אילוסטרציה: ספינות משא סמוך לנמל אשדוד (צילום: Moshe Shai/FLASH90)
Moshe Shai/FLASH90

חברת הספנות הישראלית צים גובה מהיבואנים "היטל מלחמה"

בניגוד לצים, כמה מחברות הספנות הזרות החליטו לספוג את עליית מחירי הביטוח בעקבות המלחמה ● ללא התערבות משרד האוצר, היבואנים עלולים להיפגע מההחלטה ולגלגל את העלאת המחירים על הצרכן ● צים: "מחויבים להמשיך ולפקוד את נמלי ישראל"

בזמן המלחמה הקשיים על העורף הולכים ונערמים. הציבור עסוק בחפירת קברים, הלוויות ומעבר משבעה לשבעה. האזרחים מגויסים למילואים והורים רבים בקושי ישנים מדאגה לבנים ולבנות החיילים/ות.

גם העורף האזרחי־כלכלי עומד בפני צרות גדולות. זה כבר ברור וידוע לכל, אם כי עדיין לא מטופל לעומק על־ידי הממשלה ומשרד האוצר. יבואנים של מוצרי תעשייה כבדה אמרו לזמן ישראל כי חברת הספנות הישראלית הגדולה "צים" הודיעה על הוספת "היטל מלחמה" על הובלת מכולות, בהודעה שיצאה ליבואנים כמה ימים אחרי פרוץ הלחימה.

חלק מהיבואנים הינם עסקים ישראלים בינוניים וקטנים, שמתקשים לעמוד בעומס הכלכלי החדש. הסיבה להוספת "היטל המלחמה" נובעת מכך שחברות הביטוח הבינלאומיות העלו את פרמיית הסיכון להשטת ספינות לאזור. הנושא הזה מוכר ממלחמות עבר ומתחום הלוחמה והסחר הימי ברחבי העולם.

אולם, יבואן ששוחחנו איתו סיפר כי כמה חברות שילוח אחרות בחרו לספוג על עצמן את העלות הביטוחית הזו ואילו צים – החברה הישראלית הגדולה בתחום – הודיעה ללקוחות שלה, היבואנים, על הוספת היטל המלחמה.

מנכ"ל צים אלי גליקמן
מנכ"ל צים אלי גליקמן (צילום: מתוך עמוד הפייסוק הרשמי של צים)

כך, למשל, כתב מנהל לקוחות בחברת משגור בינלאומית גדולה שעובד מול יבואנים ישראלים: "נכון לרגע זה, רק צים הודיעה על ההיטל". שם היבואן ונציג חברת המשגור הבינלאומית שמורים במערכת.

בתחום סחר החוץ יש גורמים וגורמי ביניים רבים שעשויים לגלגל את ההוצאות על היבואן הישראלי – ומשם על הצרכן הישראלי. כל יבואן שמוביל לארץ סחורות (חלקם עסקים קטנים ובינוניים) סופגים בעשרת הימים האחרונים העלאות בפרמיות הביטוח על סחורות ובמחירי האחסון בישראל.

גורם במשרד הכלכלה אישר לזמן ישראל כי החברה היחידה שהוסיפה "היטל מלחמה" על התובלה היא חברת צים הישראלית וכי חברות המשגור הזרות לא הוסיפו את ההיטל

במקביל הם מתמודדים עם ירידה בכוח האדם בשל גיוס המילואים – ואף חשש מירידה בהזמנות עתידיות ופגיעה ביכולת התשלומים של לקוחות הקצה.

על כל אלה, הגיעה צים והוסיפה את אותו "היטל מלחמה". גורם במשרד הכלכלה אישר לזמן ישראל כי החברה היחידה שהוסיפה "היטל מלחמה" על התובלה היא חברת צים הישראלית וכי חברות המשגור הזרות לא הוסיפו את ההיטל הזה וספגו את עלויות הביטוח בעצמן.

מכולה של חברת צים (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של צים)
מכולה של חברת צים (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של צים)

מומחים בתחום ציינו שכרגע הסכומים נראים לא עצומים, אך עבור עסקים מסוימים ההיטל יצטבר ויפגע בכיס. אם יש יבואן שמוביל לישראל סחורות בהיקף גדול ו/או על פני זמן – הסכומים יצטברו.

כאמור, גם היבואנים, כמו גם במשרד הכלכלה, אומרים שחברות משגור אחרות בחרו לספוג את עלות הביטוח ולא להטיל את התוספת הזו על היבואנים הישראלים. דווקא החברה הישראלית נקטה בפעולה הזו.

במקרה של הובלת סחורות דרך האוויר, משרד האוצר נכנס לתמונה בשלב מוקדם יחסית והודיע על הענקת שיפוי בסך חמישה מיליארד שקל בגלל הסכנה לענף

תחום היבוא בישראל גם פועל באמצעות יבואני אוויר. במקרה של הובלת סחורות דרך האוויר, משרד האוצר נכנס לתמונה בשלב מוקדם יחסית והודיע על הענקת שיפוי בסך חמישה מיליארד שקל.

הסיבה לכך נעוצה בעובדה שבתחום התעופה עם תחילת המלחמה נמסרה הודעה מצד חברות התעופה שהן מבטלות לאלתר ביטוחים. יתרה מכך, חלק מחברות המימון והבנקאות הגדולות בעולם הן הבעלים של מטוסים מוחכרים – וללא ביטוח הם מאיימים להסיט מיידית מטוסים משהיה בישראל ולהעביר אותם למקומות אחרים בעולם.

הסכנה של סגירת ענף הייבוא באמצעות תעופה היא גדולה ולכן משרד האוצר חייב היה להתערב ולהפעיל שיפוי. בנוגע לענף הספנות, במשרד האוצר לא ממהרים לשפות כיוון שאין סכנת סגירה מוחלטת של הנמלים.

היבואן ששוחחנו איתו אמר שהיו לו ציפיות מחברת צים, שהיא חברת הספנות השולטת בשוק. צים אחראית על שיעור עצום של סחר אל ישראל וממנה. הוא סיפר שהגישה של החברה מאכזבת, בטח בהשוואה לחברות הזרות שממשיכות להוביל את המכולות בלי להפיל את קפיצת העלויות על היבואנים הישראלים.

היבואן ששוחחנו איתו סיפר שהגישה של החברה מאכזבת, בטח בהשוואה לחברות הזרות שממשיכות להוביל את המכולות בלי להפיל את קפיצת העלויות על היבואנים

בתוך כך, על משרדי הנהלת חברת צים עלתה השבוע כרזה (כפי שעשו חברות רבות בישראל), לפיה החברה פועלת לחזק את עם ישראל בשעה הקשה.

מחברת צים נמסר בתגובה: "עקב מצב המלחמה בו מצויה מדינתנו, המבטחים הימיים הטילו מיידית תוספת על פרמיית הביטוח עקב סיכון המלחמה על כל אונייה הפוקדת את ישראל.

"כולנו אחים": שלט תמיכה על משרדי צים (צילום: צילום מסך)
"כולנו אחים": שלט תמיכה על משרדי צים (צילום: טוויטר, צילום מסך)

"צים תחייב את לקוחותיה רק בעלות הנוספת כפי שנכפתה עליה על־ידי חברות הביטוח וזאת רק למטען חדש שהתקבל לטעינה מ־12 באוקטובר. בהתייחס למטענים שכבר על המים, צים תספוג את העלות, המוערכת במיליוני שקלים.

"עד כה לא התקבלה שום הודעה ממשרד הכלכלה או מכל משרד ממשלתי אחר בדבר שיפוי לצים או ללקוחותינו. במידה שתתקבל, לקוחותינו יזוכו בסכום השיפוי שיתקבל על־ידי צים.

"עד כה לא התקבלה שום הודעה ממשרד הכלכלה או מכל משרד ממשלתי אחר בדבר שיפוי לצים או ללקוחותינו. במידה שתתקבל, לקוחותינו יזוכו בסכום השיפוי"

"צים הייתה הראשונה שהודיעה על החלטתה לגבות את התוספת לפרמיית הביטוח מאחר שלנו לא היה כל ספק באשר למחויבות שלנו להמשיך ולעשות כל שביכולתנו על מנת להמשיך לפקוד את נמלי ישראל ולספק מענה ללקוחותינו, ולמדינה.

"ניסיון העבר מלמד כי חברת הספנות היחידה שהמשיכה לפקוד ולשרת שירותי מכולות לנמלי ישראל באופן רציף בעתות מלחמה זו חברת צים! צים, כחברה ישראלית, פועלת ותמשיך לפעול לספק שירותים למדינת ישראל ולתרום לקהילה במגוון רחב של תחומים".

עוד 753 מילים
סגירה