"לאורך כל המלחמה אני אומר לכם את האמת"

הממונה על נושא החטופים והנעדרים קיים אמש תדרוך ראשון לעיתונאים והבטיח כי "בכל פעם שאוכל למסור פרטים, אתן אותם - ולא אמסור פרטים שאינם מדויקים" ● ניכר שכוונותיו טובות וכנות, אבל גם כעת - שמונה ימים אחרי האסון בעוטף עזה - לא כל הפרטים ידועים אפילו לו ● "זה מאמץ מתמשך שצפוי להמשיך בעת הקרובה"

משפחות החטופים והנעדרים ממתקפת חמאס תולים דפי מידע על יקיריהן על חומת הקריה בתל אביב, 14 באוקטובר 2023 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
משפחות החטופים והנעדרים ממתקפת חמאס תולים דפי מידע על יקיריהן על חומת הקריה בתל אביב, 14 באוקטובר 2023

בצמרת הממשל הישראלי ניכרת תזוזה מסוימת. מישהו שם למעלה, בחלונות הגבוהים, התחיל להבין שצריך לדבר עם הציבור הישראלי באמצעות התקשורת, בשפה העברית.

אמנם ההיגיון הפשוט והסביר הזה טרם הגיע לראש הממשלה בנימין נתניהו, אך לפחות כמה אנשי מפתח סביבו – ביניהם ראש המל"ל צחי הנגבי וראש המוסד לשעבר יוסי כהן – התייצבו אתמול מול העיתונאים וענו על שאלות בהרחבה ובכנות.

אתמול גם קיים לראשונה הממונה על נושא החטופים והנעדרים, תא"ל (מיל.) גל הירש, תדרוך טלפוני לעיתונאים – לציטוט – כדי להסביר את אופן הטיפול שלו באירוע החטיפה החמור ביותר בתולדות המדינה, ואחד החריגים בהיסטוריה המודרנית של העולם בכלל.

הירש קיים תדרוך טלפוני לעיתונאים – לציטוט – כדי להסביר את אופן הטיפול שלו באירוע החטיפה החמור ביותר בתולדות המדינה, ואחד החריגים בעולם בכלל

הירש הבטיח לעיתונאים בשיחה שהוא ידבק באמת, ישתדל לספק פרטים ככל האפשר, בלי לפגוע באינטרס העליון – לשחרר את הישראלים שנחטפו – ולא למרוח.

הממונה על נושא החטופים והנעדרים גל הירש במפגש עם המשפחות בתל אביב, 13 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הממונה על נושא החטופים והנעדרים גל הירש במפגש עם המשפחות בתל אביב, 13 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

"אנחנו עוסקים בנושא באמצעות צוותים גדולים ומקצועיים מסביב לשעון. בכל פעם שאוכל לומר לכם פרטים, אתן אותם – אבל אני לא מתכוון לסייע לאויב ולא אמסור פרטים שאינם מדויקים. לאורך כל המלחמה אני אומר לכם את האמת", הבטיח.

ב"סיוע לאויב", הסביר, כוונתו שהוא לא ימסור פרטים מסוגים שונים על החטופים כדי לא לאפשר לחמאס לבצע לוחמה פסיכולוגית נגד הציבור הישראלי, משפחות החטופים והחטופים עצמם.

בתדרוך עצמו הירש מסר פרטים שכבר היו ידועים ברובם לציבור ובכל זאת, חשוב היה לשמוע אותם בפעם הראשונה מפי גורם רשמי. את הצורך לדייק את הפרטים, לדייק כדי כאב, הצוות שלו יצטרך עוד לתרגל.

בתדרוך עצמו הירש מסר פרטים שכבר היו ידועים ברובם לציבור ובכל זאת, חשוב היה לשמוע אותם בפעם הראשונה מפי גורם רשמי. את הצורך לדייק את הפרטים, לדייק כדי כאב, הצוות שלו יצטרך עוד לתרגל

כך, למשל, בראשית השיחה, הירש ציין ש"הוצאנו הודעות נכון ללפני שעה (במוצאי שבת, ט"ש) ל-126 משפחות, שיש לנו מידע כלשהו לגבי יקיריהן, שהם חטופים. חלקם אזרחים, חלקם חיילים".

מסיבת עיתונאים של משפחות הישראלים שנחטפו בעזה ונעדרי המלחמה, 14 באוקטובר 2023 (צילום: תומר פולטין)
מסיבת עיתונאים של משפחות הישראלים שנחטפו בעזה ונעדרי המלחמה, 14 באוקטובר 2023 (צילום: תומר פולטין)

לציבור הישראלי ידוע בעת הזו, שבמספר מקרים יש כמה בני משפחה אחת שנחטפו. כך, למשל, נחטפו אישתו ושלושת ילדיו של חבר קיבוץ כפר עזה אביחי ברודץ. ארבעה נפשות ממשפחה אחת. וזו לא המשפחה היחידה.

אם הצוות של הירש מסר הודעות ל-126 משפחות, המשמעות היא שיש הרבה יותר חטופים. הירש לא נקב במספרם.

הירש הודה גם שמצב הנעדרים מעורפל. שמונה ימים אחרי הטבח הגדול, ההערכה היא כי יש לפחות 1,400 חללים – מתוכם דווח עד כה על 286 חיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון. כמה מבין שאר הנרצחים כבר זוהו והובאו לקבורה? כמה מהם אזרחים? כמה מוגדרים נעדרים, שמקום גופתם לא נמצא? הירש, הממונה גם על הנעדרים, עדיין לא יודע לענות על כך.

כמה מבין שאר הנרצחים כבר זוהו והובאו לקבורה? כמה מהם אזרחים? כמה מוגדרים נעדרים, שמקום גופתם לא נמצא? הירש, הממונה גם על הנעדרים, עדיין לא יודע

"אנחנו מקיימים מאמץ רצוף מסביב לשעון לזהות את החללים ולתת את הבשורה הקשה למשפחות ובכך לדעת שצמצמנו במשהו את רשימת הנעדרים", אמר הירש. "אנחנו נמשיך לצד הלחימה גם במאמץ לאתר את כולם ואנחנו מגבשים תמונת מצב לגבי החטופים שבידי האויב. זה מאמץ מתמשך שצפוי להמשיך בעת הקרובה.

ורדה פומרנץ (צילום: הילה תומר, יח"צ)
ורדה פומרנץ (צילום: הילה תומר, יח"צ)

"חשוב שלא נעשה טעויות, שלא נביא הודעות שגויות למשפחות. אנחנו משתדלים להיות מקצועיים, רגישים ומדויקים".

בהמשך הציג הירש את הצוות הבכיר שמתארגן סביבו: אל"מ (מיל.) ורדה פומרנץ, לשעבר ראש אגף נפגעים בצה"ל ואם שכולה. פומרנץ אמורה ללוות את המשפחות בכל נושא ולספק להם פתרונות יומיומיים לסוגיות מגוונות.

בהקשר הזה הירש ציין שיש פה "מקרים ובעיות שלא נתקלנו בהם בעבר". אחד הקשיים, למשל, הוא מצב של אנשים נעדרים, שעדיין לא ידוע אם נחטפו או לא ובחוקים הקיימים יש ואקום בטיפול בהם מבחינת זכויות.

הירש ציין שיש פה "מקרים ובעיות שלא נתקלנו בהם בעבר". אחד הקשיים, למשל, הוא מצב של אנשים נעדרים, שעדיין לא ידוע אם נחטפו או לא ובחוקים הקיימים יש ואקום בטיפול בהם מבחינת זכויות

בנוסף לפומרנץ, בצוות הבכיר נמצא אלוף (מיל.) מאיר כליפי, לשעבר המזכיר הצבאי של ראש הממשלה אהוד אולמרט. כליפי עומד בראש צוותים העוברים בין הבתים של משפחות החטופים. הירש ציין שהם כבר הגיעו לעשרות מהבתים ויגיעו לכולם, כולל משפחות נעדרים, בזמן הקרוב.

"אני מבין שאנחנו צריכים לגעת בכל אחד באופן אישי. כולנו מכירים חללים שנפלו, ילדיהם של חברים ואחרים", אמר.

לדברי הירש הוא עצמו פגש עד כה מספר משפחות בבית הנשיא ובמסגרת נוספת, והוא מתעתד להגיע לכולם. לדבריו, גם ראש הממשלה נתניהו מודע לצורך לפגוש את משפחות החטופים והנעדרים, ויגיע לכך בזמן הקרוב.

משפחות החטופים והנעדרים ממתקפת חמאס תולים דפי מידע על יקיריהן על חומת הקריה בתל אביב, 14 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
משפחות החטופים והנעדרים ממתקפת חמאס תולים דפי מידע על יקיריהן על חומת הקריה בתל אביב, 14 באוקטובר 2023 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בהמשך התדרוך הוסיף הירש על הכוונות לפעול במהרה להקמת מתחם משרדים במגדל "הכשרת היישוב" בבני ברק, שם תרוכז כל הפעילות של הממונה על השבויים והנעדרים. לדבריו, במקום הזה המשפחות יקבלו סיוע רצוף.

"אנחנו נערכים לכך שהמערכה תיקח זמן, אף שהיינו רוצים שזה ייגמר מהר. אנחנו מקווים שבמרכז בבני ברק, תהיה יכולת לסייע למשפחות בכל ההיבטים מול כל משרדי הממשלה".

"אנחנו נערכים לכך שהמערכה תיקח זמן, אף שהיינו רוצים שזה ייגמר מהר. אנחנו מקווים שבמרכז בבני ברק, תהיה יכולת לסייע למשפחות בכל ההיבטים מול כל הרשויות"

עוד מהמצטרפים למטה של הירש הוא ראש המוסד לשעבר יוסי כהן. "הוא פועל איתי בפעילות שמאפיינת את ניסיונו העשיר ויכולותיו המוכרות והלא-מוכרות", אמר הירש ולא פירט.

כהן עצמו, בריאיון ל"פגוש את העיתונות" אמש בערוץ 12, דיבר על הצורך לרתום "מנופי לחץ" מדיניים עבור שחרור החטופים ורמז כי הוא עצמו נפגש בנושא עם גורמים שלטוניים שונים ברחבי המזרח התיכון.

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

נגד מינויו של הירש לממונה על החטופים והנעדרים הועלו לא מעט טענות – שהוא מינוי פוליטי חסר כישורים, לא דובר ערבית, ואינו בעל רקע במו"מ מן הסוג הזה. הירש לא התייחס לכך אתמול והבטיח לקיים קשר רצוף ושיחות רבות עם העיתונאים.

דבר אחד היה ברור מהשיחה איתו: הירש הגיע לתפקיד עם כוונות טובות וכנות. אבל, כפי שלמדה משפחת גולדין לאורך השנים, גם הקצינים האמפתיים ביותר – וחלקם, בתפקידים האלה, לא היו אמפתיים כלל – התקשו להביא הישגים של ממש.

דבר אחד היה ברור מהשיחה איתו: הירש הגיע לתפקיד עם כוונות טובות וכנות. אבל, כפי שלמדה משפחת גולדין לאורך השנים, גם הקצינים האמפתיים ביותר התקשו להביא הישגים של ממש

עוד 919 מילים
סגירה