עם ציוד ואוכל לחיילים בדרכם לפעילות, איסוף המוני של ציוד למען תושבי הדרום והחיילים ועוד ועוד ועוד. כמה זה ממלא את הלב והנשמה! לדעת, שעם ישראל חי למרות ובזכות הכל.

הימים המאתגרים שעוברים עלינו חייבים להיות מאורגנים באופן שבו נפעל בכדי לשמור על שפיות יחסית. מה עלינו לעשות בימים אלו?

  • בואו נדבר על הנורמליות של הפחד והחרדה, נספר את הרגשות שלנו בלי מעצורים.
  • נמדוד ונשקול  את הצפייה בכל אמצעי התקשורת.
  • נשמור על שיגרה יומית ככל שניתן – שעות שינה, עיסוק בעבודות, למידה ככל שניתן.
  • נעשה ספורט.
  • נקשיב למוסיקה שאוהבים.
  • נשנן כמה פעמים ביום: אני יכול להתמודד עם זה! גם זה יעבור!
  • ונשאל את עצמנו: מה אני יכול ללמוד מזה? מה הדברים שאני מודה עליהם? היכן אני יכול להיות משמעותי להתנדב ולתרום?

והכי חשוב נדאג להיות תמיד בפעילות ולא לשקוע בתהומות הכאב והרע.

בימים אלו נמדד החוסן החברתי והיכולת שלנו כעם להתלכד יחד ולהיות סולידריים ולא בהכרח על ידי ניהול מדיני של מנהיגים, אלא על ידי ניהול של העם. עם ישראל מתגלה שוב בחוסנו

זכרו שמאז ומתמיד היו מלחמות ואירועי טראומה ומשבר לחברה הישראלית בכלל ולכל אחד באופן אישי. עלינו לזכור שלא נולדנו אתמול, ונצליח להתגבר ולעבור גם את המשבר הזה.

לחיי העם הזה שכמה טוב שהוא כזה!

אשת חינוך ואקדמיה. עוסקת בחקר השחיתות השלטונית בבניית חוסן אישי וקהילתי בארגונים פרטים וציבוריים ובמערכת החינוך בפרט. מרצה במכללת אורנים ועמיתת מחקר באוניברסיטת אריאל. מנכ"לית מרכז מגדלורים – הכוונה לחוסן מיטבי, מרכז שמעניק שירותי הרצאות, סדנאות וימי עיון בתחומי חברה בוערים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 955 מילים
סגירה