תומכי חזבאללה מאזינים לנאום חסן נסראללה בביירות, לבנון, 3 בנובמבר 2023 (צילום: Ahmad AL-RUBAYE / AFP)
Ahmad AL-RUBAYE / AFP

למרות הנאום הפושר, צריך להיזהר בפירוש הכוונות של נסראללה

מזכ"ל חזבאללה לא הכריז על מלחמה כוללת נגד ישראל ביום שישי, אבל חשוב לקחת את הדברים שאמר בזהירות רבה, במיוחד אחרי 7 באוקטובר ● למרות התגברות הירי בצפון, באופן חריג ישראל משאירה לפי שעה את מדינת לבנון מחוץ למעגל התקיפות ● ובזמן שבישראל היה מי שנשם לרווחה, בארה"ב דווקא הרימו גבה לנוכח התעוזה של נסראללה לאיים ישירות על הצי האמריקאי ● פרשנות

תשומת הלב של אזרחי ישראל נדדה ביום שישי בין שלושה נואמים – מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן וראש הממשלה בנימין נתניהו. במשך כשלוש שעות התכתבו ביניהים שלושה מנהיגים מעל ראשה של ישראל הנלחמת.

זו אולי אחת ההשלכות של התופעה החדשה שאליה נקלעה ישראל – מלחמה רב זירתית, שבה צה"ל הוא הגורם הנלחם וממשלת ישראל היא לא הגורם המחליט לבדו. הציפייה הדרוכה לגבי מה יאמר נסראללה הסתיימה בקול זלזול כללי באולפני הטלוויזיה.

מזכ"ל חזבאללה לא הכריז על מלחמה כוללת נגד ישראל. הצהרתית הוא אמר בדיוק את ההפך: "אנחנו במלחמה מ־8 באוקטובר", "זו מלחמה של הפלסטינים" ו"אנחנו גרמנו לחצי מהצבא הישראלי להתרכז בצפון ובכך מנענו מעזה מכה כואבת יותר".

שלושת המשפטים הללו תורגמו בישראל כניסיון לגדר את הלחימה למה שהיא כרגע – חילופי מהלומות לאורך הגבול, כמס שפתיים להרפתקה של חמאס. אלא שצריך לקחת את הדברים הללו של נסראללה בזהירות רבה, כל שכן אחרי 7 באוקטובר.

תומכי חזבאללה מאזינים לנאומו של חסן נסראללה בביירות, לבנון, 3 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
תומכי חזבאללה מאזינים לנאומו של חסן נסראללה בביירות, לבנון, 3 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

כמה תהליכים מקבילים בולמים את חזבאללה לפי שעה, כשהעיקריים שבהם הם האיום המפורש של ארה"ב להגיב במידה שישראל תותקף; ממשלת לבנון – שעשתה הכול כדי להבהיר לחזבאללה שהם לבד בעניין הזה מול ישראל; וצה"ל, שנפרס אחרי 7 באוקטובר באופן חסר תקדים בגבול הצפוני.

אבל לצד הכוחות המרסנים יש את הכוחות המאיצים: נסראללה, שהכריז על הפעולה הקרקעית ברצועה כקו אדום שיחייב תגובה מצדו, גילה ביום ראשון שעבר – כמו הציבור בישראל – שהפעולה הקרקעית כבר החלה. זה תפס אותו לא מוכן.

בעיני נסראללה המערכה לאורך קו הגבול לא גבתה מספיק קורבנות בצד הישראלי, בעוד שהוא סופר כבר יותר מ־70 הרוגים. רוב ההרוגים הם חוליות נ"ט שנפגעות עוד לפני השיגור – או שניות אחריו

כשכבר התעשת, כוחות צה"ל כבר כיתרו את העיר עזה מכל עבר ובודדו אותה מדרום הרצועה. נוסף על כך, בעיני נסראללה המערכה לאורך קו הגבול לא גבתה מספיק קורבנות בצד הישראלי, בעוד שהוא סופר כבר יותר מ־70 הרוגים. רוב ההרוגים הם חוליות נ"ט שנפגעות עוד לפני השיגור – או שניות אחריו.

בעניין הזה – בשונה מהפלסטינים – השיעים בלבנון רגישים להרוגים הרבה יותר, כל שכן אחרי הניסיון הקשה שלהם בלחימה בסוריה. נסראללה בהיבט הזה נמצא בבעיה בחצר הפנימית שלו. זו אולי אחת הסיבות שאתמול הוא העלה ווליום בירי, אבל עדיין התמקד בקו הגבול. כלומר, נשאר באותה מדרגת תגובה, אבל הגביר את העוצמה.

כוחות צה"ל בגבול לבנון, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)
כוחות צה"ל בגבול לבנון, 2 בנובמבר 2023 (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

לראשונה מאז החלה הלחימה מול ישראל, שיגר חזבאללה את רקטות ה"בורקאן" שלו, רקטה לטווח קצר בעלת ראש נפץ חריג בגודלו, המכיל יותר מ־100 קילוגרם חומר נפץ. הרקטה הזו פותחה על סמך ידע איראני ונועדה להרס מוצבים ובתים ישראליים לאורך קו הגבול.

ירי הבורקאן תועד, פורסם והודהד על־ידי חזבאללה כרוצה לאמר, אנחנו עדיין קובעים את גובה הלהבות ושולטים בתהליך – ולא ישראל. למעשה, חזבאללה מנסה לאחוז את החבל בשני קצותיו. הוא אומנם לא יורה לעבר היישובים המרוחקים בצד הישראלי, אבל "מאפשר" לגורמי חמאס בלבנון לעשות זאת.

בכל ההצהרות שקדמו ללחימה, בישראל הדגישו כי לבנון תשלם מחיר יקר, בינתיים האמירה הזו נותרה ריקה מתוכן. עד כה, אחרי יותר מחודש של לחימה, ישראל לא תקפה אף מטרה של צבא לבנון

כך, למשל, היה עם המטח לעבר צפת ביום חמישי האחרון. כלומר, הפרוקסי האיראני מפעיל פרוקסי משלוב כדי שהוא לא ישלם מחיר. בעיני רבים בישראל זו ההוכחה שחזבאללה הפך מארגון טרור לצבא טרור עם נכסים פגיעים של מדינה.

בראייתו, פרוקסי חמאסי מאפשר לו לפעול מעבר למדרגת התגובה שהגדיר לעצמו – ועדיין לא לשלם מחיר כואב. בישראל מנסים לטשטש את ההפרדה הזו עם תקיפות רחבות יותר, כולן מוכוונות חזבאללה. באופן חריג את מדינת לבנון משאירה ישראל בינתיים בחוץ.

עשן מיתמר בעקבות תקיפה ישראלית בפאתי עייתא א-שעב, שבקרבת הגבול בין לבנון וישראל, 4 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo / Hussein Malla)
עשן מיתמר בעקבות תקיפה ישראלית בפאתי עייתא א־שעב, שבקרבת הגבול בין לבנון וישראל, 4 בנובמבר 2023 (צילום: AP Photo / Hussein Malla)

בכל ההצהרות שקדמו ללחימה, בישראל הדגישו כי לבנון תשלם מחיר יקר. בינתיים האמירה הזו נותרה ריקה מתוכן. עד כה, אחרי יותר מחודש של לחימה, ישראל לא תקפה אף מטרה של צבא לבנון או ממשלת לבנון. כנראה שיש לכך סיבה השמורה למקבלי ההחלטות.

ההסבר האפשרי להחלטה הזו היא הערכה מודיעינית כי פעולה כזו תחזק את טענת חזבאללה כי הוא מגן המדינה – ותאחד את השורות בצמרת הפוליטית בביירות. זו שבינתיים, מתחת לרדאר, מנסה לרסן את נסראללה ככל הניתן.

בעוד שבישראל היה מי שנשם לרווחה אחרי הנאום, בארה"ב יש מי שמרים גבה לנוכח התעוזה של נסראללה לאיים ישירות על הצי האמריקאי. ובמילים אחרות, ארגון הטרור הגדול בעולם מאיים על מעצמה עולמית

אלא שבעוד שבישראל היה מי שנשם לרווחה אחרי הנאום, בארה"ב יש מי שמרים גבה לנוכח התעוזה של נסראללה לאיים ישירות על הצי האמריקאי. ובמילים אחרות, ארגון הטרור הגדול בעולם מאיים על מעצמה עולמית.

האיום הישיר של נסראללה לפגוע בספינות הקרב של ארה"ב הובלט מאוד בעיתונות האיראנית, והודהד ברשתות החברתיות של גורמי השלטון השונים. ארה"ב הרשמית לא התייחסה לאיום במפורש, אבל כמה שעות אחרי הנאום היא שחררה הודעה ותמונות בחשבון הטוויטר של נושאת המטוסים אייזנהאואר הנמצאת בדרכה לאזור עם ההאשטאג Ready on Arrival.

בתמונות נראים מטוסי תקיפה חמושים מסוג F-18 על הסיפון לצד ספינות קרב של הצי האיטלקי. היעד הסופי של כוח התקיפה החדש עדיין לא ברור. האם הוא יצטרף לנושאת המטוסים פורד – הממוקמת מדרום לקפריסין – מול לבנון? או שמא יחצה את תעלת סואץ ויתמקם בים האדום, בואכה המפרץ הפרסי מול איראן ותימן – תרתי משמע.

כך או כך, מדובר בצעד אמריקאי משמעותי המקרין על האזור כולו. נראה שארה"ב עדיין לא אמרה כאן את המילה האחרונה, כל שכן כשהכוחות שלה ממשיכים לספוג בימים האחרונים תקיפות יום־יומיות מהמיליציות השיעיות בעיראק ובסוריה.

כנראה שלא בכדי גורם אנונימי אמריקאי צוטט השבוע בהודעת משרד ההגנה אומר: "אנחנו יודעים שאיראן עומדת מאחורי התקיפות הללו – וזה מסוכן".

עוד 835 מילים
סגירה