אישה פלסטינית בבית שנפגע בעקבות הפצצה ישראלית בעזה, 19 באוקטובר 2023 (צילום: Mohammed ABED / AFP)
Mohammed ABED / AFP

בעולם הערבי מזדהים עם הפלסטינים, אבל יש מי שעבורם חמאס הלך רחוק מדי

כשהבניינים קורסים על יושביהם והסבל האנושי עולה על גדותיו, ההמונים שוב יוצאים לרחובות ומפגינים למען תושבי עזה ונגד ישראל, ומערערים את היסודות של המזרח התיכון ● אבל בערב הסעודית מתגלים ניצני ביקורת על חמאס וההתקפה הברברית שביצע

הם הסבירו לנו שוב ושוב ושוב שהעולם הערבי מאס בפלסטינים, שהוא רוצה לפתח קשרים עם ישראל ולצעוד יחד לעבר העתיד המזהיר הכולל רובוטים, תוכנות ריגול מתקדמות וגורדי שחקים נוצצים; אבל הסקרים שעסקו בירידה בתמיכה ב"הסכמי אברהם" הצביעו במשך השנתיים האחרונים דווקא על ירידה בתמיכה בישראל בגלל ההתעלמות מהסוגיה הפלסטינית; אך הם היו בשלהם.

באותו ערב, כשנפוצה הידיעה על הפצצת בית החולים אל־אהלי בעזה ומאות הקורבנות במקום, כל ההערכות הזחוחות והמנותקות מהמציאות התפוגגו מול המראות שהזכירו את ימי האינתיפאדה השנייה.

מסתבר שכשהגופות נערמות בעזה ומראות הבניינים ההרוסים ממלאים את עמודי העיתונים, את השידורים החיים ואת הרשתות החברתיות, העולם הערבי שוב נעמד לצד הפלסטינים – ומגנה את ישראל. מי היה מאמין.

אל־ג'זירה

בליל הפיצוץ בבית החולים צפיתי באל־ג'זירה בשפה הערבית. מסך מפוצל הציג הפגנות מבגדאד, ביירות, נואקשוט, עמאן, רמאללה, דהיישה, אנקרה ואיסטנבול. במקביל שודר הנאום המסית של מנהיג חמאס אסמאעיל הנייה, שקרא להמונים הערביים והמוסלמים ברחבי העולם להצטרף ל"התנגדות", קרי לטרור.

איש חילוץ פלסטיני מחפש ניצולים בבנה שנפגע מירי חיל האוויר בעזה, 19 באוקטובר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)
פלסטיני מחפש ניצולים במבנה שנפגע מירי חיל האוויר בעזה, 19 באוקטובר 2023 (צילום: MAHMUD HAMS / AFP)

כמו כן, שודרה מסיבת העיתונאים של איש משרד הבריאות החמאסי על רקע הגופות העטופות בשמיכות מול בית החולים. אני צופה בערוץ הקטארי מאז שעלה לאוויר ב־1996, ואם היה נדמה לי אז, בשלהי שנות ה־90, שהערוץ מקדם מדיניות אנטי־ישראלית – מאז הוא רק הלך והגביר, ואז הגביר שוב פעם, עד כדי הזדהות מוחלטת עם חמאס ומטרותיו.

אני יכולה לדמיין כיצד מי שמקבל את כל ידיעותיו מאל־ג'זירה מתמלא בזעם מול המראות הבלתי אפשריים בעזה; מול הנרטיב השקרי של תקיפה ישראלית זדונית המכוונת נגד חסרי הישע – ללא שום סיבה ורקע. אף מילה לא נאמרה באותו ערב נורא על הנרצחים הישראלים, שחלקם עדיין לא מזוהים ולא הובאו לקבורה, גם לא על בני הערובה. הם לא קיימים בשיח השטנה הזה, בים של פייק אינסופי.

בעיתונים הסעודיים הופיעו תמונות זוועה מבית החולים, והכותרת בעיתון הסעודי בשפה האנגלית "Arab News" האשימה את ישראל ואת ארה"ב בפתיחת המלחמה בעזה

אך גם הערוצים הערביים האחרים דבקו כולם באותה גרסה. לא היה מקום לספק או לשאלה. הטלוויזיה הירדנית עדכנה שמספר ההרוגים עלה ל־850 כשעתיים לאחר הפיצוץ בבית החולים. איך הם הגיעו למסקנה הזאת אם לא היה להם כתב בשטח? אפילו בחמאס דיברו על 500 הרוגים (מספר מנופח שלא תאם את היקף הנזק שנגרם מפיצוץ הטיל שנורה על־ידי הג'יהאד האסלאמי).

הם כנראה התבססו על הידיעות הבלתי מאומתות ברשתות החברתיות. בעיתונים הסעודיים הופיעו תמונות זוועה מבית החולים, והכותרת בעיתון הסעודי בשפה האנגלית "Arab News" האשימה את ישראל ואת ארה"ב בפתיחת המלחמה בעזה. העיתון המצרי "היום השביעי" סיקר בהרחבה את ההלוויות בעזה ואת האבל בבתי הספר ברחבי מצרים.

הפגנה בעיראק נגד התקיפות הישראליות בעזה, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Ahmad AL-RUBAYE / AFP)
הפגנה בעיראק נגד התקיפות הישראליות בעזה, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Ahmad AL-RUBAYE / AFP)

דור האינסטגרם והטיקטוק

אבל אל־ג'זירה זה למבוגרים, כי הצעירים, כידוע, לא צופים בטלוויזיה. הם משתפים את התכנים ברשתות – וגם שם לאל־ג'זירה יש תפקיד. כדי לעקוב אחר מה שמתרחש בעזה, אין כבר צורך במתווך. אפשר לצפות בסרטונים שמעלים העזתים עצמם, מתוך ההריסות, מתוך בתי החולים, מתוך בתי הקברות.

אז גם אם בשגרה הצעירים הסעודים או המצרים מתעניינים בסוגיה הפלסטינית פחות מדור ההורים או הסבים, כשכל הרשתות החברתיות מהדהדות את הסיפור העזתי – האג'נדה וסדר העדיפויות משתנה באופן מיידי. למשל, אושיית אינסטגרם ממצרים מעלה תכנים באנגלית וטוען ש"ישראל זייפה את התינוקות המתים, את האונס ועכשיו היא משקרת לגבי ההפצצה בבית החולים".

מועתז עזייזה, אחד הבלוגרים הפלסטינים המשפיעים ביותר עם 4.5 מיליון עוקבים, מראה את הסבל של האזרחים – בלי להזכיר במילה את חמאס

מועתז עזייזה, אחד הבלוגרים הפלסטיניים המשפיעים עם 4.5 מיליון עוקבים, מראה את הסבל של האזרחים – ילדים קטנים הישנים ברחוב, אימהות מתייפחות וגברים נשברים לרסיסים כאשר הם מתבשרים על מות יקיריהם. כמובן, מבלי להזכיר ולו במילה את חמאס.

בעוד שאפילו אל־ג'זירה משדרת מפעם לפעם את דברי דובר צה"ל ואת הידיעות המגיעות מהמערכת הישראלית, הבלוגרים שמשגרים לעולם את הזווית האישית שלהם לא מחויבים לדברים כאלה. מי שניזון מהם מקבל תמונה שונה בתכלית של המציאות.

הזוועות מישראל אינן נמצאות כאן, במיוחד כשישראל לא מרבה לפרסם את התמונות הקשות מתוך כבוד למתים ולקרוביהם. הסבל הישראלי לא קיים, הנרטיב הוא חמאסי לחלוטין – "בישראל אין אזרחים והיא־היא שורש כל הרוע".

תפנית בערב הסעודית

השליטים הערביים מאוד מודאגים בימים אלה. התמונות הקשות מעזה מנוצלות מייד על ידי הגורמים האסלאמיסטיים – גם במדינות שיש להן יחסים קרובים עם ישראל, כגון מרוקו, ירדן ומצרים.

כל מי שצפה במונדיאל בקטאר וראה את ההתנכלויות לאוהדים הישראלים ואת התמיכה הבלתי מסויגת בפלסטינים, ידע שזה מה שעלול לקרות במקרה של הסלמה משמעותית.

הבעיה היא שההסלמה המשמעותית באמת עוד לפנינו. הכיסא של המנהיגים הערבים עלול לרעוד. הם מוצאים את עצמם בין פטיש לסדן – רוצים להמשיך ביחסים עם ישראל, כל אחד מסיבותיו, אך חוששים ויראים מפני התגובה הציבורית הזועמת.

הכיסא של המנהיגים הערבים עלול לרעוד. הם מוצאים את עצמם בין פטיש לסדן – רוצים להמשיך ביחסים עם ישראל, כל אחד מסיבותיו, אך חוששים ויראים מפני התגובה הציבורית

הפגנה במצרים נגד המלחמה בעזה, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Khaled DESOUKI / AFP)
הפגנה במצרים נגד המלחמה בעזה, 18 באוקטובר 2023 (צילום: Khaled DESOUKI / AFP)

השבוע חלה תפנית מעניינת בתקשורת הסעודית בפרט ובגישה הסעודית למלחמה בעזה בכלל.

ההתייחסות הסעודית הראשונית הייתה מגומגמת למדי ולא כללה שום גינוי של חמאס, למרות שידוע כי אין יחסי חיבה בין ראשי הממלכה לבין ארגון הטרור השולט בעזה. אך לאחר הפגישה בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן לבין שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן חל שינוי.

הנסיך טורקי אל-פייסל, בעבר שגריר ערב הסעודית בארה"ב, התבטא במהלך שיחה שהתקיימה באוניברסיטה באוסטין, טקסס, נגד חמאס והאשים את הארגון בכך שהוא פועל נגד ערכי האסלאם כאשר הוא חוטף נשים וילדים.

לאחר כיממה ראיינה רשא נביל, מגישה בערוץ הסעודי-אמירתי "אל-ערבייה" את חאלד משעל, אחד מראשי חמאס המתגורר בקטאר. נביל השוותה בין חמאס לדאע"ש, האשימה את משעל בזלזול בחיי האזרחים בעזה וטענה שחמאס אינו מייצג את הפלסטינים מכיוון שהנציג הלגיטימי והמוכר בזירה הבינלאומית הוא אש"ף.

חלף עוד יום, והגנרל עבדאללה ג'אנם אל-קחטאני, מומחה צבאי, צייץ בטוויטר אזהרה על שהציר האיראני ובתוכו חמאס רוצה לערער את היציבות במזרח התיכון וכי מדובר באשפי השקרים והפייקים.

סעודיה לא תפסיק לגנות את ישראל על הפגיעה בתושבי רצועת עזה, אך במקביל היא תמשיך באמצעות אימפריית התקשורת שלה לספר את הסיפור האמיתי על אכזריותו של חמאס ועל התעללות שלו בחיי העזתים. גם זה משהו בימים טרופים אלה.

עוד 910 מילים
סגירה