יש לשחרר מהכלא את ברגותי, שייבחר לנשיא הרשות, ולנהל עמו מו"מ לשלום

מרואן ברגותי בבית משפט בירושלים, 25 בינואר 2012 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue, File)
AP Photo/Bernat Armangue, File
מרואן ברגותי בבית משפט בירושלים, 25 בינואר 2012

האיומים החמורים הנוכחיים על ישראל מבהירים, כי היא לא תוכל לשלוט לנצח בגדה המערבית. האלטרנטיבה המוצעת כאן: משא ומתן לשלום עם הפלסטינים בראשות מרואן ברגותי.

אפרט להלן.

תקיפות צה"ל את חמאס בעקבות פלישתו האכזרית לאחרונה לישראל – ראוי שתבאנה למיטוט ארגון זה המעוניין בהשמדת ישראל. אך מה ראוי שישראל תעשה בתום תקיפותיה הללו?

תקיפות צה"ל את חמאס בעקבות פלישתו האכזרית לאחרונה לישראל – ראוי שתבאנה למיטוט ארגון זה המעוניין בהשמדת ישראל. אך מה ראוי שישראל תעשה בתום תקיפותיה הללו?

רבים בישראל חשבו עד כה, כי ישראל חזקה מספיק כדי לשלוט לנצח בגדה המערבית, גם אם לפעמים עלייה להתמודד בשל כך עם פעולות איבה מוגבלות בהיקפן, בעיקר מצד הפלסטינים.

פלישת חמאס מרצועת עזה ומה שהתרחש בעקבותיה משנה דרסטית את המצב. הפלישה חשפה בישראל כשלים קשים רבים, וגרמה לאבדות רבות מאוד ולמספר גדול של חטופים. בנוסף, הפתיחה לאחרונה של חזיתות לוחמה נוספות מול החזבאללה, בגדה המערבית, מסוריה ומתימן, והאפשרות ללוחמה גם מול איראן ומצד ערביי ישראל – מאיימות מאוד גם הן. אפילו ארה"ב חוששת מאוד לגורלה של ישראל ולכן תומכת בה באופן חסר תקדים.

לנוכח כל זאת ברור, כי התפיסה שישראל חזקה מספיק כדי להתמודד לנצח עם האיומים הביטחוניים להם היא נחשפת עקב השליטה בגדה המערבית אינה מבוססת – ולכן יש לנטוש תפיסה זו.

האלטרנטיבה הטובה ביותר לתפיסת "השליטה לנצח" היא הסכם שלום עם הפלסטינים על בסיס שתי מדינות; שלום הוא המפתח הטוב ביותר לביטחון ישראל.

אבל, עולה השאלה: האם בכלל יש אפשרות להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים?

לנוכח המתרחש מאז פלישת חמאס ברור, כי התפיסה שישראל חזקה מספיק כדי להתמודד לנצח עם האיומים הביטחוניים להם היא נחשפת עקב השליטה בגדה המערבית – אינה מבוססת, ולכן יש לנטוש תפיסה זו

ישראלים רבים חושבים שהדבר אינו אפשרי, וזו גם אחת הסיבות לתמיכתם בתפיסת "השליטה לנצח" (כי לכאורה אין ברירה אחרת).

גורם מרכזי להערכה כי הסכם שלום אינו אפשרי הוא פעילותו העקבית של בנימין נתניהו מאז חזרתו למשרד ראש הממשלה ב–2009: לאי-מיטוט ולמעשה לחיזוק חמאס הקיצוני שברצועת עזה, ולהחלשת הרשות הפלסטינית המתונה שבראשות הפתח בגדה המערבית (להלן סקירה נרחבת של פעילות נתניהו).

כדברי נתניהו במרץ 2019 בישיבת סיעת הליכוד:

"מי שרוצה לסכל הקמה של מדינה פלסטינית [כמובן, באמצעות הסכם שלום עם הפתח – ר.נ.צ.] צריך לתמוך בחיזוק חמאס ובהעברת כסף לחמאס".

מיני רבים, לכך התייחס גם האלוף במילואים גד שמני, מפקדה לשעבר של אוגדת עזה, לאחר פלישת חמאס:

"זו הייתה המדיניות של נתניהו מאז 2009, לחזק את חמאס ולהחליש את הרשות, הוא ראה בחמאס בן ברית. פשוט עצרו אותנו במלחמה נגד חמאס. מאותו שלב הוא החל לטפח את חמאס כבן ברית, כי הוא האמין שהוא יכול לעשות ישות חמאסית בעזה ולספח את יהודה ושומרון. מה שקורה היום זו תוצאה של מדיניות קלוקלת, איוולת של נתניהו".

מטרת נתניהו בפעולותיו הללו: מניעת האפשרות של חתימת הסכם שלום עם הפלסטינים בראשות הפתח המתון, הסכם שבמסגרתו ישראל תצטרך לתת לפלסטינים את רוב שטחי הגדה המערבית, מה שנתניהו אינו מעונין בו. בכך תורם נתניהו לפגיעה קשה בישראל ובאזרחיה, וזאת תוך כדי הטעיית הציבור והעולם שהוא לכאורה עושה כמיטב יכולתו נגד חמאס ולקידום השלום.

גורם מרכזי להערכה כי הסכם שלום אינו אפשרי הוא פעילותו העקבית של נתניהו מאז 2009 לאי-מיטוט ולמעשה לחיזוק חמאס הקיצוני ברצועה, ולהחלשת הרשות הפלסטינית המתונה בראשות הפתח בגדה

גם המומחים המקצועיים של חטיבת התכנון במשרד החוץ הישראלי, שסיימו בימים אלו להכין נייר עמדה בנוגע לעתיד יחסי ישראל עם הפלסטינים, ממליצים לחזור לניהול מו"מ לשלום עם הפלסטינים על בסיס עקרון שתי המדינות.

אז התשובה לשאלה: עקרונית ישראל יכולה להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים (כמובן לא עם חמאס אלא רק עם הפתח) ולכן כאמור, לכך ראוי לשאוף.

האפשרות הטובה ביותר לניהול המו"מ לשלום היא עם איש הפתח מרואן ברגותי. היחס של היהודים בישראל כלפי ברגותי – שמאז 2002 מרצה בישראל מאסר עולם בגין אחריותו למעשי טרור שהביאו להרג חמישה ישראלים – הוא לכן באופן מובן קשה ביותר. כנגד זה עומדים השיקולים הרבים וכבדי המשקל הבאים, שבאופן מצטבר מכריעים לטובת שחרורו מהכלא, וזאת לשם קידום האפשרות לניהול מו"מ לשלום עימו:

1

אם ישראל תגיע להסכם שלום עם ברגותי ייחסכו חייהם של מאות ואלפי ישראלים, שחס וחלילה ימותו כאשר, בהיעדר הסכם שלום, תמשכנה בעתיד פעולות האיבה נגד ישראל. כך גם תמנע סכנה קיומית לישראל.

2

ברגותי אינו שולל את קיומה של מדינת ישראל ותומך במו"מ עימה במטרה להגיע להסכם שלום על בסיס עקרון שתי המדינות.

גם המומחים המקצועיים של חטיבת התכנון במשרד החוץ הישראלי, שסיימו בימים אלו להכין נייר עמדה בנוגע לעתיד יחסי ישראל עם הפלסטינים, ממליצים לחזור לניהול מו"מ עם הפלסטינים על בסיס עקרון שתי המדינות

3

ביוני השנה ערך המכון הפלסטיני לחקר סקרים ומדיניות מרמאללה, סקר דעת קהל בקרב מדגם מייצג של הפלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה. מכון זה מוערך מאוד בארץ ובעולם. לפי ממצאי הסקר לגבי בחירות לנשיאות בגדה וברצועה: בהתמודדות בין איסמעיל הניה למחמוד עבאס – הניה מקבל 56% ועבאס רק 33%, בעוד שבהתמודדות בין הניה לברגותי התמונה ככלל הפוכה – הניה רק 38% וברגותי 57%.

ברגותי גם זוכה לתמיכה רבה בהרבה בהשוואה לעבאס (לפי אותו סקר, 80% מהפלסטינים מעוניינים בהפסקת כהונתו כנשיא הרשות הפלסטינית – דהיינו, עבאס לבטח לא יוכל להביא להסכם שלום עם ישראל שיתקבל על ידי הפלסטינים).

מכאן, כי בבחירות לרשות הפלסטינית בהם ישתתף ברגותי, אם ישוחרר מהכלא, הוא יבחר לנשיא, והוא הפלסטיני היחידי שיכול ממשית לקדם מו"מ לשלום.

4

כמו שנאמר באופן כללי "מו"מ לשלום מנהלים עם אויבים, לא עם ידידים".

5

ספציפית, ישראל חתמה על הסכמי שלום חלקיים ושתפה פעולה עם יאסר ערפאת, שהיה אחראי למותם של הרבה יותר מ-5 ישראלים.

6

ברגותי כבר כלוא במשך 21 שנים בגין הרשעותיו הנדונות.

"מו"מ לשלום מנהלים עם אויבים, לא עם ידידים", וישראל חתמה על הסכמי שלום חלקיים ושת"פ עם ערפאת, שהיה אחראי למות הרבה יותר מ-5 ישראלים. ברגותי כבר כלוא 21 שנים בגין הרשעותיו הנדונות

לסיום, מובן כי אין ביטחון כי מו"מ עם ברגותי יביא להסכם השלום המיוחל, אבל מו"מ כזה הוא האפשרות הטובה ביותר העומדת כיום בפני ישראל כדי להגן עליה מאיומים קיומיים ולסיום הסכסוך. לפיכך, על ישראל לבחור באפשרות זו, גם אם נתניהו יתנגד לשחרור ברגותי, כמו שצפוי שיקרה, כאמור, כי מטרתו למנוע הגעה להסכם שלום שבמסגרתו יועברו לפלסטינים רוב שטחי הגדה המערבית.

הצלחת המהלך לבחירת ברגותי כנשיא הרשות הפלסטינית יכולה גם לאפשר את העברת רצועת עזה – לאחר סיום פעולת צה"ל בה למיטוט חמאס – לידי הרשות הפלסטינית בראשות ברגותי. זו נראית האופציה הטובה ביותר לאסטרטגיית היציאה מרצועת עזה, לשם סיכול המשך פעולות האיבה מהרצועה. אפשרות זו, המהווה את היתרון השני של שחרור ברגותי (מלבד האפשרות של קידום המו"מ לשלום) מדגישה עוד יותר את הכדאיות ביישום ההצעה המובאת כאן לשחרורו.

רפי נץ-צנגוט הוא עורך דין וחוקר (ד"ר למדע המדינה) של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בנוסף הוא פעיל חברתי כנגד אי-סדרים ושחיתויות במוסדות המדינה ולשמירה על איכות הסביבה (וזאת באמצעות הגשת עתירות לבג"ץ כעותר ציבורי ועריכת מחקרים) . rafi.nets@gmail.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אני מצטער לומר. אבל כתבה הכתובה כאינטלגנטית, מלאה בריקנות ובינוניות. הצעתך כל כך רחוקה מהמציאות האפשרית, שזה אפילו מגוחך. 1. שחרור אדם שהיה כלוא ומנותק מהמציאות כ20 שנה, ואז לשים אותו ... המשך קריאה

אני מצטער לומר. אבל כתבה הכתובה כאינטלגנטית, מלאה בריקנות ובינוניות. הצעתך כל כך רחוקה מהמציאות האפשרית, שזה אפילו מגוחך.

1. שחרור אדם שהיה כלוא ומנותק מהמציאות כ20 שנה, ואז לשים אותו "בכח" בראש העם שמולך ולתת לו לנהל איתך משא ומתן.
הוא עדיין נמצא בקונספציה של 20 שנה אחורה.
הוא היה אסיר שלך, ושונא אותך יותר מאויביו.

2. יש סיבה שבגללה הוא נאסר. יש אנשים שלא כדאי לשחרר.

רק ישראלים יכולים לבוא עם רעיונות שכאלה ובאמת להאמין שהם יעזרו.

יש פתרונות אחרים שלא דורשים הרג מאף צד.
אנא המשיכו לחשוב ולהציע. אבל ההצעה הזו לא תתקבל, לא רק על ידי בנימין נתניהו, אלא על ידי מרבית מהעם ההגיוני.

שיהיה לכולנו בהצלחה.

עוד 1,002 מילים ו-2 תגובות
סגירה