שר האוצר בצלאל סמוטריץ', 19 באוקטובר 2023 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90

סמוטריץ' חותר לכאורה לקונצנזוס אך דורש שליטה צבאית בעזה

שר האוצר וחבר הקבינט נשאל בריאיון לחדשות 12 על חידוש ההתיישבות היהודית בעזה אחרי המלחמה וטען כי צה"ל ישלוט בשנים הבאות ברצועה – ולכן הוא גם לא יצטרך להוציא שקל על מיגון העוטף ● אם המשמעות היא שהצבא יישאר פיזית בעזה במשך שנים, השר צפוי להיתקל בהתנגדות ציבורית חזקה במיוחד ● פרשנות

שר האוצר וחבר הקבינט בצלאל סמוטריץ' התראיין אתמול (שבת) לתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 והסביר את המניע מאחורי החלטתו להימנע מההצבעה בקבינט ביום חמישי. לפי סמוטריץ', בזכות דיון מאוד משמעותי בקבינט – שבמסגרתו נשמעה עמדתו – הוא הסכים לא להצביע נגד ההחלטה להעביר לרשות הפלסטינית את כספי המיסים שלהם.

"היה דיון מצוין ביום חמישי", אמר סמוטריץ' לעמית סגל ובן כספית. "הקבינט עשה כברת דרך מאוד ארוכה לשינוי יחס משמעותי כלפי הרשות הפלסטינית. אני לא רוצה להרחיב על הנגזרות הצבאיות והביטחוניות של זה, אבל הצבא קיבל הנחיות – והתקבלה הצעתי לחתוך את כספי המיסים.

"המשמעות היא שאנחנו נחתוך בחצי את הכספים המועברים לרשות הפלסטינית. את כל מה שהם מעבירים לעזה ולחמאס, כי אם היינו מעבירים להם את מלוא הסכום – הכסף ילך למשפחות של מרצחי הנוחבה".

בהמשך הריאיון חזר סמוטריץ' והדגיש – יותר מפעם אחת – את החשיבות הגדולה של קבלת החלטות ללא מחלוקות בקבינט. מי שהקשיב לריאיון יכול היה לחשוב שסמוטריץ' הצליח לשכנע את חברי הקבינט ואף הצביע ביחד עם כולם בעד ההחלטה.

השר בצלאל סמוטריץ' בריאיון ל"פגוש את העיתונות", 4 בנובמבר 2023
השר בצלאל סמוטריץ' בריאיון ל"פגוש את העיתונות", 4 בנובמבר 2023 (צילום: חדשות 12, צילום מסך)

אבל סמוטריץ' לא היה לגמרי מאוחד עם הקבינט (למרות הפצרות שר הביטחון יואב גלנט) אלא בחר שלא להשתתף בהצבעה. השותף הפוליטי הבכיר שלו, השר איתמר בן גביר, הצביע נגד ההחלטה. סמוטריץ' ובן גביר שותפים לדרך ופועלים באותה שיטה – ללכת עם ולהרגיש בלי.

בכל זאת, אולי נתניהו יזרוק אותם מהממשלה וצריך יהיה להכין את קמפיין ההתנגדות הפוליטית שלהם בעוד כמה חודשים. בינתיים הם בפנים ובולעים את הרוק כאשר מסבירים להם שאסור לפתוח חזית נוספת בגדה המערבית בזמן שצה"ל נמצא במלחמה בגבולות קשים וקטלניים – בדרום ובצפון.

"לעמדתי, אין הבדל גדול בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית. הערבים אותם הערבים, הארץ אותה הארץ והים שאליו הם רוצים לזרוק את כולנו הוא אותו הים"

סמוטריץ' התחייב במהלך הריאיון שהוא לא עוסק בעת הזו בפוליטיקה ושהוא מקדיש 24 שעות, שבעה ימים בשבוע למאמץ המלחמתי. כולל בשבתות, דבר חריג עבורו, כפי שהוא אמר. ההסבר של סמוטריץ' הוא פשוט: "לעמדתי, אין הבדל גדול בין חמאס לבין הרשות הפלסטינית. הערבים אותם הערבים, הארץ אותה הארץ והים שאליו הם רוצים לזרוק את כולנו הוא אותו הים.

"מה שלמדנו מאירוע שמחת תורה זה שאנחנו צריכים להקשיב לאויבים ולהאמין להם. וכשמקשיבים היום לראשי פת"ח, שומעים את השמחה והתמיכה החד־משמעית בטבח", אמר סמוטריץ'. אבל דבריו סותרים את התדרוכים ששמעו חברי הקבינט. לפי דיווח בערוץ 13, גורמים במערכת הביטחון ביקשו להעביר לרשות הפלסטינית את הכספים בטענה שבכיריה מסייעים עתה לישראל.

החלק המעניין בריאיון הגיע כשסמוטריץ' נשאל על הרעיון לחידוש ההתיישבות היהודית בחבל עזה. סמוטריץ' חזר להדגיש את מרחב ההסכמה והקונצנזוס בין כל המחנות בציבור הישראלי בנוגע להשמדת חמאס, והוסיף: "שליטה מבצעית לוקחת זמן. ביום של אחרי, הדבר החשוב ביותר הוא שלא יהיה חמאס ותהיה שליטה מבצעית של צה"ל לאורך שנים".

הוא המשיך והסביר שהשאיפה היא שבצד הישראלי לא יצטרכו להתחבא מאחורי גדרות. "התפיסה השגויה, ממנה התפכחנו, היא שאי־אפשר להתחבא מאחורי גדר ולתת למפלצת לגדול… זה לא יקרה. אנחנו נהיה שם ונשלוט ונשמור על הביטחון. אני לא אשקיע שקל במיגון העוטף".

ניתן היה להבין שהוא חושב ששליטה צבאית תימשך שנים ארוכות. מה הכוונה בשליטה צבאית? האם רק באמצעות מזל"טים, חיל אוויר ומערכות הגנה? או שהוא חושב שצה"ל ישלוט בעזה צבאית בפנים במשך שנים?

את דבריו בחלק הזה של הריאיון לא ניתן היה לשמוע באופן ברור, שכן הנטייה של המראיינים – סגל וכספית – היא לא לאפשר למרואיין לסיים את דבריו ובגלל איכות השמע דברי השר התמסמסו.

אבל ניתן היה להבין שהוא חושב ששליטה צבאית תימשך שנים ארוכות. מה הכוונה בשליטה צבאית? האם רק באמצעות מזל"טים, חיל אוויר ומערכות הגנה? או שהוא חושב שצה"ל ישלוט בעזה צבאית בפנים במשך שנים? אם מדובר באופציה האחרונה, סמוטריץ' ייתקל בהתנגדות ציבורית עזה במיוחד.

חיילי צה"ל בפעילות בעזה. 4 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה
חיילי צה"ל בפעילות בעזה. 4 בנובמבר 2023 (צילום: דובר צה"ל)

ומה לגבי הפסקת מיגון אזור הנגב המערבי? נקווה שעבורו זו הייתה רק פרפרזה על הצורך בשימור עזה נקייה מארגוני טרור – ולא כוונה אמיתית של עצירת המיגון בכפרים וביישובים הסמוכים לגבולות המדינה.

עוד 597 מילים
סגירה