הפגנת המיליון החלה אתמול ברחוב עזה

את מה שארע אתמול בירושלים אי אפשר להגדיר כהפגנה - זו הייתה התפרצות ● הלבה הרותחת גלשה במורד רחוב עזה והשוטרים לא הצליחו לעצור את המפגינים שהפילו מחסום אחרי מחסום עד שנעצרו מול דירתו הריקה של נתניהו ● הזעם המצטבר ניכר על פניו של כל אחד ואחת, יחד עם כאב שלא היה בהפגנות בלפור ולא בכל מקום אחר ● וזה רק ילך ויתגבר ● פרשנות

הפגנה זועמת מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: FADEL SENNA / AFP)
FADEL SENNA / AFP
הפגנה זועמת מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023

בישראל היו הפגנות סוערות, אלימות ואפילו מדממות לאורך השנים, על כל דבר ועניין. זו מדינה למודת מחאות. אולם נדמה לי שלא הייתה כאן מעולם הפגנה כל כך טעונה אבל גם שנויה במחלוקת  נגד ראש ממשלה מכהן בעיצומה של מלחמה כל כך קשה ומסובכת, ואולי גם ערב מערכה מסוכנת בזירות נוספות.

מה שהיה אתמול בירושלים זו לא בדיוק הפגנה, זו התפרצות. הלבה הרותחת גלשה במורד רחוב עזה והשוטרים לא הצליחו לעצור את אלפיים המפגינים שהפילו מתרס אחרי מתרס, עד שנעצרו בצומת עזה-מטודלה, 50 מטר מדירתו הריקה של בנימין נתניהו.

רוב המפגינים הם בוגרי מחאות קודמות, אבל לכעס הגדול על ההפיכה המשטרית נוסף הזעזוע על שבעה באוקטובר. מבחינתם, ראש הממשלה, שהפקיר את הדמוקרטיה בישראל, הפקיר עכשיו את תושבי המדינה למרצחים של חמאס.

רוב המפגינים הם בוגרי מחאות הקודמת, אבל לכעס הגדול על ההפיכה המשטרית נוסף הזעזוע על שבעה באוקטובר. מבחינתם נתניהו, שהפקיר את הדמוקרטיה בישראל, הפקיר עכשיו את האזרחים למרצחי חמאס

הזעם המצטבר ניכר על פניו של כל אחד מהמפגינים, שצעקו שם את הנשמה. הכאב הזה לא היה בהפגנות בלפור ולא בכל מקום אחר. וזה רק ילך ויתגבר.

ההפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (וידיאו: שלום ירושלמי)

בין המפגינים אתמול היו אנשים שאיבדו את כל יקיריהם, הורים שכולים לנרצחים בטבח הגדול, בני משפחות של חטופים, שנשאו שלטים ותמונות שלהם על גב החולצות. גם עמר בר-לב היה שם, לשעבר השר לביטחון הפנים ומפקד סיירת מטכ"ל.

נכון, גם במהלך מלחמת לבנון היו הפגנות, והורים שכולים ספרו את החללים מתחת לביתו של מנחם בגין, עד שהתפטר. אבל כאן המספרים גדולים פי כמה, והקורבנות הם חיילים אבל גם אזרחים תמימים, נשים וילדים.

התמונות המחרידות מלוות אותנו לכל מקום. אנחנו בעיצומה של הטרגדיה, הזעזוע רק הולך וגדל, ולצד ההישגים בשדה הקרב נופלים עלינו האסונות היומיומיים יחד עם החרדה העצומה לגורל החטופים.

התמונות המחרידות מלוות אותנו לכל מקום. אנחנו בעיצומה של הטרגדיה, הזעזוע רק הולך וגדל, ולצד ההישגים בשדה הקרב נופלים עלינו האסונות היומיומיים יחד עם החרדה העצומה לגורל החטופים

בנסיבות הללו, זו הייתה הפגנה בעייתית. החיילים שנלחמים בסמטאות עזה ומחרפים את נפשם רוצים לראות מאחוריהם עם מאוחד ולא קרוע ברחובות הערים.

הורים ששכלו את בנם בשבעה באוקטובר בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
הורים ששכלו את בנם בשבעה באוקטובר בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

גילויי האחדות והסיוע ההדדי בחברה הישראלית רק עודדו את הצבא לצאת מההלם ולהשיב מלחמה. הפגנה עכשיו נגד הממשלה יכולה רק לשמח את איראן וחמאס, ששידר אותה בשידור חי, ולרפות את ידיהם של הקצינים והחיילים.

שאלתי את אחד המפגינים אם לא היה צריך לחכות לסוף המלחמה עם ההפגנות. "להיפך", הוא ענה, "החיילים רק ישמחו לדעת שאנחנו מנסים להזיז ראש ממשלה שהם לא סומכים עליו".

שאלתי את אחד המפגינים אם לא צריך לחכות לסוף המלחמה עם ההפגנות. "להיפך", ענה, "החיילים רק ישמחו לדעת שאנחנו מנסים להזיז ראש ממשלה שהם לא סומכים עליו"

סיפור עצוב. בצוק העתים, זו הייתה הפגנה של בכי ודמעות. האובדן והטרגדיה אכן התנקזו אל ראש הממשלה, בעיני המפגינים האשם הבלעדי במות היקירים. הציבור שיוצא מההלם פורק את התסכול והזעם על המנהיג שמסרב לקחת אחריות.

הקריאות אמש נגד נתניהו היו בוטות, לפעמים בלתי נסבלות, ולא נחזור עליהן כאן. השלטים עודכנו בהתאם: "שוחד, מרמה, הפקרת המונים". "איפה היית בכפר עזה". "לא נשכח מי נרצח 7/10 ומי רצח 4/11".

"שוחד, מרמה, הפקרת המונים": שלט בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
"שוחד, מרמה, הפקרת המונים": שלט בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

את ההפגנה הוביל אתמול גדי קדם. בתו תמר, חתנו יונתן ושלושת ילדיהם – ארבל ושחר, תאומות בנות שש, ועומר בן הארבע – נרצחו בשבעה באוקטובר בניר עוז. "הדם על הידיים שלך", כתב קדם לנתניהו בשלט שהניף, מתחת לתמונתם של כל בני המשפחה שנכחדה. קדם והמפגינים כינו את נתניהו 'פסיכופט' ו'בוגד' וקרא להדיח אותו עכשיו.

את ההפגנה הוביל אתמול גדי קדם. בתו תמר, חתנו יונתן ושלושת ילדיהם – ארבל ושחר, תאומות בנות שש, ועומר בן הארבע – נרצחו בשבעה באוקטובר בניר עוז. "הדם על הידיים שלך", כתב קדם לנתניהו בשלט שהניף

הדברים היו נוגעים ללב וקשים לשמיעה כאחד. "מי שהרס את המדינה לא יכול לתקן אותה" קרא קדם, "מי שרצח לא יכול לשקם את הנרצח; מי שאנס לא יכול להציל את הנאנסת".

ההפגנה הסתיימה בשקט. המשטרה לא הפעילה את המכת"זית והבואש שהובאו למקום. קשה לי להאמין שהם היו זורקים פצצות סירחון על אנשים שאיבדו לפני חודש את כל עולמם, ועכשיו באים לזעוק את כאבם ולדרוש את המחיר מהמנהיגים.

אפשר רק להתחייב בפני המפגינים האלה: ראש הממשלה נתניהו לא יישאר בתפקידו אחרי המלחמה. הוא לא ישרוד את הטרגדיה הגדולה ביותר בתולדות המדינה ואת מיליון המפגינים שעוד יצאו לרחובות. האם צריך להדיח אותו עכשיו ולהכניס את המדינה למשבר פוליטי באמצע המלחמה? שאלה טובה. שאלה רעה, בעצם.

השלט שהניף גדי קדם בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)
השלט שהניף גדי קדם בהפגנה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בירושלים, 4 בנובמבר 2023 (צילום: שלום ירושלמי)

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
9
תתבייש לך! איפה האחריות של השמאל ? עדיין מפנה אצבע רק לדברים אחרים. שום חשבון נפש של השמאל, שום לקיחת אחריות. קצת יושרה פנימית והגינות להודות ולומר : טעינו. אין מה לדבר על שלום. חשבנו... המשך קריאה

תתבייש לך! איפה האחריות של השמאל ?
עדיין מפנה אצבע רק לדברים אחרים.
שום חשבון נפש של השמאל,
שום לקיחת אחריות.
קצת יושרה פנימית והגינות להודות ולומר : טעינו. אין מה לדבר על שלום. חשבנו שניתן להם אז יהיה טוב.
חשבתם שהטרור הפלסטיני הוא בגלל המתנחלים שגרים שם. פתאום שחטו ושרפו את השמאלנים בקיבוצים, לא בהתנחלויות,
ואת כל יפי הנפש שהסיעו חולים מעזה ונתנו להם בגדים ואוכל בביתם שלהם.
אז יותר אי אפשר להאשים את המתנחלים.
הרוע של הפלסטינים והמציאות התפוצצו לכם בפרצוף.
ולכולנו.
ביבי הוא לא היחיד שאשם כאן! היה מחדל, בוודאי, אבל הוא התחיל עוד בתפיסה של השמאל!

שלום ירושלמי למה אתה מתחייב על משהו שכלל לא ברור שיקרה ? הזעם הרב נובע מכך שלא מעט אנשים מבינים שיש סיכוי שאחרי שאבק המלחמה ישקע נחזור לאותו מקום שהינו ערב המלחמה ויתכן שההפיכה המשטרית ... המשך קריאה

שלום ירושלמי למה אתה מתחייב על משהו שכלל לא ברור שיקרה ?
הזעם הרב נובע מכך שלא מעט אנשים מבינים שיש סיכוי שאחרי שאבק המלחמה ישקע נחזור לאותו מקום שהינו ערב המלחמה ויתכן שההפיכה המשטרית של יריב לויין תיראה והפיכה פרווה.
כל מעשיו של ביבי מכוונים ליום שאחרי המלחמה. טיפטוף הרעל בא לתחזק קהל לא קטן של ביביסטים. אין בליכוד ח"כ שעברו את השלב בהתפתחות האבולוציונית שאחרי של חסרי חוליות. המפלגות המגדריות האחרות פועלות גם היום כדי לקבל את נתח הבשר שהן חושבות שהן זכאיות לו. לכן בתום המלחמה יהיו לו אותן 60 – 64 אצבעות בכנסת שיש לו היום.
כמובן שתוקם ועדת חקירה (ממלכתית או ממשלתית) ללא סמכויות כנגד הדרג המדיני (ראה ועדת אגרנט), תמרח את הזמן. מכונת הרעל שפועלת עכשיו תעלה הילוכים. כולם, כולל ציפי הכלבה שלי, היו אשמים חוץ מביבי ובבחירות שיבואו או שהימין בראשות ביבי ינצח או שנעבור עוד סיבוב של מספר בחירות ברצף.
לתשומת ליבך כל מה שביבי אומר ועושה בא לשרת את התהליך שתיארתי. נראה לי שחלק לא מבוטל מהמפגינים מבין זאת ולכן הזעם.
לעניות דעתי התהליך יגרור אחריו מרי אזרחי על מלא.

זה ידוע השמאלנים רוצים דיקטטורה אחרי הטבח שהיה במקום שאנשים יניחו את ההפגנות של הבחירות ויתנו לראש הממשלה ביבי לנהל את המדינה החיילים סומכים על ביבי לכן הם בחרו בו בקלפי אין שום הבדל בה... המשך קריאה

זה ידוע השמאלנים רוצים דיקטטורה אחרי הטבח שהיה במקום שאנשים יניחו את ההפגנות של הבחירות ויתנו לראש הממשלה ביבי לנהל את המדינה החיילים סומכים על ביבי לכן הם בחרו בו בקלפי אין שום הבדל בהפגנות גם אז הקיבוצים הלכו להפגנות לתמוך בחמאס בטח הם חשבו אנחנו ניהיה אתם ולנו הם לא יעשו כלום ממש חברים רק דבר אחד נשאר להם רק לא ביבי עם כל הכאב גועל נפש בשעת מלחמה בדרך כלל עם ישראל מאוחד

ביבי יודח אחרי המלחמה, יש הרבה יותר משישים מנדטים בעם שרוצים בזה אבל, אין הסכמה לגבי זהות ראש הממשלה הבא ומהסיבה הזאת אסור להוריד את ביבי תוך כדי המלחמה כי זה פשוט לא הזמן למאבקים פוליט... המשך קריאה

ביבי יודח אחרי המלחמה, יש הרבה יותר משישים מנדטים בעם שרוצים בזה אבל, אין הסכמה לגבי זהות ראש הממשלה הבא ומהסיבה הזאת אסור להוריד את ביבי תוך כדי המלחמה כי זה פשוט לא הזמן למאבקים פוליטיים, יהיה שפע של זמן לכל זה אחרי המלחמה (אני גם בטוחה שכל עוד המלחמה מתנהלת יש רוב מוחלט בעם שלא רוצה לראות את ביבי מתפטר באמצע המלחמה)

מדהים עד כמה הביביסט המצוי ממשיך לקלל ולא נותן לעובדות לבלבל אותו. מי שממנה את גל הירש כאחראי לטיפול בהחזרת החטופים והשבויים שנמצאים ונמצאות בידיו. תינוקות!!! ביבי הוא האסון הגדול ביו... המשך קריאה

מדהים עד כמה הביביסט המצוי ממשיך לקלל ולא נותן לעובדות לבלבל אותו. מי שממנה את גל הירש כאחראי לטיפול בהחזרת החטופים והשבויים שנמצאים ונמצאות בידיו. תינוקות!!!

ביבי הוא האסון הגדול ביותר שנפל עלינו. הוא צריך לסיים את תפקידו לאלתר. הוא מסוכן ומסכן את מדינת ישראל ואת חייליה.
אינו ראוי לעם הזה.

אין ברירה. הוא שהוביל אותנו לתהום, אין לא את היכולת הכישורים, ומעלה לכל לעם אין אמון שהוא זה שיכול להוביל אותנו. הוא נאחז בכח, הוא לא מוותר, גם אנחנו לא. הגיע הזמן בפעם הראשונה לקחת אחר... המשך קריאה

אין ברירה.
הוא שהוביל אותנו לתהום, אין לא את היכולת הכישורים, ומעלה לכל לעם אין אמון שהוא זה שיכול להוביל אותנו.
הוא נאחז בכח, הוא לא מוותר, גם אנחנו לא.
הגיע הזמן בפעם הראשונה לקחת אחריות, ולפנות את הבמה.
ויפה שעה אחת קודם

עוד 678 מילים ו-9 תגובות
סגירה