אל תשחקו לידיים של חמאס

רצועת עזה, 29 באוקטובר 2023 (צילום: FADEL SENNA / AFP)
FADEL SENNA / AFP
רצועת עזה, 29 באוקטובר 2023

אחת מהאמירות החוזרות לגבי הטבח הנורא שביצעו מחבלי חמאס בשבת ה-7 באוקטובר היא, שמאז השואה לא נהרגו כל כך הרבה יהודים ביום אחד.

המספר של 1300 הרוגים ביום אחד באמת בלתי נתפס. גם המספר של 6 מיליון נספים בשואה בלתי נתפס. אבל בכל זאת זה שונה לגמרי. ולמרות הסלידה מהשוואות כאלה, צריך לנסות להבין את ההבדל הזה, כי יש לו משמעות עמוקה להמשך. אז תנו לי לנסות להמחיש.

1300 הרוגים ביום אחד זה באמת מספר בלתי נתפס. גם 6 מיליון נספים בשואה זה מספר בלתי נתפס. אבל זה שונה לגמרי. ולמרות הסלידה מהשוואות כאלה, צריך לנסות להבין את ההבדל כי יש לו משמעות עמוקה

בשבת ההיא נרצחו 1300 איש ואישה, פעוטות ילדים וזקנים. זה היה נורא. כמעט כל בית בישראל נפגע או מכיר באופן אישי מישהו שנפגע. אבל תארו לעצמכם שמספר הנרצחים לא היה 1300 אלא 6000. יותר מפי ארבע. ביום אחד.

ואז תלכו עוד שלב, ותחשבו על מצב שבו זה לא קורה רק יום אחד, אלא קורה שוב ושוב יום אחרי יום במשך שבוע שלם. 6000 נרצחים בכל יום.

אחרי שניסיתם להכיל זוועה כזו, מגיע השלב האחרון. לא רק שבוע. נסו לדמיין שהרג המוני כזה מתרחש כל יום במשך שלוש שנים. יום אחרי יום אחרי יום, בלי הפסקה, כולל שבתות וחגים.

זה קנה המידה של השואה. שלוש שנים רצופות של רצח פי ארבע יותר נורא מכל מה שקרה בשבת בעוטף עזה.

למה אני עושה השוואה איומה כזו?

כי חשוב להבין את ההבדל בין חמאס לבין גרמניה הנאצית. גרמניה הייתה מעצמה תעשייתית, ובשואה היא הקימה תעשייה של מוות. אלפי אנשים הלכו לעבודה כל יום כדי לייצר מוות, ואז חזרו הביתה לארוחת ערב עם האישה והילדים.

חשוב להבין את ההבדל בין חמאס לגרמניה הנאצית. גרמניה הייתה מעצמה תעשייתית, ובשואה הקימה תעשיית מוות. אלפי אנשים הלכו לעבודה כל יום כדי לייצר מוות, וחזרו הביתה לארוחת ערב

חמאס, לעומת זאת, הוא ארגון טרור. הוא הצליח להגיע לתנאים חלומיים מבחינתו, שאפילו אנשיו לא האמינו שיגיעו אליהם. הפתעה אסטרטגית מוחלטת. היערכות לא נכונה וחולשה של הצבא, ממשלה לא מתפקדת ופילוג עמוק בעם ישראל. ובתנאים האלה הוא הצליח לרצוח 1300 ישראלים. והוא הצליח לעשות את זה למשך יום אחד. הוא לא יכול יותר.

אז עם כל האבל על הנרצחים בשבת השחורה, ההתקפה של חמאס לא מגיעה לכדי רצח עם ולא מסכנת את מדינת ישראל. וגם הם יודעים את זה. והם הולכים לשלם על זה בגדול. אז למה הם עשו את זה?

את התשובה הם סיפקו מיד בהתחלה. ההתקפה של חמאס לא נועדה מראש למוטט את ישראל. המטרה הייתה להצית ניצוץ שיגרום לפיצוץ עולמי. הם האמינו שהפלסטינים בגדה יתקוממו גם הם. ושאזרחי ישראל הערבים יצטרפו. ושמדינות ערב הקרובות והרחוקות גם ישתתפו במאבק, וגם מוסלמים מכל העולם.

אבל בשלושת השבועות שעברו מאז ההתקפה זה עוד לא קרה.

אזרחי ישראל הערבים מסתגרים בבתיהם ונמנעים מכל עימות. אפילו מפכ"ל המשטרה הצהיר שההתנהגות שלהם היא למופת.

הפלסטינים בגדה המערבית גם בגדול לא בעניין. בין היתר בגלל פעילות של מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, אותה רשות שממשלות נתניהו פעלו להחליש כל השנים, במקביל לטיפוח של חמאס.

עם כל האבל על הנרצחים בשבת השחורה, ההתקפה של חמאס לא מגיעה לכדי רצח עם ולא מסכנת את מדינת ישראל. וגם הם יודעים את זה. והם הולכים לשלם על זה בגדול. אז למה הם עשו את זה?

השליטים במדינות ערב מסתכלים בדאגה עמוקה על מה שקורה, ומנסים לתמרן בין התחושות ברחוב לבין מדיניות שלא תגרור אותם למלחמה. בינתיים זה עובד.

צריך להודות באמת – חמאס קלע אותנו למצב איום שאין לו פתרון טוב. לא נוכל יותר לחיות לצד ארגון חמאס. צריך להכות בהם. אבל צריך גם לעשות כל מה שניתן כדי לשחרר את החטופים בעזה, וברור שכל פעולה נגד חמאס מסכנת את החטופים ועלולה להביא להריגתם.

בינתיים ישראל ממשיכה להלום ברצועת עזה. לפי דובר צה"ל כל ההתקפות ממוקדות במטרות לגיטימיות של חמאס וארגוני מחבלים אחרים. לפי דיווחים פלסטיניים ההתקפות האלה גרמו עד כה לכ-8000 הרוגים ברצועה. נטען גם שלפחות שני שלישים מהם הם נשים וילדים. אפילו אם הם מגזימים, מדובר במספרים גבוהים פי כמה ממספר ההרוגים הישראלים בשבת השחורה.

במקביל בארץ פנימה יש מי שמנסים להתנקם בערבים באשר הם ערבים, והמשטרה מעלימה עין. בו בזמן מחלקים נשק לאזרחים כמעט בלי הגבלה, ומעודדים הקמה של מיליציות מקומיות בלי שום פיקוח.

בגדה המערבית המתנחלים המשיחיים יוצאים מידי יום לפעולות אלימות בכפרים הסמוכים, כמו תמיד בגיבוי מלא של הצבא. מספר ההרוגים הפלסטינים שם כבר יותר מ-100, פי שלושה יותר מאשר בזמן מבצע שומר חומות.

במקביל בארץ פנימה יש מי שמנסים להתנקם בערבים באשר הם ערבים, והמשטרה מעלימה עין. בו בזמן מחלקים נשק לאזרחים כמעט בלי הגבלה, ומעודדים הקמה של מיליציות מקומיות בלי שום פיקוח

ככל שהזמן עובר ההלם שאחז בעולם בשל פעולות הטרור המבחילות של חמאס בתחילת המערכה נמהל בהלם מתוצאות פעולת הנגד של ישראל בעזה ומההתנהלות בגדה.

ויש לזה השפעה. חזבאללה בלבנון מגביר את התקיפות מיום ליום ומתקרב יותר ויותר למלחמה רבתי. תושבים בדגסטן (שסביר להניח שרוב הישראלים בכלל לא ידעו שהיא קיימת) ניסו לבצע פוגרום בנוסעי טיסה שבאה מתל אביב.

בראייה עולמית, ההרג שכבר התרחש בעזה הוא בלתי מידתי, למרות הזוועות שחמאס ביצע בהתחלה. העולם המערבי עדיין נותן לנו אשראי מוגבל, אבל בעולם המוסלמי – למרות השוק הראשוני – התחושות ברחוב כבר מזמן באופן מלא לצד הפלסטינים.

המערכה נגד חמאס ושחרור החטופים מחייבים קור רוח והתנהלות מחושבת. ההתייצבות חסרת התקדים של ג'ו ביידן לצדנו עזרה למנוע התלקחות של מלחמה אזורית והעניקה לנו זמן לפעולה. אסור לבזבז את ההזדמנות הזו על נקמה עיוורת. חמאס לא הצליח להצית את התבערה הגדולה שקיווה לה. אבל הפעולות שלנו בעזה ובגדה עלולות חלילה לעזור לו להצליח להשיג את המטרה הזו.

אסור לבזבז את ההזדמנות לפעולה על נקמה עיוורת. חמאס לא הצליח להצית את התבערה הגדולה שקיווה לה. אבל הפעולות שלנו בעזה ובגדה עלולות חלילה לעזור לו להצליח להשיג את המטרה הזו

הבחירה היא שלנו. כדי לסכל את תוכנית חמאס צריך להפגין ריסון ולפעול בשיתוף פעולה בין-לאומי. המשך ההתקפות כדי למוטט את חמאס כאן ועכשיו לא רק מסכנות את החטופים, אלא עלולות לגרום בסופו של דבר להצלחת תוכניתו המקורית של חמאס ולפריצת מערכה אזורית איומה ונוראה. הם לא היו יכולים לעשות את זה בלעדינו, ואוי לנו אם נסייע להם.

דרור פייטלסון הוא פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטה העברית. אספן של כל מיני דברים, ובפרט של נתונים, מספרים, ופסלוני צבים. שואף להקשות על מי שמנסה לרדד ולהטות את השיח הציבורי על ידי טענות בלתי מבוססות והפצת פייק ניוז. מאמין גדול בכך שיכול להיות כאן הרבה יותר טוב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 948 מילים
סגירה